Paard slaat tijdens bosrit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vosje98

Paard slaat tijdens bosrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 19:27

Ik rij voor iemand een ontzettend lieve merrie. Maar tijdens bosritten slaat ze als ze niet voorop mag rijden. Ik kan wel met haar helemaal achteraan maar moet dan wel steeds opletten wat ze doet anders gaat ze de groep voorbij.
Echter wil ik ook graag in het midden kunnen rijden want het is helaas niet mogelijk altijd voorop of achteraan te kunnen rijden.
Ik vraag me dus af hoe je af kan leren dat ze steeds slaat naar andere paarden

Mungbean

Re: Paard slaat tijdens bosrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:32

Ik zal wel niet door de bokt etische commissie komen, maar als een paard naar een ander mept als ik erop zit of er naast loopt krijgt hij gewoon verschrikkelijk op zijn lazer. Tot nu toe was dat altijd effectief.

Vosje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 19:34

Sizzle schreef:
Ik zal wel niet door de bokt etische commissie komen, maar als een paard naar een ander mept als ik erop zit of er naast loopt krijgt hij gewoon verschrikkelijk op zijn lazer. Tot nu toe was dat altijd effectief.

Werkt bij haar alleen maar tegen, dan wordt ze alleen maar bozer op andere paarden en gaat ze alleen maar meer slaan.
Ik negeer haar nu altijd, maar dat ik natuurlijk niet de beste oplossing xD

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:37

Sowieso de mensen die met mee rijden echt op te laten letten / dringend waarschuwen dat je paard slaat.

Waarom doet het paard dat? Heeft ze iets meegemaakt dat ze zich opgesloten voelt oid?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:39

Wat zou ke doen als ze jou gericht zou slaan? Of een fietser? Ook negeren?
Ik heb al aardig wat merries in handen gehad die vonden dat ze hysterisch moeten doen tegen andere paarden inclusief in de aanval gaan en dat was eigenlijk altijd goed te corrigeren (maar dan niet half-zacht).

Wellicht zijn er ook andere wegen te bewandelen.

Vosje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 19:40

Ik waarschuw inderdaad altijd, helaas houdt niet iedereen er rekening mee. Als je recht achter haar rijdt gaat het goed, gaan ze schuin achter ons rijden dan krijgen ze een trap.

De eigenaar en ik denken dat het dominantie is. Ze heeft jaren bij een manege altijd voorop gelopen tijdens bosritten (omdat pony's niet langs haar heen durfde en je dus met kinderen niet het gevaar had dat een pony de groep inhaalt ofzo). En in de wei is ze heel dominant naar andere paarden. Dus waarschijnlijk ligt daar ergens de oorzaak

Vosje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 19:41

Sizzle schreef:
Wat zou ke doen als ze jou gericht zou slaan? Of een fietser? Ook negeren?
Ik heb al aardig wat merries in handen gehad die vonden dat ze hysterisch moeten doen tegen andere paarden inclusief in de aanval gaan en dat was eigenlijk altijd goed te corrigeren (maar dan niet half-zacht).

Wellicht zijn er ook andere wegen te bewandelen.

Zoals ik al zei: straffen werkt averechts, naar fietsers en voetgangers etc slaat ze niet, alleen andere paarden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 19:54

Ik vrees dat de enige manier bij dominantie toch echt héél duidelijk zijn en anders als je dat niet wilt of kunt dus de situatie vermijden.

Vosje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 20:11

t probleem is dat ik dat best wil en doe etc, maar elke keer als ik haar aanpak ontploft ze richting andere paarden. En wil het niet te gevaarlijk maken voor de rest

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:13

Doet ze het ook in de bak als je in een rijtje probeert te rijden?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:14

Hoe groot is de groep waarmee je buiten rijdt en is dit steeds een wisselende samenstelling?

Mogelijk met een vast klein groepje beginnen en wanneer dit goed gaat dan uitbreiden naar een grotere groep.

Vosje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 20:16

noox schreef:
Doet ze het ook in de bak als je in een rijtje probeert te rijden?

dan legt ze alleen haar oren plat, meer niet

Vosje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 20:16

cobiie schreef:
Hoe groot is de groep waarmee je buiten rijdt en is dit steeds een wisselende samenstelling?

