(Oudere) pony zonder respect voor persoonlijke ruimte

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eferiz

(Oudere) pony zonder respect voor persoonlijke ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 13:47

Ik ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben, en of er nog hoop is ;-). Wij hebben sinds een week een 20 jarige merrie (b-pony) voor onze kinderen gekocht. Echt bedoeld als leerpony. Super beestje, lekker eigenwijs maar wel betrouwbaar, ze kunnen er uren mee tutten en ze heeft alles al gezien. Ze heeft alleen 1 nadeel: ze heeft geen respect voor de ruimte van mensen en loopt letterlijk over ons of de kinderen heen. Ik heb dit zelf nog niet eerder meegemaakt, mijn eigen paard stopt als ik stop en blijft altijd keurig op afstand, maar deze pony dus duidelijk niet ;-).

Ik heb vanavond mijn eerste grondwerkles met haar, omdat ik denk dat wij hier echt begeleiding bij nodig hebben maar ik ben benieuwd naar ervaringsverhalen. Kan een pony van 20 dit gedrag nog afleren? En hoe hebben jullie dat aangepakt?

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:56

Jazeker! Een paard is nooit te oud om te leren. Ik heb zelf een 24 jarige die ook af en toe wat streken heeft. Dan pakken we het grondwerk gewoon weer op en zo leren we samen nog steeds.
Het zal misschien wel iets langer duren voordat het kwartje, helemaal als het dier dit al 20 jaar doet. Maar ze kunnen zeker leren.

BigOne

Re: (Oudere) pony zonder respect voor persoonlijke ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:00

Bij goede training binnen no time voor elkaar, alle dieren en mensen kunnen leren , ook op oudere leeftijd maar betrek je kinderen ook in de training anders heeft het weinig zin .

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:21

Met een goede lesgever heb je dit vrij rap voor elkaar. Maar denk erom dat iedereen die met de pony omgaat dezelfde lijn moet trekken en consequent moet zijn, ook de kinderen.

eferiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 14:29

Lau07 schreef:
Jazeker! Een paard is nooit te oud om te leren. Ik heb zelf een 24 jarige die ook af en toe wat streken heeft. Dan pakken we het grondwerk gewoon weer op en zo leren we samen nog steeds.
Het zal misschien wel iets langer duren voordat het kwartje, helemaal als het dier dit al 20 jaar doet. Maar ze kunnen zeker leren.

Goed om te horen, bedankt!! Ik vind het stiekem ook wel een mooi project :-)

eferiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 14:30

bigone schreef:
Bij goede training binnen no time voor elkaar, alle dieren en mensen kunnen leren , ook op oudere leeftijd maar betrek je kinderen ook in de training anders heeft het weinig zin .

Ja, klopt, zij zullen het meeste met de pony gaan doen, dus zij zullen er straks bij de les ook bij zijn. Bedankt!

eferiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 14:31

troi schreef:
Met een goede lesgever heb je dit vrij rap voor elkaar. Maar denk erom dat iedereen die met de pony omgaat dezelfde lijn moet trekken en consequent moet zijn, ook de kinderen.

Dat is wel een punt van aandacht inderdaad, vooral voor de jongste :j

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 14:36

Precies. Op de meest gestelde vraag van de pony "Hebbie snoepies?" is het standaard antwoord door de hele familie: "Nee".

Veel plezier met jullie nieuwe aanwinst!

eferiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 14:41

Maflinger_S schreef:
Precies. Op de meest gestelde vraag van de pony "Hebbie snoepies?" is het standaard antwoord door de hele familie: "Nee".

Veel plezier met jullie nieuwe aanwinst!

Hahaha, precies dat, die ga ik aan de kinderen doorgeveven _/-\o_
Dank je wel!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:02

Het is nog perfect aan te leren, maar ik denk wel dat je geduldiger gaat moeten zijn. Een pony die 20 jaar lang iets heeft mogen doen, zal langer duren om het "af te leren" dan bij een jonkie waar de gewoonte nog niet zo ingesleten is.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:12

Ja hoor is af te leren. Op mijn werk hebben we een 18 jarige staan die totaal geen recept heeft/had voor eigen ruimte. Staat nu een maand bij ons op stal. In week 2 had ik het al voor elkaar dat ie mooi achter mij loopt.
Hij probeert het af en toe nog en geef hem geen ongelijk bij de baas mag alles en bij mij niet. Geen zin om onder het paard van een ander te komen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:17

Moeten ze dat leren?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:42

Dinopino schreef:
Moeten ze dat leren?

