Merrie bang van nieuwe ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Merrie bang van nieuwe ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 22:17

Hej allemaal,

ik heb eerlijk gezegd geen idee of ik hier iets van moet denken of niet, er iets achter kan/moet zoeken ofzo.
Vandaar hoop ik dat er misschien iemand iets soortgelijk heeft meegemaakt of er iets in herkent.

Mijn merrie (4,5j oud / PRE) is in onze kudde van 4 heel duidelijk de underdog, ze staat er nu ruim een jaar bij en ze wordt dus weggezet door de anderen van het eten en het drinken. Zodra de anderen weggaan, kan ze wel eten en drinken en 's avonds krijgt ze apart in haar stal ook een eigen portie eten en een hoop hooi.

Nu hebben de eigenaars sinds 2 weken een nieuwe ruin op proef, maar daar is nog geen stal voor, dus die staat met een schuilhokje op de weide naast onze piste. De dag nadat hij is aangekomen, heb ik wat grondwerk in de piste gedaan en mijn merrie Jenara de kans gegeven om even kennis met hem te maken. Ze moest niets van hem weten en was heel erg gefocust op mij, ik heb er toen niet echt iets van gemaakt en gewoon gewerkt met haar, ze was ietsjes drukker dan anders, maar niets bijzonder.

De volgende dag ging ik rijden, ze was lekker relax zoals altijd, ik ben nog wat aan het instappen aan een iets langere teugel, maar ze loopt fijn ontspannen. We stappen naast de weide met de nieuwe ruin en die stapt een stukje met ons mee. Ik draai af om een cirkel te maken en nét op het moment dat hij achter ons is, begint die nieuwe even stampij te maken en gaat even helemaal crazy. Jenara schrikt zich een ongeluk en schiet er vandoor, hierdoor kom ik helaas ten val aangezien ik mijn balans volledig kwijtraakte door het plotse vertrek.
Ik heb haar weer kunnen kalmeren en als ze terug rustig was, terug opgestapt en nog eventjes doorgereden. Ik had me wel flink zeer gedaan, dus heb ook niet doorgevraagd, maar ze liep echt met een enorme boog om het nieuwe paard heen als die aan het hek stond, kreeg haar er niet in de buurt.

Door de pijn heb ik een week niet gereden, maar gisteren voor het eerst dus wel terug. Dit keer eerst even aan de longe, maar ze was weer gewoon rustig, dus ik opgestapt. De nieuwe ruin staat wat verderop in zijn schuilhok, en Jenara is redelijk ontspannen. Plots schiet ze er weer vandoor, dit keer bleef ik gelukkig wel zitten, maar als we eenmaal stilstaan, zie ik dat de ruin weer aan het hek van de piste staat... Ze was dus duidelijk geschrokken van zijn naderen. Ik was zelf ook even geschrokken, maar samen met Jenara weer proberen wat te ontspannen en na een tijdje lukte dat wel wat. Uiteindelijk heb ik haar wel een toertje of 2 met lange hals (dit keer wel geen losse teugel) mooi voorwaarts-neerwaarts laten stappen en dan ben ik gestopt.

Nu vraag ik me dus af of er manieren zijn waarop ik dit kan "trainen"? Dat ze dus minder heftig reageert op dit paard, en eventueel andere paarden in de toekomst. Want meestal ben ik wel mee als ze schrikt (normaal bouwt ze ook op voorhand al wat spanning op en voel ik het aankomen), maar nu komt het dus zo plots en ik heb niet zo veel zin om nog veel zo te vallen ... Zijn er mensen met ervaring hiermee? En met eventuele tips & tricks? Ik voel mezelf er namelijk ook wat onzeker van worden en dat gaat al helemaal niet helpen natuurlijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:22

Kan het zijn dat je paard gestressed is in de groep waar ze de underdog is? Als ze al een jaar niet met de groep kan eten ..., zou ik haar sowieso verplaatsen. Lijkt me niet fijn voor haar in het dagelijks leven, leuke sociale groep is het schijnbaar niet.
Misschien is ze gewoon bang voor andere paarden, omdat andere paarden gewoon nooit aardig voor dr zijn?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 22:28

Mindim schreef:
Kan het zijn dat je paard gestressed is in de groep waar ze de underdog is? Als ze al een jaar niet met de groep kan eten ..., zou ik haar sowieso verplaatsen. Lijkt me niet fijn voor haar in het dagelijks leven, leuke sociale groep is het schijnbaar niet.
Misschien is ze gewoon bang voor andere paarden, omdat andere paarden gewoon nooit aardig voor dr zijn?