Mogelijk met een vast klein groepje beginnen en wanneer dit goed gaat dan uitbreiden naar een grotere groep.

meestal rond de 5 mensen en meestal wel dezelfde, af en toe iemand die een keertje mee gaat

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:18

Vosje98 schreef:
t probleem is dat ik dat best wil en doe etc, maar elke keer als ik haar aanpak ontploft ze richting andere paarden. En wil het niet te gevaarlijk maken voor de rest

Dat klinkt alsof dat in het verleden te vaak tot succes geleid heeft (aangeleerd gedrag).
Dan zijn er weinig anders op dan waarschuwen ben ik bang.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 20:22

En als je alleen een staprit maakt? Oftewel weinig verschil in tempo mogelijk

Vosje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 20:30

noox schreef:
En als je alleen een staprit maakt? Oftewel weinig verschil in tempo mogelijk

Bij stap gaat het meestal fout, draven werkt eigenlijk het beste, maarja iedereen wilt perse af en toe een stukje in galop

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 21:14

Ehm... iedereen gaat zo hard als de langzaamste ruiter wil heb ik altijd geleerd en mij aan gehouden.
Je kunt best zeggen geen galop deze rit. Dan is het een keuze om mee te gaan of niet. Gaan ze mee dan is er die rit geen galop.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 22:15

Elk paard is anders en heeft andere aanpak nodig.

Dominante merrie, haar kuddegedrag gaat gewoon door ook onder t zadel.

Pas je aan je paard aan.

Ik had ook dominante merrie. Karakter paard.

Accepteerde het en paard gaf mij zoveel meer als ander paard.

Accepteer respecteer je paard zoals t is. Daar win je meer mee.

En gevecht met echt dominant karakter paard verlies je altijd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 23:12

Paard is dit dus jarenlang zo geleerd en misschien zelfs beloond wanneer ze de groep gewoon bij elkaar probeerde te houden. Tja, is het dan fair om nu te gaan meppen?
Dacht dat dit een forum voor paardenliefhebbers was...

Persoonlijk zou ik voor nu accepteren dat ze gewoon zo is. Dat als eerste. En dan kijken of je, te beginnen in een klein groepje of zelfs met slechts 1 ander paard, goed gedrag kunt belonen.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 07:45

Mijn paard kan dit ook doen, ze houdt er niet van als er andere paarden dicht achter haar lopen. In de bak niet, met wandelen niet, met buiten rijden niet, gewoon niet. Ze mogen prima achterlangs kruisen maar niet achter haar billen blijven plakken. Ze geeft genoeg waarschuwingen aan de paarden dat ze afstand moeten nemen, ik geef het aan alle eigenaren door. En zo houden we er gewoon wat rekening mee, ik zal dus ook niet zo snel in een groep op pad gaan maar liever alleen of met 1 max 2 andere. Soms wisselt het ook per paard, van de ene kan ze het beter hebben dan de ander.

Maar owee als ze dreigt naar iets anders dan een ander paard, dat wordt zeer zeker niet geaccepteerd. Verder mag ze van mij best een mening hebben en wil ik daar tot zekere hoogte best rekening mee houden.

Vosje98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 07:49

Dank jullie wel voor jullie reacties, ik denk dat ik het gewoon ga accepteren en andere mensen er maar rekening mee moeten houden. :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 07:54

Dan ging ik niet meer mee als dit paard een dusdanig risico geeft. Je moet normaal buiten kunnen rijden zonder continu te denken ojee niet dit en niet dat.
Dit paard heeft altijd gewonnen met haar gedrag, de aanpak is op dat moment niet voldoende geweest om het haar af te leren.
En ja ik heb ook een hele dominantie merrie gehad maar die haalde dit soort fratsen echt niet uit waar ik bij was.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 07:59

meggiemeg schreef:
Dan ging ik niet meer mee als dit paard een dusdanig risico geeft. Je moet normaal buiten kunnen rijden zonder continu te denken ojee niet dit en niet dat.
Dit paard heeft altijd gewonnen met haar gedrag, de aanpak is op dat moment niet voldoende geweest om het haar af te leren.
En ja ik heb ook een hele dominantie merrie gehad maar die haalde dit soort fratsen echt niet uit waar ik bij was.

Wat is er mis met afstand houden?
Echt heel veel paarden houden er gewoon niet van als je aan ze plakt en geef ze eens ongelijk... Zelf wil je toch ook persoonlijke ruimte.
Als je geen afstand kunt houden dan zul je even de afspraken met je eigen paard opnieuw moeten vaststellen / maken als ruiter.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 08:02

Precies wat Ineke zegt, als de ruiter de controle niet heeft om minimaal een paard lengte achter me te blijven wil ik die persoon sowieso liever niet mee hebben want dan wordt het inderdaad niks.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 08:34

Dus een ander moet maar rekening houden met een ruiter die eigenlijk zijn eigen paard ook niet onder controle heeft omdat deze maar een mep mag uitdelen? Is in mijn ogen een beetje de omgekeerde wereld. Een paard kan altijd even schrikken van iets en een pas naar voren doen daardoor en dan heeft die ook direct een mep te pakken...
Persoonlijk ging ik met zo'n paard niet mee in een groep, wil niet dat er een ander paard eventueel gewond kan raken