Mag je nog wel buitenrijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smiley2005

Mag je nog wel buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 13:43

Hallo,
Iemand van onze stal kwam gister met een printscreen waar in beweerd werd dat je niet meer buiten mag rijden.
Echter kan ik helemaal niks er over terug vinden, en aangezien ik morgen een buiten rit wil maken wil ik het wel graag weten.
groetjes

LoveBodin

Re: Mag je nog wel buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:45

Welk land woon je? Nederland? Want daar zijn volgens mij nog geen regels.
Maar in België is het allemaal wat onduidelijker.

Smiley2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 13:46

Sorry ja woon in Nederland

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:18

Waar in Nederland woon je. Ik kan vanuit mijn huis zo het bos in en kom dan niemand tegen. Het is niet strikt verboden maar je moet afstand houden.
Als je in een druk bevolkt gebied wil gaan rijden; zeg bijv, het Amsterdamse bos dan zou ik zeggen doe maar gewoon niet.
Maar heel duidelijk is het niet. Ze hebben de parkeerplaatsen afgesloten voor bezoekers om te voorkomen dat veel mensen te dicht op elkaar gaan wandelen zoals afgelopen weekend.
Op de site van de knhs staan de regels volgens mij, ik kan ze zo gauw niet vinden :o

Gebruik je verstand, de ziekenhuizen lopen rap vol op dit moment.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:23

Op de site van rivm.nl of rijksoverheid.nl staan de regels, hou het zelf een beetje bij.
Afstand houden in ieder geval. Je mag wel naar je paard om te verzorgen en beweging te geven, maar daarbij dus ook afstand houden. Ook tot stalgenoten en anderen in de bak die afstand houden...! Daarom is buitenrijden wellicht makkelijker, maar dat ligt ook erg aan je omgeving en hoe druk het is op je stal.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:35

https://www.knhs.nl/nieuws/2020/geldend ... -23-maart/

3. Groepsactiviteiten en georganiseerde buitenritten niet toegestaan
Er mogen geen groepsactiviteiten georganiseerd worden om de hoeveelheid bezoekers op paardensportaccommodaties te minimaliseren. Hieronder vallen ook georganiseerde buitenritten in groepsverband. Een buitenrit met twee is mogelijk in verband met de veiligheid van mens en dier. Wel moet men altijd minimaal 1,5 meter afstand houden van elkaar.

Individueel rijden van paarden is wel toegestaan. Dit mag enkel onder begeleiding indien dit strikt noodzakelijk is. Vermijd hierbij fysiek contact en houd minimaal 1,5 meter afstand van elkaar.

Smiley2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 18:46

Dankjewel allemaal, Amsterdam staat mijn stal vlakbij het twiske. Maar wou rondje weiland gaan, daar komen bijna geen mensen. Dus gewoon dezelfde regels als in de bak en als je buiten loopt. Buiten rijden is voor mij gewoon makkelijker dan in de bak. :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:53

Het mag gewoon mits je afstand houdt en niet in een grote groep. Heb vanmiddag even buiten uitgestapt samen met stalgenoot. Toen ook die 1,5 meter even niet aangehouden. Ze moest mijn paard even vasthouden zodat ik een schaap weer op de pootjes kon zetten. Kan moeilijk mijn teugels gaan overgooien en schaap dood laten gaan was ook geen optie.

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:52

Smiley2005 schreef:
Hallo,
Iemand van onze stal kwam gister met een printscreen waar in beweerd werd dat je niet meer buiten mag rijden.
Echter kan ik helemaal niks er over terug vinden, en aangezien ik morgen een buiten rit wil maken wil ik het wel graag weten.
groetjes

Op onze website bij de nieuwsrubriek vindt je het actuele nieuws over de maatregelen i.v.m. corona. Zodra er wijzigingen zijn wordt er een update gegeven.
Wil je steeds op de hoogte blijven? Volg ons dan op facebook. https://www.facebook.com/ruiterenenmennen
Info voor Nederland: https://www.ruiterenenmennen.nl/N432-Up ... -2020.html

Voor België: https://www.ruiterenenmennen.nl/N430-Up ... -down.html

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:10

Blackberry28 schreef:
https://www.knhs.nl/nieuws/2020/geldend ... -23-maart/

3. Groepsactiviteiten en georganiseerde buitenritten niet toegestaan
Er mogen geen groepsactiviteiten georganiseerd worden om de hoeveelheid bezoekers op paardensportaccommodaties te minimaliseren. Hieronder vallen ook georganiseerde buitenritten in groepsverband. Een buitenrit met twee is mogelijk in verband met de veiligheid van mens en dier. Wel moet men altijd minimaal 1,5 meter afstand houden van elkaar.

Individueel rijden van paarden is wel toegestaan. Dit mag enkel onder begeleiding indien dit strikt noodzakelijk is. Vermijd hierbij fysiek contact en houd minimaal 1,5 meter afstand van elkaar.

Maar hoe mogen we dan feitelijk dan omgaan met onderste ??
Lees ik het goed, mag je dus alleen maar rijden onder toezicht of samen , en dus nooit alleen.

En wanneer is het " strikt noodzakelijk" ??, : inhoudelijk mag je dus alleen naar buiten als je geen enkele andere mogelijkheid hebt om paard te laten bewegen in een bak b.v. ??

Lastig hoor, hoe je hiermee om mag gaan, ook al heb je zelf een juiste houding dat je stinkende best doet om niemand anders of jezelf te besmetten.
Ik zou vanuit mezelf nuchter zeggen dat naar buiten minder risico geeft op kruis besmetting als in een bak met stalgenoten en veel meer aanraak smet gevaar.
Maar vanuit risico dat paard schrikt en je letsel oploopt zou je juist weer niet naar buiten gaan, want dat wil je ook niet...

Wij hebben in onze stal agenda's wel staan: 1 juni virus de wereld vrij :j