Pony wil poetsplaats niet in binnen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iilssx

Pony wil poetsplaats niet in binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 18:50

Afbeelding

Afbeelding
Hallo allemaal,

Hierbij vraag ik jullie tips en tricks voor een lastige casus ;)

Mijn pony is sinds 3/4 weken verhuisd naar een andere stalling. Hier is in tegenstelling tot mijn vorige stal de poetsplaats binnen. Mijn pony vind afspoelen en kliederen met water erg leuk maar hier durft hij absoluut niet in de poetsplaats binnen. Het is een vrij krappe ruimte, ik zal hieronder even foto’s bijvoegen.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, met drukhalster belonen wanneer hij een stap naar voren zet en dat hij dan doorheeft wanneer hij een stap naar voren zet wordt beloond. Achteruit in de poetsplaats stappen, gewoon even laten kijken en dan proberen erin te lopen. Maar bij alle opties rent hij achteruit of juist vooruit. Doordat het een krappe ruimte is, knalt hij ook nog eens tegen alle wanden aan waar hij ook weer van schrikt..

Wie o wie heeft er nog tips of andere ideeën?

ninne1

Re: Pony wil poetsplaats niet in binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:15

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:16

Heb je het achteruit geprobeerd?
Mijn merrie vond in een krappe poetsplaats lopen ook spannend, achteruit was geen probleem.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:24

Voorlopig elders poetsen, en over een maand of wat rustig weer proberen. Hij voelt zich nog lang niet thuis op de nieuwe locatie. Wel regelmatig ervoorbij lopen, even laten snuffelen, kijken, en verder. Ongetwijfeld kan het met dwang, maar daar kweek je niet echt vertrouwen mee. Met rust, beleid en belonen wel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 19:27

Ik zou daar zijn voer geven. De eerste keer daar waar hij zonder druk durft te komen en steeds een paar cm verder. Lekker kalm aan om vertrouwen voor de lange duur op te bouwen!

MutsAapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 20:17

Lindsey_99 schreef:
Voorlopig elders poetsen, en over een maand of wat rustig weer proberen. Hij voelt zich nog lang niet thuis op de nieuwe locatie. Wel regelmatig ervoorbij lopen, even laten snuffelen, kijken, en verder. Ongetwijfeld kan het met dwang, maar daar kweek je niet echt vertrouwen mee. Met rust, beleid en belonen wel.

Hier ga ik in mee. Geef hem een beetje tijd. Voer hem eventueel soms op de poetsplaats. Niet iedere keer natuurlijk, want dan wordt hij waarschijnlijk vervelend als je hem daar eens neer zet zonder voer.

Ik begrijp eigenlijk ook wel dat hij die poetsplaats niet op wil. Ik vind het zelfs als mens zijnde onprettig om alleen al naar te kijken :') Weet niet zeker waarom, maar het geeft een raar onrustige/enigszins nare indruk. Maar dat kan aan mij liggen natuurlijk :')

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 20:26

Ja achteruit al geprobeerd dan draait hij zich razendsnel weer om. De tip met het voer daar geven ga ik proberen!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 08:27

Gewoon elke dag daar voeren, is het probleem zo over.
Geen druk oid, gewoon rust bewaren. Hoe meer het moet, hoe meer verzet je gaat krijgen.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 09:03

Mijn paard wou in het begin ook de poetsplaats niet op, en bij haar werkte het heel goed als ik eten bij heb.
Trek er gewoon een middag voor uit, neem een schepje voer mee, en wacht. Iedere keer als ze een stapje in de goede richting zet een hapje eten er in. En dan weer een stapje verder laten zetten voor een nieuw hapje eten.
Geen druk, neem gewoon alle tijd en wacht.

Als je dit een paar dagen vol houd zal je zien dat het steeds sneller gaat. Je kan dan het voer geven tussendoor afbouwen.
Op het laatst alleen nog een hapje eten als ze er netjes op staat.

Bij mij was het in een hele korte tijd over. En zo zijn we ook met trailerladen begonnen. De eerste paar keer kost het je en kwartier/halfuur. Maar nu loopt ze er zo op.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-20 17:08

rozebadeend schreef:
Mijn paard wou in het begin ook de poetsplaats niet op, en bij haar werkte het heel goed als ik eten bij heb.
Trek er gewoon een middag voor uit, neem een schepje voer mee, en wacht. Iedere keer als ze een stapje in de goede richting zet een hapje eten er in. En dan weer een stapje verder laten zetten voor een nieuw hapje eten.
Geen druk, neem gewoon alle tijd en wacht.

Als je dit een paar dagen vol houd zal je zien dat het steeds sneller gaat. Je kan dan het voer geven tussendoor afbouwen.
Op het laatst alleen nog een hapje eten als ze er netjes op staat.

Bij mij was het in een hele korte tijd over. En zo zijn we ook met trailerladen begonnen. De eerste paar keer kost het je en kwartier/halfuur. Maar nu loopt ze er zo op.

Dit heb ik ook geprobeerd met de poetsplaats want zo oefende ik ook met de trailer, maar toch heb ik dan na een tijdje het idee dat mijn pony mij aan het uitproberen is. In het begin is het dan echt spanning en dan gaat het oefenen goed maar op een gegeven moment is de spanning er wel wat af en ontspant hij door zijn hoofd naar beneden te doen en te smakken met de mond maar het lijkt (ik weet niet of het ook echt zo is natuurlijk!) alsof hij dan de machtsverhouding omdraait en weet dat hij sterker is en dan verzet hij gewoon geen stap meer terwijl hij dan niet gespannen oogt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 17:25

Wees blij! Die ontspanning betekent dat hij uit zijn flight reactie is en kan gaan nadenken. Pas dan kan hij leren. Dat is ook het moment om te stoppen. Dan onthoud hij dat als hij ontspant hij beloont wordt met wegnemen van de druk.

Ik denk dat je veel te snel wilt. Wees tevreden met een halve meter per oefensessie!

anitaroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 14:09

troi schreef:
Wees blij! Die ontspanning betekent dat hij uit zijn flight reactie is en kan gaan nadenken. Pas dan kan hij leren. Dat is ook het moment om te stoppen. Dan onthoud hij dat als hij ontspant hij beloont wordt met wegnemen van de druk.

Ik denk dat je veel te snel wilt. Wees tevreden met een halve meter per oefensessie!

Ik ben deels met @troi eens. De ontspanning ontstaat en hier kun je voor belonen. Maar geef daar de ruimte voor en probeer het later nog eens. En ja, soms is het beter om door te pakken. Maar als je de tijd hebt en zeker nu in deze tijd, neem die dan vooral. Succes!

SandAndOak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:03

Er staan al veel goede tips in je topic gelukkig! Ik zou ook zeker niet werken met dwang maar het gewoon rustig oefenen. Het doel is niet "de poetsplaats op" maar maak er gewoon een oefening van om er in de buurt te komen, eens doorheen te lopen als dat lukt etc.
Evt met kan je het oefenen met clickertraining. Als je bijvoorbeeld je pony een target leert aan te raken dan kan je hem misschien met de target een stukje de poetsplaats opvragen. Zo wordt de oefening leuker en je leid hem een beetje af van hetgeen waar je stiekem eigenlijk echt mee bezig bent.