Duplicaat aanvragen FEI paspoort.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oamaru

Duplicaat aanvragen FEI paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 13:35

Hoi! Excuus als dit topic verkeerd staat.

Lang verhaal kort, ik heb een paard gekocht hier in Dubai dat ik graag mee wil nemen naar Nederland. Hij heeft een FEI paspoort maar de eigenaar weigert dit te geven omdat het een oud racepaard is, waarvan de paspoorten nooit worden meegegeven aan de nieuwe eigenaar. Alles al geprobeerd, in geen 100 jaar krijg ik dat paspoort.

De enige optie is om een duplicaat aan te vragen van het al bestaande paspoort, heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan er weinig informatie over vinden.

Bedankt!

Anoniem

Re: Duplicaat aanvragen FEI paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:40

Ik heb er geen ervaring mee. Maar heb je de paspoort houdende instantie al gebeld? Of de FEI? Wellicht kunnen zij je veeel meer vertellen als dat bokt kan?

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:09

En gewoon het paspoort zelf zonder het fei paspoort willen ze ook niet? Opzich heb je dat fei paspoort nergens voor nodig en als je hem zelf internationaal wilt starten kan je hier gewoon een nieuwe aanvragen maar dan heb je natuurlijk wel zijn echte paspoort nodig.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:13

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 18:24

Marije_1997 schreef:
Ik heb er geen ervaring mee. Maar heb je de paspoort houdende instantie al gebeld? Of de FEI? Wellicht kunnen zij je veeel meer vertellen als dat bokt kan?

Heb ik natuurlijk gedaan, ben alleen benieuwd naar persoonlijke ervaringen. Er zitten namelijk wat haken en ogen aan waar ze me geen antwoord op kunnen geven.

@bloempje01 : helaas. FEI paspoort heb ik wel nodig om hem naar NL te kunnen transporteren.

Bedankt voor jullie reacties.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:55

Kun je niet gewoon daar een duplicaat van aanvragen? Vermelden dat het paspoort kwijt geraakt is en je daar een duplicaat van wilt? Dierenarts komt het betreffende paard op stal checken of je daadwerkelijk het paard onder je hoede hebt en het zelfde paard is waar voor word aangevraagd?

Of denk ik nu heel moeilijk? Wij hebben zo op die manier ook wel eens duplicaat aangevraagd. Ging dan wel om normaal paspoort trouwens

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:58

Met het formulier “FEI-documenten” kun je een recognition card of duplicaatpaspoort aanvragen, maar ook wijzigingen doorgeven voor bestaande FEI-documenten (zoals een naamswijziging of andere eigenaar). Vul het formulier digitaal in (dit komt de leesbaarheid en een snelle verwerking ten goede), print het formulier en stuur het ondertekend op naar de KNHS samen met het huidige paspoort van je paard.
Zijn de regels in het paspoort volgeschreven? Dan vraag je een duplicaatpaspoort (vervolgpaspoort) aan. In dat geval maakt de KNHS een geheel nieuw FEI-paspoort aan. Dit nieuwe (blanco) paspoort wordt naar de aanvrager opgestuurd. Een erkende Nederlandse FEI-paardenpaspoortdierenarts moet de kentekenen van het paard in het nieuwe paspoort intekenen op de manier die de FEI voorschrijft en op de daarvoor bestemde pagina's, inclusief handtekening en stempel.

Zo werkt de KNHS, dus zoals ik het lees is gewoon een duplicaat aanvragen. Een erkende fei dierenarts tekent ter plekke het paard in. En jij krijgt het paspoort(de aanvrager).
En als je koop contract hebt omtrent het paard voorzie ik al helemaal geen problemen. Je kan dan aantonen dat jij het paard gekocht hebt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:11

Een renpaard heeft geen FEI paspoort omdat rensport niet onder de FEI valt.
Kan wel dat het paard later alsnog in een FEI discipline is uitgebracht bijvoorbeeld endurance.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:18

Krijg je wel het originele eerste paspoort? Dat hoort bij het FEI paspoort.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 09:45

fransje23 schreef:
Kan wel dat het paard later alsnog in een FEI discipline is uitgebracht bijvoorbeeld endurance.

