Voorhoef probleem

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipeert

Voorhoef probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 22:00

Hai.
Natuurlijk hoort hoeven uitkrabben bij de poets traditie.
Nu heb ik een probleem met mijn friese merrie.
Rechts voor en beide benen achter kan ik zonder problemen uitkrabben.
Maar links voor gaat erg moeilijk.

Het probleem is dat zij hem wel geeft maar dan naar achteren leunt en bijna valt.
Ik wil niet dat ze valt natuurlijk dus ik laat los..

Zij is lichamelijk gekeurd en er is niks aan de hand. Ze heeft wel een tijd stil gestaan.
Ze is blind aan haar linker oog.
Verder staat ze met haar volle gewicht op haar rechter been.

Heeft iemand tips over hoe ik dit probleem
Kan oplossen??
Laatst bijgewerkt door Kiwipeert op 23-03-20 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Re: Voorhoef probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:01

Klinkt alsof ze last heeft van haar rechtervoorbeen/hoef.

Kinke

Re: Voorhoef probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:13

soms kun je dit eenvoudig testen. Leg eens een dubbelgevouwen handdoek onder de rechter hoef en til dan links eens op

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 22:15

Kinke schreef:
soms kun je dit eenvoudig testen. Leg eens een dubbelgevouwen handdoek onder de rechter hoef en til dan links eens op

En wat komt er uit?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:20

Eerst uitsluiten dat er geen narigheid hoefzweer e.d ofzo in die hoef zit . Als blijkt dat ze kerngezond is toch even die hoef vast blijven houden hoor .

Mijn hoefsmid vertelde me toen mijn vorige paard nog reed eens dat dat paard het ook steeds flinkte om met zn volle gewicht te gaan leunen oo het been wat de hoefsmid vast had .

De tweede keer dat ie dat deed toen de hoefsmid langs kwam ,hield de hoefsmid dus gewoon die hoef vast en ging paard op zijn snufferd . Was direct de laatste keer dat paard dat geintje dus flikte .

Paard was kerngezond maar had gewoon geen zin om zo lang zn been opgetild te houden . Was een jong dier hoor dat wel .

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:29

Kiwipeert schreef:
En wat komt er uit?

Als het dan wel lukt om links normaal op te tillen dan heeft ze pijn in de rechtervoet

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:37

Kiwipeert schreef:

Het probleem is dat zij hem wel geeft maar dan naar achteren leunt en bijna valt.

Kiwipeert schreef:

Met 2 aan 1 kant blinde paarden gehad te hebben. 1 leeft nog. Zeg ik je paard is je kwijt als je links van dr staat. Gebeurd hier ook. Als hoefsmid hier is moet hij eerst links doen, en als hij naar rechtsvoor gaat (rechteroog mist), achter geen probleem, moet hij blijven praten en ik poownie ondersteunen. Bij mijn oude merrie hoefde dat niet, maar die had 1000% vertrouwen in mij. Poownie nu heb ik pas 1,5 jaar, en zijn vertrouwen is dus nog niet zo als bij mijn oudje. Mij hoort hij overigens als ik rechts van hem ben. Ik rammel altijd, dr zit altijd zooi in mijn jaszak wat geluid maakt :+ :D Oefenen oefenen en oefenen, en klein beginnen. Seconde optillen en goed, en van daaruit verder werken. Ze moeten het vertrouwen hebben dat wat jij zegt ok is.

Kiwipeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 22:39

rina schreef:
Kiwipeert schreef:

Kiwipeert schreef:

Met 2 aan 1 kant blinde paarden gehad te hebben. 1 leeft nog. Zeg ik je paard is je kwijt als je links van dr staat. Gebeurd hier ook. Als hoefsmid hier is moet hij eerst links doen, en als hij naar rechtsvoor gaat (rechteroog mist), achter geen probleem, moet hij blijven praten en ik poownie ondersteunen. Bij mijn oude merrie hoefde dat niet, maar die had 1000% vertrouwen in mij. Poownie nu heb ik pas 1,5 jaar, en zijn vertrouwen is dus nog niet zo als bij mijn oudje. Mij hoort hij overigens als ik rechts van hem ben. Ik rammel altijd, dr zit altijd zooi in mijn jaszak wat geluid maakt :+ :D Oefenen oefenen en oefenen, en klein beginnen. Seconde optillen en goed, en van daaruit verder werken. Ze moeten het vertrouwen hebben dat wat jij zegt ok is.

Klinkt logisch. Want ze snuffelt wel altijd aan mijn billen.