Goede waterdichte regendekens (shetland)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

L_Rivaldo

Goede waterdichte regendekens (shetland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 22:08

Ik zoek voor mijn shetten (dekenmaat 145) naar een goede waterdichte deken die betaalbaar is.

Welke merken raden jullie aan?
Tevens is het beter een fleecegevoerde te nemen of een 0 grams. Scheelt dat met vochtig aanvoelen onder een deken?

Momenteel heb ik de harrys horse stout dekens en die zijn bij een goede of lange regenbui niet 100% waterdicht.

Rivjenn

Re: Goede waterdichte regendekens (shetland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:19

Ik heb Bucas dekens en ook Mini Horseshop en die doen het goed

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:27

Ik had in het begin goedkope dekens en was nooit echt tevreden van de pasvorm, nu bucas en rhino wug en die liggen goed en hebben hier nog nooit een druppel gelekt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:31

Ik heb ze van Epplejack, weet zo uit mn hoofd de naam niet maar ben zeer tevreden en ze zijn betaalbaar.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:43

Premiere en van Divoza huismerk gaan hier al jaren mee.
Divoza valt breder/ lager om de boeg dan Premiere, qua pasvorm

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:47

Ik heb een epplejeck deken voor die van mij. Met langdurige regen geen ervaring, ze staan dan bij mij onder het afdak. De dekens vallen wel super klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 22:51

Ik heb Bucas en Amigo voor mijn mini. Zij heeft maat 115, maar ze zijn er sowieso ook groter. Bevalt echt heel goed, fijne dekens en goede pasvorm. Voordeel van de amigo is de afneembare hals, dat vind ik super fijn! Regelmatig in de aanbieding bij agradi/EJ/hypostore.

Ik heb ook MHS dekens, maar daar ben ik net wat minder tevreden over. Kwaliteit is echt prima, maar ik vind de pasvorm wel echt heel erg verschillen. Met geen van deze drie merken meegemaakt dat de deken doorlekt, ook in de hevigste buien blijft m’n pony mooi droog.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:17

Ik heb voor mijn shetten dekens van Nika. Nog nooit meegemaakt dat die niet waterdicht waren.
Heb ook dekens van de Epplejeck en Harry en Hector. Ook die zijn waterdicht.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 23:24

Shires dekens!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 00:05

De mijne heeft ook een Bucas. Die heeft voor hem de beste pasvorm. Andere merken zijn voor hem te royaal bij de hals gesneden.

L_Rivaldo schreef:
Tevens is het beter een fleecegevoerde te nemen of een 0 grams. Scheelt dat met vochtig aanvoelen onder een deken?

Maakt imo geen verschil. Mijn grotere dames hebben allemaal een Horseware Rambo of Amigo. Die zijn allemaal met gladde voering, niemand voelt vochtig onder hun deken. Zolang je een ademende deken neemt zal je daar ook geen last van krijgen. Persoonlijk vind ik het fleece binnenin niet zo geweldig. De vacht blijft er vaak in haken en trekt daarmee ook sneller kapot. Het is dat de Bucas kwa pasvorm hem zo mooi past, anders was ik voor hem ook voor een gladde voering gegaan.

En even als opmerking, geen enkele deken is 0 gram. Dat is een leuke gedachtengang maar elke deken is op z'n minst 50 gram. Bovenstof en voering, of die nou fleece is of glad maakt geen verschil, is altijd iets aan gram. Bij een regendeken zou ik daar dus niet naar kijken. Je wilt hem droog houden. Pas als je meer gram krijgt dan die 100 ga je naar vulling erin.

Tip: ik heb bij mijn Shet zowel de onderlengte gemeten (wat je in Nederland normaal gebruikt) maar ook de ruglengte. Als je dan gaat zoeken, en met name bij de shops die ook dekens voor mini's verkopen) zal je zien dat elk merk daar verschil in heeft. En kan je de best passende voor je Shet uitzoeken. Die van mij moest juist heel weinig verschil in boven en onderlengte hebben, bij een ander kan dat juist veel meer zijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 00:26

Hier heel happy met amigo voor de shets! Zitten goed en schuiven niet. Ik heb een 0 grams opliggen, daar lijken ze het comfortabelst mee.

