Jaarling problemen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Jaarling problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 21:01

Goedenavond bokkers!

Ik heb een Fjorden merrie van 1 jaar oud ( wordt volgende maand 2). Ze moet dus nog hartstikke veel leren. Nu kan ze al wel het een en het ander zoals een halster om , voetjes geven (gaat regelmatig naar de smid), stukjes met je meelopen , gewend aan borstelen en is al een beetje verkeersmak. Ze staat in kudde verband met 4 andere fjorden zowel ruinen als merries. Ook staan er sinds kort koeien bij in en is het een natuurgebied en ziet ze dagelijks mensen voorbij komen. Af en toe worden ze ook geaaid door ander mensen die er voorbij lopen. Ze kent al wel dus een aantal dingen.

2 weken geleden heb ik besloten om iets vaker met haar wat te gaan doen. Dit is minimaal 5 minuten en echt niet langer en zeker maar 1x in de twee weken of zelfs langer. Het bestaat uit halster om en even poetsen ( wat trouwens erg goed gaat) of even een stukje door de wei lopen. Eerste keer ging prima hartstikke braaf. Nu viel mij op dat ze ook niet helemaal fit leek en ze wat aan het hoesten was en een beetje sloom. Nu was dat duidelijk over.

Vandaag wou ik weer even een klein stukje door de wei lopen. Ze was eerst al wat geschrokken van de koeien die mij zeer interessant vonden ( andersom wat minder) die er vandoor waren gerend. De kudde jonge paarden rende even weg maar bleef na 5 meter alweer staan. Niks aan de hand na 1 minuut stonden ze weer te grazen of elkaar te kriebelen. Ik deed het halster om wat prima ging mevrouw was weer hartstikke rustig. Ik nam haar dus een stukje mee wat echt goed ging. Wel wat stilstaan maar na wat aanmoedigen ging dit prima. één van haar kudde maatjes liep mee wat ik verder prima vind. Maar die besloot om toch maar wat om mij heen te gaan rennen. Mijn merrie wou zich lostrekken wat ik niet heb laten gebeuren omdat ze anders leert dat los los is. Daarna deed ze iets waar ik eigenlijk niet zo op verdacht was namelijk gericht bijten naar mijn hand. Als reactie heb ik haar een flinke tik op haar neus gegeven en mijn stem wat verheft. Ze reageerde hier wel wat op door haar hoofd omhoog te gooien. Ik wou perse nog 1 stap doen zodat ze niet het idee heeft dat ze zo weg kon komen. Eigenlijk ging ze nu alleen nog maar om mij heen rennen en dan vertrouw ik het ook niet meer. Ik heb haar stil kunnen zetten en paar seconden gewacht. Ze werd hiervan weer rustig en heb toen het halster af gedaan. Ze ging er in volle galop vandoor en bokte. Duidelijk terug naar de kudde.....

Nu denk ik dat daar het probleem ook ligt, maar ik heb haar vanaf jongs af aan al eens weggehaald bij de kudde. Wel met mama maar ook nadat mama weg was is ze regelmatig verweid met een andere jaarling. Ook dan wou ze prima bij de kudde weg. Ze staat in deze nieuwe kudde een maand of 2. In het begin moest ze heel erg wennen maar nu heb ik het idee dat ze de andere paarden op de kop zit ( op eentje na). Ze is voor mijn idee veel dominanter geworden dan voorheen. Het is verder echt wel een brave merrie maar ik denk dat ze nu doorheeft dat ze wel kan uitproberen. Haar volle zus was op 3 jarige leeftijd echt een drama en ik wil dat eigenlijk een beetje voorkomen. Ik heb met haar zus niet gewerkt verder maar van de vorige eigenaar kwam ze ook over als moeilijk , geen respect hebben en wat dominant.

Ik kan er ooit wel iemand bij gaan halen die erg goed is met paarden die aan het uitproberen zijn. Zelf vind ik het wel een beetje spannend omdat ik al eens getrapt ben of gewond ben geraakt door een paard. Ik heb haar nu uiteindelijk ook maar laten gaan omdat het al zo druk is in de ziekenhuizen en ik het wat te riskant vond.

Iemand tips voor een jaarling die nu aan het proberen is haar eigen zin door te drijven? Of moet ik haar gewoon nog met rust laten en weer een stap terug opzoeken en aaien zodat het positief blijft? Ik heb het idee dat het nu een nare ervaring is geworden maar aan de andere kant weet ik ook wat voor monsters Fjorden kunnen zijn en je enorm uitproberen. Ik heb haar sinds ze geboren is in mijn bezit dus in haar veulen tijd het bijten ook afgeleerd. Daarom verwachtte ik het nu ook niet zo.

