Hoop dat het hier goed staat. Ik zit met een dilemma/vraag waar jullie hopelijk wat advies op kunnen geven.
Mijn 7 jarige merrie heb ik in november verhuist naar een stal waar ze dag en nacht buiten staat met schuilstal. Dit bevalt heel goed. Vanaf toen stond ze samen met 3 andere paarden, 2 merries en 1 oudere ruin. Dat gaf geen problemen. Op de vorige stal stond ze ook in een gemengde kudde, naast een hengstenkudde en ik heb nooit echt aan haar gemerkt wanneer ze hengstig was.
Nu is er een nieuwe ruin bijgekomen op deze nieuwe stal. Hij is 4 jaar en net 2 maanden geleden geruind. Nu staan de twee ruinen samen (van dezelfde eigenaar) en de 3 merries samen (die van mij en de twee anderen). Echter zou ik graag zien dat mijn merrie bij de twee ruinen in kan staan. Dan kan ik namelijk samen met de eigenaresse van de ruinen bepalen welk hooi ze krijgen, hoeveel en waar, etc.
Ze staan nu al een paar weken naast elkaar en dat gaat heel goed. Eigenlijk te goed

Heeft iemand hier ervaring mee? De ruin is verder niet echt dominant, dus als mijn merrie er klaar mee zou zijn, dan houdt het wel op, maar is dit dan iets wat elke maand terug gaat komen? Ik wil mijn merrie liever niet iets geven waardoor ze minder hengstig wordt i.o.d., want verder heb ik geen problemen met haar gedrag. Ik las over hertshoorn olie in de staart smeren, dat klinkt super, maar ik woon in Litouwen en kan het hier nergens vinden. Zijn hier misschien ook alternatieve middelen voor?
Of kan het zo zijn dat het ze elkaar na een paar dagen vanzelf minder interessant gaan vinden?

Groetjes Simone