Nieuw paard slaat volledig tilt..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HanneJB

Nieuw paard slaat volledig tilt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 17:41

Hey Iedereen,

Ik ben wat radeloos op zoek naar mensen met een gelijkaardige ervaring..
Ik heb thuis twee merries staan, ééntje van 22j en eentje van 2,5j (die nog moet opgeleerd worden). Gezien mijn oudste merrie enorme last heeft van artrose, en volgens de veearts zeer snel achteruit zal gaan :( heb ik een tijdje geleden besloten op zoek te gaan naar een nieuw maatje (om zeker te zijn dat mijn jongste nooit alleen komt te staan en eentje om de kudde te vervoegen). Ik zocht een paardje waar ik lange boswandelingen mee zou kunnen doen.

Ik vond Jack, een paint van 12j. Hij is braaf, rustig, luistert erg goed naar stemcommando's, perfect controleerbaar en super braaf op wandeling, heeft letterlijk van niks schrik. Hij stond in een stalling bij heel wat andere paarden.

Sinds zondag staat Jack bij mij thuis op de weide. Mijn paarden staan 's nachts binnen en overdag buiten in een weide met schuilstal. De eerste nacht was Jack vrij onrustig, nieuwe omgeving, nieuwe stalling... Ik heb hem stap voor stap geïntroduceerd aan mijn merries. Dit verliep zonder veel gedoe, Jack werd snel geaccepteerd.

Gezien ik maar twee boxen heb, staan Jack en Belle (mijn jongste) 's nachts binnen. Mijn oudste merrie moet zoveel mogelijk beweging hebben omwille van haar artrose en blijft ook liever buiten.

Sinds dag 2 begon het me op te vallen dat Jack vrij veel steun zocht bij mijn oudste merrie, en niet van haar zijde wilde wijken.

Als ik hem 's avonds binnen steek in zijn stal, breekt hij letterlijk de boel af. Zelfs al staat mijn jongste 3 min later in de box naast hem, dan nog kan hij geen rust vinden.

Als hij 's morgens weer naar buiten kan, rent hij als een gek naar mijn andere merrie. Wil ik hem uithalen om te poetsen of zelfs om zijn deken af te doen, slaat hij volledig tilt. Ik heb de paarden nu weer gescheiden, Jack op de ene weide en mijn twee merries op de andere, in de hoop dat dit zou helpen.

Maar integendeel.. van zodra hij mij op de weide ziet lopen, loopt hij meteen naar de draad, zo dicht mogelijk bij mijn merries en kan ik hem amper pakken. Hij heeft schrik dat ik hem zou meenemen en zou verwijderen van de anderen.

Ik heb letterlijk geen enkele controle meer over hem. Van zodra hij alleen is mept hij de boel bijeen, en kan ik niks met hem aanvangen :( Ik ben een beetje radeloos. Heeft hier iemand ervaring mee?

Blackberry28

Re: Nieuw paard slaat volledig tilt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:52

Helpt het niet om eerst de jongste binnen te zetten en hem daarna pas? Of wordt hij dan in de weide ook onrustig? En hij staat er natuurlijk pas kort nu,dus zal ook allemaal erg wennen zijn nog.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 18:05

Weet je ook of hij pssm heeft? Voor wat ik eens begreep kan dat ook problemen in het gedrag veroorzaken en het komt bij paints ook wel voor.

Wel de moeite waard om uit te zoeken

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 18:09

Mijn oudste pony die de leider is vindt het ook niet leuk als ze zomaar gescheiden worden.
Hier werkt het wel als we rustig aan wennen, heel eventjes apart, eerst heel dichtbij en steeds wat langer en verder, in kleine stapjes opbouwen.
Dat heb je nu in één keer gedaan met een paard wat nog niet zoveel vertrouwen heeft (alles vreemd) dus daar heeft hij nu een slechte ervaring aan overgehouden en is hij zo paniekerig.
Maar je kan misschien ook kijken of je de merrie dichterbij kan plaatsen, dat ze nog wel kan lopen maar niet zo ver bij de anderen vandaan, dat kan ook helpen.
Of het liefst gewoon helemaal een uitloop, dat kan voor je merrie wel prettig zijn.
Dat betekent nog wel dat je moet gaan oefenen maar dat maakt het wel makkelijker.
Het kan ook nog zijn dat hij niet bij de merrie weg wil omdat hij aanvoelt dat het niet zo goed met haar gaat en haar daarom niet alleen achter wil laten.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 18:11