Het is inderdaad een endurance paard geweest, we noemen het hier een renpaard. Hij is ooit geimporteerd uit Frankrijk. Hij heeft dus sowieso een FEI paspoort.

Ik heb dus ook zijn orginele ''gewone'' paspoort niet.

Koopcontracten worden hier niet gegeven, ik heb hem letterlijk voor 100 euro gekocht van een idioot waarbij hij stond weg te kwijnen.

Bedankt voor de reacties, jullie hebben we wat meer ideeen gegeven.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 09:56

Dat hij geimporteerd is betekend niet dat er FEI paspoort bij zit, enkel als ze op hoog niveau wedstrijden lopen en dan dacht ik ook nog internationaal

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:33

Oamaru schreef:
fransje23 schreef:

Het is inderdaad een endurance paard geweest, we noemen het hier een renpaard. Hij is ooit geimporteerd uit Frankrijk. Hij heeft dus sowieso een FEI paspoort.

Ik heb dus ook zijn orginele ''gewone'' paspoort niet.

Koopcontracten worden hier niet gegeven, ik heb hem letterlijk voor 100 euro gekocht van een idioot waarbij hij stond weg te kwijnen.

Bedankt voor de reacties, jullie hebben we wat meer ideeen gegeven.

Dan vraag je gewoon het correcte paspoort aan bij de uitgevende instantie van het paard, je meld dat deze verloren is gegaan zonder teveel poespas. Je krijgt een duplicaat opgestuurd naar je huis adres.

Dus je print een formulier uit via het stamboek waar paard ingeschreven staat. Je laat een bekwame dierenarts komen, deze vult het formulier in met de benodigde dierenarts stempel.
Stuurt het papiertje netjes op naar het stamboek en jij ontvangt een factuur, deze betaal je en daarna word het duplicaat paspoort opgestuurd.
Dan kan jij het paard meenemen naar waar dan ook. Je hebt niet specifiek een fei paspoort nodig als je wilt enigreren met paard, deze kan je ten alle tijden wanneer jij wilt in de sport weer aanvragen en voeg je toe bij je huidige duplicaat paspoort.

Het is dus niet zo ingewikkeld spelletje als je denkt, brengt wel nutteloze kosten met zich mee, dat is de andere kant van het verhaal.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:25

Ja zoals Spaansepony zegt. Het fei paspoort heb je verder niet nodig zolang je hem niet internationaal start en zou ik ook zeker niet onnodig aanvragen want dat is onwijs duur.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 13:58

De FEI gegevens waarbij ook de originele paspoort uitgevende instantie is op te zoeken in de FEI database.
Mocht je daar hulp bij nodig hebben mag je mij ook een pb sturen.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 14:14

Spaansepony schreef:

Dan vraag je gewoon het correcte paspoort aan bij de uitgevende instantie van het paard, je meld dat deze verloren is gegaan zonder teveel poespas. Je krijgt een duplicaat opgestuurd naar je huis adres.

Dus je print een formulier uit via het stamboek waar paard ingeschreven staat. Je laat een bekwame dierenarts komen, deze vult het formulier in met de benodigde dierenarts stempel.
Stuurt het papiertje netjes op naar het stamboek en jij ontvangt een factuur, deze betaal je en daarna word het duplicaat paspoort opgestuurd.
Dan kan jij het paard meenemen naar waar dan ook. Je hebt niet specifiek een fei paspoort nodig als je wilt enigreren met paard, deze kan je ten alle tijden wanneer jij wilt in de sport weer aanvragen en voeg je toe bij je huidige duplicaat paspoort.

Het is dus niet zo ingewikkeld spelletje als je denkt, brengt wel nutteloze kosten met zich mee, dat is de andere kant van het verhaal.[/quote]

Dat kan dus niet als het orginele paspoort niet in jouw naam staat schijnt. Daar ben ik al achteraan gegaan. Ook werd mij hier verteld dat je wel een FEI paspoort nodig hebt om een paard internationaal te laten transporteren.