Tips of feedback zeker welkom!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:06

Tja in de wei gaan wandelen terwijl andere paarden om haar heen kunnen rennen is ook wel veel gevraagd. Vervolgens vertoond ze voor haar logisch gedrag, wordt ze kort gehouden en krijgt vervolgens nog een tik op de neus. En dan wil jij dat ze normaal doet?

En dan is ze ook nog net verhuisd.

Ik denk dat jij haar signalen compleet verkeerd hebt geïnterpreteerd

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 21:15

belle_boef schreef:
Tja in de wei gaan wandelen terwijl andere paarden om haar heen kunnen rennen is ook wel veel gevraagd. Vervolgens vertoond ze voor haar logisch gedrag, wordt ze kort gehouden en krijgt vervolgens nog een tik op de neus. En dan wil jij dat ze normaal doet?

En dan is ze ook nog net verhuisd.

Ik denk dat jij haar signalen compleet verkeerd hebt geïnterpreteerd

Het was wel mijn bedoeling om dicht bij de kudde te blijven. De rest van de kudde was ook gewoon aan het grazen. De andere jaarling die meeliep heeft sowieso heel erg de neiging om achter die van mij aan te lopen ook als ik alleen even kom controleren.

Ze verhuizen opzich regelmatig van weiland. Haar oude kudde waarin ze is opgegroeid is deels uit elkaar gehaald en omdat de wei zo nat was wouden de stal eigenaar haar liever op een droog stuk hebben (en ik ook natuurlijk) de opstelling van deze kudde zal ook regelmatig gaan veranderen.

Ik hield haar opzich niet heel kort omdat ik ook niet wil dat ze druk op haar nek vervelend gaat vinden ik hou spanning maar als ze meeloopt gelijk weer los juist om te voorkomen dat ze gaat hangen of iets dergelijks.

De tik was echt voor het bijten. Ik heb ook geen sterke signalen gezien dat ze ging bijten. En dat het gericht op mij was vond ik echt wel een aanleiding om haar even weer op haar plek te zetten. Tuurlijk mogen ze best een keer gek doen dat hoort erbij.

Ik heb met haar moeder dezelfde fase gehad en dat werd erger omdat ik juist niet door pakte. Dan komt er nog bij dat een fjord altijd best zoekend is naar vertrouwen en je uit proberen. Na die fase zijn het echt hele fijne relaxte dieren maar daarvoor zijn het gewoon monsters moet ik zeggen...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:16

Je kiest ervoor haar in een kudde te zetten
En toch wil je nog wat van haar.

Imo is het of thuis houden in gemengde kudde en paar keer per week even kort wat mee doen
Of in een opfok kudde en laten lopen de hele zomer
Niet meer als een aai over haar bol en een vlugge check of ze zichzelf heel heeft gehouden

Wat jij nu van haar verwacht om de 3 weken is niet te begrijpen voor een jong paard

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 21:26

Nou dat valt wel mee hoor Zinzi_jewel :j . Dat kunnen ze best als ze 1 zijn. Mijn jaarling (toen zelfs nog geen 1) werd geopereerd in de kliniek en moest daarna 6 weken boxrust. Daarvoor hebben we ook trailerladen etc geoefend.

Heb je een prof die je bij kan staan bij het opleiden van die kleine? Dat is erg raadzaam. Had ik ook, ze hielp me om iedere keer de goede weg in te slaan tijdens het opleiden.

Mijn tip verder: hou het echt klein. Je wil nu teveel. Doe een paar stappen terug. Dus de wei in, halster om, rustig staan, halster af, klaar. Iedere keer uitbouwen. Als je met haar gaat "werken" haal haar dan uit de kudde (als dat mag, ik weet in sommige opfokken zijn ze daar niet zo happig op). Bij Joy in de opfok was dat ok. Ik ben er ook voorstander van, mits je het goed oefent. Dus als je zover bent, eruit halen, 5 minuutjes stappen en terug zetten.

Neem de volgende keer een carrotstick mee. Zo heb je iets meer te vertellen. Ik zeg niet dat je moet gaan slaan, maar het is een verlenging van je arm. Zo kan je mooi meteen wat desensibiliserings oefeningen doen.

