Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Sammiex2000 schreef:Wat lastig! Snap wel dat je geschrokken bent hoor, heb ik zelf ook snel. Is het niet een idee om voordat je er op gaat ook grondwerk te doen? Dan kun je haar alvast observeren en kijken hoe ze is. mijn paard moet van mij eerst aan de longe in stap, draf en galop de bak rond. Bij het kleinste signaal dat hij spanning heeft of fris is gaan we daar eerst aan werken voordat ik er op ga. ken je trouwens de Pre flight checks van Parelli? Hij buigt bijvoorbeeld het hoofd en de hals van het paard eerst aan de linkerkant en dan aan de rechterkant in, eerst vanaf de grond maar ook als hij net in het zadel zit. Wanneer het paard dit makkelijk doet, heb je zijn aandacht, maar kun je dit ook gebruiken als hij er onverhoopt toch vandoor gaat. Inbuigen is vaak veel effectiever om een paard weer op jou tempo te krijgen dan met beide teugels tegelijk inwerken. Hoop dat je er iets aan hebt
annibel schreef:Vervelend dat je bang bent geworden..
Hoelang staat je paard buiten?
Jenara schreef:@tengeltje11, ze hebben onbeperkt hooi op de weide, maar ze wordt wel wat weggejaagd door de anderen.. 's avonds krijgt ze een halve schep gewone muesli (zonder haver of iets energierijk) en een schep bietenpulp. Dit is ook al een jaar hetzelfde. Enige kanttekening die ik moet maken is dat degene die normaal voert vanavond was opgevallen dat er in haar bak iets anders zat dan ze kende.
Maar te weinig energie kwijt kunnen door modder is wel mogelijk natuurlijk .. het is alleen wel heel erg extreem naar wat ik gewoon ben.