Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 11:07

Ik rij nu 9 maanden een lusitano merrie. Onder het zadel is ze fantastisch, zeer leergierig en ik heb onwijs veel plezier in haar. Nu vind ik alleen het contrast met haar in de omgang nogal apart.

Ik ben redelijk handig met grondwerk, en kan paarden vaak wel goed lezen. Maar deze merrie puzzelt me. Als ik haar wil pakken uit de weide of bak(na rollen of losgooien) komt ze nooit naar me(en ook niet naar anderen) toe. Zelfs al zet ik het hek wagenwijd open en ga er voor staan, ze komt niet. Ook al wil ze dan graag naar stal. Ook tijdens het grondwerken, maakt ze nooit contact. Ik laat haar dan in de cirkel rondlopen, en ik kan haar dan feilloos sturen en met mijn armen tempo aangeven. Ze is dan heel gevoelig en oplettend. Maar zodra ik haar naar me toe wil hebben en dus mn schouder indraai, gaat ze op de plek stil staan. Heel soms komt ze iets naar me toe, maar stopt dan nog redelijk op afstand. Wat hierbij opvalt, is dat ze altijd wat opzij draait en nooit recht naar me toe blijft staan.
Als ik dan naar haar toe wil, maakt ze geen contact. Ik doe altijd mijn hand uitsteken zodat een paard contact met mij kan maken, maar dat doet ze gewoon niet. Ze draaide zelfs haar hoofd van me weg soms. Ze sluit zich ook niet af, ze is niet dominant, en ook zeker niet onzeker.
Ze wil dan bijna nooit met me meelopen als in volgen. Gisteren deed ze dat wel even, maar dan wel op afstand en dan stopt ze na een paar passen weer.

De eigenaar denkt dat ze het contact niet nodig vindt, dat ze zich wel kan redden zonder een leider. In de weide is ze ook redelijk onderdanig, ze is volgens mij zelfs onderste in rang. Dit gedrag vertoont ze bij iedereen. Het is gewoon bijzonder te noemen.

Ik ben benieuwd of mensen dit herkennen? voor nu heb ik niet de illusie dat dit ooit gaat veranderen, het is misschien gewoon een eigenaardig dier :P

Overigens doet ze dit al vanaf veulen, en haar moeder deed dit ook, het zij in iets mindere mate.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:12

Earth schreef:
Ik rij nu 9 maanden een lusitano merrie. Onder het zadel is ze fantastisch, zeer leergierig en ik heb onwijs veel plezier in haar. Nu vind ik alleen het contrast met haar in de omgang nogal apart.

Ik ben redelijk handig met grondwerk, en kan paarden vaak wel goed lezen. Maar deze merrie puzzelt me. Als ik haar wil pakken uit de weide of bak(na rollen of losgooien) komt ze nooit naar me(en ook niet naar anderen) toe. Zelfs al zet ik het hek wagenwijd open en ga er voor staan, ze komt niet. Ook al wil ze dan graag naar stal. Ook tijdens het grondwerken, maakt ze nooit contact. Ik laat haar dan in de cirkel rondlopen, en ik kan haar dan feilloos sturen en met mijn armen tempo aangeven. Ze is dan heel gevoelig en oplettend. Maar zodra ik haar naar me toe wil hebben en dus mn schouder indraai, gaat ze op de plek stil staan. Heel soms komt ze iets naar me toe, maar stopt dan nog redelijk op afstand. Wat hierbij opvalt, is dat ze altijd wat opzij draait en nooit recht naar me toe blijft staan.
Als ik dan naar haar toe wil, maakt ze geen contact. Ik doe altijd mijn hand uitsteken zodat een paard contact met mij kan maken, maar dat doet ze gewoon niet. Ze draaide zelfs haar hoofd van me weg soms. Ze sluit zich ook niet af, ze is niet dominant, en ook zeker niet onzeker.
Ze wil dan bijna nooit met me meelopen als in volgen. Gisteren deed ze dat wel even, maar dan wel op afstand en dan stopt ze na een paar passen weer.

De eigenaar denkt dat ze het contact niet nodig vindt, dat ze zich wel kan redden zonder een leider. In de weide is ze ook redelijk onderdanig, ze is volgens mij zelfs onderste in rang. Dit gedrag vertoont ze bij iedereen. Het is gewoon bijzonder te noemen.

