---

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

---

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 12:32

---
Laatst bijgewerkt door xAnthea op 27-05-22 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Mischa

Re: Stopzetting samenwerking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:38

Ai wat een vervelende situatie zeg!
Je geeft aan dat het een mondelinge afspraak is en de boer aan de andere partij verhuurd. Ik vrees dat jij aan het kortste eind trekt.
Ik weet natuurlijk niet hoe duidelijk de communicatie tussen jullie is maar ik zou zeggen, ga in gesprek met de huurders.
Als er niet meer over te praten valt kan je misschien aansturen op wat extra tijd om wat anders te vinden. Dat zou heel redelijk zijn.
Succes hiermee!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:40

Met een sms na 10 jaar? Ik zou het gesprek aangaan en vragen wat er niet goed gaat. Dan kan de lucht wellicht opgeklaard worden.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:43

Volgens mij kan zij jou echt niet zomaar op straat zetten. Je bent immers beide huurder. Desnoods deel je de weide in 2e

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:45

Normaal bij een pension stal die maandelijks betaalt wordt is het zo dat er ook een maand opzegtermijn is. Maar hoe dat zit als je per jaar betaald weet niet eigenlijk niet. Misschien handig om eens bij het juridisch loket na te vragen?
Buiten dat is het misschien ook een goed idee om eens met de medehuurders om de tafel te gaan. Als ik het goed begrijp is het vrij abrupt opgezegd. Is er nog een reden hiervoor gegeven? Misschien zijn er zaken die nog opgelost kunnen worden? Als kan ik me voorstellen dat je hier misschien geen vertrouwen mee in hebt.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 12:50

Betaal jij je huur aan de boer, of aan de andere huurder? Hoe het wettelijk zit zou ik niet weten, maar ik kan me voorstellen dat dat verschil maakt.

Ik zou ook het gesprek aangaan. Vragen of ze jou in ieder geval een redelijke termijn willen geven om iets anders te zoeken. Sterkte, vervelende situatie!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 13:02

---
Laatst bijgewerkt door xAnthea op 27-05-22 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:02

houd er ook rekening mee dat ze uit belgie komt.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:26

Ik denk eigenlijk dat je alleen nog kan proberen om het gesprek aan te gaan en tot nieuwe afspraken kan proberen te komen. Je hebt met niemand een overeenkomst dus denk dat je beter iets anders kan zoeken als je er samen niet uitkomt. Je zou wel kunnen vragen of ze je iets meer tijd kan geven om iets te vinden.

Sterkte met deze situatie

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:33

Het klinkt alsof ze het gevoel heeft dat jij steeds minder en minder bijdraagt en ze het daarom wil afkappen alvorens het echt fout loopt. Ergens versta ik dat ook wel.

Als bvb opeens al het mestwerk op mij zou komen voor een gans jaar (?!) dan zou de reden mij ook niet zo veel kunnen bommen.
Idem als dat ik onzeker zou zijn over dat er nog eten voor mijn dieren zou zijn.
(Dat is nu niet banketstaaf naar jou bedoeld en mogelijks lichtelijk overdreven gesteld, maar probeer het van 2 kanten te bekijken)

Ik denk niet dat je veel kan, de wei is immers op haar naam gehuurd. Probeer het samen te bespreken en te kijken of er nog een oplossing is, maar hou zeker in gedachten om ze snel mogelijk ook naar een ander plekje te verhuizen. Irritaties blijven meestal opstapelen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:44

Ik snap wel van haar kant, ze heeft ook geen ongelijk. Ik zou niet bij de pakken blijven neerzitten. Op het werk kan je toch zeker een paar minuutjes bellen, en in je vrije tijd plaatsen zoeken? 3 weken om een (provisorische) plaats te vinden is goed te doen vind ik, maar je moet er dan even kracht achter zetten.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 13:48

---
Laatst bijgewerkt door xAnthea op 27-05-22 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:49

Ik weet niet hoe de wetgeving in Belgie in elkaar zit. Maar in NL is zij de huurder van de grond en zal ze jou een redelijke termijn moeten geven om iets anders te zoeken. 3 weken is daarbij geen redelijke termijn, dat is veel te kort.

Jammer dat jullie niets op papier hebben gezet hierover. Hopelijk kun je iets overeenkomen dat t iig op een latere datum kan. Wel vrij lomp om dit midden in de corona crisis te doen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:55

Tja, misschien had je wat eerder het gesprek aan moeten gaan maar dat is een beetje mosterd na de maaltijd.

