Gedrag paard veranderd na opknappen ziekbed

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Gedrag paard veranderd na opknappen ziekbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:18

Mijn paard heeft vorig jaar last gehad van erge maagzweren. Met medicatie en rantsoen aanpassing is dit helemaal goed gekomen. Ze stond jaren lang op de wei met een dominanter paard. Sinds een maandje staat ze samen met 'n andere pony en nu is mijn paard het dominantere paard. Ik zie mijn lieve onderdanige paard ineens veranderen in een boze tante als de nieuwe pony ook maar iets te dicht bij haar in de buurt komt. Dan gaan haar oren naar achteren en loopt/draaft ze dreigend op de pony af. Trappen heeft ze nog niet gedaan. Ze kunnen niet uit 1 hooinet eten want ze tolereert dit niet, jaagt de pony boos weg.

Ze krijgt apart voer op stal,(hooi en seniores priores) als ze aan het eten is en het paard naast haar in stal (niet de pony van de wei) komt iets te dicht bij, bij de tralies dan staat ze op 2 benen met de oren plat. Zelfs als er geen eten in het spel is vertoont ze dit gedrag naar haar buurman.

Verder is ze naar mij toe nog het zelfde, ze is wel wat alerter. Maar vooral het gedrag naar andere paarden vind ik gek, zo deed ze nooit. Wie heeft hier ervaring mee? Mijn osteopaat gaf aan dat dit zou kunnen komen door dat ze altijd in een lage rang heeft gestaan. Wat kan ik hier mee? Iets geven voor meer rust? Uitelkaar halen is geen optie, dan komt ze minder buiten en dat wil ik niet.

Abiola

Re: Gedrag paard veranderd na opknappen ziekbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:21

Heeft het niet gewoon met de verandering van weidemaatje te maken en niet met haar maagzweer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:23

Abiola schreef:
Heeft het niet gewoon met de verandering van weidemaatje te maken en niet met haar maagzweer?

Ja, dat denk ik ook wel. Maar wat kan ik doen om te zorgen dat ze iets milder wordt? Kan ik haar iets geven? Of heeft het tijd nodig?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:27

Ze voelt zich sterker dus misschien is ze is de weg naar de top begonnen. Echter doet een merrie die niet van nature dominantie in haar talenten pakket had dit door aggressie..

Het kan anderzijds ook gewoon niet klikken met de pony natuurlijk. Als merries elkaar niet mogen valt dat doorgaans niet echt te lijmen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:33

Mijn merrie heeft vermoedelijk in het verleden (voordat ze van mij was) maagzweren gehad en veel honger gehad. Ze reageert nu (15 jaar later) soms nog heel fel op eten, ondanks al jaren onbeperkt hooi. Het is overigens absoluut minder geworden en ze reageert nu niet meer op alles en iedereen wat mogelijk met voer te maken zou kunnen hebben. Vroeger vloog ze de anderen in de paddock echt aan. Voordat we voerden, deden we haar een halstertje om en lieten we haar aan een touwtje meelopen naast de kruiwagen. Zo was de rest in ieder geval veilig voor haar tijdens het voeren en konden we haar parkeren bij een hooibak met vers hooi terwijl we de andere bakken vulden. Na een paar minuten hooi eten was er niet zoveel meer aan de hand en mochten de anderen gewoon met haar uit dezelfde bak eten.
Heel soms wordt ze nu nog boos: als haar bakje voer zó lekker is dat de rest er écht niet bij mag. Tja. Daar doe ik niet zo moeilijk over; tegenwoordig kijkt ze boos, zwiept met haar staart en geeft soms een bokje. Stuk beter dan met oren plat en tanden ontbloot in de aanval.
Het gaat hier trouwens om een ponietje van 1.20 die m’n ruin van 1.55 onder de duim heeft als het op eten aan komt :')

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:08

Waarom vraag je je af of jij iets zou moeten doen? Je paard heeft een andere, hogere rang ten opzichte van deze nieuwe pony. Dat ben jij niet gewend, maar het is toch gewoon paardengedrag? Natuurlijk zou het voor beide paardjes meer ontspannen zijn als zij elkaar elkaar beter zouden verdragen. Maar of het kost tijd, of er is geen klik. In dat laatste geval is het zinvol dat jouw paard waarschuwt: blijf uit de buurt. Als ze alleen elkaar hebben op de wei, is het wat sneu. Maar dat kan nog groeien na een maandje. Mijn paard is kieskeurig wie in de buurt mag komen en wie niet. Een aantal paarden staan altijd om haar heen, sommige anderen geeft ze een waarschuwende blik als ze in de buurt komen. Dat wordt altijd minder met de tijd, maar soms kost dat wel een half jaartje. Als mijn paard met maar één ander paard zou staan, zou ik wel zorgen dat er een klik is trouwens.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:26

Mijn ervaring is wel dat het tijd kost, als ze hoger in rang komen zijn ze in het begin vaak heel fel, maar naarmate ze merken dat de ander wel weggaat wordt het minder.
Ik denk dat het nog wel kan afzwakken.
Soms wordt het echt niet beter, dan werkt het gewoon niet.
Maar als ze niet gewond raken kun je het nog wel fftjes aankijken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:46

Heb je zicht op haar hengstigheid? Kan ook meespelen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:05

Beetje voernijd is na een maagzweer niet ondenkbaar...

Als er geen spaanders vallen, ze lekker bij elkaar laten.
Zorg wel dat er voldoende te knabbelen is en dat er altijd 1 voerplaats meer is dan het aantal paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 07:36

Ze staan idd samen met z'n 2en. Het is niet dat ze trappen en of bijten. Als ik mijn paard in de paddock heb gezet en ik kom met de andere pony aanlopen dan hinnekt mijn paard vrolijk naar de pony en snuffelen ze even lief. Dan is er niks aan de hand. Maar als er bijv 1 hooinet hangt wordt mijn paard boos op de pony en jaagt haar weg. Of als ik met mijn paard bezig ben. We hebben in ieder geval besloten om het de tijd te geven en dat als ze wellicht straks de grotere wei op gaan en ook langer dat ze dan beter aan elkaar gewend raken en na de zomer dikke maatjes zijn. :D

Ik bedoel met zelf iets doen, iets van suplimenten geven waar ze rustiger/relaxter van wordt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 08:10

Ga dan even naar de site van Horse Complete.
Mijn merrie had precies hetzelfde, en die is nu veel rustiger. Ze hebben kruiden samengesteld die ze nodig had.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 10:57

Daarom is het fijner om een paard in een groepje te hebben staan. Niet ieder paard vindt ieder ander paard leuk en als je dan maar met twee op de wei staat, tja.

Er is niets mis met je merrie, je moet haar geen poedertjes of zalfjes gaan geven. Jouw merrie staat gewoon bij een pony die ze op dit moment flink aan het vertellen is dat zij hoger in rangorde staat. Het kan zijn dat je merrie verzacht eens de hiërarchie duidelijk is en ze de pony na verloop van tijd wel uit hetzelfde hooinet laat eten. Het kan zijn dat ze de pony echt niet moet en boos blijft doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 11:14

En zorg dat er altijd meerdere voerplekken zijn!
Je paard zal stress ervaren wanneer ze 1 voerplek moeten delen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 13:13

Ninx schreef:
En zorg dat er altijd meerdere voerplekken zijn!
Je paard zal stress ervaren wanneer ze 1 voerplek moeten delen.

2 voerplekken is al het geval, paarden hebben beide 'n eigen hooinet. Dit scheelt al een hoop ruzie gelukkig!