Veearts en veulen....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Foxy123

Veearts en veulen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 18:29

Vandaag moest mijn veulen, een sterke stevige meid ondertussen, een prikje intraveneus hebben.
Haar laten onderzoeken lukte wel, maar van zodra de prik kwam, veranderde ze in drama queen.
Steigeren, met haar leven verzetten en heb gevraagd aan mijn vriend die haar vast hield en de veearts om haar met rust te laten, ik ga het medicijn nu via de mond geven. Ze is namelijk op de grond gevallen helaas |(
Mijn vraag, ik weet niet goed hoe eraan te beginnen, maar hoe leer ik een karaktervol, zeer gevoelig veulen aan de hand stilstaan voor een prikje van de veearts aub?
Alvast bedankt.

Sas_Mon

Re: Veearts en veulen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:36

Oefenen met alle voorgaande stappen en veel belonen als het goed gaat. Gewoon veulen ABC. Dus meelopen, borstelen, voeten optillen, vaststaan etc. Dan worden dit soort dingen ook makkelijker.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:45

Zoiets kost heel veel tijd. Wat ik in mijn eerste jaar diergeneeskunde heb geleerd is dat je juist niet de naald (of pen) weg moet halen terwijl het paard tegenwerkt, maar moet wachten tot die rustig is en dan op dat moment stoppen. Want als je stopt terwijl die tegenwerkt dan leert die dat het helpt.

Als je elke stap zo uitvoert, dan kom je steeds verder tot het proces klaar is. Vaak ontstaat de spanning al door de geur van de DA etc, niet eens de naald zelf.

Edit: dit ervan uitgaand dat je veulen normaal wel gewoon braaf stil staat. Zo niet dat moet je inderdaad zoals degene voor mij zegt beginnen met de veulen ABCs.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:52

oefenen en oefenen,ook dat er vreemde mensen aan je veulen zitten.
neem er eventueel een nepspuitje bij.
mijn ruin is er ook heel bang voor, daar helpt het om even de ogen aan die kant af te schermen zodat hij het niet ziet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:55

Nepspuitje of balpen, en snel een aantal kleine aanrakingen op de prikplekken geven, stilstaan is belonen. Gewoon desensibiliseren. Maar de volgende keer even een andere veearts erbij want deze zal ze herkennen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:01

Heb je niet een praam geprobeerd?

Hof_Arcadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:06

Mijn laatste veulen gaf hetzelfde gedrag in zijn veulentijd bij de hoefsmid. Ik heb het opgelost met twee keer een sedatie met prik. Daarna heb ik nog twee keer een beetje gesedeerd met een beetje in zijn mond. Toen was hij super braaf daarna. Later heeft een dierenarts verkeerd geprikd voor sedatie bij castratie, daar hield ik een onhandelpaard voor de dierenarts aan over. Dit heb ik toch alleen kunnen oplossen alweer met sedatie met een spuit onder zijn tong. Nu kan de dierenarts er weer bij zonder toestanden. Ik heb een hekel aan toestanden en stress dus heb ik het zo gedaan. Meneer was nooit onder de indruk van oefenen. Hij wist precies wanneer het de dierenarts was.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:15

Sorry je had eigenlijk gewoon door moeten zetten. En als jij er niet goed tegenkan, dan kun je er beter niet bij zijn. Ook veulens voelen dit feilloos aan en dat kan ook stress geven.

Ik ken een voorbeeld van een paard dat ook ging steigeren en vallen als hij iets eng vond. En eigenaar hield dan op met als gevolg dat hij dit als driejarige nog deed. Uiteindelijk is het goed gekomen en eigenaar kan nu ook goed doorpakken. Hij doet het nu niet meer maar is opgelost door gewoon door te gaan en slecht gedrag negeren. Goed gedrag belonen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:27

Idd oefenen. Zijn jullie nog wel enigsinds positief geëindigd? Dus dat de da het veulen nog even wat geaaid/lekker gegeven heeft?

Sta je op een pensionstalling? Vraag dan aan sommige stalgenoten of ze ook handelingen bij je veulen willen uitvoeren, dat maakt hem ook minder eenkennig.

De meeste paarden weten dondersgoed op den duur of iemand een da is of niet, ik had er 1 die keek uit op de parkeerplaats en ging al briezen als de auto van de da het erf op reed. :7

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:27

Eerst zelf oefenen door desensibiliseren. Dus laten wennen aan allerlei handelingen. Kun je haar overal aanraken? Ook d'r oortjes en in d'r mond bijvoorbeeld? Voetjes optillen? Snapt ze wat ze moet doen bij druk van het halstertje? Kun je haar aanraken met andere voorwerpen? Kun je het met een spuitje zonder naald of kun je haar een klein prikje geven met een tandenstoker oid. (natuurlijk niet door de huid heen prikken) Dit soort dingetjes herhalen, doorgaan als ze tegen spartelt en bij elk teken van ontspanning stoppen.