Het klinkt als heel veel, maar breek het dus echt op in kleine stapjes. En pas als de eerste stap veilig en comfortabel gaat, ga je naar de volgende. Neem eens een kijkje in mijn volgtopic als je wil! Daarin kan je precies lezen hoe ik het gedaan heb vanaf 1,5 jaar. Daarvoor al wat dingen gedaan uiteraard.

Nog even een disclaimer: ik zeg niet dat hoe ik het heb gedaan dé oplossing is. Het was voor ons een fijne manier en misschien zit er iets tussen dat je kan helpen. Maar voor alles geldt: neem iemand in de arm met ervaring bij het opleiden van een jong paard!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 21:40

Zinzi_jewel schreef:
Je kiest ervoor haar in een kudde te zetten
En toch wil je nog wat van haar.

Imo is het of thuis houden in gemengde kudde en paar keer per week even kort wat mee doen
Of in een opfok kudde en laten lopen de hele zomer
Niet meer als een aai over haar bol en een vlugge check of ze zichzelf heel heeft gehouden

Wat jij nu van haar verwacht om de 3 weken is niet te begrijpen voor een jong paard

Het is wel de opfok maar ik ben geen voorstander van 3 jaar weg zetten en dan een wild paard uit de wei te moeten slepen. Voor mijn idee is dat juist nog erger voor een paard van 3. Overigens is dat met een volle zus van haar gebeurd en daar was geen land mee te bezeilen. Ik vind het wel belangrijk dat ze in de hand komen. Zo ook met de hoefsmid zal ze toch elke 8 weken heen moeten (wordt ook in de wei gedaan). Maar meer in de hand kan ook natuurlijk een persoonlijke mening zijn. Ik ben in ieder geval geen voorstander van een compleet groen paard op 3 jarige uit de wei halen die heel bang is en nog amper wat kent.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 22:21

Gimme_Joy schreef:
Nou dat valt wel mee hoor Zinzi_jewel :j . Dat kunnen ze best als ze 1 zijn. Mijn jaarling (toen zelfs nog geen 1) werd geopereerd in de kliniek en moest daarna 6 weken boxrust. Daarvoor hebben we ook trailerladen etc geoefend.

Heb je een prof die je bij kan staan bij het opleiden van die kleine? Dat is erg raadzaam. Had ik ook, ze hielp me om iedere keer de goede weg in te slaan tijdens het opleiden.

Mijn tip verder: hou het echt klein. Je wil nu teveel. Doe een paar stappen terug. Dus de wei in, halster om, rustig staan, halster af, klaar. Iedere keer uitbouwen. Als je met haar gaat "werken" haal haar dan uit de kudde (als dat mag, ik weet in sommige opfokken zijn ze daar niet zo happig op). Bij Joy in de opfok was dat ok. Ik ben er ook voorstander van, mits je het goed oefent. Dus als je zover bent, eruit halen, 5 minuutjes stappen en terug zetten.

Neem de volgende keer een carrotstick mee. Zo heb je iets meer te vertellen. Ik zeg niet dat je moet gaan slaan, maar het is een verlenging van je arm. Zo kan je mooi meteen wat desensibiliserings oefeningen doen.

Het klinkt als heel veel, maar breek het dus echt op in kleine stapjes. En pas als de eerste stap veilig en comfortabel gaat, ga je naar de volgende. Neem eens een kijkje in mijn volgtopic als je wil! Daarin kan je precies lezen hoe ik het gedaan heb vanaf 1,5 jaar. Daarvoor al wat dingen gedaan uiteraard.

Nog even een disclaimer: ik zeg niet dat hoe ik het heb gedaan dé oplossing is. Het was voor ons een fijne manier en misschien zit er iets tussen dat je kan helpen. Maar voor alles geldt: neem iemand in de arm met ervaring bij het opleiden van een jong paard!

Ja mensen in de omgeving die kunnen helpen zijn er zeker die ga ik met inrijden ook om hulp vragen.

Bedankt voor je tips/adviezen ik ga je topic even volgen. Ik mag haar er gewoon uit halen als ik wil maar die stap vind ik echt teveel in de wei is prima weiland is echt heel groot van de een naar de andere kant is haast 10 minuten lopen dus ruimte zat.

Ik denk inderdaad dat ik al te veel wil. Vorige keer ging het heel relaxt en positief maar het kan zijn dat ze zich niet helemaal lekker voelde dus dat is dan logisch dat ze dan echt rustig was.

Cequinta

Re: Jaarling problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:28

Ik denk dat je het vooral rustig moet opbouwen doormiddel van niet meteen een halster om te willen, dan krijgt ze het idee aan een lijntje te zitten bij jou en haar eigen vrijheid te missen.

