Blijf met je paard van de mountainbike routes

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

Blijf met je paard van de mountainbike routes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 11:40

Je zal vast eens gedacht hebben goh, wat zijn de ruiterpaden toch saai in het bos. Heee, dit ziet er leuk uit, mooie bochtjes, leuke heuveltjes, lets go.

Maar blijf aub van de mountainbike paden af. Ook als er geen speciaal bordje staat dat je er niet met je paard op mag.

Hier werken enorm veel mensen aan, om het perfect te maken. En de paarden ploegen het dan weer om.

Enorm zonde van al het werk en ook erg frustrerend.

Afbeelding

Foto is van Nijmegen, maar denk wel toepasselijk in bijna alle bossen.

ankep

Re: Blijf met je paard van de mountainbike routes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:45

ben ik het in principe mee eens, maar toch ben ik ook weleens met mijn paard op de mounainbikeroute beland... als deze paden elkaar kruisen is het niet altijd duidelijk dat het geen ruiterpad (of andersom geen mountainbikepad) betreft en daar gaat het dan dus fout.....
bewegwijzering is in deze dus essentieel...

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:47

Blijf als mountainbiker dan ook van de ruiterpaden af.. Rete irritant als er weer een ''verdwaalde'' mountainbiker de hoek om gescheurd komt en je vol in de ankers moet om geen ongelukken te veroorzaken.

En inderdaad, vaak staat het zeer slecht aangegeven óf is het ruiterpad zo slecht dat je dan maar het betere pad neemt. Moeten ze voor ons ook maar fatsoenlijke paden regelen.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:49

BrittS schreef:
Blijf als mountainbiker dan ook van de ruiterpaden af.. Rete irritant als er weer een ''verdwaalde'' mountainbiker de hoek om gescheurd komt en je vol in de ankers moet om geen ongelukken te veroorzaken.

En inderdaad, vaak staat het zeer slecht aangegeven óf is het ruiterpad zo slecht dat je dan maar het betere pad neemt. Moeten ze voor ons ook maar fatsoenlijke paden regelen.
_/-\o_ _/-\o_
Ik heb dit al zo vaak gehad! Bijna een keer een man onder mijn paard en nog een grote mond toe....

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:51

Ik ga nooit op die paden maar zie wel zat mountainbikers en dergelijke op 'onze' paden. Ze letten nooit op, zijn altijd saggerijnig aan het mopperen, scheuren als een gek, het is vreselijk om die mensen tegen te komen. Nu hebben ze in Bergen Op Zoom een eigen berg gekregen met nieuwe routes en nóg ….. PFFF.

Gelukkig wordt er nu goed met de raad gekeken naar deze paden aangezien een aantal nog op een wandelpad of mountainbike pad uitkomen. We willen geen ongelukken meer, die hebben we al gehad en die mountainbikers zijn gewoon doorgereden ondanks dat ruiter en paard op de grond lagen.
Bij ons staan overigens wel nette en duidelijke bordjes, sowieso sinds kort.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:52

Echt serieus? Volgens mij is het 9 van de 10 keer andersom.
Oke ik begrijp dat het niet fijn is en niet de bedoeling is, maar ga eerst even alle mountainbikers opvoeden dan -O-

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:53

Als het ergens onduidelijk is aangegeven of een bordje mist even een berichtje doen naar de plaatselijke fietsclub, die weet dan vast wel een van de vrijwilligers te pakken te krijgen.

BrittS schreef:

Die fatsoenlijke paden regelen de mountainbikers zelf. Vaak zijn ze jaren met vergunningen ect bezig geweest en daarna moeten ze de route zelf nog bouwen. En alle vrijwilligers verzamelen.

Als je zelf meer ruiterpaden wilt kan je je daarvoor ook inzetten. Ik weet niet precies hoe het werkt maar neem eens contact op met de boswachter oid om te beginnen ;). Die weet vast wel of er al plannen zijn en hoe je anders moet beginnen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:54

Tja, werkt beide kanten op he!