apart, maar ik heb dit zelf nooit gehad.
maar ik denk dat dit gedrag te vergelijken is met een veulen dat van de merrie gespeend wordt.
sommige breken de eerste week de boel af terwijl andere het redelijk goed accepteren.
hij had een kudde waar hij aan gewend was. nu ineens een nieuw thuis en blijkbaar ziet hij in de oude merrie een vertrouwd iets.
ik zou toch proberen om hem gewoon zoals je wilt, op stal te zetten met je andere paard en er verder niet te veel aandacht aan schenken. kun je hem niet in de wei samen met je jongere paard zetten en de oudste even apart houden.
vervelend probleem, maar ik denk dat je er zo rustig mogelijk onder moet blijven en het zal uiteindelijk toch een plek krijgen en hij zal steeds meer wennen aan jouw stal ritme.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 18:12

Toen ik mijn merrie verhuisde van een pensionstal met veel paarden naar een stalling bij mensen aan huis, herkende ik haar gedrag ook amper. Waar ze normaal nooit een probleem van maakt om alleen te staan, was ze nu continu bezig met waar het andere paard was. De andere twee pony's interesseerde haar niet, echt alleen de andere ruin. Ik wilde haar dan ook poetsen op stal als de andere buiten stonden (de andere paarden staan 5 meter bij der vandaan en kan ze gewoon zien), maar was ze super onrustig, zelfs als ze wat te eten had, waar ze normaal alles voor doet. Nu na een week of 3 begint ze te ontspannen en kan ik haar rustig poetsen op stal.

Ik denk dat je hem ook even de tijd moet geven. En waarom moet hij in de nacht op stal? Als hij het prima vind buiten en kan de schuilstal vinden, is dat toch prima?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 18:36

Verhuizen doet heel wat met een paard he....ze worden plots uit hun vertrouwde omgeving en kudde gerukt en zomaar bij andere paarden ergens neergezet. Laat hem lekker buiten bij anderen. Hij is totaal ontheemd en voelt zich gewoon nog niet veilig en wil naar de kudde. Hij heeft blijkbaar veel steun aan je oudere merrie. En zet ze desnoods alle 3 buiten. Laat hem maar een poos met rust, hij moet gewoon wennen. Niet afdwingen dat hij mee moet, dat komt vanzelf.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 19:07

Wat vervelend TS, ik zie dergelijke dingen wel vaker gebeuren, natuurlijk heel erg vervelend, want dit was niet wat je verwachte.

Tristan Tucker(TRT-Method) heeft een aantal goede filmpjes over paarden met verlatingsangst, daar zou je veel info uit kunnen halen.
Ik ben voorstander om hem er wel uit te halen, maar dan énkel als trainingsmoment, waarbij je trainingsdoel is hem rustig van de kudde te krijgen en steeds langer ook zo te houden.
Het moet "normaal" worden om van de kudde weg te gaan, daarom zou ik hem ook niet juist in de kudde laten en eerst laten settelen.
Wel eruit maar "aangepast" programma. Misschien eerste keer enkel uit de kudde, hij aan ene kant draadje, kudde andere kant, en een bak slobber onder zijn kop houden(niet te veel, beetje, voor de lekker) of enkel 5 stappen heen en weer langs de draad, als hij ontspannen is weer terug.
Zodra hij ontspannen is, mag hij weer terug bij de kudde(op ontspannen gedrag volgt de "beloning" van weer terug te mogen naar de kudde)

Momenten die stress opleveren vermijden, omdat je hiermee alleen het "slechte" gedrag bevestigd namelijk: Als ik spanning heb komen uiteindelijk mijn vrienden weer terug dus: Spanning=terug bij de kudde.

HanneJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 23:54

Klopt, ik heb zo wel het gevoel dat ik meer kwaad dan goed gedaan heb de eerste dagen :( Ik dacht, ik probeer hem zo snel mogelijk mee te krijgen in de routine zoals de merries die gewoon zijn.. Nu, Ik wilde hem niet nog eens onrustig maken en heb ze nu alledrie op dezelfde weide gelaten voor deze nacht. Misschien moet ik inderdaad het tempo verlagen en hem eerst echt de tijd geven om zijn plekje te vinden.