Ik ga naar mijn jaarling en kriebel haar lekker, verwen haar met wat voer en poets haar, dit terwijl ze los staat. Deze aandacht vind ze fijn en blijft daarom ook bij mij. Als ze er geen zin meer in heeft mag ze “gaan” uit haar eigen wil.

Misschien als je toch met halster wilt oefenen, en de kudde is van haar vandaan. Loop met haar naar de kudde, en ga dan verder waar je mee bezig was. Zo kun je beter met haar werken, dan dat ze de focus heeft op de andere paarden.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:32

Ik vraag me eigenlijk vooral af waarom je in godesnaam een jong paard hebt als je zo onzeker en bang bent?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 05:58

Ik bedoel dat je niet eens in de zoveel weken iets van haar moet willen en dan ook nog in dat weiland .
Het is logisch dat ze met de kudde mee wil gaan . En dan krijg je van die dingen die er je nu gebeurd zijn .
Vrees dat je t jezelf alleen maar moeilijker maakt zo
En zeker moet / mag een jaarling van alles leren . Ben ik zelf ook voorstander van
Maar maak die omgeving conditie dat jij met haar werkt zo optimaal mogelijk.
En niet in de kudde tussen de rest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 06:48

Lastig! Denk dat je jaarling een sterk karakter heeft. Ik weet niet of je dat voor kunt zijn met op vroegere leeftijd iets te doen..
Ik had mijn pony wel met drie jaar uit de opfok gekocht, nooit problemen mee gehad was een super lieve pony. Dus het ligt echt aan het paard.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 06:58

BarbaLala schreef:
Ik vraag me eigenlijk vooral af waarom je in godesnaam een jong paard hebt als je zo onzeker en bang bent?

De reden dat ik soms bang ben is omdat ik vorig jaar een ongeluk heb gehad met mijn andere paard. Ik ben nog bezig weer met vertrouwen opbouwen. Het veulen had ik toen al dus die doe ik ook niet zomaar weg. Ik wil alleen geen trap riskeren tegen mijn hoofd. Helemaal nu niet nu het al zo druk is in het ziekenhuis.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 07:01

Zinzi_jewel schreef:
Ik bedoel dat je niet eens in de zoveel weken iets van haar moet willen en dan ook nog in dat weiland .
Het is logisch dat ze met de kudde mee wil gaan . En dan krijg je van die dingen die er je nu gebeurd zijn .
Vrees dat je t jezelf alleen maar moeilijker maakt zo
En zeker moet / mag een jaarling van alles leren . Ben ik zelf ook voorstander van
Maar maak die omgeving conditie dat jij met haar werkt zo optimaal mogelijk.
En niet in de kudde tussen de rest

Ik kan haar er wel uit halen alleen een nadeel is dat de andere paarden dan een heel stuk mee kunnen lopen/rennen langs het hek. Als ze dan los breekt vind ik iets minder dan dat ze in de wei losbreekt. Het is nogal (helemaal nu) een druk gebied met veel wandelaars en mensen met honden dus vind dan risico erg groot om haar eruit te halen met de kans dat ze iemand anders omver rent.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 07:03

Bedankt voor de reacties

Ik ga in ieder geval weer even een stap terug nemen en weer wat vertrouwen opbouwen dus alleen weer even aaien/controleren zoals ik eerst deed. Dit was altijd een vrij positief ding omdat ze kriebels nou eenmaal heerlijk vindt.

Van sommige mensen kreeg ik (buiten Bokt om) al tips om wat meer te gaan doen. Sommigen wandelen al hele stukken met hun jaarling vandaar dat ik dacht dat die manier al wel goed kon zijn.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 07:08

kleine babystapjes. beschouw het dier als een kleuter dat graag in een vertrouwd beschermd hoekje wil blijven. Je wil teveel en bovendien toon je geen zelfvertrouwen. Dat zijn toch twee grote iingredienten die een mislukking garanderen.

Doe echt enkel paar kleine dingen. Er zijn hier zat paarden in de opfok die het later prima doen. en tussendoor nog niet eens aan een halster werden meegenomen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 07:08

Op die leeftijd had mijn laatste jonge paard de concentratie van een garnaal. Ik heb er voor gekozen niets met hem te doen, enkel hoeven verzorgen. Maar dat alles had hij al geleerd als veulen in een paar sessies. Ik kon dus gewoon de basis dingetjes met hem die nodig zijn om hem te verzorgen maar verder stond hij op dat moment niet open om nieuwe dingen te leren.

