Paardenwagen wanneer ‘op’?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sweetdreams

Paardenwagen wanneer ‘op’?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 22:56

Weet iemand wanneer een paardenwagen ‘op’ is?

Regelmatig zie je 2 paards paardenwagens te koop staan die bijvoorbeeld 200.000 km op de teller hebben staan. Zo op het eerste gezicht lijkt mij dit niet interessant, misschien zijn er wat onderdelen vervangen, maar op een gegeven moment is het toch klaar met zo’n wagen?

Vrachtwagens rijden volgensmij nog heel lang door met zon kilometerstand, maar geldt dit ook voor de paardenwagentjes?

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 23:14

2 ton is niet zo veel toch? zeker voor een bestelbus (die vaak als basis dienen) het hangt helemaal van het onderhoud af of ie al "op" is met dat kilometeraatal maar ik ken zat auto's met het dubbele op de teller die gewoon nog probleemloos rondrijden. en die zijn niet eens altijd oud. Genoeg mensen die elke dag half NL doorkruisen voor hun werk en makkelijk 300km per dag rijden. doe dat 3-4 jaar en je zit ook op deze hoeveelheid km.
dat zijn dan niet specifiek paardenwagentjes maar een bestelbus is een bestelbus, ongeacht de opbouw. zeker oudere diesels gaan lang mee. Hoe minder elektronica hoe minder er stuk kan.

Als ie een vrachtwagenbasis (en daarmee motor) heeft is ie met 2 ton op de teller pas net ingereden :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 08:35

Zodra jij ophoudt met onderhoud is het einde oefening.

Ik heb twee maanden geleden nog voor 3000 euro verspijkerd aan een 18 jaar oude, 330k op de teller hebbende Volvo V70. Die auto krijgt z'n onderhoud en aandacht zoals het hoort. Daar bezuinig ik niet op.
Tegen de tijd dat ie de 500k gehaald heeft, kijken we wel verder........

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 08:53

ikke schreef:

Ik heb twee maanden geleden nog voor 3000 euro verspijkerd aan een 18 jaar oude, 330k op de teller hebbende Volvo V70. Die auto krijgt z'n onderhoud en aandacht zoals het hoort. Daar bezuinig ik niet op.

Dan heb je het ook wel echt over een type auto dat er om bekend staat het klokje rond te kunnen rijden. Natuurlijk is onderhoud belangrijk, maar er zijn wel bepaalde types motoren die het nu eenmaal langer volhouden en types motoren die met 2 ton al bij de revisie staan. Je hebt gewoon geen garanties en idd zeker als je de onderhoudsgeschiedenis niet kent.

wortel115
Blogger

Re: Paardenwagen wanneer ‘op’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:14

Onze tweede auto heeft ook ruim 300.000k op de teller staan en trekt zelfs soms nog de trailer. Hij krijgt regelmatig onderhoud en rijd nog prima. Nu het is een commodore die worden in Nederland dan wel niet meer gemaakt maar een prima auto.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:16

shirleyp schreef:
ikke schreef:

Dan heb je het ook wel echt over een type auto dat er om bekend staat het klokje rond te kunnen rijden. Natuurlijk is onderhoud belangrijk, maar er zijn wel bepaalde types motoren die het nu eenmaal langer volhouden en types motoren die met 2 ton al bij de revisie staan. Je hebt gewoon geen garanties en idd zeker als je de onderhoudsgeschiedenis niet kent.

Er belanden meer auto's op de sloop ten gevolge van slecht onderhoud dan slechte bouwkwaliteit.
Ik stop geen honkie-tonkie-olie in mijn auto's en ik vervang ook regelmatig de versnellingsbakolie, om maar eens twee kritische aandachtspunten te noemen.
Daarnaast draai ik m'n blok rustig warm en als ik aan kom, laat ik de motor even stationair nalopen, zodat de turbo tot rust komt (smering!!)

Landsknecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 19:38

Ga na hoe het onderhoud is geweest en wat er volgens de boekjes nodig is. Deze info kan je ook wel online vinden. Zo moet bij een bepaalde km stand (vaak ergens tussen de 100.000 en 200.000 de distributie riem vervangen worden. Dit is een grapje van 1500 euro. En zo zijn er wel meer onderhouds dingen die je kan uitzoeken. Het komt vaak voor dat vlak voor dit soort groot onderhoud de wagen verkocht wordt en je als nieuwe koper dus aan de bak mag. Maar een bus rijd rustig 400.000