Springtechniek van ruiter verbeteren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annvdg

Springtechniek van ruiter verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 15:37

Hoi allemaal,

Ik spring graag thuis en dat gaat goed, maar ik wil graag mijn (als het kan) mijn springtechnieken verbeteren.
Ik wil dat mijn rug minder bol is en beter met de sprong mee kan zitten.
Is dat mogelijk? Zo ja, heeft iemand tips of oefeningen?

Alvast thanks

(Ik weet niet of dit topic hier goed staat)

ierr

Re: Springtechniek van ruiter verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 15:49

Er zijn niet voor niets lesgevers...

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 16:14

Je kunt altijd een instructeur nemen die je daarin kan helpen in eerste instantie.
Maar wat mij ook heel erg hielp was mezelf een paar keer filmen. Telefoons hebben bijvoorbeeld zo'n slowmotion stand, dat was voor mij perfect om goed te kunnen inzien wat ik deed, wat het effect daarop was voor mijn paard en hoe ik dit kon oplossen..

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 16:30

Oefenen, oefenen, oefenen....
Je weet waar je fouten zitten dus dan weet je waar je op kan oefenen!

Je rug minder bol maken, dus je probeert je rug wat holler te maken. Maar niet té hol, je wil je rug niet wegdrukken.

Wat bedoel je met beter met de sprong mee? Blijf je wat achter in de beweging, mis je de afstand waardoor je paard soms springt zonder dat je uberhaupt meekomt?

annvdg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 17:48

prugelpiet schreef:
Oefenen, oefenen, oefenen....
Je weet waar je fouten zitten dus dan weet je waar je op kan oefenen!

Je rug minder bol maken, dus je probeert je rug wat holler te maken. Maar niet té hol, je wil je rug niet wegdrukken.

Wat bedoel je met beter met de sprong mee? Blijf je wat achter in de beweging, mis je de afstand waardoor je paard soms springt zonder dat je uberhaupt meekomt?

Ik ga niet genoeg naar achter en naar beneden heb ik het idee

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 18:00

Oefenen met de 'aaphouding'.

Je begint met rechtop staan, buigt wat door de knieën en in je heupgewricht - houd je rug gewoon recht. (Holle rug in de verlichte zit is eigenlijk onzin. Als je 1 gewricht 'op slot' zet, beweegt geen enkel ander gewricht meer echt soepel. Dus 'Oh, als ik de boel hol trek is het goed' is het trucje.)

In deze aaphouding ga je zwaaien met je armen. Je start bijv. links voor, rechts achter, en buig/veer door je knieën terwijl je wisselt.
(Lekker los zijn in je schouders, op gegeven moment 'gooien jouw benen je armen', te paard moet je licht en soepel teugelcontact maken.)
Kleine hoeken in knieën en heupen zijn relatief licht, je rug zo ongeveer horizontaal is zwaar. Begin dus met lichte hoeken.

Let ondertussen goed op je zwaartepunt: je gewicht hoort gemakkelijk boven je voeten te 'rusten'.
(Ga just for fun eens met meer gewicht op je voorvoeten of hielen staan....)
De truc is, die spieren te ontwikkelen die maken dat dit zo blijft, ook als 'je benen hard met jouw armen gooien'.

Te paard: beugels onder de bal van de voet, knieën en onderste deel dijbeen aangesloten, en je "hoekt" zo in knieën en heupen dat je zwaartepunt netjes boven de bal van de voet is. (Dat gevoel heb je op de grond geoefend.)

Omdat je met het zwaaien van je armen tijdens het veren in je knieën je rompstabiliteit getraind hebt, kom je ook makkelijker mee in de sprong.

annvdg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 12:34

Janneke2 schreef:
Oefenen met de 'aaphouding'.

Je begint met rechtop staan, buigt wat door de knieën en in je heupgewricht - houd je rug gewoon recht. (Holle rug in de verlichte zit is eigenlijk onzin. Als je 1 gewricht 'op slot' zet, beweegt geen enkel ander gewricht meer echt soepel. Dus 'Oh, als ik de boel hol trek is het goed' is het trucje.)

