Vraagje over "bijten".

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjong

Vraagje over "bijten".

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 20:54

Mijn dochters leasepony is nog jong. Ik weet verder niet of het belangrijk is, maar ik zeg het er maar bij.
Hij is heel lief in de omgang, soms een beetje drammerig maar accepteert ook goed als je dat een halt toe roept.

Ik weet verder niet zoveel van paarden, dus misschien is mijn vraag heel dom.

De pony geniet heel erg van kriebelen en krauwelen. Hij wil dat ook terug doen. Ik denk dat dat positief is. Het probleem is alleen dat hij eerst met zijn lip kriebelt maar uiteindelijk altijd zijn tanden gebruikt. Hij heeft mijn dochter al eens een blauwe tandafdruk in haar rug gegeven, bij mij pakt hij altijd mijn jaszak. Ik denk zelf ( bij gebrek aan kennis) dat hij gewoon nog moet leren dat hij bij mensen dus geen tanden gebruikt en dat hij absoluut geen kwaad in zin heeft. Wat ik nu doe is stoppen met kriebelen als hij zijn tanden gebruikt. Maar wat zouden jullie doen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:00

Hmm ik ben toch wel van het lik op stuk beleid hoor. Friemelen mag maar tanden gebruiken betekent wel een flinke ‘uh’ en als dat niet duidelijk wordt opgepikt een lel. Paarden gebruiken natuurlijk niet per ongeluk hun tanden. Dat doen ze bewust. En omdat het potentieel gevaarlijk is moet je gelijk duidelijke grenzen stellen. Google maar eens op bijtwonden paard. Dat wil je echt niet, zeker niet bij je kind!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:01

Ik zou het eerder stoppen en iets meer uit je ruimte houden, gewoon heel rustig en vriendelijk. Rustig blokkeren als hij naar je jaszak gaat en wegduwen en even niet friemelen, hoe goed bedoeld ook.

neila

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:12

Ik heb verschillende van mijn paarden geleerd om alleen te friemelen met hun neus/bovenlip op de palm van mijn vlakke hand. Kunnen ze toch iets terug doen zonder gevaar van bijten.

Als ze terug willen krauwen je vlakke hand tegen de tegen de neus/bovenlip houden. Vaak doen ze het dan vanzelf en door hun iets steviger te krauwen als ze het goed doen valt snel het kwartje.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:47

Je hebt het inderdaad goed aangevoeld dat het niet gemenigheid komt, het is in principe namelijk sociaal gedrag. Wanneer een paard bij een ander paard begint te kriebelen, zal dit paard het ook terug (willen) doen. Zie het als een soort 'sociaal reflex'.
Maar je kan ze inderdaad heel goed leren om geen tanden te gebruiken bij mensen, want voor ons is het niet zo prettig :D Bijvoorbeeld door het hoofd weg te 'duwen', te stoppen met kriebelen, 'eh' roepen, beetje met elleboog 'zwaaien' etc. Als ze het echt wel weten en ze doen het toch, kunnen ze na waarschuwing ook wel een tik verwachten.

tamary

Re: Vraagje over "bijten".

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 12:40

Naast inderdaad hand aanbieden om neus mee te wrijven, zorg dat je zacht kriebelt. Hoe harder jij kriebelt hoe harder pony denkt dat je om terug kriebelen vraagt. Zacht beginnen maakt doseren zodat terugkriebelen veilig kan mogelijk. Te hard beginnen maakt naar zachter gaan kriebelen terugschakelen moeilijker voor je pony. Ik maak een kommetje van mijn hand waar ik de bovenlip in "vang", dan kan ik makkelijk voelen waar de lip eindigt en wordt bijten geen mogelijkheid, want tanden kunnen niet bij mijn hand.

Sjong

Re: Vraagje over "bijten".

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 15:32

Dank jullie wel! Hier heen ik iets aan.