Hangt de manengroei af van het ras?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lunavp

Hangt de manengroei af van het ras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 22:48

Hi, ik heb sinds 2 maanden een eigen paardje. Het is een draver en hij heeft nu gemiddeld lange manen. Het lijkt me heel mooi staan als hij echte lange manen heeft. Ik heb echter nog nooit een draver met lange manen gezien. Ik vraag me daarom af of de aanleg voor lange manen afhangt van het paardenras en of dravers ook echt lange manen kunnen hebben?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 23:01

Haargroei is absoluut grotendeels genetisch bepaald. Dus dat kan zeker wel of niet in een ras zitten. Hetzelfde geldt voor de dikte van de manen.
Daarnaast heeft natuurlijk ook de verzorging invloed daarop.

Bij mensen is dit ook een ding. Mijn haar wordt nooit echt langer dan 70-80 cm lang... Dan wordt het gewoon stro en moet er een stuk af. Terwijl sommigen hebben het op hun kont hangen en dan ziet het er nog prima uit.

lunavp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 23:40

Hutcherson schreef:
Haargroei is absoluut grotendeels genetisch bepaald. Dus dat kan zeker wel of niet in een ras zitten. Hetzelfde geldt voor de dikte van de manen.
Daarnaast heeft natuurlijk ook de verzorging invloed daarop.

Bij mensen is dit ook een ding. Mijn haar wordt nooit echt langer dan 70-80 cm lang... Dan wordt het gewoon stro en moet er een stuk af. Terwijl sommigen hebben het op hun kont hangen en dan ziet het er nog prima uit.

Wel logisch als je het zo zegt :) denk dat ik het dan zal moeten doen met de dunnere kortere haartjes haha

_mjwb

Re: Hangt de manengroei af van het tas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 05:07

Ik heb ook een Draver en zijn manen worden niet langer dan 75 cm (van wat ik elke keer gemeten heb). Misschien dat sommige plukken 80 cm zijn maar daarvan is de onderkant heel erg dun. Wat toen wel heeft geholpen is om de manen te vlechten. Ze zijn toen in een zomer tijd 10 cm gegroeid

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 06:53

Mijn dravertje had een flinke bos met haar. Dit verschilt per paard.
Afbeelding

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:01

Ja maar ook van de genen, zo hebben we trekpaarden met echt veel lang en dikhaar en ook veulensdie vanaf de geboorte al dun haar hebben,en wel uit een vrouwelijke lijn komen met echt veel haar....dus de invloed van vader doet ook veel!

Set_Elkol

Re: Hangt de manengroei af van het ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:03

Ik meerdere dravers met prachtig lange manen!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 07:51

noviceh schreef:
[ [url=m/Gt6Vv8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw!

Hier een draver gereden waarbij de manen ook goed groeide. Ivm wedstrijden wel sport coupe, maar wel dikke bos.

lunavp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 08:02

noviceh schreef:
[ [url=m/Gt6Vv8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wau, wat prachtig!!! *D

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 12:32

De manen van mijn Draver groeien in ieder geval wel heel snel, alleen knip ik ze dan zelf af omdat ik hem er oud uit vindt zien met lange manen :') Dus geen idee hoe lang ze kunnen worden, maar ze groeien wel hard

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 12:41

Dat hangt zeker af van de genen. Ik heb een appaloosa en wordt regelmatig aangesproken over haar manen en staart

Afbeelding