Buitenritten onverantwoord, wat kan ik doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaWitch

Buitenritten onverantwoord, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 12:15

Hallo,

Ik maak mij persoonlijk erg zorgen om een "stal" in de buurt. Hier worden paarden verhuurd aan alle ruiters, ervaren of onervaren. Regels van het rijden worden onderweg niet in acht genomen, iemand met een beetje ervaring mag zo met iemand zonder ervaring op rit. Er zijn nu al 3 ongelukken gebeurd in korte tijd met haar paarden. Te zware mensen worden op kleine paarden gezet, te lange mensen op te kleine pony's. Paarden ver in de 20 worden met regelmaat ingezet. Alles kan en alles mag, maar welzijn vd dieren wordt niet in acht genomen. Ohja, echt begeleiding is er niet bij. Dus geen leiding met ruiterbewijs oid.

Iemand een idee wat ik hiermee zou kunnen doen? Want ik vind het maar raar dat iemand zo een stal op kan zetten en paarden verhuurd.

Groet

Anoniem

Re: Buitenritten onverantwoord, wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 12:19

Als je je zorgen maakt om het welzijn doe je melding bij de dierenpolitie. Hiervoor kun je gewoon het 0900 nummer bellen dacht ik. Zij nemen dan een kijkje.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 12:45

Marije_1997 schreef:
Als je je zorgen maakt om het welzijn doe je melding bij de dierenpolitie. Hiervoor kun je gewoon het 0900 nummer bellen dacht ik. Zij nemen dan een kijkje.

Okee, ja had KNHS al gebeld, die verwezen mij door naar politie en/of gemeente. Dus gemeente gebeld, vond het ook al een rare situatie. Dus dan bel ik indd even de agenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:06

Als ze een gevaar zijn op de openbare weg dan is de politie idd de juiste instantie hiervoor :j

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 13:15

Is de stal ergens bij aangesloten (stichting veilig paardrijden, FNRS, etc)? zou ik die ook even bellen. Wat ze doet is duidelijk niet door hun gedekt.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 19:54

nessinator schreef:
Is de stal ergens bij aangesloten (stichting veilig paardrijden, FNRS, etc)? zou ik die ook even bellen. Wat ze doet is duidelijk niet door hun gedekt.

Nee, helaas is zij nergens bij aangesloten. Iets wat ik sowieso vreemd vind. Elke gek met een paard kan verhuren blijkbaar...

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 19:55

Gloa schreef:
Als ze een gevaar zijn op de openbare weg dan is de politie idd de juiste instantie hiervoor :j

Okee dankje!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 09:42

KarmaWitch schreef:
nessinator schreef:

Nee, helaas is zij nergens bij aangesloten. Iets wat ik sowieso vreemd vind. Elke gek met een paard kan verhuren blijkbaar...

Welcome in the real world......

Hoe je je op de openbare weg gedraagt is de verantwoording van degene die het doet, niet van degene die verhuurt. Gelukkig niet!!
Ben daar blij om want het geeft jou ook de ruimte om je ding te doen!

Je gaat het toch ook niet verbieden om Ferrari's te verhuren omdat er toevallig onlangs weer zo'n beest in de sloot belandde.

Zo lang die paarden gevoerd en verzorgt worden, kan ook de politie er vrij weinig mee. Pas op dat je je eigen beelden niet projecteerd op een situatie waarvan je DENKT te weten hoe het zit.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:20

Ik zou het in de gaten houden en de politie bellen op het moment dat er wat gebeurt, dan kunnen ze er misschien wat mee. Anders blijft het jou verhaal tegen dat van hun, daar kom je niet verder mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 18:26

Serieus Ikke? The real world is nog altijd zo dat als iemand met een paard brokken maakt de eigenaar van het paard hiervoor verantwoordelijk is. Je kunt natuurlijk de (dieren)politie bellen maar de eigena(ar)esse van de paarden neemt zelf een onverantwoord groot risico en krijgt vanzelf een keer de rekening ervoor gepresenteerd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:26

Babootje schreef:
Serieus Ikke? The real world is nog altijd zo dat als iemand met een paard brokken maakt de eigenaar van het paard hiervoor verantwoordelijk is. Je kunt natuurlijk de (dieren)politie bellen maar de eigena(ar)esse van de paarden neemt zelf een onverantwoord groot risico en krijgt vanzelf een keer de rekening ervoor gepresenteerd.

Nou, doe eens een paar wetsartikelen waarop je d'r aan zou willen pakken......

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 20:49

Tja er zijn een aantal bekende stallen die paarden verhuren zonder begeleiding, ik meen oa het fjordenpaard in Drenthe. Die vertrouwen erop dat de ruiter eerlijk aangeeft hoe goed die kan rijden. Er zijn ook best vaak topics hier op bokt waarin mensen zoeken naar onbegeleide buitenritten. Omdat het nu eenmaal erg fijn is om je eigen plan te trekken.

Ik zou niet weten welke wet hiertegen is eigenlijk...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 21:27

Babootje schreef:

Ja en nee.
Als ik mijn paard uitleen ben ik verantwoordelijk, zo ook bij verzorgen/enkele dagen lease zonder bedrijfs-/huurcontract.
Als ik een auto huur en daarvoor een huurcontract teken ben ik op dat moment verantwoordelijk voor boetes/ongevallen.
Voor een ongeval zit er gelukkig een verzekering op de auto.. maar dan kan het zijn dat ik alsnog een (flink) ER moet betalen.

Officieel paardenverhuurbedrijven hebben een (bedrijfs-)verzekering die bij ongevallen uitkeert.
Als de huurder ergens rijt waar het niet mag en hij wordt daarvoor beboet is dat echt voor de betreffende ruiter.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 09:53

troi schreef:
Tja er zijn een aantal bekende stallen die paarden verhuren zonder begeleiding, ik meen oa het fjordenpaard in Drenthe. Die vertrouwen erop dat de ruiter eerlijk aangeeft hoe goed die kan rijden. Er zijn ook best vaak topics hier op bokt waarin mensen zoeken naar onbegeleide buitenritten. Omdat het nu eenmaal erg fijn is om je eigen plan te trekken.

Klopt, ik ben inderdaad bekend met FP. Alleen als deze het niet vertrouwen, zullen ze de makkelijke paarden meegeven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 10:34

KarmaWitch schreef:
troi schreef:

Klopt, ik ben inderdaad bekend met FP. Alleen als deze het niet vertrouwen, zullen ze de makkelijke paarden meegeven.

Maar dan nog weet je niet of die ruiters zich goed gedragen en daadwerkelijk kunnen rijden.. Ik vind het vrij bizar eigenlijk.