Ik ben benieuwd of mensen dit herkennen? voor nu heb ik niet de illusie dat dit ooit gaat veranderen, het is misschien gewoon een eigenaardig dier :P

Overigens doet ze dit al vanaf veulen, en haar moeder deed dit ook, het zij in iets mindere mate.

Als haar moeder het ook deed lijkt het wel op aangeleerd gedrag zonder dat ze ook weet dat het anders kan. Wellicht had haar moeder een gegronde reden om het te doe en heeft deze dat overgenomen zondetje weten waarom.

Mungbean

Re: Paard komt nooit naar je toe/maakt geen contact

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:14

Klinkt als een heel gehoorzaam paard dat niet specifiek behoefte heeft aan mensencontact maar gewoon braaf doet wat verwacht wordt.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:16

Klinkt als sensibel introvert. Ik denk dat het inderdaad ook aangeleerd gedrag is en dat het haar manier van communiceren met jou is.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 11:22

Bedankt voor de reacties. Klinkt toch niet zo gek in de oren zoals jullie dat zeggen. Nu is het alleen in de weide niet zo handig, want vorig jaar kon ze zo een uur blijven weglopen. En toen ineens kwam ze :+
Dus als jullie daar nog tips voor hebben? Voer werkt dan ook niet eens :')

Een tel dacht ik ook aan een join up, omdat ik laatst wat gefrustreerd er over was, maar dat lijkt me dan helemaal iets om ver van weg te blijven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:35

Ik zou met zo‘n paard werken aan initiatief tonen en uitvinden of het ergens specifiek plezier aan heeft.
Er zijn ook paarden die het werk met mensen gewoon accepteren maar nooit echt ‚leuk‘ gaan vinden, dat zijn vaak erg fijn te rijden paarden omdat ze ook het conflict niet opzoeken, maar een band krijg je er ook niet mee.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:41

Kom je enkel in de weide om haar op te halen voor het werk?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:48

Sizzle schreef:
Ik zou met zo‘n paard werken aan initiatief tonen en uitvinden of het ergens specifiek plezier aan heeft.
Er zijn ook paarden die het werk met mensen gewoon accepteren maar nooit echt ‚leuk‘ gaan vinden, dat zijn vaak erg fijn te rijden paarden omdat ze ook het conflict niet opzoeken, maar een band krijg je er ook niet mee.

Ja dat klopt. Die doen hun werk goed maar blijven emotioneel op zichzelf. Voor veel ruiters is dat ook voldoende denk ik, en dit paard komt ook uit een andere cultuur?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 11:56

Sizzle schreef:

Oh maar dat is het gelukkig niet. Ze laat zeer duidelijk merken wanneer ik iets fout doe en heeft een goede eigen mening. Dat maakt het werken met haar zo leuk, we werken heel goed samen terwijl we allebei een sterke persoonlijkheid hebben :')
Ik kan feilloos aanvoelen wat ze moeilijk vindt, want dat toont ze direct en gaat ook het conflict wel aan :D

Vandaar ook dat ik het gedrag soms wat tegenstrijdig vind.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 11:58

belle_boef schreef:
Kom je enkel in de weide om haar op te halen voor het werk?

Nee, dat sowieso niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:59

Bij veel paarden gaat de liefde door de maag. Heb je dat al geprobeerd?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:01

Welk karakter kom je op uit als je de parelli horsenality chart invult?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 12:03

anjali schreef:
Bij veel paarden gaat de liefde door de maag. Heb je dat al geprobeerd?

Haha ja, met een emmer van haar favoriete muesli maar dan zet ze het nog steeds op een lopen. In de weide dan. Ik ben verder helemaal niet van het werken met voer, maar met haar wil ik dat nog wel eens proberen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 12:08

_Nelleke_ schreef:
Welk karakter kom je op uit als je de parelli horsenality chart invult?

Waar kan ik dat vinden?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:19

Hoe is jouw eigen houding?

Ik heb altijd geleerd om rechtop te staan, zelfverzekerd enz.

Voor de merrie die ik nu heb bleek dat "teveel". Die kwam ook nooit uit zichzelf.

Hoe jij omschrijft, in de ingang van het hek gaan staan? Zij zou dan nooit komen.

Bij haar maak ik mezelf altijd kleiner dan bij andere paarden. Dan komt ze wel naar je toe uit zichzelf. Mijn man moet zelfs wat bukken om een vrijwillige kroel te krijgen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 12:27

ClauH schreef:
Hoe is jouw eigen houding?

Ik heb altijd geleerd om rechtop te staan, zelfverzekerd enz.

