Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
belle_boef schreef:Tja in de wei gaan wandelen terwijl andere paarden om haar heen kunnen rennen is ook wel veel gevraagd. Vervolgens vertoond ze voor haar logisch gedrag, wordt ze kort gehouden en krijgt vervolgens nog een tik op de neus. En dan wil jij dat ze normaal doet?
En dan is ze ook nog net verhuisd.
Ik denk dat jij haar signalen compleet verkeerd hebt geïnterpreteerd
. Dat kunnen ze best als ze 1 zijn. Mijn jaarling (toen zelfs nog geen 1) werd geopereerd in de kliniek en moest daarna 6 weken boxrust. Daarvoor hebben we ook trailerladen etc geoefend.Zinzi_jewel schreef:Je kiest ervoor haar in een kudde te zetten
En toch wil je nog wat van haar.
Imo is het of thuis houden in gemengde kudde en paar keer per week even kort wat mee doen
Of in een opfok kudde en laten lopen de hele zomer
Niet meer als een aai over haar bol en een vlugge check of ze zichzelf heel heeft gehouden
Wat jij nu van haar verwacht om de 3 weken is niet te begrijpen voor een jong paard
Gimme_Joy schreef:Nou dat valt wel mee hoor Zinzi_jewel. Dat kunnen ze best als ze 1 zijn. Mijn jaarling (toen zelfs nog geen 1) werd geopereerd in de kliniek en moest daarna 6 weken boxrust. Daarvoor hebben we ook trailerladen etc geoefend.
Heb je een prof die je bij kan staan bij het opleiden van die kleine? Dat is erg raadzaam. Had ik ook, ze hielp me om iedere keer de goede weg in te slaan tijdens het opleiden.
Mijn tip verder: hou het echt klein. Je wil nu teveel. Doe een paar stappen terug. Dus de wei in, halster om, rustig staan, halster af, klaar. Iedere keer uitbouwen. Als je met haar gaat "werken" haal haar dan uit de kudde (als dat mag, ik weet in sommige opfokken zijn ze daar niet zo happig op). Bij Joy in de opfok was dat ok. Ik ben er ook voorstander van, mits je het goed oefent. Dus als je zover bent, eruit halen, 5 minuutjes stappen en terug zetten.
Neem de volgende keer een carrotstick mee. Zo heb je iets meer te vertellen. Ik zeg niet dat je moet gaan slaan, maar het is een verlenging van je arm. Zo kan je mooi meteen wat desensibiliserings oefeningen doen.
Het klinkt als heel veel, maar breek het dus echt op in kleine stapjes. En pas als de eerste stap veilig en comfortabel gaat, ga je naar de volgende. Neem eens een kijkje in mijn volgtopic als je wil! Daarin kan je precies lezen hoe ik het gedaan heb vanaf 1,5 jaar. Daarvoor al wat dingen gedaan uiteraard.
Nog even een disclaimer: ik zeg niet dat hoe ik het heb gedaan dé oplossing is. Het was voor ons een fijne manier en misschien zit er iets tussen dat je kan helpen. Maar voor alles geldt: neem iemand in de arm met ervaring bij het opleiden van een jong paard!
BarbaLala schreef:Ik vraag me eigenlijk vooral af waarom je in godesnaam een jong paard hebt als je zo onzeker en bang bent?
Zinzi_jewel schreef:Ik bedoel dat je niet eens in de zoveel weken iets van haar moet willen en dan ook nog in dat weiland .
Het is logisch dat ze met de kudde mee wil gaan . En dan krijg je van die dingen die er je nu gebeurd zijn .
Vrees dat je t jezelf alleen maar moeilijker maakt zo
En zeker moet / mag een jaarling van alles leren . Ben ik zelf ook voorstander van
Maar maak die omgeving conditie dat jij met haar werkt zo optimaal mogelijk.
En niet in de kudde tussen de rest

En dat was ook de laatste keer.
Behalve trailer laden dat is nog wel eens een dingetje maar voor de rest is de opvoeding best goed gelukt
Jessix schreef:Op die leeftijd had mijn laatste jonge paard de concentratie van een garnaal. Ik heb er voor gekozen niets met hem te doen, enkel hoeven verzorgen. Maar dat alles had hij al geleerd als veulen in een paar sessies. Ik kon dus gewoon de basis dingetjes met hem die nodig zijn om hem te verzorgen maar verder stond hij op dat moment niet open om nieuwe dingen te leren.
Juist omdat ik met een jong paard de sessies leuk wil houden en er niets noodzakelijks geleerd moest worden heb ik hem lekker met rust gelaten. Een jaartje later had ik weer een nieuwsgierig jong paard die leuk vond om te leren. Ook dat heb ik gedaan in hele korte sessies en steeds kijken naar wat hij aanbieden. Op die manier had ik steeds best goede vorderingen in heel korte tijd zonder spanning van hem of frustratie van mij. Alles wat we nieuw ontdekte was leuk en verliep prettig.
Cowgirl schreef:Ik deed op die leeftijd precies hetzelfde met mijn fjord.
Maar ik stond gewoon op pension (opfok wat was dat in die tijd?).
Ik haalde hem gewoon uit de wei en zette hem vast. Dan was het een borstelbeurt en af en toe een rondje door het dorp van 10 minuten.
En dan ging hij weer terug de wei op. De smid kwam op stal en dan kwam hij ook uit de wei. Hek door ff omdraaien etc.
Is de opfok wel een goede plek dan voor jou? Of kun je niet beter naar een geschikte pensionstal waar je net ff wat meer mogenlijkheden hebt en wat mensen om je heen die je kunnen helpen. Ondanks dat ik toen al wat ervaring had vond ik het best fijn wat tips te krijgen van de mensen die elke jaar veulens hadden.
Nu was mijn paard op die leeftjd soms best wel 'stout' maar dat hoort er gewoon bij. Bijten deed hij ook wel eens en hij heeft 1x gericht geschopt.En dat was ook de laatste keer.
Hij is nu 22 en ik heb vaak te horen gekregen dat hij netjes is opgevoed.Behalve trailer laden dat is nog wel eens een dingetje maar voor de rest is de opvoeding best goed gelukt