Kunnen paarden dapperder/ stoerder worden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kunnen paarden dapperder/ stoerder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:50

Gewoon, een gedachte op de zondag ochtend.
Kan een paard dapperder worden, en dan doel ik niet onder het zadel maar gewoon “ van zichzelf”?
Ik heb bv een vrij onderdanige ruin, die het moeilijk vindt zijn plek in te nemen bij andere paarden.
Onder het zadel is het ook een angstig ding, snel willen wegrennen.
Daar zijn we al aardig mee bezig. Hij lijkt daar al ietsje meer in de nadenk stand te gaan voordat hij een beslissing maakt.
Nu vroeg ik me dus af of dit ook in de sociale omgang met andere paarden kan veranderen.
Of niet? Is het gewoon “ zoals hij is” en zal dat niet veranderen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:53

Hoe oud is hij? Ik ken een ruin die altijd het liefst achter iemand staat. Maar toen hij 6 - 8 jaar oud was werd hij steeds dapperder. Hij is nergens bang voor qua verkeer of dingen. Maar bijvoorbeeld grote groepen mensen die hem willen aaien (op buitenrit, is een schattige shet) vond hij eerst vre-se-lijk. Een pony van een meter die denkt dat hij zich achter je kan verstoppen blijft hilarisch. Maar dat hebben we geoefend en dat gaat nu dus beter. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 09:56

12. Dus middelbare leeftijd hahah.
Hij heeft een aantal baasjes gehad al, dus denk ook een stukje “ steeds weer opnieuw moeten wennen”.

Hij is overigens helemaal verkeersmak en redelijk bomproof.
Maar hij laat zich gewoon wat makkelijk “ over rulen”, dan denkt ie “ ok ik ben al weg”.

Hilary

Re: Kunnen paarden dapperder/ stoerder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:04

Mijn ruin is zeker wel stoerder geworden “op zichzelf”. Wat bij hem het beste geholpen heeft is een stabiele groep met alleen merries.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:21

Precies
Plaats hem in een stabiele groep buiten.
Dat gaat hem zeker helpen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:22

Staat ie ook hoor! Maar hij vindt het best lastig om z’n plekje te vinden. Dus ik was benieuwd of dat beter zou kunnen worden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:24

In wat voor groep staat hij? Want ik merkte bij mijn ruin verschil tussen gemengde groep (helft merries en helft ruinen), alleen ruinen, en z’n huidige groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:26

Gemengd.
Hiervoor met ruinen.
Mocht dit niet gaan “ werken”, dan haal ik hem uit deze kudde.
Maar ik hoop van wel, dat hij toch wat meer zijn plaats in gaat nemen.

Yaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:34

Mijn 12 jaar oude onderdanige ruin liet zich altijd in elkaar beuken, meestal kwam hij er redelijk vanaf omdat hij dan weg rende (wat ik echt vreselijk vond, maar hij had een goede conditie). Maar hij is anderhalf jaar geleden heel hard gepakt door een ander paard. Die dreef hem in een hoek en hij kon met geen mogelijkheid wegkomen (voorheen vloog ie dan gewoon door de draden, maar met houten omheining en ijzeren hek gaat dat niet). Hij zat onder de wonden, bijt plekken, Schaaf plekken. Hij is daarna heel zielig geweest, ik dacht die wordt nooit meer de oude :(:) . Een paar maanden later ging ik verhuizen van plek en hij is me toch ineens stoerder geworden. Hij slaat flink van zich af en gilt alles bij elkaar. Ik wil niet zeggen dat hij leider is, maar hij beschermt nu andere zielige paarden. Dit heeft ie helemaal zelf gedaan. Deze zomer komen er nieuwe moeilijkere bitchie ruzie zoekende paarden de kudde in, dus ben benieuwd hoe dat gaat. Maar hij heeft nu een boel vertrouwen gekregen.

En een hele fijne bijkomstigheid: hij is zoveel stoerder op buitenrit. Hij gaat zelfs voorop. Nadeel is wel dat hij meteen begint te slaan als er eentje te dicht achter hem loopt :')

Het kan dus nog.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:40

De mijne was in een ruinen groep op de vorige stal het sukkeltje van de groep. Altijd weggejaagd worden, als laatste mogen eten, etc. Vorig jaar verhuisd naar een andere stal, stuk sterker en zelfverzekerder geworden ondertussen. En nu jaagt ie op de pony.. ja ze kunnen dus veranderen. Maar zal in hun eigen groep denk ik minder snel gebeuren dan wanneer ze naar een nieuwe plek/ groep gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 10:42