Dat is iets waar ik inderdaad al aan heb gedacht..
Het goede nieuws daarvoor is wel dat ze zowieso eind deze maand verhuist naar een andere stal en daar ook in een klein groepje komt, waar er op meerdere plaatsen eten voorzien is, zodat ze allemaal altijd kunnen eten. Daarbij heb ik ook gevraagd naar een groepje met minder dominante paarden, dus hopelijk gaat het daar voor haar allemaal wat beter!

Verder ziet ze er wel heel erg goed en gezond uit en ze komt ook zeker niet gestressed over ... ze is altijd heel fijn en relax om mee te werken .. Maarja wie weet dat het toch meer impact heeft dan ik besef. Hopelijk doet de verhuis haar goed op de lange termijn!

pillow

Re: Merrie bang van nieuwe ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:49

kun je haar in de bak laten lopen, zodat ze aan de andere kan wennen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:58

Jenara schreef:
Mindim schreef:

Dat is iets waar ik inderdaad al aan heb gedacht..
Het goede nieuws daarvoor is wel dat ze zowieso eind deze maand verhuist naar een andere stal en daar ook in een klein groepje komt, waar er op meerdere plaatsen eten voorzien is, zodat ze allemaal altijd kunnen eten. Daarbij heb ik ook gevraagd naar een groepje met minder dominante paarden, dus hopelijk gaat het daar voor haar allemaal wat beter!

Verder ziet ze er wel heel erg goed en gezond uit en ze komt ook zeker niet gestressed over ... ze is altijd heel fijn en relax om mee te werken .. Maarja wie weet dat het toch meer impact heeft dan ik besef. Hopelijk doet de verhuis haar goed op de lange termijn!

Ik snap je hoor. Mijn paard was ook de underdog, hij is heel sociaal en geheel over kling gejaagd in de kudde waar hij stond, tot kreupelheden aan toe. Uiteindelijk kon hij mee eten en zag hij er iets relaxter uit, maar het was niet het paard dat ik kende.
Ik ben van stal verhuisd en hij staat nu op zijn plek, nu zie ik mijn superrelaxte dier weer terug, want hij is happy.

Dus super dat je verhuisd!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:19

Als je toch over een maand verhuist zou ik zeggen, doe geen moeite om je merrie nog aan die ruin te laten wennen.
Als je bang bent met rijden, kan je die ruin in de stal van jouw paard zetten als jij in de piste wilt rijden? Dan hoef je die ruin niet meer in de gaten te houden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:24

Net als Ibbel aangeeft ging ik daar nu ook geen moeite meer in stoppen.
Ik heb ook eens een paard gereden die bang bleef van een paard dat steeds op de bakrand afstormde.
Daar bleef ik als hij in de buurt was steeds 3 meter van de hoefslag af en dat ging wel prima.
Later is dat andere paard steeds minder agressief gaan doen en ging rijden wel prima, maar zover kom jij niet want dan ben je al weg.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:26

Zou paard juist loslaten samen met de ruin zodat ze de rangorde kunnen bepalen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:28

elnienjo schreef:

En dan de merrie in het hoekje gejaagd worden en half dood getrapt worden?

Paarden die hier naast elkaar niet matchen gaan niet bij elkaar.
Pas als ze elkaar zonder lelijk doen naast elkaar dulden gaan ze op een groot weiland met gras (afleiding) om echt aan elkaar te wennen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:41

Jenara schreef:
De dag nadat hij is aangekomen, heb ik wat grondwerk in de piste gedaan en mijn merrie Jenara de kans gegeven om even kennis met hem te maken. Ze moest niets van hem weten en was heel erg gefocust op mij, ik heb er toen niet echt iets van gemaakt en gewoon gewerkt met haar, ze was ietsjes drukker dan anders, maar niets bijzonder.

Ik denk dat je op die manier je paard de stress injaagt. Ofwel laat je hen kennismaken op gelijke manier. Dus allebei vrij (maar dan moet je wel zorgen dat ze plaats genoeg hebben om mekaar te ontwijken, dus liefst een grote weide met voldoende gras) of allebei onder controle van een begeleider. Wat je nu doet is de ruin die vrij is in contact brengen met je merrie die op dat moment moet luisteren naar jou. Het is een beetje te vergelijken met een aangelijnde hond die contact maakt met een loslopende hond. Meestal geen groot succes en een bron van stress voor de aangelijnde hond.
Als je toch wil rijden of iets doen met je paard in de piste naast de wei met de ruin zou ik de ruin compleet negeren en van je paard vragen hetzelfde te doen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:45

_Penotti schreef:
elnienjo schreef:

En dan de merrie in het hoekje gejaagd worden en half dood getrapt worden?