Ten eerste staat het regelmatig niet goed aangegeven en ten tweede krijgen ruiters enorme oliebol naar hun kop gegooid als ze mountainbikers tegen komen op RUITERpaden! want dan mag een mountainbiker daar wel ineens komen.
Dus misschien eerst eens met respect met elkaar omgaan en dan wil ik er wel eens op gaan letten, eerder niet.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 11:58

Hier in de buurt moeten we de ruiterpaden delen met moutainbikers. Vind het zelf heel erg gevaarlijk.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:00

wilmatj schreef:
Echt serieus? Volgens mij is het 9 van de 10 keer andersom.
Oke ik begrijp dat het niet fijn is en niet de bedoeling is, maar ga eerst even alle mountainbikers opvoeden dan -O-

En daarom mag je daar niets van zeggen?

Ik maak gebruik van beide, ruiters hebben niets op mountainbike paden te zoeken en andersom ook niet.

Let goed op, ook als er geen bewegwijzering is, kun je meestal wel zien wat de ruiterpaden zijn (muller/hoefafdrukken) en wat de fietspaden zijn. Sta je wel op plekken waar je het niet weet, licht de organisatie in of lees je even in.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:11

Weissjee schreef:
Als het ergens onduidelijk is aangegeven of een bordje mist even een berichtje doen naar de plaatselijke fietsclub, die weet dan vast wel een van de vrijwilligers te pakken te krijgen.

BrittS schreef:

Die fatsoenlijke paden regelen de mountainbikers zelf. Vaak zijn ze jaren met vergunningen ect bezig geweest en daarna moeten ze de route zelf nog bouwen. En alle vrijwilligers verzamelen.

Als je zelf meer ruiterpaden wilt kan je je daarvoor ook inzetten. Ik weet niet precies hoe het werkt maar neem eens contact op met de boswachter oid om te beginnen ;). Die weet vast wel of er al plannen zijn en hoe je anders moet beginnen.

Nou dit inderdaad!
Ik woon aan 1 van de mooiste mountainbike routes van NL en zie helaas nog steeds ruiters op de ATB route.
Ruiterroutes hebben we hier niet, dus andersom ook geen last van, wij delen de zandpaden en de ATB routes zijn voor de fietsers, niet voor ruiters/wandelaar ed.

Hier gaat dat prima, op een enkele vervelende ruiter na die inderdaad het zo'n mooi pad vind.

Mountainbikers op een ruiterroute is toch een minder voorkomend gezicht is mijn ervaring (holterberg/lemelerberg hebben wel ruiterroutes waar ik kom), want dat is bijna niet te fietsen qua zwaarte en ook niet toegestaan.

Als we nou allemaal ons pad gebruiken, waarvoor die bedoelt is, dan hoeft niemand te zeuren en zal een keer uit onwetendheid een verwisseling ook niet moeilijk over gedaan worden.

Het dik gedrukte is precies het probleem en het meest aso wat je kan doen. Pak de ruiterpaden aan met vrijwilligers, ipv de paden van een ander te vernielen. Die hebben daar uren werk in zitten wat jij met 1x rijden weer mooi verknald.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:17

Op de Veluwezoom is het eerder andersom.
Daar is het mtb routenetwerk enorm uitgebreid en moeten we deels paden delen die eerder uitsluitend ruiterpad waren.
Nou je wil niet weten hoeveel schade die paden nu hebben, die ze in de 10 jaar dat ik er nu als ruiter kom, nog niet eerder gehad hebben.

