Pony doet graasmasker af in de wei

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amberi

Pony doet graasmasker af in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 09:12

Hi allemaal,

Mijn wat oudere Ijslander draagt in de zomermaanden een graasmasker in verband met overgewicht en risico op hoefbevangenheid. Helaas is hij ook erg slim... Want hij krijgt zijn grasmasker tegenwoordig al binnen 10 minuten uit. Ik heb een greenguard masker, dat ging vorig jaar heel lang goed. Maar nu heeft hij het trucje door waardoor hij hem uitkrijgt.

Is er iemand met tips wat voor masker geschikt is voor paarden die heel handig zijn met het uitdoen van hun masker? Of hoe je de greenguard meer 'fool-proof' kunt maken?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen!

yvje86

Re: Pony doet graasmasker af in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:16

Ik vlecht de manen om de band die achter de oren zit. Dus een stuk voorpluk en een stuk manen vlechten waar dan de band van het graasmasker tussen zit.

Wat je ook kunt doen is het graasmasker aan het halster bevestigen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:20

Wij hebben een paard die zijn vliegenmasker af krijgt (met hulp van een vriendje), en dan ook nog ergens verstopt. Wij hebben het vorig jaar op gegeven, nu maar een gewoon halster en dan last van vliegen. Maar ik kan me voorstellen dat je een graasmasker wel graag op wil houden.

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:25

Zo één heb ik er ook lopen. Sinds een week heeft ze door hoe ze hem afkrijgt en daarbij heeft ze ook de halster weten te slopen. Ik heb het nu met veel gepruts vast zitten.
Maar krijgt ze hem echt af, of hangt tie nog wel achter d'r oren? Bij de mijne was het zo, dat ze met d'r voorbenen het masker van de neus wipte, en dan hing het masker er dus onder. Ik heb nu aan de voorkant/bovenkant van het masker een touwtje gedaan en deze bovenaan, aan d'r halster vastgemaakt. Ze krijgt hem nu niet af. Lastig uitleggen _/-\o_

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:59

Ik heb een simpele graaskorf en door die vorm blijft het sws al beter zitten natuurlijk, maar die heeft ook nog een kaakband waardoor ie bijna niet afkan lijkt me.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:23

Bij ons op stal liep n paard met een ring vast gevlochten in z’n manen en het graasmasker daar aan vast geklikt met n klip. Dat werkte wel

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:42

Hier klik ik het ook vast aan het halster, de gesp van het halster aan zowel halster als graaskorf vastmaken. En voor wie het dan nog uitkrijgt komt er ook een vlechtje van de voorpluk rond :Y)

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 12:23

Bedankt allemaal voor de tips! Het greenguard masker zit vast aan het speciale greenguard halster. Hij gaat rollen en net zo lang met zijn hoofd over het gras tot het halster over zijn oren gaat. Ook zie ik hem wel eens met zijn hoef achter zijn oren krabben om het uit te doen of een van de andere ruinen uitdagen om hem uit te doen. Hij is heel creatief :Y)

Maar ik heb vandaag zijn oude korf eens geprobeerd, kijken of hij deze vandaag op houdt. Anders ga ik denk ik ook iets met vlechten proberen en een elastiek aan zijn korf maken die ik dan aan de vlecht kan maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:28

Stierenband omdoen en halster daar aan vast maken. Die band kan veilig strak genoeg om niet over de oren te kunnen.
Rollen om masker af te krijgen deden mijn pony's ook, inmiddels blijven de maskers om met wat aanpassingen, maar dat zijn de potjes, niet de greenguard.

BellaSharon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:38

Hier ook 1 die de greenguard af krijgt, nu heeft hij de easy grazer van paard eerlijk en die krijgt hij niet af

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:50

amberi schreef:
Anders ga ik denk ik ook iets met vlechten proberen en een elastiek aan zijn korf maken die ik dan aan de vlecht kan maken.

Ik vlocht voor zulke houdini's veters in de manen vlak achter de oren. Daar knoopte ik het graasmasker aan vast. Werkte super en is minder werk dan dagelijks het masker vast te moeten vlechten.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:53

Wij gebruiken de Greenguard in combinatie met het kaptoomhalster van QHP. De Greenguard zetten we vast met tyrips (kwaliteit loont hierin). We vinden hem eigenlijk nooit zonder masker (staat 24/7 hiermee op de paddock gezien gewone slowfeeders voor hem niet werken en hij weer bevangen raakt).

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:24

Ik merk ook verschil met welk soort halster ik gebruik.
Halster waarbij de ‘keelriem’ vrij strak vast gaat, blijft veel beter zitten.

In het weide seizoen ga ik de tip van Princesj proberen! De QHP kaptoom

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 13:54

Mijn Haflinger krijgt graasmaskers zonder goede keelriem ook af. Ik heb nu de Shires Flexi Muzzle aangepast. De keelriem kon niet ver genoeg naar achter dus ik heb wat van de riemen versteld (door het schuifje eraf te halen komt er opeens veel meer lengte vrij) en met de hand vast genaaid. De korf moet ook ver genoeg omhoog om de neus heen zitten, anders wippen ze hem inderdaad zo voorbij hun neus.

Hij zit nu precies achter de kaak en door de bijgeleverde kussentjes schuurt het verder niet.
Afbeelding

Tip voor vliegenmaskers en helpende vriendjes: beetje hertshoornolie op de plekken waar ze hem vastpakken. Mijn paard werd geholpen door de buurman die de oren van zijn masker in z’n mond nam, dan trok ie m zo af. Puntjes in wat hertshoornolie gedoopt en het probleem was weg.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 15:34

Wij hebben een gewoon halster over onze easygrazer gedaan en dat gaat beter

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 20:18

Bedankt voor de goede tips! Dat van de veters is ook een slim idee, dat lijkt me ook wel stuk te gaan mocht het echt een keer nodig zijn. En de tip over de hertshoornolie is ook handig, want de andere ruinen helpen hem maar al te graag!

Ik heb nu de gewone korf vast gemaakt aan een normaal halster wat ik anders heb afgesteld waardoor de keelriem verder naar achter zit. Dit lijkt goed te helpen!

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 16:54

Mijn paard was ook echt een houdini met zijn graasmasker, keelbanden/riempjes etc niets hielp. Hielp ook niet echt mee dat zijn maatje hem goed hielp bij het afkrijgen. Ik heb toen een gewoon halster over het graasmasker gedaan, even wat puzzelwerk (riempjes door elkaars ringen gedaan etc) bleef het goed zitten en ging die nooit meer af.