De baasjes wel :j
Anders is het niet veilig voor het gezin. Heel verstandig dat je ( ook met de kinderen) les neemt die jullie ter plekke kan vertellen en laten zien + zelf laten ervaren hoe je verschil kunt maken in gedrag met wat kleine aanpassingen.

Succes vanavond :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 16:47

Dinopino schreef:
Moeten ze dat leren?

Niet alle paarden hebben dat van "nature". Die van mij heeft tot 8 maanden op een paardenmelkerij gestaan waar de veulens per 3 in een vrij kale box stonden overdag. Er liepen daarnaast een handje stagaires rond (dus de kans op knuffelen en zielig vinden was behoorlijk) en is sowieso van het type paard dat vaker weinig persoonlijke ruimte heeft, de labradors onder de paarden (ouderwetse haflinger x ouderwetse fries).

Het resultaat is een paard dat ook naar paarden toe heel weinig persoonlijke ruimte kent. Hij wil het best goed doen, maar het is voor hem geen natuurlijke reactie en daardoor regelmatig gekwetst (treurige ogen) als hij weggestuurd wordt terwijl er voor zijn gevoel geen reden is.
Hij houdt nu wel min of meer afstand, op discipline, niet omdat het zijn aard is, en dat merk je terug als hij iets eng vindt, of als hij heel afgeleid is. Dan kruipt hij in je. Niet om jou weg te drukken, maar omdat hij er even niet aan denkt dat het niet mag. Als je hem dan herinnert, dan geeft hij echt een "oh ja, oh ja." reactie en houdt dan weer braaf afstand. Corrigeer je hem stevig in plaats van dat je hem puur herinnert, dan wordt zijn hele houding treurig. Het is geen kwestie van bewust niet doen, maar een kwestie van niet bewust doen.

eferiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 16:59

Ineke2 schreef:
Dinopino schreef:
Moeten ze dat leren?

De baasjes wel :j
Anders is het niet veilig voor het gezin. Heel verstandig dat je ( ook met de kinderen) les neemt die jullie ter plekke kan vertellen en laten zien + zelf laten ervaren hoe je verschil kunt maken in gedrag met wat kleine aanpassingen.

Succes vanavond :)

Dank je wel!

eferiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 17:01

Mizora schreef:
Dinopino schreef:
Moeten ze dat leren?

Niet alle paarden hebben dat van "nature". Die van mij heeft tot 8 maanden op een paardenmelkerij gestaan waar de veulens per 3 in een vrij kale box stonden overdag. Er liepen daarnaast een handje stagaires rond (dus de kans op knuffelen en zielig vinden was behoorlijk) en is sowieso van het type paard dat vaker weinig persoonlijke ruimte heeft, de labradors onder de paarden (ouderwetse haflinger x ouderwetse fries).

Het resultaat is een paard dat ook naar paarden toe heel weinig persoonlijke ruimte kent. Hij wil het best goed doen, maar het is voor hem geen natuurlijke reactie en daardoor regelmatig gekwetst (treurige ogen) als hij weggestuurd wordt terwijl er voor zijn gevoel geen reden is.
Hij houdt nu wel min of meer afstand, op discipline, niet omdat het zijn aard is, en dat merk je terug als hij iets eng vindt, of als hij heel afgeleid is. Dan kruipt hij in je. Niet om jou weg te drukken, maar omdat hij er even niet aan denkt dat het niet mag. Als je hem dan herinnert, dan geeft hij echt een "oh ja, oh ja." reactie en houdt dan weer braaf afstand. Corrigeer je hem stevig in plaats van dat je hem puur herinnert, dan wordt zijn hele houding treurig. Het is geen kwestie van bewust niet doen, maar een kwestie van niet bewust doen.

Mooi verwoord!