Elektrostatische ontlading

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Elektrostatische ontlading

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 11:26

Momenteel hebben mijn paard en ik enorm last van elektrostatische ontladingen (lage luchtvochtigheid). Twee keer heeft hij zo’n opdonder op z’n neus gehad dat hij zelfs bang van mijn hand is geworden. Opvallend is dat we er nog nooit eerder last van hebben gehad. Ik probeer nu zoveel mogelijk te voorkomen dat hij schokken krijgt, maar ik ben er nog niet helemaal achter hoe. Mezelf ontladen door iets van ijzer aan te raken? Hem van zijn ijzers afhalen (zijn die de geleiders?)? Laarzen met rubber zolen draag ik nu niet meer (niet helemaal te voorkomen door m’n rijlaarzen). Maar geen idee wat ik verder nog kan doen.

Isapaardje

Re: Elektrostatische ontlading

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:30

Ken het probleem.
Ik had van de week ook rubberschoenen aan en was de pony met een geitenharen borstel aan het borstelen. Alles wat ineens statisch; ik leek zelf wel een haarbal en kreeg continu stroom.
Heb schoenen uitgedaan en op blote voeten gaan staan, en dat scheelde een hoop.

Dus ik denk dat het echt aan je schoenen ligt of je kleding (fleece is ook erg statisch nu, trui trek ik al knetterend en vonkend over mijn hoofd op dit moment).

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:57

Wow! Dit topic wilde ik ook aanmaken. Mijn pony krijgt ook steeds schokken van mij. En is hierdoor ook steeds even 'bang' als ik haar wil aanraken. Trekt hoofd weg. Probeert naar achter te gaan als ze vaststaat. Het is echt zielig. Ik weet ook niet goed wat ik er mee aan moet..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:18

hier ook wel,ik probeer wat om te denken.
vooral met deken op en af doen, even voorzichtig aan.
en met aanraken ook even goed er om denken.
ik maak er geen drama van, komt wel weer in orde :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:50

Ik houd steeds 1 hand op het paard terwijl ik bijv borstel (direct vooraf even de grond aanraken). Dan kan het niet zo opbouwen. Dat scheelt behoorlijk.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 07:49

Ik laat de stoom nu steeds even afvloeien door iets van metaal dat in verbinding met de grond staat aan te raken. Ik krijg dat een schokje, mijn paard gelukkig niet meer. Hij vindt het overigens nog wel allemaal een beetje eng maar het gaat beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:01

dorothea schreef:
Ik laat de stoom nu steeds even afvloeien door iets van metaal dat in verbinding met de grond staat aan te raken. Ik krijg dat een schokje, mijn paard gelukkig niet meer. Hij vindt het overigens nog wel allemaal een beetje eng maar het gaat beter.

Doe ik ook hoor! Alleen katoen dragen helpt ook veel. Doe mijn jas nu uit (polyester) en dan ga ik alles doen. En wanneer ik klaar ben doe ik die weer aan. M'n paard is nu een beetje bang voor de deken, omdat ie met deken af doen laatst een enorme schok kreeg. Oeps. Ik laat die van mij dan de spanning los laten door trucjes doen, of even masseren. Die van mij verstijfd helemaal als ie alles eng vind.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:05

IJzers spelen geen rol in dit verhaal, het paard waar ik dit het ergst mee had stond blootsvoets.

Vooral zelf eerst metaal aanraken voor je het paard aanraakt (en eventueel herhalen), blote hand op je paard terwijl je met de ander poetst, en eventueel andere schoenen aan. Nooit op blote voeten of op je sokken naast je paard gaan staan, tenzij je niet al te erg gehecht bent aan je tenen... (een ongelukje is zo gebeurd)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:28

troi schreef:
Ik houd steeds 1 hand op het paard terwijl ik bijv borstel (direct vooraf even de grond aanraken). Dan kan het niet zo opbouwen. Dat scheelt behoorlijk.

Dit doe ik ook. En probeer dat bij alles te doen. Als ik de deken eraf haal, blijft 1 hand op het paard. En als ik de deken weghang ontlaad ik mezelf op het hek waar ik die overheen hang. Er zijn zelfs tijden dat ik het hek blijf "vasthouden" Voet ertegen, 1 vingertje, wat dan ook, voor ik het paard aanraak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:32

Hout schijnt je overigens ook te ontladen. Kwam m'n moeder mee. Leek me onlogisch, maar volgens mij werkt het wel, alleen voel je niets.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:37

Marije_1997 schreef:
Hout schijnt je overigens ook te ontladen. Kwam m'n moeder mee. Leek me onlogisch, maar volgens mij werkt het wel, alleen voel je niets.

Als hout droog is isoleert het, maar hout buiten (weide paal) of levend hout (boom, tak) ontlaad prima.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:42

Sneu hè! Ik heb er ook last van. Ook erg met aaien. Voel ik allemaal kleine speldenprikken in mijn hand en paard schrikt zich het apelazerus.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:45

Wij hebben er hier ook last van! Als ik mijn rijhandschoenen (stoffen) aanhoud is er geen probleem, misschien kan je dat proberen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:53

Daphara schreef:
Marije_1997 schreef:

Als hout droog is isoleert het, maar hout buiten (weide paal) of levend hout (boom, tak) ontlaad prima.

Nou, als ik hier van de bank opsta en mijn Krokkies aanheb, dan pak ik echt eerst even het kozijn hier vast. Voel het dan mooi rustig ontladen, zonder die rotschokken... Tenzij ik per ongeluk met een vinger in de buurt van de metalen omlijsting van zo'n tochtstrip kom. Overigens, 1 Krokkie uitdoen helpt ook hoor.

Als ik de dekens afhaal, zorg ik dat ik 1 hand op de vacht van het paard in kwestie hou, dan hebben wij saampjes ook minder last van dat geknetter. En dat doe ik ook met borstelen, gewoon 1 hand op het paard houden.

En met uitstappen uit de auto, eerst mijn hand op de auto en dan pas uitstappen. Op die manier eigenlijk nooit van die rotschokken.

Op blote voeten mijn paard borstelen, dat zou ik dan weer niet durven.

Felixity

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:08

Wat bij mij tijdelijk helpt tijdens bijvoorbeeld poetsen van het paard, is even mijn zolen natmaken. Helpt totdat ze weer droog zijn

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:22

Ik heb het ook heel erg... gelukkig geeft mijn paard er niet zo om (net als schokken van het stroomdraad die hij elke keer gewoon vast pakt :') )
Even iets vastpakken van staal oid werkt het beste bij mij. (kraan,paaltje, boxdeur).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:26

Ik ontlaad meestal aan de muur, dan krijg je zelf ook geen schok. Juist ook als ik metaal moet aanraken.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:28

Laatst bijgewerkt door Kidde op 01-04-20 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:28

Wat zijn jullie allemaal SM-minded :oo <<) . Ik pak echt niet voor mijn plezier een stuk metaal vast als ik weet dat ik dan een flinke opdonder krijg.

Shadow0 schreef:
Ik ontlaad meestal aan de muur, dan krijg je zelf ook geen schok. Juist ook als ik metaal moet aanraken.

Inderdaad Shadow0, zo zou ik dat ook doen. Om zo'n schok te voorkomen