Paard doet altijd averechts

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pompidou2602

Paard doet altijd averechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 17:40

Hey allemaal

Nu ja, de titel zegt het al: mijn paard moet ALTIJD averechts kunnen doen. Nu weet ik niet of dit een gekend woord is in NL, maar ik bedoel dus dat mijn merrie altijd iets moet kunnen doen om moeilijk te doen. Laat me enkele voorbeelden geven:
- Ze moet achterwaarts de poetsplaats in. Ze weet heel goed hoe dit moet, maar moet toch enkele keren protest geven
- In de binnenpiste is er 1 duivelse hoek. Eerste 10 minuten: geen denken aan dat we hier doorgaan. Hierna ontspant ze lichtjes. Als we dan al tientallen keren door de hoek zijn gegaan zonder problemen, moet ze opeens uit het niks toch weer moeilijk gaan doen. Mijn rijden is altijd een gevecht, zeker op het begin. Ikzelf probeer men paard de hoek in te duwen door een binnenstelling aan te nemen, binnenbeen duwen, buitenbeen ondersteunt.
- Naar de buitenpiste gaan: bijna onmogelijk. Eens ze uit de grote staldeur is zal ze alles doen om terug binnen te gaan. Uiteindelijk aangekomen in piste, zal ze tijdens het rijden ook alles doen om uit te piste te geraken
- Op de trailer/camion: minstens 3 keer weigeren om dan toch ondanks gewoon binnen te gaan
- Juist voor het binnengaan in de wedstrijdpiste: idem als binnengaan in de buitenpiste. Eeuwige protest om dan plots binnen te schieten.

Het enigste wat mij nog gemotiveerd houdt zijn de wedstrijden. Eens ze aan het parcour begint, springt ze de panne van het dak. Is tot nu toe altijd al foutloos geweest dit winterseizoen.

Heeft vorige zomer een veulen gehad, dit gedrag had ze voordien ook al een beetje maar nu extreem.

Merrie is medisch volledig in orde: DA, veearts, osteopaat... allemaal langs geweest. Zadel past ook.

Ik ben vooral men eigen motivatie kwijt door elke keer weer dat gevecht aan te gaan. Ik ga naar haar toe met volle overtuiging en in de stal is ze ook wel lief. Maar vooral vanaf ze aan het werk moet, doet ze er alles aan om er onderuit te geraken. Kan iemand mij helpen? Ervaringen? Tips? Alles wat me maar kan helpen is welkom.

Sorry voor men bijbel
Laatst bijgewerkt door C_arola op 21-03-20 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: capslock uit titel gehaald

MaiNat

Re: Paard doet ALTIJD averechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:45

Het eerste wat ik denk is ziet ze wel goed? Van binnen naar buiten en andersom moeten de ogen ook even aanpassen aan het (gebrek) licht. Die van mij heeft daar zelfs soms last van en dan denk ik volgens mij ziet ze het dan gewoon niet goed.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 17:48

MaiNat schreef:
Het eerste wat ik denk is ziet ze wel goed? Van binnen naar buiten en andersom moeten de ogen ook even aanpassen aan het (gebrek) licht. Die van mij heeft daar zelfs soms last van en dan denk ik volgens mij ziet ze het dan gewoon niet goed.

Zou goed kunnen, maar als ik dit niet doe gaat ze er helemaal niet door. Door haar er zo wat naar toe te duwen heeft ze niet veel keuze om te protesteren. Het is niet dat ze bang heeft in die hoek, maar het is echt gewoon moeilijk doen. Als ze angst had zou ik het ergens nog wel begrijpen, maar dat is het niet ...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:56

Past beter bij omgang en gedrag dan hier in deze hoek, heb even getemt.

Wat je paard betreft, ga grondwerk doen met je paard, lijkt alsof ze uitdaging mist en niet veel respect voor je heeft.
Zie het niet als averechts maar als een spelletje om haar toch zover te krijgen dat ze meewerkt.
Parelli zegt: als je paard niet doet wat jij vraagt, stel je de verkeerde vraag of je stelt de vraag verkeerd.

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 17:59

Even een heel andere kijk.

Hoe zit je zelf op je paard. Verwacht je geklier of zit je erop/ loop je ernaast van we gaan dit doen?

Onbewust kan jouw spanning ‘geklier’ bij je paard veroorzaken. Een paard heeft een zekere leider nodig en als die er niet is zal het paard zelf de ‘oplossing’ voor ‘enge’ dingen gaan zoeken.

Ikzelf reed de comtois van mijn zus. Deze bleek erg groen te zijn en 1000 kilo zonder rem en stuur maakte mij erg gespannen. Daardoor had ik steeds vaker geen rem en stuur. Het paard is naar een trainer gegaan die het stuur en de rem heeft bevestigd. Ik ging daar rijden en de eerste keer, met spanning, was verdomd lastig en fysiek heel zwaar. De tweede keer had ik geen spanning meer (had namelijk de eerste keer al ervaren dat er een rem en stuur op zat) en kon ik haar heel makkelijk, zonder fysieke kracht rijden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:07

Paarden doen zelden iets zonder reden. Wij vinden misschien dat ze zich aanstellen maar dat ligt in hun ogen vaak anders...
Het afdoen als onzin of moeilijk doen vind ik te makkelijk gedacht.
In en uit de stal of trailer kun je oefenen. Door doorgangen gaan zonder blokkeren kun je oefenen. Met R+ training maak je er een grondwerkoefening van en zou het wel eens beter kunnen gaan.
Ik clicker met mijn paard, en dan wordt hij heel erg attent en leert vlot hoe ik het graag wil hebben.

pompidou2602

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 18:11

Ik durf zeker toegeven dat de fout hoogstwaarschijnlijk bij mij ligt. Het enige wat ik gewoon niet weet is wat ik fout doe. Ik hoor en zie vaak dat woord “grondwerk” maar kan iemand mij duidelijk uitleggen wat dit is? Eventueel goede filmpjes die jullie hebben? Ben benieuwd.

