Pony trapt tegen de muur en bezeert haarzelf

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daisybosje

Pony trapt tegen de muur en bezeert haarzelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 11:26

Hoii!
Mijn aller eerste berichtje op bokt..
ik hoop heel erg dat hier iemand is die mij zou kunnen helpen.
Wij hebben 3 geweldige pony’s, en 1 daarvan is van mijn moeder. Onze Moonlight ze is een merrie van 25 jaar oud ( dus al een dame op leeftijd ) mijn moeder rijdt nog regelmatig op Moonlight en dat gaat ook prima.
Nou sinds ongeveer een paar maanden begon Moonlight met haar achterbenen tegen de stalmuur te trappen en maakt ze rare geluiden een soort van angstig gehinnik.
Ze bezeert zichzelf helemaal en heeft ook al aardig wat plekjes op haar benen. Buiten doet ze dit niet alleen binnen.
We hebben van alles geprobeerd om haar te laten stoppen haar negeren, haar straffen of haar belonen als ze het niet doet, maar niks heeft tot nu toe geholpen. Nou was Moonlight ook een beetje afgevallen en heeft ze sinds 2 weken nieuw voer voor oudere paarden ( ze is trouwens ook ontwormd ) en ze begint weer een beetje op gewicht te komen.
Wij hadden gehoopt dat dit het gene was wat haar dwars zat, maar ze doet het nog steeds..
Moonlight doet ook steeds rare dingen ze gooit haar hoofd omhoog en klapt weer ergens tegen aan.
Wij zijn een beetje ten einde raad en we weten niet meer wat we moeten doen wij willen onze lieve Moonlight graag helpen, maar we weten niet meer hoe.
Ik hoop dat hier iemand is met een idee waar dit gedrag vandaan komt.
Groetjes Daisy! :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:30

Veearts bellen. Het kan werkelijk van alles zijn, maar alleen een VA kan het in het echt bekijken en oordelen. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:30

Ik zou de dierenarts erbij halen.

Astorga

Re: Pony trapt tegen de muur en bezeert haarzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:32

Hoe lang staat Moonlight op stal per dag? En hoe lang kan ze vrijuit bewegen?

Daisybosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 11:38

Astorga schreef:
Hoe lang staat Moonlight op stal per dag? En hoe lang kan ze vrijuit bewegen?

Ze gaat om 9 uur ‘s ochtends naar buiten en rond 8 uur ‘s avonds gaat ze naar binnen ze loopt elke dag in de bak en een halfuurtje in de wei

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:51

Als een paard ineens ander gedrag vertoont heeft het geen zin om te straffen.
Dan is er iets aan de hand.

Het klinkt een beetje alsof ze ergens jeuk heeft? Heeft ze nog een dikke vacht?
Dan zou je bv aan luizen kunnen denken of iets van mok aan de benen.

Het beste kun je de dierenarts even bellen en vragen of die komt kijken naar het paard.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:55

Mogelijk heeft ze last van het verharen en zit ze niet lekker in haar vel? De paardenvriendin van mijn bijrijdpaard heeft dat ook. Die staat ook erg onrustig de laatste tijd maar dat is omdat ze last heeft van de rui.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:00

Inderdaad even dierenarts naar laten kijken. Eventueel ook nog een idee om haar van stal te wisselen met een van de andere twee pony's. Mijn paard gedroeg zich een aantal jaar terug heel vreemd in haar stal. Heb haar toen in een andere stal gezet en er was niks meer aan de hand. Hierbij vertoonde mijn paard duidelijk angst (alleen in een hoekje willen staan van de stal en amper de stal in willen), dat is natuurlijk heel wat anders als jouw verhaal maar toch.. proberen kan altijd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:13

Heb je haar benen helemaal nagekeken? Geen wondjes of beestjes??

Ik zou de stallen open laten dat ze kan kiezen. Mijn oudste is 27 en dan hebben we nog 13, 21, 22 (2x) Die lopen 24/7 buiten. Als ik die opsluit worden ze ook vervelend. En die van 27 krijgt meteen dikke benen en snel rasp. Dat heeft ze nu al jaren niet meer.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:15

Kan inderdaad echt vanalles zijn...

Nieuw paard in de groep? Gewisseld qua stallen ( bv paard x en y omgedraaid)? Andere voertijden? Wisselende tijden vwb naar binnen en buiten gaan? Etc.
Heb je haar al eens gewassen met een middel tegen mijt of andere jeukende beestjes?

Zo lang je er nog niet achter bent waardoor het komt kan het een idee zijn om een rubberen mat op te hangen zodat ze zichzelf niet bezeerd of beschadigd.

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:22

Raadzaam om de da te raadplegen. In geval van mok, luis of mijt kunnen paarden erg onrustig reageren en stampen of slaan tegen wand of deur om van de jeuk af te komen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:11

Kan ze wel goed zien?