Omver lopen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Galuppy0546

Omver lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 22:52

Goedeavond!

Sinds een weekje ben ik in het bezit van een enorme leuke, lieve 10 jarige ruin.
Enorm lief beestje, hele leuke klik, braaf en echt een knuffel kont.

Het enige waar ik met hem tegenaan loop is dat, als ik hem aan de hand heb, en er is iets wat hij eng vind hij totaal niet op mij let.
Waar hij normaliter behoorlijk op mij gefocust is is die focus op het moment van iets engs volledig weg en loopt hij mij gewoon omver in een vluchtroute om weg te komen.

Dit gedrag heb ik in mijn jaren tussen de paarden nog nooit mee gemaakt.. Hoe pak ik dit aan? (lessen komen zodra de corona crisis voorbij is. Maar ik zou graag nu alvast met hem kunnen oefenen)
Ik loop ook bewust veel met hem aan de hand omdat ik geen paard heb aangeschaft enkel om het rijden ^^. Zou ook graag op de grond aan het werk gaan.

xwildhorse

Re: Omver lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:20

je paard uit je ruimte zetten. je zou eigenlijk eens een filmpje moeten kijken van natural horsemanship.
ik doe dit ook met mijn paard toepassen in situaties als dat. iets met how to get a horse to respect your personal space while leading. evt een cursus starter basics op de two lazy seven ranch zou top zijn. nu zie je heel veel western waar je misschien helemaal niet van houd. maar deze manier werkt echt top. ik rij zelf dressuur en pas deze manier ook toe bij een enge situatie.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:49

Vertrouwen en respect :)
Beide kan je leren met grondwerk maar het is wel iets dat moet groeien natuurlijk. Je paard moet eerst al geloven dat jij hem niet in een gevaarlijke situatie zou plaatsen en als hij toch bang is moet hij genoeg respect hebben om je niet omver te denderen.
Veel oefenen en veel enge situaties aangaan, opbouwen van klein naar groot.

Anoniem

Re: Omver lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:55

Ten eerste opletten wanneer hij gaat focussen. Kijken mag, focussen niet. Dus let op snuiven, hoofd omhoog, oren gespitst, dan gelijk zijn aandacht vragen. Ik zelf gebruik een zweepje, als verlengde van mijn arm. Wees alert en haal hem uit zijn focus voordat hij in een hogere energie raakt. Dus hem constant een stap voor blijven.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:00

Dit zal wel beter worden als jullie elkaar beter kennen. Maar tot die tijd wil je ook niet omvergelopen worden natuurlijk.Vervelend dat je nu even geen les kunt nemen.Ik ben zelf van het vermijden van stresssituaties waarbij ik niet zeker weet of ik de overhand kan houden.Ik zou nu voorlopig vertrouwen gaan opbouwen met dingen die gemakkelijk goed gaan.Maar,dit is de methode die voor mij werkt,hoeft niet zo te zijn voor een ander.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:02

Kijk een op facebook naar de Instructiegroep Celine van der Stroom. Zij heeft pas een opstap challenge georganiseerd met veel leuke korte filmpjes over paarden gedrag. Het uiteindelijke doel is dat je paard zich zelfstandig inparkeert naast de opstaphulp. Maar alle filmpjes geven ook hele goed uitgelegde handvaten om je paard gehoorzaamheid en vertrouwen in jou aan te leren door middel van grondwerkoefeningen.