Wil wel alles proberen om dat gedrag van mijn merrie te vermijden

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:22

Ontspanning, ontspanning, ontspanning. Alle gedragingen in de OP schreeuwen voor mij dat jouw paard heel veel stress heeft, of het werk gewoon echt niet leuk (meer) vindt.
Enge hoek: is dat toevallig de hoek het verst van de uitgang af? Ga eens rondstappen aan een losse teugel, laat je paard zelf kiezen waar ze wil zijn, ga daar stevig aan het werk, en stop als ze naar een andere plek loopt. Blijf dit herhalen en binnen de kortste keren loopt ze de hele bak door.
Zelfde verhaal buitenpiste, alleen is haar spanning daar blijkbaar nog veel groter als ze al niet eens naar binnen wil.
Begin eens vanaf de grond met gewoon helemaal niks doen, totdat ze ontspant. Bouw dit via longeren uit naar opstijgen en focus tijdens het rijden eerst op ontspanning en dan pas op prestatie. Zorg dat het werk voor haar ook weer prettig wordt.

Edit:
pompidou2602 schreef:
Ik durf zeker toegeven dat de fout hoogstwaarschijnlijk bij mij ligt. Het enige wat ik gewoon niet weet is wat ik fout doe. Ik hoor en zie vaak dat woord “grondwerk” maar kan iemand mij duidelijk uitleggen wat dit is? Eventueel goede filmpjes die jullie hebben? Ben benieuwd.

Wil wel alles proberen om dat gedrag van mijn merrie te vermijden

Grondwerk is echt ontzettend breed. Wat jij volgens mij nodig hebt is het soort dat je paard meer zelfvertrouwen geeft.

Onder andere deze filmpjes geven een beeld van mijn enge-hoek-verhaal:
https://www.youtube.com/watch?v=QVldyJpFuEw
https://www.youtube.com/watch?v=cdtXh76OMvk
(en natuurlijk nog mijn eigen filmpje :D):
https://www.youtube.com/watch?v=YbNnN55F37M

En deze van het ontspannen op de grond:
https://www.youtube.com/watch?v=OvyiQ8i6pdQ

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:29

Aah, helder. Gaat niet over 'goed of fout', maar over wat de oorzaak en mogelijk oplossing kan zijn. Grondwerk is een manier om paarden vertrouwen te laten krijgen in de begeleider, communicatie over en weer te verbeteren zodat beiden weten wat er verlangd wordt.
Lichaamstaal is superbelangrijk. Onbewust kun je je paard signalen geven zodat het dier in verwarring raakt.
Grondwerk is altijd zonder dwang maar met vragen en antwoorden. Goede antwoorden door het paard belonen, en zo leren beiden elkaar te verstaan. https://www.bitmagazine.nl/grondwerk/aa ... erk/30128/ Parelli bijvoorbeeld werkt met druk wegnemen als beloning, en clickertraining met clicks en evt. voerbeloning. En zo zijn er nog meer technieken om samen vertrouwen te krijgen in elkaar.
https://www.bitmagazine.nl/grondwerk/aa ... erk/30128/
https://www.1001tips.be/vrije-tijd/paar ... t-paarden/
enz.
Welke methode bij jullie past is persoonlijke voorkeur, en even uitproberen. Niet alles wil bij iedereen en elk paard. Ik ben zelf van het clickeren en R+ training (mijn paard vond Parelli maar niets).

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Paard doet altijd averechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:35

Ik verplaats dit topic naar Omgang en paadengedrag.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:38

Er zijn al goeie tips en filmpjes gegevens door Lindsey_99 en nessinator. Verdiep je in hoe je een paard dingen kan aanleren dmv positieve en/of negatieve bekrachtiging. Stel je voor dat je elke dag de bak inloopt en je paard een bak eten geeft, hoe lang denk je dat het duurt voordat paard de bak inrent?

Misschien kan je je afvragen, wat zit er in voor je paard? Waarom zou hij
meewerken?
Het gaat niet om wie z’n “fout” iets is, alleen je paard is prima gelukkig in een wei met gras. Jij wil hem eruit halen en dingen laten doen, dan heb je ook de verantwoordelijkheid om te weten hoe je dingen aanleert, hoe je zorgt dat je paard het leuk vind en graag meewerkt.
Alles wat je beschrijft, klinkt niet als niet willen, maar meer alsof je paard veel stress ervaart. Meeste paarden werken graag mee als ze comfortabel zijn, snappen wat ze moeten doen en genoeg beloond worden.

Caira

Re: Paard doet altijd averechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:41

Hoe is ze in het grondwerk? Kun je dan wel alles doen. Als ik dit zo lees dan mist en wat in de basis.