Ik zie het wel van haar kant als jij je taken eigenlijk halveert wegens tijd te kort, en helemaal met hooi niet concreet overlegt dat je een oplossing hebt dat ik me daar ook aan zou storen en uiteindelijk je echt vraag weg te gaan.
Ik mis gewoon echt goede communicatie tussen jullie beide.

En drie weken om een nieuwe plek te vinden is echt ruim voldoende, het is maar een week minder dan de opzeg termijn die de meeste stallen hanteren.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:59

Ik denk dat je juridisch weinig tot niks kan halen. Bovendien duurt dit vaak veel langer dan 3 weken. En sterker nog: stel je krijgt je gelijk, wil je daar nu nog naar terug?
Ik denk dat je dus echt hard op zoek moet gaan naar een andere plek voor je paardje. Misschien kan je her en der advertenties zetten en misschien de boer vragen of hij nog andere adresjes weet?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:05

Jullie zijn op papier dus niet beiden de huurders maar alleen zij?
Dan denk ik dat je weinig kunt helaas. Met vingers wijzen heeft ook geen zin. Je kunt nog proberen om het uit te praten maar ik denk niet dat dit veel zal uitmaken als ik het zo lees.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:08

Nou ik vind de termijn sowieso niet redelijk. Normaal gesproken als je per maand betaalt, dan verwacht je een maand opzegtermijn ook. En dat is dan een héle maand en gezien april al bezig is, zou je dan in mei je laatste maand hebben.

Of zegt ze het expres nu omdat je dit jaar t/m april betaald hebt en in mei weer een nieuw jaar in zou gaan?

Klikken jullie paarden wel goed, zou dat geen gemis zijn als die van jou weggaat...?

Als je denkt dat een goed gesprek met nieuwe afspraken niet gaat werken, dan zou ik op zijn minst toch vragen om iets meer tijd om een goede plek te vinden. Dat je uiterlijk eind mei weg bent :(:)

Ik zou zeker ook even met de boer contact opnemen. Om deze te bedanken dat je daar hebt mogen staan, dat je het jammer vindt dat je weg moet en te vragen of hij wellicht een ander plekje te huur weet.

Misschien dat die dan een goede tip heeft of zelfs zichzelf er in gaat mengen en er een stokje voor steekt dat je weggestuurd wordt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:11

Ik vraag me wel oprecht af of ze je nu zomaar op straat mag zetten. Want volgens mij mogen in België geen paarden vervoerd worden tenzij strikt noodzakelijk.

Ik meen zoiets in een ander topic gelezen te hebben.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:11

xAnthea schreef:
Maar ze heeft ongelijk, dat kan ik natuurlijk nu wel makkelijk zeggen maar ik heb altijd even veel als haar gedaan.
Zij is onlangs met verbouwingen aan haar huis begonnen waardoor ze weinig tijd had, in tegenstelling tot haar toon ik daar wel gewoon begrip voor en heb ik het op mij genomen. Het is geven en nemen maar zij wilt weinig geven en dat frustreert mij enorm. Ik ben altijd de slechte geweest in heel het verhaal terwijl de mensen die mij kennen weten dat ik altijd voor iedereen goed wil doen. Ik wou voor mijn pony een fijne plek houden tot zijn dood, dan ga ik het echt niet zelf zoeken om niks meer te doen zodat ik weg zou moeten...

Zoals ik het lees niet, en hebben de frustraties van haar kant zich opgehoopt; eerst heel weinig mesten alhoewel dit wel de afspraak was, toen geen hooi meer. Sommige mensen hebben veel inlevingsvermogen en anderen heel weinig.

Ik stond eerst op volpension op een stal en was in mijn eindexamenjaar, ik heb door tijdgebrek toen mijn pony heel weinig gereden maar kreeg alles wat hij nodig had. Ik heb toen heel veel verwijten gehad van de stalhoudster, dat ze dat niet vond kunnen. = weinig inlevingsvermogen.

Nu staat hij op een andere stal, op volpension en deze winter heb ik er 5 maanden niet op gezeten vanwege een nare ervaring met hem laatste herfst en zij vond het hartstikke prima. = veel inlevingsvermogen.

Al met al zelfs als je je in alle bochten zou wringen om te blijven is 'een fijne plek tot zijn dood' niet de plek waar je in conflict ligt met de andere huurder.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:13

KimD schreef:
Ik vraag me wel oprecht af of ze je nu zomaar op straat mag zetten. Want volgens mij mogen in België geen paarden vervoerd worden tenzij strikt noodzakelijk.

Ik meen zoiets in een ander topic gelezen te hebben.

Verhuis naar en andere stalling mag gewoon.
Transport voor recreatiedoeleinden of wedstrijd ofzo niet.

