Ik ben redelijk handig met grondwerk, en kan paarden vaak wel goed lezen. Maar deze merrie puzzelt me. Als ik haar wil pakken uit de weide of bak(na rollen of losgooien) komt ze nooit naar me(en ook niet naar anderen) toe. Zelfs al zet ik het hek wagenwijd open en ga er voor staan, ze komt niet. Ook al wil ze dan graag naar stal. Ook tijdens het grondwerken, maakt ze nooit contact. Ik laat haar dan in de cirkel rondlopen, en ik kan haar dan feilloos sturen en met mijn armen tempo aangeven. Ze is dan heel gevoelig en oplettend. Maar zodra ik haar naar me toe wil hebben en dus mn schouder indraai, gaat ze op de plek stil staan. Heel soms komt ze iets naar me toe, maar stopt dan nog redelijk op afstand. Wat hierbij opvalt, is dat ze altijd wat opzij draait en nooit recht naar me toe blijft staan.
Als ik dan naar haar toe wil, maakt ze geen contact. Ik doe altijd mijn hand uitsteken zodat een paard contact met mij kan maken, maar dat doet ze gewoon niet. Ze draaide zelfs haar hoofd van me weg soms. Ze sluit zich ook niet af, ze is niet dominant, en ook zeker niet onzeker.
Ze wil dan bijna nooit met me meelopen als in volgen. Gisteren deed ze dat wel even, maar dan wel op afstand en dan stopt ze na een paar passen weer.
De eigenaar denkt dat ze het contact niet nodig vindt, dat ze zich wel kan redden zonder een leider. In de weide is ze ook redelijk onderdanig, ze is volgens mij zelfs onderste in rang. Dit gedrag vertoont ze bij iedereen. Het is gewoon bijzonder te noemen.
Ik ben benieuwd of mensen dit herkennen? voor nu heb ik niet de illusie dat dit ooit gaat veranderen, het is misschien gewoon een eigenaardig dier
Overigens doet ze dit al vanaf veulen, en haar moeder deed dit ook, het zij in iets mindere mate.

. Jammer dat het niet werkt...
Het klinkt een beetje alsof dat bij jullie het geval is.