Ben nu ook iets nieuws aan het proberen, luba dekens. Die zijn veel sterker en hebben ze ook in shet maat. Maar ik heb ze nog niet lang genoeg om te kunnen oordelen.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 01:09

Horseware! Mijn shet heeft ook 145 en wil geen andere dekens meer, zitten super.

Fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 03:39

Bucas dekens zijn echt top blijven ze goed droog onder, passen goed en gaan hier lang mee

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 06:27

Wij hebben een amigo voor onze shet. Bevalt prima, hij was er afgelopen week na een hele dag regen nog kurkdroog onder. Heb hem speciaal uitgezocht vanwege de afneembare hals, die gaat er 's nachts op stal af.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 07:21

Jouw huidige dekens gewoon even 2x met een spuitbus behandelen (Die om kleding waterdicht te maken) dan hoef je geen nieuwe dekens te kopen. Ik doe het zo al jaren na het wassen en kost nog geen 5 euro

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 16:18

Horseware Amigo! Heb al jaren horseware dekens zowel Amigo als de Rhino voor mijn shet. Gaan ook gewoon ieder jaar de wasmachine in met horseware wasmiddel en blijven dan prima waterdicht.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 09:58

Ik ben onwijs tevreden over de Horseware pony dekens. Ik heb Rhino's en Rambo's voor mijn Shetlander, ze liggen als een huis en gaan al jaren mee. Ook bij plensbuien 100% waterdicht. Ik was ze altijd zelf met wasmiddel en spray van Bucas of Horseware en ze zijn na jaren nog steeds helemaal goed.
Bucas smartex idem dito, maar die liggen op Willem niet fijn.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:03

Slagje duurder gaan kijken waar je echt jaren plezier van gaat hebben; Rhino's.
Perfecte pasvorm, liggen als een huis, 100% warerdicht zelfs bij giga regenbuien (of als ze besluiten lekker in de langdurig keiharde regen te blijven lopen ipv te gaan schuilen...).
En het werken met liner systeem is ontzettend fijn.

Heb je iele/smalle pony's kun je bij de bucas kijken. Hield het hier ook nog geen dag uit helaas; maar heb alleen de goedkopere geprobeerd, want voor duurdere te kijken dan koop ik net zo lief de rhino's.

Amigo is ook fijn, echter houden de hero's het nog geen dag uit hier, de bravo's ga ik binnenkort proberen die liggen hier klaar voor de nieuwe 0 grams.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 10:17

Ik heb voor mijn shet altijd de NIKA's gehad. Hele fijne dekens, liggen als een huis. Mijn shet was oude type, breed en niet zo lang. Wel 1.10 hoog, maar niet zo fijntjes als de gemiddelde shet tegenwoordig

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:15

Bucas!!

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:17

Ik ben fan van Bucas en Horseware.

Horseware Rhino
Horseware Rambo Suprême Afbeelding

Voor onderdekens gebruik ik:
Horseware cosy stable
Horseware liner of Amigo onderdeken
Harryhorse high liner

OlleBolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 15:37

Ik heb zelf Bucas! Vind het een heel fijn merk, goed waterdicht ook. Pasvorm is ook goed en gaat lang mee!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-20 18:35

Iedereen bedankt ik ga er is naar kijken. Nu is het gelukkig droog.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:23

Ik had eerst een goedkoop epplejeck regendekentje (najaar 2019 gekocht) en die is nu al niet meer goed waterdicht als het echt de hele dag regent... Daarom nu ook horseware dekens voor die kleine, daar heb ik al goede ervaringen mee voor mn rijpaard. Nu blijft die kleine tenminste ook weer droog.

BregtjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:21

Ik wil toch even de noot aan dit topic toevoegen dat het in beginsel echt niet nodig is om een deken op een shetlander te leggen. Een deken kan zelfs averechts werken, het drukt de vacht plat waardoor de pony de warmte minder goed kan vasthouden en de vacht ook sneller doorlekt als het deken toch niet waterdicht is.
Ik begrijp wel dat de TS hier een gerichte en goede vraag stelt, in haar geval relevant (sportpony's als ik het goed zie). Maar er zijn hier ook een hele hoop meelezers, waarvan een deel mogelijk jong en met (verzorg)shetlanders, en om te voorkomen dat die uit 'tut'/ verzorg overwegingen ook een deken op de pony willen leggen, zeg ik doe maar liever niet in normale wintervacht omstandigheden.