Ben al een jaar bezig, en denk dat ik zolangzamerhand 1000 mensen heb gevraagd met 1000 verschillende antwoorden. Zelfs mensen bij de FEI gegeven me verschillende antwoorden. :')

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:46

Ook dat is niet correct dat jij geen paspoort kan aanvragen, ik heb vorig jaar een paspoort met stamboek papier opgevraagd van een pony wat niet op mijn naam staat maar de eigenaar paspoort kwijt was en ik de pony had overgenomen.

Je dierenarts kom het paard checken of deze van jou is en het om zelfde paard gaat waar je voor aanvraagt. Door chip nummer en signalement te vermelden op de aanvraag formulier. Als jij gewoon kan bewijzen dat je stalling voor t dier betaald kan het stamboek niet moeilijk doen. Gewoon concreet en duidelijk vermelden dat het paard in jou bezit is en jij het paspoort aanvraagt.
Ze kunnen Hoogstens oude eigenaar op papier contacten of ze het paard verkocht hebben, deze zal dan als je het paard op een normale manier gekocht heb met ja beantwoorden.

Kun je niet gewoon voor de zekerheid oude eigenaar contacten en op papier zetten dat paard xxxx met chipnummer xxxx sinds xxx in jou bezit is.
Dan ben je klaar met t gehele poespas.

Fei paspoort heb je echt niet nodig voor emigratie, dan zou elk paard wat uit nederland komt en in Frankrijk gaat wonen een fei paspoort moeten aanvragen, grootste onzin natuurlijk. Die heb je alleen nodig als je op hoog niveau rijd en wilt starten in buitenland. Heeft niks met de woonplaats van je paard te maken.

Maar je zult de eerste stappen moeten ondernemen om dierenarts te laten komen met formulier dat je paspoort gaat aanvragen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 14:56

https://www.ehs.be/nl/home . Zij exporteren en importeren paarden, zowel over land als via de luchtvaart. Ik zou eens bij hun informeren of zij een goede oplossing weten voor jouw probleem.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 15:10

Spaansepony schreef:
Ook dat is niet correct dat jij geen paspoort kan aanvragen, ik heb vorig jaar een paspoort met stamboek papier opgevraagd van een pony wat niet op mijn naam staat maar de eigenaar paspoort kwijt was en ik de pony had overgenomen.

Je dierenarts kom het paard checken of deze van jou is en het om zelfde paard gaat waar je voor aanvraagt. Door chip nummer en signalement te vermelden op de aanvraag formulier. Als jij gewoon kan bewijzen dat je stalling voor t dier betaald kan het stamboek niet moeilijk doen. Gewoon concreet en duidelijk vermelden dat het paard in jou bezit is en jij het paspoort aanvraagt.
Ze kunnen Hoogstens oude eigenaar op papier contacten of ze het paard verkocht hebben, deze zal dan als je het paard op een normale manier gekocht heb met ja beantwoorden.

Kun je niet gewoon voor de zekerheid oude eigenaar contacten en op papier zetten dat paard xxxx met chipnummer xxxx sinds xxx in jou bezit is.
Dan ben je klaar met t gehele poespas.

Fei paspoort heb je echt niet nodig voor emigratie, dan zou elk paard wat uit nederland komt en in Frankrijk gaat wonen een fei paspoort moeten aanvragen, grootste onzin natuurlijk. Die heb je alleen nodig als je op hoog niveau rijd en wilt starten in buitenland. Heeft niks met de woonplaats van je paard te maken.

Maar je zult de eerste stappen moeten ondernemen om dierenarts te laten komen met formulier dat je paspoort gaat aanvragen.

Je beseft dat ts in Dubai woont en paard ergens oorspronkelijk in Frankrijk is ingeschreven?

Daarbij heeft houder van het originele paspoort er waarschijnlijk belang bij dat paard een duplicaat krijgt.