Verzekeringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_h

Verzekeringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 13:36

Hoi!
Het plan ligt er om komend voorjaar/ zomer een paard te gaan kopen. Nu ben ik voorbereidend bezig met dingen die ik wel al kan uitzoeken en regelen, en ben ik aangekomen bij het onderwerp verzekeringen. Ik heb meerdere verzekeringen bekeken, maar eerlijk gezegd: ik snap er helemaal niks van. Er zullen vast meer onderwerpen over verzekeringen zijn hier op bokt, maar ik ben nieuw hier en dacht: ik ga het toch maar even vragen in de hoop dat iemand mij misschien uitleg/ ervaringen kan meegeven.

Wat ik vaak van mensen hoor is dat verzekeringen vaak toevallig precies niet dekken wat er op dat moment met je paard aan de hand is. Dat ze dan vaak een soort 'excuus' bedenken om de DA niet te verzekeren etc. en dat het dan heel veel moeite en tijd kost om toch nog een deel van de kosten vergoed te krijgen.

Als ik zelf bij verzekeringen kijk, zie ik ook dat alle basisverzekeringen vaak gaan over het overlijden van het paard of als het paard permanent geblesseerd is. Terwijl het mij juist gaat over onvoorziene dierenartskosten bij bijvoorbeeld koliek/ kliniekopnames. Misschien is dit ontzettend naief of makkelijk gedacht, maar moet je een volledige uitgebreide verzekering hebben om 'normale' DA bezoekjes te dekken? Wat ben je daar ongeveer voor kwijt?

Ik hoor ook vaak van mensen dat ze een buffer/ vangnet hebben voor de onvoorziene kosten, en die heb ik ook wel, maar het doet uiteraard wel veel pijn als je een DA rekening krijgt van 2000 euro... En volgens mij kunnen die rekening wel zo hard oplopen :')

Iemand die ervaringen met mij kan delen over hun verzekering en welke ze dan hebben gekozen? excuses als deze vraag al 1000 keer is gevraagd, dan ben ik ook al blij als iemand me op desbetreffend topic kan wijzen _/-\o_

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:02

Je moet er met verzekeringen vanuit gaan dat de basisdekking ook altijd de basis van de ziektekosten verzekering is.

Dus als je alleen tegen dood door ongeval verzekerd keert de ziekte kosten ook alleen maar uit bij ongevallen en niet bij een peesblessure.
Wil je dus alles gedekt hebben in de ziektekosten zal de basisverzekering ook alles moeten dekken. (en dat is dus de duurste basisverzekering).

Equipe paardenverzekering heeft wel een losse ziektekosten verzekering die alles dekt zonder een basis verzekering, maar deze kost €50 per maand ex belasting en poliskosten. Dat is ruim €600 per jaar!
Persoonlijk zou ik daar zelf wel een spaarpotje voor aanleggen. Zeker ook omdat de verzekering maximaal €2500 uitkeert voor een ziekte of kreupelheid per jaar en max €1500 voor een ongeval. Met maximaal 4 jaar heb je dit potje zelf ook aangelegd.

De premies staan op bijna alle site vermeld, of je kan het zo opvragen.
De premie is een bepaald percentage van de verzekerde waarde van je paard.
Maar het percentage van een paard dat voor €4500 is verzekerd is lager dan een paard dat voor €10.000.

Als je de verzekerde waarde van minder belang vind kan je die altijd nog laag inzetten en ziektekosten verzekering daaraan koppelen. Verzekerde waarde is nl niet het aankoop bedrag, de verzekerde waarde bepaal je zelf.

Als je flink kan sparen is een spaarpotje op de lange termijn altijd goedkoper.
Je zou bijv ook in het begin een verzekering kunnen nemen en ondertussen een spaarpotje opbouwen, zodra dit potje vol is zeg je de verzekering af en stort je de premie voortaan ook in dat potje.

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 16:31

ingvdh schreef:
Je moet er met verzekeringen vanuit gaan dat de basisdekking ook altijd de basis van de ziektekosten verzekering is.

Dus als je alleen tegen dood door ongeval verzekerd keert de ziekte kosten ook alleen maar uit bij ongevallen en niet bij een peesblessure.
Wil je dus alles gedekt hebben in de ziektekosten zal de basisverzekering ook alles moeten dekken. (en dat is dus de duurste basisverzekering).