Ja dat weet ik dus niet.
Of dat ze in een bestaande groep wellicht toch ook gaan “ leren”.
Hij staat nu 6 maand in deze groep.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:08

De mijne kon/ durfde niet tegen de bestaande rangorde in te gaan. De anderen zouden dat ook niet toelaten. Hij was ook niet sterk en snel genoeg om dat te kunnen doen. Dus daar zou het nooit veranderd zijn.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 11:16

Jazeker :j

Mijn ruin is nu 8 en moest echt leren dat angst en vluchten niet nodig is. Hij is met de jaren steeds stoerder geworden door veel te doen en zijn zelfvertrouwen te stimuleren. Zowel aan de hand als onder het zadel. Ook heeft een stabiele groepshuisvesting bijgedragen. Voorheen was hij al stoer met vertrouwde mensen, maar anderen bleef hij bij uit de buurt. Inmiddels hoor ik steeds vaker dat hij brutaal wordt (op een nette manier ;) ) en zelf komt voor kriebels en aandacht.

Onder het zadel was paniek en vluchten een groot probleem. Met professionele begeleiding heeft hij geleerd dat het leuk is, dat hij stoer is, en dat hij het goed doet. Zijn ego en zelfvertrouwen groeiden en inmiddels is hij 'gewoon' rijpony.

Overigens heb ik altijd voorop gesteld dat we hem in zijn waarde lieten: zijn angst mag er zijn, we boden hem handvatten hoe het ook anders kan en daar leerde hij van. Angst is niet een emotie die een paard zal verkiezen. Het is een overlevingsmechanisme maar ook daar wil een paard niet altijd in staan. Een paard wil zich comfortabel voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:23

Heb besloten het nog een maand aan te kijken en anders fa ik toch kijken of hij deze groep uit kan.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:06

Mijn 24 jarige ruin is sinds hij bij ons op zijn 18e kwam, echt enorm veel stoerder geworden nog, het kan dus het kan zeker wel.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:30

FCSA schreef:
"Every horse can be confident and relaxed" https://www.trtmethod.com :)

Ha leuk voor in de omgang met de mens maar geloof niet echt voor een paard in de kudde zekerder maken?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:34

Het is een aangeleerde nieuwe reflex (ontspannen in spannende situaties) en helpt een paard ook zeker in situaties buiten de omgang met de mens. Onzekerheid in de kudde geloof ik niet zo in, dat is een menselijk label. Ik denk dat het paard dan gewoon lager in rang staat.

Edit: maar je hebt gelijk, het was niet het beste antwoord op de vraag in de OP :o

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:48

Ja dat kan. Komt soms met leeftijd en vaak helpt het als ze een jonger paard onder hun hoede krijgen ofzo, dus verandering in de rangorde en groepsdynamiek.
Ik zag op Facebook een voorbeeld voorbij komen van een paard dat ongelukkig was in een groep en heel gelukkig was in een groep van jaarlingen.

FCSA Rang en onzekerheid hoeven niet met elkaar te maken te hebben.
Onzekerheid kan aan het karakter, leeftijd en ervarigen hangen, rang heeft te maken met de groepsdynamiek en kan in elke groep berschillend zijn.
Ze kunnen het ook veroveren of naar beneden gedrukt worden, heeft nl ook te maken met hoe de andere paarden met hem/haar omgaan. Een bazig paard wordt niet vanzelfsprekend de baas en een bangig paard staat niet automatisch onderaan.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:06

Zeker kan dat. En heel eerlijk? Wat bij mijn paard heeft geholpen was een maatje erbij waar zij weer de baas over was. Toen kwam ze tot de ontdekking dat ze niet altijd weg hoeft te vluchten voor alles, maar dat ze zelf ook haar mannetje kan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:08

Wel interessante discussie hoor.
Hij stond eerst 24/7 op de weide met vriendjes en nu sinds 6 maanden in een hit actief systeem en wellicht geeft dit, icm zijn onzekerheid teveel stress.
Hij valt nogal af, ondanks wel voldoende eten.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:12

Afvallen is wel een rode vlag wat dat betreft, zeker in combinatie met wat je nog meer ziet.

Mijn pony staat in de groep redelijk laag in rang, alleen de shetjes staan onder hem. Toen werd een nieuw paard ingevoegd en daar was hij de baas over. Hilarisch om te zien; hij stuurde het paard weg, en liep vervolgens triomfantelijk rond omdat het paard voor hem weg rende :') was goed voor zijn ego (zelfvertrouwen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:13

Daarom heb ik voor mezelf ook wel een datum gesteld hoor. Dan maak ik wel een besluit..

( of eerder als nodig, uiteraard.)