Op buitenrit met een ander paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myponys

Op buitenrit met een ander paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 19:42

Hoi hoi allemaal, ik heb een vraag en zit er mee. Het zit zo:

Ik heb een pony ( merrie ) van 6 jaar en ga er regelmatig alleen mee op buitenrit. Dit vind ze geweldig :j . Nu is het plan dat ik voor het eerst met mijn buurmeisje samen met haar pony op buitenrit ga. Die is al boven de 20 en is een ruin. Ik weet niet hoe ik dit moet aan pakken omdat ze dus heeeel erg hengstig is. Het maakt haar niet uit of het een hengst of een ruin is, beide keren is ze hitsig . Rijden in 1 bak is geen probleem, alleen als een ander paard te dicht bij komt begint ze te gillen en soms een trap naar achter.
maar de paarden hebben elkaar nog nooit gezien van dichtbij. Wat is verstandig? Eerst kennis laten maken in de paddock of gewoon kijken hoe het gaat? Hoe zouden jullie dit aan pakken.

Als je tips hebt hoor ik het graag! :D

Dioxide

Re: Op buitenrit met een ander paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 19:47

Gewoon gaan rijden en je merrie niet de tijd geven om te gaan lopen klooien omdat er ineens een ruin in de buurt loopt. Denk aan dressuuroefeningen vragen tijdens het buitenrijden om het moment dat ze lastig dreigt te worden :)

Wel even tegen het buurmeisje zeggen dat je merrie kan trappen, dus dat ze haar ruin wel op afstand houdt.

Buiten de hengstigheid om gaan rijden is e.v.t. ook een optie natuurlijk.

Myponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-20 19:59

[quote="Dioxide"] ja daar zat ik ook aan te denken. Ja, ik weet niet wat het is maar ze is altijd hengstig. Thx voor je reactie. :)

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:04

Dat is niet "altijd hengstig", dat is gewoon gemeen tegen andere paarden. Vertel je buurmeisje dat je pony kan schoppen, rij achteraan, en inderdaad, hou haar bezig zodat ze niet de kans krijgt vervelend te doen. Een zweepje meenemen kan ook helpen.
Laatst bijgewerkt door nessinator op 08-03-20 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:06

Ik zou ook gewoon gaan rijden en voldoende afstand houden van elkaar. Ze moet het ook gewoon leren ;) dus aan het werk en de merrie moet gewoon niet zo miepen

Koekeroekus

Re: Op buitenrit met een ander paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:13

Mijn ervaring is dat paarden zich op buitenrit anders gedragen dan in een bak. Dan zijn ze vaak drukker met de omgeving.

Paard van vriendin is in de wei ook niet aardig voor mijn pony maar tijdens buitenrit kan ik er gewoon veilig naast lopen en doet haar paard niks.

Zou het dus gewoon proberen en even opletten als ze begint te dreigen.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:35

nessinator schreef:
Dat is niet "altijd hengstig", dat is gewoon gemeen tegen andere paarden. Vertel je buurmeisje dat je pony kan schoppen, rij achteraan, en inderdaad, hou haar bezig zodat ze niet de kans krijgt vervelend te doen. Een zweepje meenemen kan ook helpen.

Nou.. Ik ken er ook eentje die erg reageert op ruinen. Zwiepen met de staart, gillen, plassen en trappen. De hele reutemeteut. Ja. Altijd bij een grote knappe ruin. En dat houdt al een paar maanden aan.

Ik zou het inderdaad even melden en de ander voorop laten rijden.