En dan kom ik dit weekend een groepje mtbers tegen op een pad wat níet ook voor mbt is opengesteld en dan krijg je toch een zeik opmerking als je er iets van zegt!
Tjonge relaxt, we moeten de natuur nu eenmaal delen met een grote groep liefhebbers.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:31

Hier (in het enorme stuk bos, dat wel) mag je volgens de bordjes op alle paden rijden en mountainbiken, wandelen, hond uitlaten en wat dies meer zij. De motorcrossers zitten gelukkig wel in een ander stuk bos.
Afgelopen winter was het prima te doen, af en toe kwam je een eenzame mountainbiker tegen die keurig gas terug nam, mensen met honden deden netjes de hond aan de lijn.
Maar ik ga nu echt het bos niet in, met name de grote groepen die nu rondrijden zijn een heel ander slag mountainbikers.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:35

Het werkt idd 2 kanten op.
Ik ben zelf en mountainbiker en ruiter. En heb op beide momenten wel eens gevloekt naar zowel mountainbiker als ruiter.

Echter ben ik van mening dat diegene die de paden kapot maken toch echt de crossmotoren zijn.
Al die hobbels en het omgeploegde zand. Dat is zowel voor mij als ruiter als mountainbiker en zelfs als wandelaar bloed irritant :o

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:42

Wie zegt dat dit expres is gedaan. Soms kan je ook simpelweg verdwalen omdat de bewegwijzering niet geweldig is. Zeker in nieuwe gebieden gebeurd dat mij ook wel eens... Ik zou zelf iig niet snel vrijwillig op zo'n pad gaan rijden als ik zie hoe snel die mensen gaan, hoe weinig ruimte er is en ik geen zin heb in een fietser in mn paard :=

Verder geldt het idd 2 kanten op. Ik ben vaker mountainbikers op het ruiterpad tegengekomen dan mijzelf op een mountainbikepad. VEEL vaker ;)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:43

Ik mountainbike zelf ook maar hou echt wel rekening ermee dat er mensen zomaar op het pad kunnen rijden of wandelen enz. Ik pas mijn snelheid aan als ik mensen zie lopen of ik de snelste tijd heb gaat het mij ook niet zo om.

Maar ik zie er genoeg als ik op mijn paard rijd dat ze denken och 5 cm erbij langs kan wel. Dat vind ik nou wel het aso type fietser. Het is een beetje geven en nemen denk ik dan maar.

Wel echt een waarschuwing voor mensen die rijden op de paden. Ik stop wel of verminder snelheid. Maar soms is een parcours zo gebouwd dat je niet 100 meter vooruit kunt kijken en dus te laat remt. Gevolg is dat je valt wat een schrikreactie veroorzaakt waardoor iemand soms uit zijn of haar slof schiet. Het is dus wel gevaarlijk ook omdat paarden gewond kunnen raken mocht iemand er tegen aan fietsen.

Tevens denk ik ook dat de ondergrond niet geschikt is voor paarden qua heuveltjes en afdalingen. Met mijn paard zou ik het niet eens durven want die zou over elk dingetje heen vallen. Op de fiets vind ik sommige stukken al verschrikkelijk met vering. Laat staan een paard die zich makkelijk kan verstappen.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:03

Bij ons in het bos zijn de meeste paden gedeeld.
Maar er is bv 1 splitsing waar de ene kant mtb is en de andere kant ruiter. Maar de mtbers gebruiken dat als loop om terug de andere kant op te rijden.

Vaak zijn er ook looptochten of mtb wedstrijden die niet goed aangegeven staan en ook over de ruiter en wandelpaden lopen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:13

Hier in de buurt moet je als ruiters het pad delen met de mountainbikers. Dat is gewoon zo ontzettend onhandig. In het bos waar we tegenwoordig buiten rijden, staan de mountainbike paden haaks op de grote zandpaden. Rij je net lekker in draf over een zandpad, komen die MTBers plotseling aan de zijkant vol uit het bos gescheurd, zo het pad op. Nu kun je nog redelijk tussen de bomen door kijken, maar als alles straks groen is, zie je ze niet meer aankomen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:17

Ik zou het fijn vinden als er duidelijke bordjes op ruiterpaden en ATB routes komen als er een kruising aan komt, soms is de kruising zo dat je als ruiter of MTB'er niet ziet dat er een ruiter of mtb'er aankomt en ineens staat die voor je of raakt je omdat ze niet weten dat er een kruising komt(of misschien geen zin om even rustig aan te doen)
En ook duidelijk van welke kant de MTB'ers komen.
Dat zou veel beter moeten om ongelukken te voorkomen en net als voor wielrenners zou moeten gelden met max 4 personen ofzo in ieder geval geen grote groepen.
We moeten met steeds meer mensen de bossen delen en dat moet wel veilig.