Equipe paardenverzekering heeft wel een losse ziektekosten verzekering die alles dekt zonder een basis verzekering, maar deze kost €50 per maand ex belasting en poliskosten. Dat is ruim €600 per jaar!
Persoonlijk zou ik daar zelf wel een spaarpotje voor aanleggen. Zeker ook omdat de verzekering maximaal €2500 uitkeert voor een ziekte of kreupelheid per jaar en max €1500 voor een ongeval. Met maximaal 4 jaar heb je dit potje zelf ook aangelegd.

De premies staan op bijna alle site vermeld, of je kan het zo opvragen.
De premie is een bepaald percentage van de verzekerde waarde van je paard.
Maar het percentage van een paard dat voor €4500 is verzekerd is lager dan een paard dat voor €10.000.

Als je de verzekerde waarde van minder belang vind kan je die altijd nog laag inzetten en ziektekosten verzekering daaraan koppelen. Verzekerde waarde is nl niet het aankoop bedrag, de verzekerde waarde bepaal je zelf.

Als je flink kan sparen is een spaarpotje op de lange termijn altijd goedkoper.
Je zou bijv ook in het begin een verzekering kunnen nemen en ondertussen een spaarpotje opbouwen, zodra dit potje vol is zeg je de verzekering af en stort je de premie voortaan ook in dat potje.

Dankje voor je reactie! Ik heb opzich nu een prima spaarpotje (4/5000 euro ongeveer), tis denk ik meer iets van mezelf dat vaste maandelijkse kosten minder pijn doen dan in 1 keer 2000 euro ;) Ik ga er nog maar eens over nadenken :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Verzekeringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:51

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 21:03

Equipe heeft een verzekering die echt alleen ziektekosten dekt. Deze is heel uitgebreid, maar ook best prijzig!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:16

Roos_h schreef:
Dankje voor je reactie! Ik heb opzich nu een prima spaarpotje (4/5000 euro ongeveer), tis denk ik meer iets van mezelf dat vaste maandelijkse kosten minder pijn doen dan in 1 keer 2000 euro ;) Ik ga er nog maar eens over nadenken

Maar als je elke maand wat in je spaarpotje stopt zijn dat toch vaste maandelijkse lasten. Alleen geef je die dan niet aan een verzekering. En kan je mocht het nodig zijn dat potje aanspreken ipv de verzekering gaan vragen of een bepaalde behandeling door hun vergoed wordt. Als die niet vergoed wordt moet je het alsnog zelf betalen. Met jou basis spaarpotje zou ik zeker geen verzekering afsluiten. Je basis is echt al heel goed. En het geld wat je elke maand erbij doet levert je aan het eind van het verhaal veel meer op.

Met een pechpaard zou je weet ik hoeveel bij een DA kunnen moeten aankloppen. Maar reken er dan ook maar op dat je verzekering echt wel een keer gaat piepen. En met een beetje pech gooien ze dan je paard eruit. Heb je al die premie voor niks betaald. De verzekeraars zijn er niet om de paardenhouder te helpen. Ze zijn er om winst te maken. De minder ze uit moeten keren de beter. Dus risicopaarden zullen ze snel weren.

En als je een mazzelpaard krijgt wat nooit wat mankeert, heb je aan het eind een hele aardige spaarpot ipv dat de verzekering die heeft ;)

Mijn eigen ervaring met verzekeringen is slecht. Paard stapte ergens op een steen. Kwam er pas later uit, en ik mocht aan de verzekering gaan bewijzen dat het geweld van buitenaf was en geen overbelasting. Niet te doen en er werd dus fijn niet uitgekeerd.
Ik ga hoe dan ook altijd uit van een eigen potje.

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 22:20

rina schreef:
Maar als je elke maand wat in je spaarpotje stopt zijn dat toch vaste maandelijkse lasten. Alleen geef je die dan niet aan een verzekering. En kan je mocht het nodig zijn dat potje aanspreken ipv de verzekering gaan vragen of een bepaalde behandeling door hun vergoed wordt. Als die niet vergoed wordt moet je het alsnog zelf betalen. Met jou basis spaarpotje zou ik zeker geen verzekering afsluiten. Je basis is echt al heel goed. En het geld wat je elke maand erbij doet levert je aan het eind van het verhaal veel meer op.

Met een pechpaard zou je weet ik hoeveel bij een DA kunnen moeten aankloppen. Maar reken er dan ook maar op dat je verzekering echt wel een keer gaat piepen. En met een beetje pech gooien ze dan je paard eruit. Heb je al die premie voor niks betaald. De verzekeraars zijn er niet om de paardenhouder te helpen. Ze zijn er om winst te maken. De minder ze uit moeten keren de beter. Dus risicopaarden zullen ze snel weren.