Als je dat zelf allemaal kan dan kun je vragen of een onbekende voor dierenarts wil spelen.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 19:34

Bedankt voor jullie antwoorden.
Praam lukte aan geen kanten, schoot er telkens af.
Veulen is enorm sterk, veel karakter, dus ik ga grondig het veulen ABC doorlopen. Ze loopt aan het halster zolang ze geen druk voelt, dus meekomen ça va, maar als ze weg wil trekt ze zo ontzettend tegen dat het gevaarlijk wordt. Ik leer haar meekomen aan de lijn met beloning, maar dat werkt niet als ze plots van de druk weg wil.
Dat moet ik eerst zien op te lossen. Denk dat daar het allergrootste probleem zit.
Daar heb ik het ook wat moeilijk mee, weet niet goed wat te doen als ze begint tegen te trekken.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:35

Soms hebben ze niks te willen en hebben ze even pech dan maar even stress injectie was vast niet voor niks . Bij even doorzetten en dus houtgreep lopen ze niet meteen een trauma op voor de rest van hun leven

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:47

Oeh TS, ik wil je niet aanvallen, maar wist je waar je aan begon toen je een veulen kocht? Als ik namelijk al lees dat je haar aan een touwtje leert lopen door middel van een beloning (ik veronderstel voedselbeloning?), dan gaan bij mij de haren al overeind staan. Daar krijg je zo een dier van dat niets doet zonder een wortel voor de neus. Ze gaan dan ook het concept achter bepaalde dingen niet snappen, in dit geval bv. wijken voor druk.

De dierenarts vragen om haar met rust te laten op het moment dat ze een dramaqueen is, is ook best wel fout. Tuurlijk ga je even rustiger aan doen om ongelukken te voorkomen, maar je blijft wel doen waar je mee bezig was. Als iedereen uit haar buurt vertrekt van zodra ze drama maakt, weet ze dat drama maken helpt.

Ik lees maar een paar berichten van jou in dit topic natuurlijk en het kan zijn dat ik het ook verkeerd interpreteer, maar voor mij klinkt het als een situatie waarbij hulp van een ervaren persoon niet mis zou zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:48

Dus dan moet jij in de leer omdat dit veulen op dit moment eigenlijk gewoon doet wat hij wil, ongeacht of je hem nu vast hebt of niet. Zo snel mogelijk hulp zoeken want anders gaat het zeker een keer fout, niet met hem maar met jou en dat is niet nodig.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:53

Idd.
Zoek hulp of dit gaat helemaal fout lopen.
Een veulen heeft niets te willen op dat moment en meelopen en niet lostrekken moest ze al lang kennen, ondertussen heeft ze geleerd haar gewicht tegen je te gebruiken, zonde, want iets afleren is een stuk lastiger dan iets aanleren.

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 20:00

Ik kan wel hulp gebruiken, dat geef ik toe. Zeker met dit veulen want heeft enorm karakter.
Ik heb gevraagd om te stoppen omdat ze al 2x gevallen was en zo hoog steigerde dat ze haar hoofdje gekwetst had aan het dak.
Dat ik vroeg om te stoppen is ook logisch, denk dat zelfs superman onmogelijk zo'n veulen intraveneus kan spuiten.
Veulen is niet van mij, maar van mijn vriend. Ik heb hem al dikwijls gevraagd om me te helpen, maar nu heeft hij het eens goed beseft hoe belangrijk het is.
Ik zou graag 3 lessen volgen, zodat we goed op weg kunnen. Veulen haar ouders zijn beide heel sterke karakters en zeer temperamentvol...

Foxy123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 20:02

Gini schreef:
Oeh TS, ik wil je niet aanvallen, maar wist je waar je aan begon toen je een veulen kocht? Als ik namelijk al lees dat je haar aan een touwtje leert lopen door middel van een beloning (ik veronderstel voedselbeloning?), dan gaan bij mij de haren al overeind staan. Daar krijg je zo een dier van dat niets doet zonder een wortel voor de neus. Ze gaan dan ook het concept achter bepaalde dingen niet snappen, in dit geval bv. wijken voor druk.

De dierenarts vragen om haar met rust te laten op het moment dat ze een dramaqueen is, is ook best wel fout. Tuurlijk ga je even rustiger aan doen om ongelukken te voorkomen, maar je blijft wel doen waar je mee bezig was. Als iedereen uit haar buurt vertrekt van zodra ze drama maakt, weet ze dat drama maken helpt.

Ik lees maar een paar berichten van jou in dit topic natuurlijk en het kan zijn dat ik het ook verkeerd interpreteer, maar voor mij klinkt het als een situatie waarbij hulp van een ervaren persoon niet mis zou zijn.