Wat ik dan weer wel bijzonder vindt dat MTB routes wel zelf mogen worden gekozen voor ze worden aangelegd en ruiterpaden niet dat is een beetje jammer.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:18

Als het een opengesteld bos is, heb je pech

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:19

Maar wat nou... als de ene op de mountainbike gaat en de ander ter paard? Mag je dan op beide komen haha? :D Mijn zusje ging vroeger altijd op de shetlander (dus weinig schade) en mijn vader op de mountainbike. En dan wisselden ze allerlei paden af. (Lemelerberg) :=
Maar met een groot paard zou ik dat niet zo snel doen. Die missen de behendigheid die nodig is om over zo'n mountainbike pad te crossen.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:26

Nou idd, andersom gebeurt het ook veel. Deze week nog op een ruiterpad gereden waarop duidelijk mountainbikers hebben gereden, daardoor diepe sporen in de zachte delen... En nog geen enkele keer ergens kunnen rijden waar er niet mountainbikers/wandelaars/wat dan ook op het ruiterpad liep.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:26

MarlindeRooz schreef:
Maar wat nou... als de ene op de mountainbike gaat en de ander ter paard? Mag je dan op beide komen haha? :D Mijn zusje ging vroeger altijd op de shetlander (dus weinig schade) en mijn vader op de mountainbike. En dan wisselden ze allerlei paden af. (Lemelerberg) :=
Maar met een groot paard zou ik dat niet zo snel doen. Die missen de behendigheid die nodig is om over zo'n mountainbike pad te crossen.

Dan heb je nog steeds niets met je paard op de mountainbike route te zoeken. En andersom ook niet.

Alleen is het effect andersom minder heftig qua ondergrond. Mountainbikers maken geen ruiterpaden stuk, andersom wel.

Ik ga wekelijks met een fietser er bij op pad maar kies altijd paden waar we beide mogen komen. Ga ik op een ruiterroute dan alleen met andere paarden of alleen te paard.
Ga ik op een mountainbike route, dan ga ik ook met de mountainbike.

Nu is dat in de Hellendoornse berg makkelijker te splitsen, dan in de Lemelerberg. Dan ben je als combi toch wel aangewezen op de grote zandpaden of met je fiets op de ruiterroute naast/achter het paard wat bijna geen doen is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:36

Ja we gaan nu ook naar de Besthemerberg. Daar kan ik als fietser door het bos fietsen en mijn zusje met grote pony op de ruiterpaden. Als je daar wil fietsen trap jij je ketting kapot bij die ruiterpaden. Maar soms is het erg lastig om te bepalen welk pad voor wie is hoor... :n

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:39

Ik vind het grappig dat er zoveel ruiters vallen over maar mountainbikers doen het ook op onze ruiterpaden. Dat betekend natuurlijk niet dat wij als ruiter maar ook op hun route moeten gaat rijden.

Heb respect voor elkaar en heeft iemand dat niet voor jou haal je schouders op en vervolg je route. Ik ben ook wel is een mountainbikers op een ruiterpad tegen gekomen die iets minder vriendelijk was. Ik heb hem een fijne dag gewenst en ben verder gegaan. Ik kreeg toen in een hele andere toon een fijne dag terug.

Soms schrikken ze ook en andersom ook en dan reageren mensen soms iet te heftig als je daar dan zelf rustig op in spelt is het vaak zo were klaar en kan je nog uitleggen waarom je het niet fijn zou vinden.