Pony gaat vanuit het niets aan de kletter

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Pony gaat vanuit het niets aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 12:17

Hoi,

Ik ben even benieuwd naar jullie meningen en suggesties over waar deze pony last van zou kunnen hebben. Betreft overigens geen direct contact van mij, maar een hulpvraag die ik via de mail kreeg. Vanwege het virus doe ik nog geen lessen/trainingen, maar wil toch alvast eens denken wat het kan zijn. Wat natuurlijk lastig is zonder beeldmateriaal.

Het betreft een 6jarige merrie, aan de longe wil ze met aangalopperen nog weleens flink bokken. Daarnaast gaat ze onder het zadel soms ineens ogenschijnlijk vanuit het niets aan de kletter, met flinke bokken. Hiermee heeft ze dan ook een aantal keer succes gehad. Zo gaat het weken goed en dan ineens is het weer raak. Het gebeurt met name op de linkerhand.

Dierenarts(tevens osteo) is erbij geweest, zag niets vreemds. Alleen een wervel bij hals en lendenen los gemaakt, maar daar kon volgens hem het gedrag niet vandaan komen. Geen buig proeven kunnen doen op het harde, dus alleen op zachte gecheckt. Geen foto’s gemaakt verder. Zag hij geen reden toe.
Het gebeurt vaak ook pas na 20min rijden, dus mogelijk zit het in het zadel. Echter opvallend vind ik dat ze het ook aan de longe doet, ook als er geen zadel op ligt. Zelf heb ik dus het idee dat er iets zit rondom het SI gewricht wat dan soms toch ineens pijn doet. Of misschien toch iets met de hormonen/eierstokken?

Pony staat 24/7 buiten in een paddock, met onbeperkt ruwvoer en krijgt minimaal krachtvoer (hapje met vitaminen). Vriendjes naast haar.

Jullie ideeën over wat dit zou kunnen zijn?
Laatst bijgewerkt door darkadia op 11-04-20 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Re: Pony gaat vanuit het niets aan de kletter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:31

Kan vanalles zijn....

Dat is het lastige aan zulke dingen.

Je zal moeten gaan uitpluizen denk ik. Maak eens wat filmpjes, kijk ze terug en zie of er signalen vooraf zijn die je mist. Of dat je zelf misschien toch onzeker bent in je rijden of iets uitlokt.
Leg eens een ander (bijvoorbeeld lichtgewicht spring-) zadel erop en zie of het gedrag verandert.

Pas je voer aan, ga wat soberder voeren. Kijk of het gedrag verandert.

Laat een fysiotherapeut eens voelen en kijken of ze iets vinden wat kan duiden op ongemak in het lijf.

Laat iemand met veel verstand van gedrag eens meekijken.

Laat een ervaren springruiter eens een paar keer rijden.

En ga als voer/zadel/fysio/misschien gebit en gedrag zijn uitgesloten. Naar een kliniek voor een flink onderzoek.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:34

Wat heeft de dierenarts verder gecheckt?
De pony staat 24/7 buiten; op de wei, paddock..? Krijgt ze onbeperkt ruwvoer?
Heeft de pony dit altijd al gedaan of is dit nieuw gedrag?

Ik zou beginnen bij het langs laten komen van een chiropractor of een osteopaat en de zadelmaker.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:35

Lastig te zeggen! Zou van alles kunnen zijn, van onbalans tot lichamelijke problemen. Heb je foto's of, nog beter, video's?

Een paard dat succes heeft met flink bokken en wegrennen vind ik trouwens altijd een beetje een aparte manier van ernaar kijken. Als een paard je als ruiter eraf wil hebben, doe je als ruiter zijnde toch iets niet goed.

Verder ben ik benieuwd naar wat het paard allemaal wel kan. Gaan stap draf en achterwaarts zonder problemen? En de zijgangen? Voltes?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:40

Het kan idd van alles zijn. Te strak bij gezet, zadel wst niet past, verzuring in de spieren, ruiter die in de weg zit, pony die de druk niet aan kan, iets in de bovenlijn wat niet lekker zit.
Wel een mooie casus!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:45

Ik vind het ook wel interessant dus ik blijf graag volgen als je blijft updaten, Darkadia?

Ik heb het onlangs zelf meegemaakt met onze pony, maar die deed dat echt onverwachts en ik ken hem goed genoeg om te weten dat er dan iets is. Alsnog is het dan zoeken, maar (oa met een tip op bokt) bleek het maagzweren te zijn en een zadel dat toch net niet helemaal lekker lag.
Daarbij is hij wat scheef en wordt hij wat opstandig (hij is overigens ook nog jong; bijna 5) als hij moet inbuigen want dat vindt hij lastig. Hij heeft echter een enorm meewerkend karakter (type kinderpony <3 ) dus zal niet snel wat geks doen. Ik kan me voorstellen dat een pittiger karakter wel meer uitprobeert.

Ik ben ook wel benieuwd hoe ervaren de ruiter is? Anders is het idd ook nog wel interessant om te weten wat er gebeurt als er een meer ervaren ruiter opstapt. Ik zou wel eerst willen weten of het zadel goed ligt en of er lichamelijk niets blokkeert ergens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:54

Ik zou in dit geval sowieso een osteopaat/fysio/chiropractor ook laten kijken. Misschien zit er iets vast? Ook zou een zadelcheck niet verkeerd zijn natuurlijk.

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 13:08

Rugfoto’s en echo SI laten maken.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 13:57

Omdat het pas na 20 min gebeurt zou ik ook pssm1 checken ( het was een pony toch? Wat voor ras?)