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:19

Als ik het goed begrijp huur jij dus voor een deel onder van haar? Daardoor val je wettelijk onder de categorie van onderhuurder waardoor jij dus geen wettelijke band hebt met de hoofdverhuurder. Er ontstaat een afzonderlijke overeenkomst tussen jou en de hoofdhuurder.
Omdat je geen schriftelijke overeenkomst hebt wordt de huur geacht van onbepaalde duur te zijn. Een huurovereenkomst van onbepaalde duur wordt op zijn beurt geacht te zijn aangegaan per maand. Dit wil zeggen dat de ovk slechts kan worden beëindigd met een termijn van 1 maand. (Art. 1736 BW). Dus met andere woorden, ja zij kan je "zomaar" uit de weide zetten maar ze moet haar termijn dus wel verlengen met 1 week.
Als je nog vragen hebt mag je mij gerust een PB sturen, ik ben laatste jaar studente rechtspraktijk in België.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:21

Heeft de boer nog een ander weiland? Of weet hij nog iemand waar je kunt gaan staan met je pony? Ga eerst het gesprek met hem aan en daarna haar vertellen dat je teleurgesteld bent maar je best zal doen om zsm een andere plek te vinden maar dat dat niet in drie weken zal lukken gezien de huidige Corona omstandigheden . Vraag haar om een redelijke termijn in acht te nemen, niet met verwijten gaan gooien, schiet je niets mee op want de samenwerking is toch al kapot maar probeer zelf netjes te blijven .

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:22

Lara_Silver schreef:
xAnthea schreef:
Maar ze heeft ongelijk, dat kan ik natuurlijk nu wel makkelijk zeggen maar ik heb altijd even veel als haar gedaan.
Zij is onlangs met verbouwingen aan haar huis begonnen waardoor ze weinig tijd had, in tegenstelling tot haar toon ik daar wel gewoon begrip voor en heb ik het op mij genomen. Het is geven en nemen maar zij wilt weinig geven en dat frustreert mij enorm. Ik ben altijd de slechte geweest in heel het verhaal terwijl de mensen die mij kennen weten dat ik altijd voor iedereen goed wil doen. Ik wou voor mijn pony een fijne plek houden tot zijn dood, dan ga ik het echt niet zelf zoeken om niks meer te doen zodat ik weg zou moeten...

Zoals ik het lees niet, en hebben de frustraties van haar kant zich opgehoopt; eerst heel weinig mesten alhoewel dit wel de afspraak was, toen geen hooi meer. Sommige mensen hebben veel inlevingsvermogen en anderen heel weinig.

Ik stond eerst op volpension op een stal en was in mijn eindexamenjaar, ik heb door tijdgebrek toen mijn pony heel weinig gereden maar kreeg alles wat hij nodig had. Ik heb toen heel veel verwijten gehad van de stalhoudster, dat ze dat niet vond kunnen. = weinig inlevingsvermogen.

Nu staat hij op een andere stal, op volpension en deze winter heb ik er 5 maanden niet op gezeten vanwege een nare ervaring met hem laatste herfst en zij vond het hartstikke prima. = veel inlevingsvermogen.

Al met al zelfs als je je in alle bochten zou wringen om te blijven is 'een fijne plek tot zijn dood' niet de plek waar je in conflict ligt met de andere huurder.

Zeker met je akkoord.
Alhoewel ik je voorbeelden weinig met inlevingsvermogen te maken vind hebben, je stalhouder heeft immers geen seconde meer of minder werk als jij je paard komt rijden of niet.

Als je opeens alleen staat voor te mesten en hooi te halen, ben je vet met je inlevingsvermogen :+ Ik moet eerlijk zijn dat ik nog niemand heb gekend die geen excuus in de trend van 'weinig tijd', 'laatste jaar', 'examens', 'kindjes', ... had om opeens minder te doen of niet meer te betalen. En helaas heb ook ik met schade en schande moeten leren om er soms mijn oren gewoon voor te sluiten en er een einde aan te breien.

Dat TS nu wat meer op haar zou nemen ivm verbouwingen vind ik maar logisch, aangezien ze vorige jaar blijkbaar veel in de nek van de ander had geduwd. Maar eens er een gevoel van onbalans is (al dan niet terecht), is dat nu eenmaal moeilijk te doorbreken.

TS: Een tip die ik je kan geven is om heel wat briefjes met je contact en een kleine uitleg over je pony af te printen en in de buurt rond te flyeren. Misschien heeft/kent iemand in de buurt nog een plekje voor je.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 14:45

---
Laatst bijgewerkt door xAnthea op 27-05-22 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:13

Hopelijk goed nieuws dan!