pony bijt

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

birr12

pony bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 21:09

hey allemaal,

ik heb nu zo’n anderhalf jaar een merrie. zij word dit jaar 7 en kan heel lief zijn maar helaas bijt ze/drijgt ze met bijten..

als ik haar wil aanraken in de wei, probeerd ze te bijten. als ik een nieuwe borstel pak en die naar haar toe breng wil ze bijten etcetc. meestal blijft het bij een hap in de lucht maar dit is natuurlijk wel vervelend.
lichamelijk is alles inmiddels uitgesloten.
In het begin gaf iemand die veel met jonge paarden werkt de tip om dit af te straffen. dus elke keer als ze dir doet een klap/tik. ik had het idee dat het erger werd dus ik ging het negeren. het ging toen lange tijd wel goed maar het is de laatste tijd weer erger. dit doet ze ook niet standaard, soms is er niks aan de hand is is ze suuperlief?

ik vind het erg lastig met wat ik het best kan doen, en misschien heeft iemand hier ervaring mee.

Anoniem

Re: pony bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:33

Een merrie kan soms gewoon overgevoelig zijn.
Heb je er al eens op gelet of er een verband is tussen het verloop van haar cyclus en het bijten?

birr12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 21:42

Djali schreef:
Een merrie kan soms gewoon overgevoelig zijn.
Heb je er al eens op gelet of er een verband is tussen het verloop van haar cyclus en het bijten?

klopt, ze is ook erg gevoelig... ik heb er niet perse opgelet maar ik denk dat er geen verband tussen is. het verschild echt per dag.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:56

Ik wil een paard met een dergelijke attitude niet in mijn buurt hebben en zal het dus van me weg sturen/op afstand aan het werk zetten en pas naar me toe vragen wanneer er volledige ontspanning is en een zachte, vriendelijke houding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:00

Ok maakt op zich ook niet uit natuurlijk, maar sommige merries kunnen last hebben van een soort PMS, net als mensen ;)

maar als ze het te pas en te onpas doet denk ik toch echt dat het te maken heeft met haar gevoeligheid in combinatie met typische merrie-moodswings.

Als het dat is, vooral niet persoonlijk nemen en haar gewoon in haar waarde laten. Je kan wel straffen, maar ik zou dit enkel doen als ze het echt te bont maakt (echt raak bijten). Het overige zou ik gewoon negeren, wie weet groeit ze er vanzelf nog wel uit :)

edit: veel mensen zullen zulk gedrag gewoon helemaal niet tolereren, denk dat je best voor jezelf invult wat voor jullie beide het best werkt.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:03

Toen wij onze pony kregen was ze heel vals, ze beet en trapte en viel gericht aan. Met veel grondwerk en veel geduld is dat over gegaan. Wij hebben haar nooit geslagen, maar wel heel duidelijk 'Eh! Nee!' gezegd als ze dreigde te bijten. Soms was ze ons in het begin te snel af.

Het ging toen een hele tijd goed. Maar doordat we maar geen bouwvergunning kregen voor een stal, hebben we haar tijdelijk (een half jaar) in een manege gestald. Ik ging elke dag naar haar toe om haar eruit te laten (dat moest je daar zelf doen) en merkte dat ze weer bijterig begon te worden. Ik kwam erachter dat het werd veroorzaakt door het gedrag van de bezoekers. Het ene kind aaide haar over haar neus en het andere gaf haar een klap op haar neus. Sommige kinderen deden beide. Ze wist dus niet meer wat ze kon verwachten en beet van zich af.

Toen ze eenmaal thuis stond was het snel weer over. Ik zou zeggen: wees duidelijk, sla niet en probeer het voor te zijn. Blijf vooral consequent. Ga na elke bijtpoging/dreiging - na de correctie - gewoon door met waar je mee bezig was.

Het is aangeleerd (verdedigings)gedrag. Ze moet niet alleen leren dat het niet mag, maar ook dat het niet nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:14

Ja dat is wel goed wat Hevonen aanhaalt, kijk zeker ook eens naar haar verleden / vorige eigenaar, algemeen stalmanagement.
Valsheid uit zelfbescherming en door overprikkeld zijn kan zeker ook.
Jij kent haar het beste en kan dit vast inschatten!

anitaroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:17

Hi, heb je wel eens opgelet wanneer het juist gebeurt. Is haar reactie altijd hetzelfde als je haar van een andere kant benaderd. Kun je haar bijvoorbeeld wel overal aanraken? is er een verschil als ze vast staat of los? vertoont ze dit gedrag overal?