Hij heeft nu vandaag aan de ene kant van de weide gestaan en dit ging ‘best’ oke. Hij durfde al wat verder lopen om te grazen. Misschien dit aanhouden en hem stapje voor stapje eens uithalen en steeds weer na x aantal min bij de kudde brengen. Ik heb nu vooral de indruk dat hij niet veel van mij wilt hebben.. maar dat is dan kwestie van vertrouwen winnen.

En @welmoed, het weer is echt een ramp momenteel, gigantisch veel regen en modder. Hij zit ook niet in zijn wintervacht (vorige eigenaar liet dekens op en hij stond meestal op stal) Om hem nu helemaal door zijn deken heen te laten natregenen zie ik minder zitten, hij mag ook zeker nog een pakje bijkomen. Mijn twee andere zijn dikke teddyberen en echt goed bestand tegen het outdoor weer :) vandaar dat ik hem ‘s nachts mooi liet opdrogen op stal. Bovendien heeft hij de weg naar de schuilstal nog niet gevonden, ook omdat mijn andere twee paarden die niet echt vaak gebruiken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 00:06

Ja het is ook gewoon wennen allemaal, het is natuurlijk ook geen jong paard dus je verwacht ook dat hij dit wel kan, maar sommige paarden hebben best wat tijd nodig voor nieuwe situaties. Gewoon heel goed kijken wat hij aankan, elke keer die ontspanning proberen te krijgen, proberen om eerst vooral vriendjes te worden, beetje ongedwongen tijd doorbrengen en hele kleine stapjes maken.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 01:27

Anders een gevoerde regendeken op doen? Dan kan hij gewoon buiten blijven met de merries gezien hij geen wintervacht heeft opgebouwd deze winter.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 01:41

Kan hij ook niet buiten blijven? Doet hij verder iets vervelends of belastend naar je oudste merrie? Kan het niet gewoon lekker kudde zijn en zelf bepalen of ze binnen of buiten staan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 03:13

Heb je contact gehad met de vorige eigenaar? Ik ben benieuwd of dit gedrag hem/haar bekend is en misschien hebben ze tips?

HanneJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 07:41

Ja bij de vorige eigenaar stond hij met een andere ruin in de weide. Hij had blijkbaar ook moeite met alleen achterblijven voor lange tijd, maar was wel controleerbaar.

Nu wat me deze morgen wel is opgevallen is dat mijn oude merrie hengstig staat. Ze doet kleine plasjes bij hem en gaat letterlijk met haar kont gaan zwaaien... hij reageert wel op haar, knabbelen en veel ruiken. Nu niet dat hij haar bespringt. Zou het niet kunnen dat hij gewoon ‘verliefd’ is op haar? En daarom zo freaky doet als hij weg moet van haar?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 08:12

Niet een verliefd, maar ze is wel iets om te beschermen en bij hem te houden. Want anders wordt ze gedekt door een ander.

Verder is Jack er sinds zondag, dat hij reageert op verhuizing, nieuwe gewoontes, nieuw ritme, nieuwe kudde en nieuw mens is natuurlijk niet vreemd.

Wees empathisch maar duidelijk en geef het wat tijd. Dat het gedrag er bij de vorige eigenaar ook zat, is wel een puntje van aandacht naar de toekomst. Wat als de oudere merrie er niet meer is en je met de jonge merrie weg wil? Misschien met de tijd een shet erbij?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 08:39

Kennelijk vind hij steun bij jouw oudere merrie, Daar voelt hij zich veilig. Hij is pas net verhuisd, geef het wat tijd. Veel paarden hebben wel een half jaar nodig voor ze echt zijn gewend.

Is het niet mogelijk om hem voorlopig 's nachts bij haar op de wei te laten? Jouw jonge paard stond eerder kennelijk ook 's nachts alleen in de stal, dus daarvoor zal het niet veel uitmaken.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:11

Maar ook dan kan je hem toch even een deken opleggen, dat is hij blijkbaar gewend. Heeft hij nu ook geen deken om terwijl hij dat bij de vorige eigenaresse wel had?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:19

Dat een paard met verlatingsangst terug valt in gedrag na een verhuizing en nieuwe eigenaar is niet heel vreemd.
Wat ik me dan wel afvraag; Wist je van de verlatingsangst tijdens de koop? Of werd dat pas gemeld toen jij haar er over vroeg na de koop?