En als je een mazzelpaard krijgt wat nooit wat mankeert, heb je aan het eind een hele aardige spaarpot ipv dat de verzekering die heeft ;)

Mijn eigen ervaring met verzekeringen is slecht. Paard stapte ergens op een steen. Kwam er pas later uit, en ik mocht aan de verzekering gaan bewijzen dat het geweld van buitenaf was en geen overbelasting. Niet te doen en er werd dus fijn niet uitgekeerd.
Ik ga hoe dan ook altijd uit van een eigen potje.

Ja dat is ook helemaal waar. Gewoon elke maand een bepaald bedrag bij de spaarpot erbij! Dan hou je het ook meer zelf in de hand natuurlijk. Vind het wel bijzonder teleurstellend dat verzekering altijd zo moeilijk doen. Waarom kan het niet gewoon zo werken als bij mensen... :+

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 22:22

Simbaa schreef:
Equipe heeft een verzekering die echt alleen ziektekosten dekt. Deze is heel uitgebreid, maar ook best prijzig!

Ja hier had ik over gelezen idd! Maar dan betaal je idd wel de hoofdprijs aan premie haha

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:15

Ik heb zelf gewoon een potje voor ze. Ooit verzekering gehad en dat doe ik dus nooit meer. 8 jaar lang verzekerd geweest maar nooit iets gebruikt dus toen alleen voor dood/blijvend ongeschikt 100% uitkering. Nou na het terug zetten werd hij kreupel opzich nog niet eens het ergste. Hij werd daarna accuut hoefbevangen en was met een week ingeslapen omdat het hoefbeen door de zool kwam. De verzekering wou 75% uitkeren omdat hij niet blijvend ongeschikt was... := de mevrouw vriendelijk verteld dat ik nu niet instaat was een fatsoenlijk gesprek te voeren omdat ik erg verdrietig was. Dus al die jaren betaald voor uit eindelijk 75%...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 23:50

Hier zijn al heel veel topics over.
Mijn advies; doe de premie die je zou moeten betalen in een pot. Je kunt hier de d a kosten uit betalen als je die nodig hebt. Normaal gesproken heb je een d a weinig nodig en zo hoog zijn de kosten over het algemeen niet. Je kunt pech hebben natuurlijk maar zo'n verzekering is weg gegooid geld. Zoals gezegd het kost klauwen vol geld en ze keren slecht uit. Ik heb mijn paard bij een onderling paardenfonds verzekerd. Die keren 90% uit bij dood of onbruikbaarheid verder niet. Maar dan heb je wel weer wat geld voor een nieuw paard en dat kost weinig.

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 00:42

Dankjulliewel voor de opmerkingen! Daar heb ik wat aan haha. Wel heel vervelend dat de meeste zulke nare ervaringen hebben met verzekeringen...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 10:25

Op zich zijn mijn ervaringen goed, altijd zonder morren uitgekeerd gekregen. Ook toen mijn paard in 6 weken tijd 3 maal geopereerd moest worden en later dat jaar toch uiteindelijk ingeslapen werd.

Toen ik de factuur van inslapen opstuurde als bewijs stonden daar kennellijk ook nog dingen op die gedeclareerd mochten worden en dat keerden ze toen ook uit, terwijl ik daar geen verzoek voor had gedaan.

Het kan dus wel :) . Maar in jou geval met de spaarrekening die je inmiddels hebt opgebouwd zou ik het niet doen.

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 12:46

ingvdh schreef:
Op zich zijn mijn ervaringen goed, altijd zonder morren uitgekeerd gekregen. Ook toen mijn paard in 6 weken tijd 3 maal geopereerd moest worden en later dat jaar toch uiteindelijk ingeslapen werd.

Toen ik de factuur van inslapen opstuurde als bewijs stonden daar kennellijk ook nog dingen op die gedeclareerd mochten worden en dat keerden ze toen ook uit, terwijl ik daar geen verzoek voor had gedaan.

Het kan dus wel :) . Maar in jou geval met de spaarrekening die je inmiddels hebt opgebouwd zou ik het niet doen.

Fijn dat het dus toch wel kan! Wel heel sneu voor je paardje... ik denk idd dat ik het niet ga doen :)