Ervaringen met het verhogen van een trailer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cequinta

Ervaringen met het verhogen van een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 00:01

Ik heb een trailer van binnen maat 210 hoog.
Nu zijn de wanden aan vervanging toe en wil ik deze gaan vervangen met betonplex 18mm.

Ik heb nog een 1 jarige in de opfok lopen, die een verwachte stokmaat van 1.70/1.75 gaat krijgen.

Nu was ik, omdat ik toch de wanden ga vervangen, me aan het oriënteren of het mogelijk is om de trailer te verhogen?
Ik zag een aantal trailers op marktplaats tegen waarbij stond dat deze verhoogd waren.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik kwam ergens een bericht tegen dat er geadviseerd werd om H profielen en dan te verhogen met hout, maar ik kan me dit niet voor het beeld brengen hoe dit dan zal moeten gaan?

Graag alleen reacties met oplossingen, niet van het kopen van een andere trailer.
Mocht ik in dit topic niks uithalen, kan ik me nog altijd bedenken om toch voor een andere trailer te gaan kijken.

Ik rijd geen wedstrijden en trailer zal hooguit 3 keer per jaar gebruikt worden. Dus een nieuwe trailer van 3000,- zie ik niet zitten hiervoor :)

kiki1976

Re: Ervaringen met het verhogen van een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 07:59

In theorie zou het gewoon moeten kunnen.
Maar hoeveel cm zou je hem willen verhogen?

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 08:30

kiki1976 schreef:
In theorie zou het gewoon moeten kunnen.
Maar hoeveel cm zou je hem willen verhogen?

Het liefst 20/30cm zodat ik op een normale 230/240 binnenmaat uitkom.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 08:49

Je zal denk ik wel moeten bekijken hoeveel zwaarder de trailer gaat worden met een nieuwe, hogere opbouw. Als het gewicht meer dan 20% stijgt zal de trailer opnieuw gekeurd moeten worden: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... Paragraaf2 zie 6.3 i en j .

Verder houd je minder laadvermogen over, dus je zal ook moeten zien of jouw dan grote paard er qua gewicht nog op mag.

Overigens weet ik niet of het nog veranderingen op de kogeldruk teweeg zal brengen, zover zit ik daar allemaal niet in, maar er zijn vast anderen op bokt die dat wel weten of anders kan je dat navragen bij verschillende trailerzaken.

En je zal je moeten afvragen of het geheel niet te windgevoelig gaat worden als hij 20-30 cm. hoger wordt.

Voor een groter paard zal je misschien ook je borst- en bilstang moeten verhogen, ik denk dat er eentje bijplaatsen dan beter is voor de constructie dan alleen hogere stangen gebruiken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 08:52

Nou dat was ook mijn idee Jet, wat doet de trailer qua balans omdat je ook het hoogte punt gaat veranderen. Hoe stabiel is deze dan, en wat doet het met wind.

En daarnaast idd het gewicht, dus sws daarna op de weegschaal zetten.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:00

daar zal best wel een soort van formule voor zijn, hoogte dan moet ie zo breedt zijn. je bouwt dan een hele nw trailer. hoe zit dat met type goedkeuring? dan zou je beter andere, hogere, trailer aan kunnen schaffen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:05

Klinkt misschien raar hoor, maar als je echt van plan bent de trailer maar zo weinig te gaan gebruiken is het misschien wijzer om deze te verkopen en die paar keer een trailer te huren of een paardentaxi voor die paar ritjes in te schakelen.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 09:15

Jet schreef:
Klinkt misschien raar hoor, maar als je echt van plan bent de trailer maar zo weinig te gaan gebruiken is het misschien wijzer om deze te verkopen en die paar keer een trailer te huren of een paardentaxi voor die paar ritjes in te schakelen.

Daar heb je gelijk in.
Enkel ben ik nu dit jaar van plan om 4/5 keer met paard naar het zangersheide te gaan.
En hier twee paarden taxi’s in de buurt vragen zich daar 100,- voor. Een trailer huren is ook vaak duur voor een heel weekend.
En ik heb liever ook dat ik zelf een trailer bezit, mocht er onverwachts iets gebeuren en ik met spoed naar een kliniek moet.

Mijn merrie wordt opnieuw geïnsemineerd en wil volgend jaar meedoen aan de veulenpresentaties.

Dus als ik de DA laat komen en deze zegt mij dat ik moet vertrekken omdat ze hengstig is, wil ik graag meteen kunnen gaan Ipv eerst rand en stad te moeten rond bellen. Die tijd heb ik gehad toen ik geen trailer had, en die stress wil ik niet nog eens.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 09:17

Normale trailers hebben ook 2.30 binnenhoogte.
Mijn vloer is 2.55 breed, zoals de meeste tweepaards trailers.

Ik zou er ook een 20 cm spijlen aan kunnen laten lassen.

Maar ik wil een dezer dagen de kap afhalen, zodat ik ook weet hoe deze bevestigd is. En ik dan ook meer de constructie kan zien.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:24

2 Paards heeft idd wel een wat bredere basis dan een 1½ paards.

Hoe bedoel je spijlen eraan lassen? Aan de tussen profielen om die zo te verlengen?
Persoonlijk zou ik daar zelf niet voor kiezen en gaan voor nieuwe.
Is tevens verzinkt materiaal

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:33

Vloer 255 breed??
Verhogen kan maar is een hoop werk. Je moet dan het dak er af halen en de hoekprofielen verhogen.Wel ervoor zorgen dat deze goed verband hebben met de bestaande profielen. De strook die je er op zet kun je het beste met H-profiel op de oude wanden zetten. Eventueel het u-profiel waar het dak nu aan vast zit weer op de verhoging plaatsen.
En natuurlijk word je trailer hier iets zwaarder en windgevoeliger van maar dat is bij normale weersomstandigheden geen reden om het niet te doen. Tenslotte hebben alle nieuwe trailers deze hoogte

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 10:20

Ja het is een 2 paards trailer en alle trailers tegenwoordig hebben een binnenhoogte van circa 230/240 tegenwoordig.

De bodem binnenin de trailer is 155breed, gister gemeten. Sorry bedoelde 155 haha, typfoutje.

We willen de trailer nu sowieso een nieuwe bodem plus nieuwe wanden geven, dus de trailer gaat sowieso uit elkaar en krijgt overal nieuw hout.
Dus vandaar de vraag of en hoe het mogelijk zou zijn om dan ook meteen de trailer 20cm te verhogen.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 10:21

Afbeelding
Afbeelding

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 14:12

Omdat iemand mij erop wees dat hout kopen hartstikke duur is en ik gewoon voor een nieuwe trailer moet gaan.

Ik heb 2 XL platen van 18mm
En 1 XL plaat van 24mm (voor de bodem)
Voor een totaalprijs van 370,-
Beiden berken betonplex klassa A. Geen Russische rotzooi.

Zeg met de kit en het waterbestendige verf voor de zaagranden mee in te smeren vd betonplex 450,-

En dan hier en daar nieuwe bouten gebruiken.
En dan het geld voor de verhoging.

Ik weet wel dat ik voor 1000,- geen trailer heb met alle wanden en bodem tiptop in orde en Nieuwstaat hout.

En wij willen graag dit project aangaan betreffende het vernieuwen van al het hout. Dus trailer wordt geheel gestript.
En daarom mijn vraag, als we dan toch bezig zijn, ik er heus nog wel 200/300 bovenop wil gooien voor H profielen met hout voor te verhogen (mits het mogelijk en vooral veilig is!). Anders gaan we het niet doen natuurlijk.
Maar ik zag een paar oude advertenties voorbij komen van trailers die ook verhoogd zijn. Dus vandaar dit topic :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 14:17

xPenny schreef:
Jet schreef:

Daar heb je gelijk in.
Enkel ben ik nu dit jaar van plan om 4/5 keer met paard naar het zangersheide te gaan.
En hier twee paarden taxi’s in de buurt vragen zich daar 100,- voor. Een trailer huren is ook vaak duur voor een heel weekend.
En ik heb liever ook dat ik zelf een trailer bezit, mocht er onverwachts iets gebeuren en ik met spoed naar een kliniek moet.

Mijn merrie wordt opnieuw geïnsemineerd en wil volgend jaar meedoen aan de veulenpresentaties.

Dus als ik de DA laat komen en deze zegt mij dat ik moet vertrekken omdat ze hengstig is, wil ik graag meteen kunnen gaan Ipv eerst rand en stad te moeten rond bellen. Die tijd heb ik gehad toen ik geen trailer had, en die stress wil ik niet nog eens.

Bij spoed kliniek is zelf rijden af te raden ivm te emotioneel en zangersheide ivm dek zou stalling daar te overwegen zijn. Ik zou even goed ervoor gaan zitten met de prijzen en een rekenmachine, want ik vermoed dat je voor die paar keer goedkoper uit bent met huren taxi of trailer. Trekauto kost ook meer dan een simpel kan paar zakken voer in auto om naar stal/werk/etc. te komen auto.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 14:35

Citaat:
Bij spoed kliniek is zelf rijden af te raden ivm te emotioneel en zangersheide ivm dek zou stalling daar te overwegen zijn. Ik zou even goed ervoor gaan zitten met de prijzen en een rekenmachine, want ik vermoed dat je voor die paar keer goedkoper uit bent met huren taxi of trailer. Trekauto kost ook meer dan een simpel kan paar zakken voer in auto om naar stal/werk/etc. te komen auto.

Merrie overnacht daar sowieso op zangersheide.
Bedoeling is om met de jaarling op wedstrijd te gaan, al is dat pas over 3/4 jaar.

Trekauto hebben we en gaat ook niet weg? De auto is van mijn vriend en heb zelf een normale Citroën c1.