Voor de merrie die ik nu heb bleek dat "teveel". Die kwam ook nooit uit zichzelf.

Hoe jij omschrijft, in de ingang van het hek gaan staan? Zij zou dan nooit komen.

Bij haar maak ik mezelf altijd kleiner dan bij andere paarden. Dan komt ze wel naar je toe uit zichzelf. Mijn man moet zelfs wat bukken om een vrijwillige kroel te krijgen.

Ik kan redelijk dominant zijn, maar ik ben er best bewust mee bezig geweest. Juist wat meer schouders omlaag, wat minder sterk over komen. Maar maakt geen verschil. Maar ze doet dit bij iedereen, dominant of niet.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:31

Citaat:
Ik kan redelijk dominant zijn, maar ik ben er best bewust mee bezig geweest.

Heel herkenbaar :o . Jammer dat het niet werkt...

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:34

Deze kan je eens invullen. Is ook erg leuk om te doen om je paard beter te leren kennen. Hier kan je je trainingsmethodes mee aanpassen :D
Afbeelding

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 12:36

Maureen95 schreef:
Deze kan je eens invullen. Is ook erg leuk om te doen om je paard beter te leren kennen. Hier kan je je trainingsmethodes mee aanpassen :D
[ [url=m/hGlZOu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze is sowieso een left brain introvert :') Dat was niet zo moeilijk.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:39

Hoe reageert ze als je haar kriebelt? Zeker nu in de ruiperiode gaan veel paarden dan lekker terugkriebelen. Ik snap dat niet iedereen dat wenselijk vind maar misschien helpt het bij dit paard.

Mijn merrie bleef toen ik haar net had ook altijd op een soort beleefde afstand. Ze is met de jaren brutaler geworden, op een leuke manier. Ik denk dat je bij dit paard echt op zoek moet naar activiteiten die menselijk contact in haar ogen nuttig maken. Misschien vrijheidsdressuur? En dan met name gedrag dat ze zelf aanbied belonen. Dan gaan ze meer initiatief tonen. Bij een heel dominant paard niet zo handig maar bij een onderdanig paard kan het wel, mits je wel uitkijkt dat het niet te gek word.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 12:42

Gypsy schreef:
Hoe reageert ze als je haar kriebelt? Zeker nu in de ruiperiode gaan veel paarden dan lekker terugkriebelen. Ik snap dat niet iedereen dat wenselijk vind maar misschien helpt het bij dit paard.

Mijn merrie bleef toen ik haar net had ook altijd op een soort beleefde afstand. Ze is met de jaren brutaler geworden, op een leuke manier. Ik denk dat je bij dit paard echt op zoek moet naar activiteiten die menselijk contact in haar ogen nuttig maken. Misschien vrijheidsdressuur? En dan met name gedrag dat ze zelf aanbied belonen. Dan gaan ze meer initiatief tonen. Bij een heel dominant paard niet zo handig maar bij een onderdanig paard kan het wel, mits je wel uitkijkt dat het niet te gek word.

Toevallig heb ik dat gisteren ook geprobeerd op de schoft, maar er kwam geen reactie. Terwijl ze uiteindelijk best wel een kriebelkont is :P

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 13:01

Er zijn allerlei soorten paarden en allerlei soorten mensen.Kennelijk kunnen jullie qua rijden heel goed samenwerken maar is er op persoonlijk emotioneel vlak geen klik. Dat geeft toch niets,geniet dan van wat wel goed gaat. Je zegt haar te rijden, het is dus niet je eigen paard? Dan is er toch ook niets aan de hand. Als je zoiets niet pusht kan het met de tijd nog wel vanzelf gaan groeien.En 9 maanden is ook nog niet lang.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 13:26

mijn Spaanse dame is net zo. Vindt alles interessant, wil ook dingen doen maar zal bijvoorbeeld nooit 'aanhalig' doen. Da's dan een probleem voor mij, niet voor haar :D (ik ben degene die graag wil knuffelen :D )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 13:32

Ik denk eerlijk gezegd ook dat er geen echte persoonlijke "klik" is. Er zijn paarden die maar met een select groepje (of zelfs maar één) mens echt contact willen. Met al de rest kunnen ze wel samen werken en gehoorzaam zijn maar ook niks meer. :) Het klinkt een beetje alsof dat bij jullie het geval is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 13:43

Volg eens een tijdje warwick schiller die heeft een serie gemaakt over afgesloten paarden en hoe je toch contact kan maken. Tis enorm subtiel allemaal!