Verlatingsangst paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiichi

Verlatingsangst paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 12:15

Hai iedereen,

Ik heb mijn paard aan huis staan (24/7 buiten), en 4 paarden in pension. Nu heeft mijn paard verlatingsangst. Als ik met haar ga rijden (ook buiten het erf of naar het strand), is er niks aan de hand. Maar zodra één van pension paarden het erf af gaat, doet ze niks anders dan de hele tijd hinniken. Uiteindelijk gaat ze ook langs het draad heen en weer rennen etc. De rest van de paarden beginnen het gedrag helaas een beetje over te nemen...

Als ik haar op stal zet, met of zonder andere paarden, dan houdt het hinneken aan. Maar omdat ze beperkt is in beweging, maakt ze zichzelf iets minder gek.

Iemand tips om die angst/ heftige reactie te verminderen?

Gini

Re: Verlatingsangst paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:29

Is er een plek waar ze het paard niet ziet weggaan? Idealiter een binnenbak, de stal kan ook nog of een buitenbak als die uit het zicht van het erf ligt.

Mijn eerste uitprobeersel zou namelijk zijn om telkens wanneer er een pensionpaard van het erf af moet, eerst haar uit de wei weg te halen en ermee aan de slag te gaan. Dus dat jij haar eerst haalt, in bv. de binnenbak wat kleine grondwerkoefeningen gaat doen en dat dan een pensionklant haar paard uit de wei haalt en het erf af leidt. Hiervoor moet je de eerste weken wel goede afspraken maken met je pensionklanten. Maar ik zou willen weten hoe jouw paard reageert wanneer ze niet ziet dat er een ander paard weggaat en wat haar reactie dan is wanneer ze terug op de wei gezet wordt en merkt dat er een paard ontbreekt. Of ze dan even overstuur is wanneer ze achteraf pas merkt dat de kudde niet compleet is.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:34

trainen, trainen en trainen.

wellicht dat je een van de pensionpaarden mag lenen?

4 sec uit beeld, 1 minuut uit beeld, 2 minuten uit beeld. Etc etc.
Beloon of bestraf slecht gedrag niet. Mocht ze toevallig even rustig staan, dan de ander weer terug laten komen. Zo beloon je druktemakerij niet.
Wellicht is het handig dit te doen met 2 man en dan via de telefoon contact houden.

Ik had eerder zelf de paarden thuis. Omdat ik 1 paard zielig vond, kocht ik speciaal daarvoor een 2e. Altijd een jong paard die ik na 1,5 jaar weer verkocht, zag het namelijk als een investering.

Met mijn oude paard ging ik wel naar de les. Dat jonge paard bleef dus alleen. Met de nodige stress. Toen zei iederen maar dat ik er nog een bij moest kopen. Voor als ik met mijn ruin op pad ging.

Nou daag. Ik ga echt niet een maatje voor een maatje kopen. Dus ik ben het gaan trainen. Zonder echte verwachtingen. En toen was het in een week klaar. Veel eerder dan verwacht.
Zelfs 8 maanden oude guppies, bleven helemaal alleen kalm in hun uitloop. Omdat ze wisten dat het wel weer goed kwam. IN die week van training ging ik niet lang weg met de ruin zonder dat ik het opbouwde en de achterblijver kalm was.

Nu is het Corona tijd. Juist de tijd dat je pensionklanten toch niet zo snel op pad gaan. Dus ga het trainen.