Juist omdat ik met een jong paard de sessies leuk wil houden en er niets noodzakelijks geleerd moest worden heb ik hem lekker met rust gelaten. Een jaartje later had ik weer een nieuwsgierig jong paard die leuk vond om te leren. Ook dat heb ik gedaan in hele korte sessies en steeds kijken naar wat hij aanbieden. Op die manier had ik steeds best goede vorderingen in heel korte tijd zonder spanning van hem of frustratie van mij. Alles wat we nieuw ontdekte was leuk en verliep prettig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 07:28

Ik deed op die leeftijd precies hetzelfde met mijn fjord.

Maar ik stond gewoon op pension (opfok wat was dat in die tijd?).

Ik haalde hem gewoon uit de wei en zette hem vast. Dan was het een borstelbeurt en af en toe een rondje door het dorp van 10 minuten.
En dan ging hij weer terug de wei op. De smid kwam op stal en dan kwam hij ook uit de wei. Hek door ff omdraaien etc.

Is de opfok wel een goede plek dan voor jou? Of kun je niet beter naar een geschikte pensionstal waar je net ff wat meer mogenlijkheden hebt en wat mensen om je heen die je kunnen helpen. Ondanks dat ik toen al wat ervaring had vond ik het best fijn wat tips te krijgen van de mensen die elke jaar veulens hadden.

Nu was mijn paard op die leeftjd soms best wel 'stout' maar dat hoort er gewoon bij. Bijten deed hij ook wel eens en hij heeft 1x gericht geschopt. }> En dat was ook de laatste keer.
Hij is nu 22 en ik heb vaak te horen gekregen dat hij netjes is opgevoed. :o Behalve trailer laden dat is nog wel eens een dingetje maar voor de rest is de opvoeding best goed gelukt :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 07:50

Jessix schreef:
Op die leeftijd had mijn laatste jonge paard de concentratie van een garnaal. Ik heb er voor gekozen niets met hem te doen, enkel hoeven verzorgen. Maar dat alles had hij al geleerd als veulen in een paar sessies. Ik kon dus gewoon de basis dingetjes met hem die nodig zijn om hem te verzorgen maar verder stond hij op dat moment niet open om nieuwe dingen te leren.

Juist omdat ik met een jong paard de sessies leuk wil houden en er niets noodzakelijks geleerd moest worden heb ik hem lekker met rust gelaten. Een jaartje later had ik weer een nieuwsgierig jong paard die leuk vond om te leren. Ook dat heb ik gedaan in hele korte sessies en steeds kijken naar wat hij aanbieden. Op die manier had ik steeds best goede vorderingen in heel korte tijd zonder spanning van hem of frustratie van mij. Alles wat we nieuw ontdekte was leuk en verliep prettig.

ik vind dit een zeer goede reactie. Mooie instelling. Fijn dat je het zo hebt op kunnen lossen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:08

Cowgirl schreef:
Ik deed op die leeftijd precies hetzelfde met mijn fjord.

Maar ik stond gewoon op pension (opfok wat was dat in die tijd?).

Ik haalde hem gewoon uit de wei en zette hem vast. Dan was het een borstelbeurt en af en toe een rondje door het dorp van 10 minuten.
En dan ging hij weer terug de wei op. De smid kwam op stal en dan kwam hij ook uit de wei. Hek door ff omdraaien etc.

Is de opfok wel een goede plek dan voor jou? Of kun je niet beter naar een geschikte pensionstal waar je net ff wat meer mogenlijkheden hebt en wat mensen om je heen die je kunnen helpen. Ondanks dat ik toen al wat ervaring had vond ik het best fijn wat tips te krijgen van de mensen die elke jaar veulens hadden.

Nu was mijn paard op die leeftjd soms best wel 'stout' maar dat hoort er gewoon bij. Bijten deed hij ook wel eens en hij heeft 1x gericht geschopt. }> En dat was ook de laatste keer.
Hij is nu 22 en ik heb vaak te horen gekregen dat hij netjes is opgevoed. :o Behalve trailer laden dat is nog wel eens een dingetje maar voor de rest is de opvoeding best goed gelukt :D

ik vind dit wel een goede eigenlijk. Opfok is prachtig voor mensen die het prettig vinden om hun dier een 'vrije' opvoeding te geven tot ze thuis komen. Voor eigenaren die liever al eerder wat (basis) opvoeding zelf geven is het hartstikke onhandig. Je zou een goede 24/7 buiten pensionstal kunnen zoeken waar je wat makkelijker je jaarling even eruit kan halen voor bijv een poetsbeurt of om even vast te zetten. Overigens zou ik wel aanraden om dit onder begeleiding te doen. Je weet van de volle zus dat dit een pittige zou kunnen zijn en dan wil je het graag meteen goed doen. En dan bedoel ik juist niet hard maar op een voor het dier logische manier, dus via grondwerk.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:11

