Hoi,
Ik ben even benieuwd naar jullie meningen en suggesties over waar deze pony last van zou kunnen hebben. Betreft overigens geen direct contact van mij, maar een hulpvraag die ik via de mail kreeg. Vanwege het virus doe ik nog geen lessen/trainingen, maar wil toch alvast eens denken wat het kan zijn. Wat natuurlijk lastig is zonder beeldmateriaal.
Het betreft een 6jarige merrie, aan de longe wil ze met aangalopperen nog weleens flink bokken. Daarnaast gaat ze onder het zadel soms ineens ogenschijnlijk vanuit het niets aan de kletter, met flinke bokken. Hiermee heeft ze dan ook een aantal keer succes gehad. Zo gaat het weken goed en dan ineens is het weer raak. Het gebeurt met name op de linkerhand.
Dierenarts(tevens osteo) is erbij geweest, zag niets vreemds. Alleen een wervel bij hals en lendenen los gemaakt, maar daar kon volgens hem het gedrag niet vandaan komen. Geen buig proeven kunnen doen op het harde, dus alleen op zachte gecheckt. Geen foto’s gemaakt verder. Zag hij geen reden toe.
Het gebeurt vaak ook pas na 20min rijden, dus mogelijk zit het in het zadel. Echter opvallend vind ik dat ze het ook aan de longe doet, ook als er geen zadel op ligt. Zelf heb ik dus het idee dat er iets zit rondom het SI gewricht wat dan soms toch ineens pijn doet. Of misschien toch iets met de hormonen/eierstokken?
Pony staat 24/7 buiten in een paddock, met onbeperkt ruwvoer en krijgt minimaal krachtvoer (hapje met vitaminen). Vriendjes naast haar.
Jullie ideeën over wat dit zou kunnen zijn?
Laatst bijgewerkt door darkadia op 11-04-20 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt