Help! Paard bang na statische schok

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pip1994

Help! Paard bang na statische schok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 20:54

Hallo,

Ik weet even niet meer wat ik moet doen... ;(

Eergisteren toen ik de stal binnenkwam wilde ik mijn pony Blue een aai over haar neus geven, maar blijkbaar was ik statisch geladen en toen gaf ik haar per ongeluk een schok. Ze is daar toen zo van geschrokken dat ze nu niet meer wilt dat ik haar aanraak... ;(

Ze is normaal het meest knuffelligste paard dat ik ken, zit zowat in je broekzak en houd heel veel van aanrakingen en aaien. Ze is ook normaal heel ontspannen en totaal niet bang aangelegd. Nu probeert ze weg te komen van mijn handen en van mij, dit is zo akelig om te zien. Het doet me verdriet dat ik haar vertrouwen kwijt lijk te zijn...

Hebben mensen dit ook meegemaakt en zo ja, hoe hebben jullie dit opgelost?

Oh en wat is de beste manier om niet statisch geladen te zijn?

Alvast bedankt!

Hutcherson

Re: Help! Paard bang na statische schok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:00

Och wat een schrikkerig ding haha.
Gewoon blijven aaien, de enige manier om er vanaf te komen is door heel vaak een positieve ervaring.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:05

Gewoon negeren. De wereld is vaak statisch dus dit zal geheid nog veel vaker voorkomen, ze zal er vanzelf aan wennen.

psychonaut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:18

Haha ja dat is naar. Als je dan een gevoelig paard hebt is dat echt niet leuk. Maar nooit langdurige problemen mee gehad, vaak de volgende dag alweer klaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:20

Tegen statistische lading: 'grond' jezelf even aan iets van hout ofzo. (Of eerst metaal aanraken, maar dan krijg jij de klap. Ik heb in winkels meerdere malen hard 'statische electriciteit' geroepen op een toon alsof ik 'g.v.d.' riep. Het doet zeer.)

Hét moment om alert te zijn is met oostenwind: droge lucht, hoge luchtdruk geeft veel kans op statische electriciteit.

En Knollie eerst maar met je elleboog etc aaien op haar achterhand. (Daar voelen paarden zich relatief veilig bij, ver van de zintuigen op het hoofd en vlak bij de hoeven die kunnen uitslaan.) Uiteraard met lieve woordjes dat je haar echt niet wilde pijn doen en laten schrikken.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:40

Omkopen met iets lekkers :-)
Ook de liefde van een paard gaat de maag als ze iedere keer als je haar wilt aanraken een koekje krijgt is ze het zo vergeten

Pip1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 22:45

psychonaut schreef:
Haha ja dat is naar. Als je dan een gevoelig paard hebt is dat echt niet leuk. Maar nooit langdurige problemen mee gehad, vaak de volgende dag alweer klaar.

Ze lijkt niet gevoelig, maar is dat zeker wel. Het is gisteren gebeurt en vandaag was het nog steeds hetzelfde...

Hopelijk morgen beter.

Dank voor je reactie :)

Pip1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 22:45

Janneke2 schreef:
Tegen statistische lading: 'grond' jezelf even aan iets van hout ofzo. (Of eerst metaal aanraken, maar dan krijg jij de klap. Ik heb in winkels meerdere malen hard 'statische electriciteit' geroepen op een toon alsof ik 'g.v.d.' riep. Het doet zeer.)

Hét moment om alert te zijn is met oostenwind: droge lucht, hoge luchtdruk geeft veel kans op statische electriciteit.

En Knollie eerst maar met je elleboog etc aaien op haar achterhand. (Daar voelen paarden zich relatief veilig bij, ver van de zintuigen op het hoofd en vlak bij de hoeven die kunnen uitslaan.) Uiteraard met lieve woordjes dat je haar echt niet wilde pijn doen en laten schrikken.

Dank voor de tip!

Pip1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 22:46

genja schreef:
Omkopen met iets lekkers :-)
Ook de liefde van een paard gaat de maag als ze iedere keer als je haar wilt aanraken een koekje krijgt is ze het zo vergeten

Hoop dat het werkt :)

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:40

Toevallig schrok mijn eigen merrie zich gisteren dood. Ze was even ontdaan ervan, maar gelukkig vergat ze het snel nadat ik haar omgekocht had met wat lekkers, en niet teveel bij nadenken. De mijne kan ook dagen ontdaan zijn van een klap met het halstertouw (perongeluk, laatst schoot het halster los en sloeg het touw tegen haar hoofd) ze is dagen erna schrikkerig geweest, maar gewoon genegeerd en door gegaan alsof er niets aan de hand was. Vanzelf over.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 01:34

Gewoon weer aaien, dan voelen ze zo weer dat het normaal is. Ze krijgen echt vaker een schok. Zelf niet anders gaan doen.

LeenArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 05:20

Hoi, ik heb vorige week een stroomdraadschok doorgeven aan mijn paard. Nu iets meer als een week verder en mijn merrie is het bijna vergeten. Het zit vaak tussen je eigen oren is mijn ervaring. Paard is op zijn hoede en jij bevestigd dat met je emotie of afwachtendheid. Tip gewoon doen of er niks gebeurd is en omkopen helpt!

LeenArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:14

Hoi vandaag kreeg ze een piepklein schokje van mij.... Ik was ook statische geladen. Nou hup steigeren touw kapot en als een gek wegrennen. Iedere pas die ik in haar richting zette vond ze spannend. Snurken deed ze weer... Was ze net mee opgehouden. Een voorbijganger pakte haar zonder moeite. Stom hè! Heb haar daarna in de stal gepoetst en nog even gelongeerd. Maar spannend vind ze mij weer helaas, toch hou ik stug vol morgen pak ik haar gewoon weer uit stal of er niks gebeurd is. Ik pak haar wel aan als ze misbruik gaat maken van de situatie. Hoe gaat het bij jou?

kincsem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:49

Ik ben ook vaak statisch geladen, maar meestal ben ik al ontladen voordat ik bij paardlief arriveer. Wat bij mij helpt is zodra ik de auto uitstap iets vastpakken dat in de grond staat (meestal krijg ik echter al een schok bij het dichtdoen van de autodeur). Verder schoeisel dragen met leren zolen, aluminium bolletjes bij de was doen en geen fleecekleding dragen.

Felixity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:53

Met dit koude, droge weer in combinatie met een fleecetrui, laad ik gezellig op tijdens het poetsen. Heel onhandig. Wat mij helpt is om de zool van mijn schoenen nat te maken

Pip1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-20 12:50

Al weer een tijd geleden, maar gelukkig is het weer in orde en heb ik mijn lieve knuffel terug *\o/*

Voor nu raak ik altijd iets van metaal aan voordat ik haar voor het eerst aai in haar stal haha

En als het nogmaals gebeurt ga ik gewoon door alsof er niets is gebeurt, dit lijkt het beste te helpen.

Iedereen bedankt voor de tips en reacties! :D

Suzanharmsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:18

Wat fijn dat je lieverd weer terug hebt!

LeenArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 10:35

Fijn zeg!!!!! Ik had in dezelfde periode hetzelfde probleem. Nu heb ik ook weer de lieverd terug! Ik smeer nu steeds mijn handen in met een dikke laag crème. Veel plezier met je lieverd!!!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 20:04

LeenArnhem schreef:
Hoi vandaag kreeg ze een piepklein schokje van mij.... Ik was ook statische geladen. Nou hup steigeren touw kapot en als een gek wegrennen. Iedere pas die ik in haar richting zette vond ze spannend. Snurken deed ze weer... Was ze net mee opgehouden. Een voorbijganger pakte haar zonder moeite. Stom hè!

...je voelt je dan als mens flink te kijk staan, maar je dier heeft gewoon gelijk.
Statische elektriciteit doet zeer.
Uit het niets 'doe jij haar pijn' - hoei...!!!
Citaat:
Heb haar daarna in de stal gepoetst en nog even gelongeerd. Maar spannend vind ze mij weer helaas, toch hou ik stug vol morgen pak ik haar gewoon weer uit stal of er niks gebeurd is. Ik pak haar wel aan als ze misbruik gaat maken van de situatie. Hoe gaat het bij jou?

Waarom zou ze 'misbruik' gaan maken van de situatie?
Paarden denken erg logisch, is mijn ervaring - maar wat anders dan wij.
Jij hebt je een minder betrouwbare leider getoond door haar pijn te doen. (Kon jij ook weinig aan doen, maar dat ontgaat het dier.)

Aan jou dus de taak een betrouwbare leider te zijn - en eventuele twijfels daaraan zijn geen misbruik. (En daarna is het de kwestie hoe je dit gaat 'aanpakken'.)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 20:40

Ik stond ergens waar iemand met een jaarling liep en zelf het stroomdraad vastpakte. Hij zei zelf niks gevoeld te hebben, maar de jaarling wel. Het kan altijd een keer gebeuren.

Ik ben in huis vaak statisch als ik mn crocs met wol aan heb en dan aai ik mn kat en die krijgt dan echt 2, 3 tikken achter elkaar. Dan is hij er wel klaar mee. Zo sneu.

nova_lea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 20:04

Om nog wat tips te geven over het statisch zijn. Vaak ligt het aan je kleding of een rubberen zool. Met nylon, acryl en fleece heb je er namelijk sneller last van dan katoen of linnen. Door bodylotion of handcreme op je handen te smeren heb je er geen last van, maar dat aait wat minder lekker ;)