Paarden die hier naast elkaar niet matchen gaan niet bij elkaar.
Pas als ze elkaar zonder lelijk doen naast elkaar dulden gaan ze op een groot weiland met gras (afleiding) om echt aan elkaar te wennen.

Ze kunnen zelf hun rangorde bepalen als je ze los laat op de wei. Maar dan moet je er als eigenaar niet tussen willen komen. Als merrie haar onderdanigheid laat blijken ipv volle bak terug te vechten is het voor het andere paard meestal gewoon geregeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 08:49

elnienjo schreef:

Oei, dat zou ik dus niet doen. Veel te veel kans op ongelukken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:11

elnienjo schreef:

Zinloos aangezien TS over een maand naar een andere stal gaat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:44

Mindim schreef:
elnienjo schreef:

Oei, dat zou ik dus niet doen. Veel te veel kans op ongelukken.

Inderdaad. Dan kun je vooraf al een afspraak met de DA maken,want het onderdanige paard krijgt zeker flinke klappen. En wordt daarna nog veel banger.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 19:04

@Pillow, dat is zeker iets om eens te proberen, dan krijgt ze zelf inderdaad de kans om hem op te zoeken of net niet ... Hoewel ik vrees dat ze hem vooral gaat proberen te vermijden, maar wel het proberen waard!
Ik probeer er binnenkort eens tijd voor te maken!

@Ibbel, de ruin zelf gaat ook niet blijven, de eigenaars hebben beslist hem niet te kopen, dus laten wennen heeft inderdaad weinig zin ... Ik vraag me dus ook af in hoeverre het specifiek dit paard is, of dat ik dat probleem met veel andere paarden nog ga hebben, want uiteindelijk is het wel de bedoeling dat ik gewoon ga kunnen rijden waar er vreemde paarden in de buurt zijn, zonder dat ze er vandoor schiet als er één in haar richting komt ... Hem in mijn merrie haar stal zetten is eventueel een optie tijdelijk, dat moet ik even bespreken met de eigenaar van stal!

@Penotti, Phew ja vervelend ook! Deze doet eigenlijk echt niet opzichtig agressief, kan natuurlijk wel wat in kleine gedragingen zitten die mij dan niet meteen opvallen .. En ik hield nu inderdaad al wat van de hoefslag weg, maar het probleem zit hem dus vooral in het moment dat ik wegdraai van de ruin ... als hij dan beweegt of in haar richting komt, schiet ze weg. Gelukkig weet ik dat nu en zit ik beter voorbereid en ga er dan, hopelijk, niet meer zo snel af vallen.

@elnienjo, het is een manier, maar aangezien beide paarden niet blijven op deze plek, lijkt het mij wat onnodig risico's nemen ... Ik weet dat de mijne heel onderdanig is, maar dus geen idee hoe hij gaat reageren, ik ken het paard ook helemaal niet en onze begaanbare weides zijn op dit moment ook niet echt groot genoeg om dit veilig te kunnen doen, er is niet voldoende ruimte om van elkaar weg te lopen.

@Sclimpre, ja ik snap je vergelijking wel, nu is het wel zo dat ik haar er niet naartoe gedwongen heb, ik had haar aan een lange longeerlijn, aan een kaptoom en ben zelf even dag gaan zeggen tegen het nieuwe paard, maar ze maakte dus langs geen kanten aanstalten om hem te begroeten, dus heb ik het er maar bij gelaten.
Haar eens loslaten in de piste naast hem lijkt me dan toch wel een optie om eens te proberen!
En ja, dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, zo heb ik die bewuste zaterdag ook gereden, gewoon ruin genegeerd en dan lag ik er plots knal af met nu een paar weken fysio als gevolg .. Ik ben normaal ook echt wel van het principe "negeren, er is daar niets te zien", maar heb niet zo'n zin in nog eens in het zand bijten :+

Bedankt in ieder geval voor het meedenken! Ik ga in ieder geval eens kijken hoe ze reageert als ze gewoon lso in de piste ernaast kan lopen. En eventueel eens bespreken met de staleigenaar of ik de ruin in mijn paard haar stal kan zetten of iets anders als ik rijd de komende paar weken!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:28

Ibbel schreef:
elnienjo schreef:

Zinloos aangezien TS over een maand naar een andere stal gaat.

En daarbij heeft dat andere paard een andere eigenaar en daar mag je dan ook niet zomaar iets mee gaan doen wat risico op blessures inhoudt.