Verboden te vervoeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laylah2002

Verboden te vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 11:48

Hallo weet iemand of er nu met het corona er een verbod staat op vervoeren van vee in België en/of Nederland?

Mij is dit gezegd worden

mvdbijl

Re: Verboden te vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 11:50

Nee daar is nog geen verbod op in Nederland, je kan gewoon de website van jouw overheid raadplegen.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 11:53

mvdbijl schreef:
Nee daar is nog geen verbod op in Nederland, je kan gewoon de website van jouw overheid raadplegen.

Ja ik moet van NL naar BE dus vandaar, weet niet hoe het in BE nu zit omdat die nu strengere regels hebben

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:01

Volgens wat ik gehoord had heerst er ook vogelgriep (Dus ophokgebod) en varkensgriep????door de commotie vanwege Corona hoor je daar verder niets over. Maar Corona treft alleen mensen tot nu .

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:04

België gaat 'op slot' toch?
Denk niet dat het dan de bedoeling is dat je die kant op rijdt. Misschien even Belgische nieuwssites raadplegen?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:06

Net in een ander topic las ik iemand die haar merrie vandaag nog naar de hengst kon brengen en anders niet meer. België.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:12

Zover ik heb kunnen vinden is er geen verbod specifiek op, maar alle niet-essentiële reizen zijn verboden. Denk dat je het handigste even met de douane belt. Die zullen je kunnen zeggen of je de grens nog over mag.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:42

anjali schreef:
Volgens wat ik gehoord had heerst er ook vogelgriep (Dus ophokgebod) en varkensgriep????door de commotie vanwege Corona hoor je daar verder niets over. Maar Corona treft alleen mensen tot nu .

Anjali, kun je die varkensgriep onderbouwen met nieuwsberichten?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:47

anjali schreef:

Heb je hier bronnen van?

rina schreef:
Zover ik heb kunnen vinden is er geen verbod specifiek op, maar alle niet-essentiële reizen zijn verboden. Denk dat je het handigste even met de douane belt. Die zullen je kunnen zeggen of je de grens nog over mag.

Dit inderdaad. Alleen de douane kan je een definitief antwoord geven.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:54

Nee in tegendeel. Diertransport is is ook onderdeel van de voedselketen en mag nog gewoon doorgaan.
Althans, in Nederland.
Hoe het in België zit, weet ik niet.

In ieder geval gaan veetransporten grensoverschrijdend vooralsnog ook gewoon door. Of er evt voor paarden restricties gaan gelden, is mij nog niet bekend.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:57

PaardenPunt Vlaanderen zegt dit; Het vervoer van paarden moet beperkt worden. Transport in functie van diergeneeskundige handelingen of vervoer in het kader van het dierenwelzijn (bv. zoals verplaatsing naar een weide …) is toegelaten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:12

petra8 schreef:
PaardenPunt Vlaanderen zegt dit; Het vervoer van paarden moet beperkt worden. Transport in functie van diergeneeskundige handelingen of vervoer in het kader van het dierenwelzijn (bv. zoals verplaatsing naar een weide …) is toegelaten.

Dit. En waarom moet het paard van Nl naar België? Moet het ook terug? Want de grens is nog niet gesloten maar blijft dit ook zo?

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:40

In België is nu een lockdown, d.w.z. dat je alleen de straat op mag met een goede reden en dan moet je even uitzoeken of jou transport belangrijk genoeg is om door te mogen rijden.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 14:14

Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 14:28

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:06

Gaan trainen op verplaatsing bv is hier ondertussen eigenlijk niet meer toegestaan.
Dus lijkt me dat als het geen essentieel vervoer is (bv naar kliniek) dat je het dan beter niet doet.

Ook vanop paardensport.vlaanderen:

Citaat:
Buitenactiviteiten worden gestimuleerd (wandelen, joggen, fietsen). Daar valt ook paardrijden onder, maar dat doe je met maximaal één gezinslid of één vriend. Geen grotere groepen. Paardrijden kan dus, maar niet als daar extra vervoer van een paard of paarden voor nodig is. Pensionklanten in een manege vallen hieronder.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:30

MarliesV schreef:
https://www.inenuitvoer.nl/nieuws/niet- ... d19-crisis

Over de grens gaat dus niet meer! DE GRENS IS VOOR DIERTRANSPORTEN GESLOTEN.

bericht komt rechtstreeks van de SDU/douane (werkgebied hier)

Niet correct, er zijn in Europa een aantal grensblokkades, maar vooralsnog zitten die neer in Oost Europa en nog niet hier.
Het is mijn werk om dieren/vee aan de benodigde documenten te helpen km de grens over te mogen en ons werk is vooralsnog niet gestaakt, alleen enigszins beperkt voor zover het de landen betreft waar wel grensblokkades zijn.
Op de website www.nvwa.nl in het dossier Corona staat wat er niet meer kan vanuit Nederland.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 16:10

Sorry, Marije je hebt gelijk, in alle hectiek te snel het bericht gelinkt hier.
Toen stond de NVWA als bron nog niet onder en stond er alleen dat alle grenzen dicht waren voor diertransporten.
Blijkbaar is het bericht later aangepast en ben ik te snel geweest met het hier plaatsen.
Dank voor de correctie!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 18:38

Rocamor schreef:
anjali schreef:

Anjali, kun je die varkensgriep onderbouwen met nieuwsberichten?

Nee,die varkenspest\griep heb ik gehoord van een vriendin die ik zo snel mogelijk naar haar bron zal vragen. Maar de vogelgriep met ophokplicht stond in de krant net voordat de Coronacrisis alle andere nieuws overnam.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:23

Ik zit met een soortgelijke vraag..

Normaal neem ik 1 a 2 keer per week, mijn paard mee na mijn werk (paardentopsport). Dit om fatsoenlijk in een grote bak en onder een toeziend oog te trainen.
Ik doe dit op dagen dat ik werk maar ga hiervoor wel de grens over.
Dus t is essentieel vervoer (na t werk) maar mag ik dan de trailer aankoppelen?

Overigens is onze rijbak zo mega groot dat aan de 1.5 meter makkelijk voldaan kan worden. En moest er iemand op de koets moeten springen omwille van problemen is er een grote kans dat ik dat eerder op de dag ook al heb moeten doen...

Hoe denkt Bokt hierover?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:41

Alleen vervoeren voor diergeneeskunde of dieren welzijn is toegestaan. Dus niet om te trainen.

Tianbelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 19:47

anjali schreef:

De varkenspest is een soort Corona-virus, misschien zit daar de verwarring? Die wordt eveneens door schaaldieren doorgegeven, zo heb ik 't althans een keertje gehad, jaaaren geleden. Maar varkenspest is niet verantwoordelijk voor Covid-19.

Laylah2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 20:50

Goldwynn schreef:
België gaat 'op slot' toch?
Denk niet dat het dan de bedoeling is dat je die kant op rijdt. Misschien even Belgische nieuwssites raadplegen?

Nee je mag er wel gewoon heen, mijn andere paard staat er ook

Mijn paard word verplaatst omdat ik naar een andere stal ga, maar dat is natuurlijk niet belangrijk genoeg, dan nog maar even wachten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:06

Het land is sinds vandaag 12 uur op slot dus word er niet gereden.
Ik moet ponys naar Denemarken laten vervoern maar er word niet eerden ook Denemarken zit op slot.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:13

Ik heb vandaag nog enkele keren paarden van NL naar Belgie en andersom vervoerd. Ik heb ook nergens controle gehad verder. Nu weet ik niet of insemineren onder medische handeling valt