In deze aaphouding ga je zwaaien met je armen. Je start bijv. links voor, rechts achter, en buig/veer door je knieën terwijl je wisselt.
(Lekker los zijn in je schouders, op gegeven moment 'gooien jouw benen je armen', te paard moet je licht en soepel teugelcontact maken.)
Kleine hoeken in knieën en heupen zijn relatief licht, je rug zo ongeveer horizontaal is zwaar. Begin dus met lichte hoeken.

Let ondertussen goed op je zwaartepunt: je gewicht hoort gemakkelijk boven je voeten te 'rusten'.
(Ga just for fun eens met meer gewicht op je voorvoeten of hielen staan....)
De truc is, die spieren te ontwikkelen die maken dat dit zo blijft, ook als 'je benen hard met jouw armen gooien'.

Te paard: beugels onder de bal van de voet, knieën en onderste deel dijbeen aangesloten, en je "hoekt" zo in knieën en heupen dat je zwaartepunt netjes boven de bal van de voet is. (Dat gevoel heb je op de grond geoefend.)

Omdat je met het zwaaien van je armen tijdens het veren in je knieën je rompstabiliteit getraind hebt, kom je ook makkelijker mee in de sprong.

Dus je moet via je heup je knieen buigen?

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:27

Krijg je al les van een goede springinstructeur?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:41

Voor dit soort dingen heb je echt iemand nodig die meekijkt!

Een instructeur is de oplossing.

Of als je durft en niks anders kan.... via filmpjes in het 'rijden in the picture' gedeelte van bokt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 21:20

Janneke2 schreef:
Oefenen met de 'aaphouding'

Citaat:

Eh, nee.

Je begint met rechtop staan, en buigt dan zowel heupen als knieën.
Als je fiks in je heupgewricht buigt komt je rug horizontaal, op zich prima maar als gezegd zwaar.
Je knieën hoeven niet verder dan 90 graden te buigen (dat zijn ze te paard ook niet).

Tegen de tijd dat je gaat zwaaien met je armen zijn het (bij wijze van spreken) je benen
(...de beweging van je benen, terwijl je je armen wisselt zak je eerst iets door je knieën en gaat dan weer omhoog...)
die bepalen wat je armen doen (geeft een prettig, vrij gevoel in je schouders).

Om de gedachte te bepalen: alsof je over de vloer wil vegen met je handen
dus halverwege de wisselzwaai buig je extra in je knieën,
'na het vegen over de vloer' strek je op
- zijn je armen hoog en naar voor/achter is je romp hoog en knieën relatief gestrekt,
na het hoogste punt van je armen buig je weer in de knieën en 'veegt opnieuw de vloer'
om daarna met je knieën je armen weer te laten opvliegen.

annvdg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 10:08

Citaat:

Eh, nee.

Je begint met rechtop staan, en buigt dan zowel heupen als knieën.
Als je fiks in je heupgewricht buigt komt je rug horizontaal, op zich prima maar als gezegd zwaar.
Je knieën hoeven niet verder dan 90 graden te buigen (dat zijn ze te paard ook niet).

Tegen de tijd dat je gaat zwaaien met je armen zijn het (bij wijze van spreken) je benen
(...de beweging van je benen, terwijl je je armen wisselt zak je eerst iets door je knieën en gaat dan weer omhoog...)
die bepalen wat je armen doen (geeft een prettig, vrij gevoel in je schouders).

Om de gedachte te bepalen: alsof je over de vloer wil vegen met je handen
dus halverwege de wisselzwaai buig je extra in je knieën,
'na het vegen over de vloer' strek je op
- zijn je armen hoog en naar voor/achter is je romp hoog en knieën relatief gestrekt,
na het hoogste punt van je armen buig je weer in de knieën en 'veegt opnieuw de vloer'
om daarna met je knieën je armen weer te laten opvliegen.[/quote]

Ah zo, nu ik het. DAnkjewel! :D