Meerdaagse trip: wat is haalbaar?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cholwell

Meerdaagse trip: wat is haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-20 20:47

Plan: meerdere dagen op pad, vanzelfsprekend te paard. Tochtje Camperduin-Duindigt bijvoorbeeld. Deze of andere routes worden mede bepaald door overnachtingsplekken. Wat zijn hier opties in (en wat niet)? Verder, als ik op dat moment geen (geschikt) paard heb, bestaat er zoiets als huren (auw) of leasen voor een korte periode?

nb. Het draadje over overnachtingsplekken ken ik maar het gaat me meer om wat de alternatieven zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 09:00

Men neme de telefoon en gaat bellen :j

SVR en stichting kamperen bij de boer zijn twee clubs die de moeite waard zijn om grondig te bestuderen.

In Abcoude eens bij een boer gestaan "die wel een weilandje naast de camping" had. Nou, we hebben de paarden niet meer gezien! Dat "weilandje" was ruim 4 ha!! Groot is een relatief begrip als je 100 koeien hebt......

Het punt met trektochten is hoe creatief en veeleisend je bent. Wanneer je tevreden bent met een hoekje voor je tent en weiland voor je paard is het leven een stuk simpeler dan wanneer je B&B wil met elke ochtend een eitje bij het ontbijt.

Voor deze specifieke route: controleer of je de diverse waters fatsoenlijk kunt kruisen. De sluizen bij IJmuiden is op dit moment niet mogelijk (werkzaamheden) om maar een voorbeeld te noemen.
En voor de angsthazen: je kunt normaal gesproken gewoon over de sluis met je paard; been there, done that. Het stuk langs de hoogovens is een beetje saai, tenzij industriële technologie je vak is....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Meerdaagse trip: wat is haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 10:15

In Drenthe zijn veel mogelijkheden om een huifkar met paard te huren (ohz zal vast ook wel kunnen) voor meerdaagse tochten, daar ben je op heel veel campings ook met paard welkom. Is ons zeer goed bevallen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 11:03

Oh, enne, over huur; dat ligt dan ook weer aan wat je wil. Zonder begeleiding in NL zal niet mee vallen al zijn er wel mogelijkheden (zie Gypsy). Georganiseerde reizen zijn er meer maar meestal niet op een manier die ik prettig vind.

Mijn instructrice heeft/had plannen voor een reis in september waarbij je op een van haar paarden mee kan. Qua prijs valt dat mee, je betaald alle kosten voor het paard (overnachtingen, eten) kosten voor je eigen overnachting en eten en een bijdrage voor het gebruik (noem dat huur als je wil).
Ik weet niet of die plannen de corona-crisis gaan overleven, dat zal moeten blijken.
Ik hoop van wel, want ik heb/had in de planning om een stuk mee te reizen met mijn paard. Voordeel daarbij is dan dat haar en mijn paard elkaar goed kennen en bij elkaar in de wei kunnen.

Cholwell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 11:07

Tnx voor de suggesties. Kamperen bij de boer is een hele goede, dat maakt de opties een stuk groter. Wat is overigens het beleid van de meeste maneges, ben je welkom als er ruimte is of is men terughoudend?

Langs de Hoogovens is niet extreem lang en saai is relatief, ik zou echter niet op een mooie dag langs "de kuil" stappen als daar 50 crossmotoren vrolijk aan het knallen zijn. Overigens dacht ik stiekem al aan de pont over het kanaal, dat sluit ook mooi aan op de duinroute bij Driehuis. Is dat te doen, zo'n rijkspont? Ze zijn behoorlijk groot en achteraan een rustig plekje pakken lijkt niet al te gek.

nb. zag een filmpje van een Ierse dame die zelfvoorzienend op pad ging, dus eten voor beiden mee en zelfs een elektrisch draadhekje.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 13:29

Cholwell schreef:
Tnx voor de suggesties. Kamperen bij de boer is een hele goede, dat maakt de opties een stuk groter. Wat is overigens het beleid van de meeste maneges, ben je welkom als er ruimte is of is men terughoudend?

Langs de Hoogovens is niet extreem lang en saai is relatief, ik zou echter niet op een mooie dag langs "de kuil" stappen als daar 50 crossmotoren vrolijk aan het knallen zijn. Overigens dacht ik stiekem al aan de pont over het kanaal, dat sluit ook mooi aan op de duinroute bij Driehuis. Is dat te doen, zo'n rijkspont? Ze zijn behoorlijk groot en achteraan een rustig plekje pakken lijkt niet al te gek.

nb. zag een filmpje van een Ierse dame die zelfvoorzienend op pad ging, dus eten voor beiden mee en zelfs een elektrisch draadhekje.

Die pont schijnt paarden mee te nemen. Als het paard ermee om kan gaan, prima.
Mijn vorige paard zou ik zonder blikken of blozen op de pont gezet hebben, mijn huidige stel zou verongelukken nog voordat de pont vertrokken is.

Crossmotoren vond mijn vorige paard niet de moeite om iets van te vinden. Het stel wat we nu hebben zou het prima vinden. Samen zijn ze best heldhaftig :+

Dat zelfvoorzienend op stap gaan werkt heel goed in dunbevolkte gebieden waar je vrij kunt kamperen. In NL gaat dat niet werken. Alles is op elke straathoek te koop en wildkamperen mag hier niet, in tegenstelling tot Ierland. Hier houdt het zo'n beetje op bij wel of geen tent mee nemen :D
Voor de rest kun je het zo dol maken als je zelf wil. In de winter bijvoorbeeld en dan met twee auto's alle spullen vervoeren. Maar ook in de zomer met drie mensen, twee paarden, een auto en een vouwwagen. Of met bagagevervoer en geheel verzorgde pick-nick onderweg.
Of gewoon, minimaal bagage op je paard en vertrekken. Ik heb ze allemaal gedaan en de volgende zal ongetwijfeld weer een of andere variatie op het thema worden :j

djodjodjo

Re: Meerdaagse trip: wat is haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:38

Ik heb tweemaal een meerdaagse trektocht met mijn paard gedaan. Of nouja, 1x al mijn spullen op het paard gebonden en in 2 dagen naar de drunense duinen gereden en daar een paar dagen bij een boer gekampeerd en paard op de wei gezet, een keer mijn spullen laten vervoeren en in een dag ongeveer dezelfde route gedaan en ook een paar dagen daar blijven kamperen. Helaas staat mijn merrie inmiddels van haar pensioen te genieten in Frankrijk, dus het feestje nog een keer overdoen gaat niet lukken maar het waren prachtige avonturen.