Ik heb toch nergens gezegd dat ik dit veulen gekocht heb?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:04

Hoe oud is dit veulen? Hebben we het hier over een veulen of een jaarling? In beide gevallen had ik doorgepakt, wat als het straks echt ziek is en behandeld moet worden. Dan weet het nu hoe het eronder uit moet komen. In dit geval veulen laten liggen, hoofd aan de grond houden en behandelen. Na de behandeling uitgebreid belonen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:06

Hoe oud is het veulen en hoe groot is het al?
Als je hier nog een volgzaam paard uit wil krijgen zal je idd moeten doorpakken in de opvoeding.
Als medische zorg nodig is hebben ze niks te willen. En wil het niet goedschiks, dan kwaadschiks (lees: paar potige kerels die haar vasthouden en niet een eigenaar die alles zielig vind).
Wat als ze het niet door haar eten wil eten en ze heeft de medicatie echt nodig?

Waar het al fout loopt is dat je veulen niet geleerd heeft te wijken voor druk, ze gaat er juist vol tegenin. Is een normale reactie van een paard maar de hele opvoeding en inrijden etc is juist gebaseerd op het ombuigen van die reflex.

Praam op een veulen vind ik een no go.
Als ze niet te prikken is: gevoelige zieltjes buiten, handige DA en handige paardenhouder. Er zijn vrij weinig paarden en nog minder veulens die niet behandeld kunnen worden door handige personen die correct doorpakken. En dat hoeft niet persé met bruut geweld maar als veulen zo lomp is om zichzelf tegen de grond te werken dan is dat pech voor haar en kan ze die injecties ook liggend krijgen.
Ze kan daarna helemaal zelf weer rechtkrabbelen en zal daar niets aan overhouden, hooguit een gedeukt ego.

Met angstige paarden of paarden met slechte ervaringen met Da's moet je geduld hebben.
Maar niet met veulens met prinsessenstreken.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:09

Hoe oud is dit veulen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:14

Foxy123 schreef:
Ik kan wel hulp gebruiken, dat geef ik toe. Zeker met dit veulen want heeft enorm karakter.
Ik heb gevraagd om te stoppen omdat ze al 2x gevallen was en zo hoog steigerde dat ze haar hoofdje gekwetst had aan het dak.
Dat ik vroeg om te stoppen is ook logisch, denk dat zelfs superman onmogelijk zo'n veulen intraveneus kan spuiten.
Veulen is niet van mij, maar van mijn vriend. Ik heb hem al dikwijls gevraagd om me te helpen, maar nu heeft hij het eens goed beseft hoe belangrijk het is.
Ik zou graag 3 lessen volgen, zodat we goed op weg kunnen. Veulen haar ouders zijn beide heel sterke karakters en zeer temperamentvol...

Ik had hem ook laten stoppen hoor. Ik wil geen ongelukken en je veulen was gewoon niet goed voorbereid. Als d'r leven er vanaf hangt dan moet je soms door gaan, maar ook dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor eerst oraal verdoven.

Goed dat je van jezelf weet dat er nog wat werk aan zit en dat je ook open staat voor lessen. Leer haar echt even wijken voor druk, bijvoorbeeld aan het halster. Ze moet snappen dat ze moet meegeven als ze druk ervaart en niet er tegen in gaat hangen/vechten. Een paar lesjes kunnen je al verder helpen.

succes!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:15

Foxy123 schreef:
Gini schreef:

Ik heb toch nergens gezegd dat ik dit veulen gekocht heb?

Heb je haar gratis gekregen dan? Want ik zie geen andere manier hoe je aan een veulen komt. Ofwel koop je een levend dier ofwel een kwakje van de hengst, either way koop je dus een veulen.

Maar ik hoop dat als ik hier al mis was, dat je alsnog verder bent gekomen dan mijn eerste zin? Mijn advies is niet slechtbedoeld namelijk.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:36

Fijn dat je zelf ook inziet dat hulp nodig is en dat je vriend dat ook inziet.

Dit is echt nog wel makkelijk te corrigeren door een handig persoon.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:39

Foxy123 schreef:

Blijkbaar had ze van haar hoofd stoten en vallen nog niet genoeg geleerd want ze ging gewoon door. Je hebt haar nu geleerd als ik maar genoeg bombarie maak stopt het vervelende wel wat ze van mijn willen .
Hard met haar aan de slag om te leren dat de druk pas stopt als ze hetgene wat er gevraagd wordt klaar is .

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:49

Al de tips hier dat je door moet zetten begrijp ik dus niet.Een veulen wat zo tekerr gaat kun je met de beste wil van de wereld niet intraveneus prikken!