Ik wandel ook door het bos met mijn jaarling hengst . Die heeft nu een beetje last van voorjaarskriebels maar is nog steeds erg vrolijk en vind op pad gaan heerlijk . Maar bij mij blijven is toch echt bij mij blijven ook als hij een keer een ander paard ziet, en ja hij kan best driftig zijn hoor ..zeker aan het begin want na het eerste zandpad draven we vaak een stukje aan de hand .

Imo maakt het alles juist lastiger als ze de kudde kunnen zien . Dan zijn ze met hun hoofd niet bij jou . Maar bij de kudde .

Ik heb daarom bewust niet gekozen voor een opfok . Maar hij staat overdag wel lekker in de wei met zn harem . ( 1 drachtige merrie ,zij een meesterlijke opvoeder van dat jonge grut , 1 merrie die niks van m moet weten en een merrie die vrijwel nooit hengstig is) . Als hij sterk en groot genoeg is mag hij met de vrijgezelle jongens op de wei ( die zijn al 2 en 3 jaar ) .

Consequent zijn en een balans vinden is de kunst denk ik .

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:47

Jij benoemt haar als een jaarling die aan het proberen is haar eigen zin door te drijven, ik noem jou een baasje dat haar eigen zin wil doordrijven zonder aandacht te schenken aan wat zij jou vertelt. Ze geeft duidelijke signalen die jij negeert en wanneer ze dan tegen jou wil schreeuwen want je hoort haar niet (door te bijten) dan krijgt ze een tik op de neus.

Een jong paard opvoeden is niet jouw zin doordrijven en verwachten dat het paard meegaat in al jouw plannen en ideeën en dat op een perfecte manier. Twee weken geleden heb je zo ineens besloten dat je vaker wat met haar wilt doen, dat heb je besloten en zo moet het maar en je paard moet volgen.

Jij wilt gaan wandelen door de wei en dat heb je besloten en zo moet het maar en je paard moet volgen.
Je paard staat dan stil. Heb jij je op dat moment ook maar 1 seconde afgevraagd waarom je paard net daar stil ging staan? Of had je in je hoofd dat jij de leider bent en dat je paard maar moet volgen, dus huppakee, stappen!!
Doordat jij dat ene moment niet naar haar luistert, escaleert de situatie en gaat ze zich proberen lostrekken en uiteindelijk zelf bijten. Omdat je niet luistert, moet zij luider worden.

Ga niet meteen rondstrooien met termen als 'dominantie, geen respect, moeilijk'. Paarden zijn zelden tot nooit moeilijk, het zijn de mensen die verwachten respect en vertrouwen te krijgen terwijl ze dat zelf absoluut niet geven.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:04

Floyd heeft ook 2,5 jaar niks gedaan hoor. Die man keek er niet op of om naar. En die was ook echt niet wild toen ik met 2,5 pas begon. Ik deed hem wel aan de hand mee nemen naar stal daar poetsen en dan weer terug. En dat uitbouwen naar voorzichtig wat longeren. Hij heeft nooit een stap verkeerd gezet :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 00:36

Ik zou haar even lekker met rust laten en laten staan.

Een veulen hoort met de moeder in een kudde te lopen en krijgt daar al veel opvoeding.

De mens doet dan het veulen abc. Als je dat goed doet, gaat dat er nooit uit en pak je geen wild paard na 3 jaar, wat overigens nog steeds erg jong is.

Als dat veulen abc goed gedaan is, kan je best af en toe een jaarling pakken en een heel klein dingetje doen. Maar altijd heel kort.

In een goede opfok horen ook oudere opvoeders te staan. Als het alleen een groepje jaarlingen is, wordt ze daar niet opgevoed. Maar weet niet hoe oud die merries en ruinen zijn?? Leeftijdsgenootjes zijn wel nodig voor het spel.

Wat je nu doet is teveel en je doet het op het verkeerde moment. Mensen willen altijd van alles van 1,2 en 3 jarigen, terwijl dat juist de leeftijd is dat ze kleuteren - puberen. Daar kan je wel wat mee, mits je ervaren bent.