Wij willen gewoon de trailer aanhouden of in ieder geval een trailer hebben. Geloof me, ik heb jaren geen trailer gehad maar zoals eerder reeds aangegeven wil ik dit niet nog eens.
Merrie wordt jaarlijks gedekt, moet naar presentaties en veulen wordt verkocht. Ook dan wil ik paraat kunnen staan voor verkoper om dier af te leveren.
Die stress dat ik heb gehad dat ik 10 nummers kon afbellen om überhaupt vervoer te kunnen regelen. Ik wil ook kunnen vertrekken met paard als iets last minute gebeurd. Zoals eerder aangegeven dat wanneer mijn DA zegt dat merrie hengstig is en naar Zangersheide moet. Dan kan ik helaas geen dag wachten met vervoer...
Kan ik in mijn geval weer een hengstigheid wachten. Moet het sperma ook nog eens pakken want anders moet je weer terug.

Ik wil gewoon mijn eigen, en niet zo van andere afhankelijk te moeten zijn.

Als trailer vernieuwd is, en altijd netjes binnen staat. Neem aan dat hout toch wel makkelijk 5 Jaar goed zal blijven?
Als ik dan elk jaar 5 keer 100,- moet betalen. 500,-
500,- x 5= 2500,-
Vind ik dan zonde geld en heb ik liever iets voor mezelf.

Maar om een trailer nu van 2500/3000 te gaan kopen voor die paar keer dat ik hem nodig heb.
En als ik in de toekomst vaker weg ga met jaarling wat dan klaar staat voor wedstrijd sport, dan wil ik die overweging heus wel maken voor een duurdere, maar als ik dan al een heb staan wat het goed doet?

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 15:23

Even kijken wanneer ik hem strip of ik ook deze profielen zo krijg, en hoe deze constructie is. Dat ik misschien hier nieuwe van kan laten maken bij een trailer verkoper.
Afbeelding

Ik zou al geholpen zijn als de kap misschien alleen van voren iets verhoogd wordt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 13:43

Ik zou de bestaande profielen laten verlengen door een professionele lasser.

Voor 370 euro heb je bruin betonplex neem ik aan?

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 13:49

Tessebes schreef:
Ik zou de bestaande profielen laten verlengen door een professionele lasser.

Voor 370 euro heb je bruin betonplex neem ik aan?

Ja sowieso door een professionele lasser. MITS het mogelijk en veilig is natuurlijk! Anders beginnen we er natuurlijk niet aan en kan ik voor mezelf 3 jaar sparen, wanneer jaarling groot is voor een andere trailer.
En nu deze trailer gebruiken voor huidige merrie.

Ja klopt, kleur bruin. Wellicht maak ik er misschien leuke stroken kleur op doormiddel van wrap om hem “beetje” op te pimpen. Maar de kleur maakt mij niks uit, als hij maar veilig rijdbaar is.

Als we de trailer gestript hebben, laten we even een lasser kijken van mijn vriend zijn werk. Hij werkt bij een transportbedrijf en hun hebben 2 professionele lassers in dienst. Hun wilden me dat met en met (als ze tijd over hebben) gratis lassen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 16:41

Is inruilen op andere trailer geen optie?
Als je trailer gestript is en je moet onverhoopt weg met je paard zul je toch ook een andere trailer moeten huren.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-20 17:22

cissy schreef:
Is inruilen op andere trailer geen optie?
Als je trailer gestript is en je moet onverhoopt weg met je paard zul je toch ook een andere trailer moeten huren.

Ja dat is dan voor eenmalig.
Trailer kap en zadelkamer hebben we er inmiddels uit.
Binnenkort gaan we de platen eruit halen.

We hebben de trailer pas echt in eind Mei nodig met het dekseizoen.

Afbeelding

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-20 17:04

Alles is nu definitief besteld.
Nieuwe spijlen incl verzinken besteld. De oude meegegeven als mal en deze worden nieuw gemaakt en dan 30cm langer.

XXL king size platen besteld van 215x385, door en door Fins berken, fortodeck 18mm met 1 zijde antislip voor de zijwanden. Hierdoor kan ik de zijwanden realiseren door ze 1.82 hoog te maken Ipv de 1.52 hoog wat er nu op zit.

Bodem 24mm met antislip zijde fortodeck Fins berken besteld.

Eigenlijk wordt alles dezelfde constructie zoals de trailer voorheen was, alleen 30cm hoger.

Trailer gaat nu dus 240 hoog worden binnenzijde (zoals alle trailer tegenwoordig zijn kwa hoogte).

Er gaat niks gelast worden, alles blijft dezelfde constructie dus.

Het is een 2 paards trailer, waarvan deze enkel gebruikt gaat worden voor 1 paard, of 1 paard met veulen. Trailer wordt hierdoor iets zwaarder natuurlijk maar heel veel zwaarder valt wel mee.

Auto mag 2100 trekken, en trailer weegt nu 620kg volgens kentekenbewijs. Verwachting is dat trailer rond de 700kg nu gaat wegen leeg. Mits kenteken klopt natuurlijk.

Dus zou trailer geladen met een paard van 600kg rond de 1300/1400 wegen.

Max massa trailer is 2000kg volgens kenteken.

Anissa_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 10:25

Succes met de verbouw! Klinkt zo als een mooie oplossing :D
Waar heb jij je platen vandaan voor de zijwanden? Er is zoveel te vinden op internet dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 13:06

Anissa_B schreef:
Succes met de verbouw! Klinkt zo als een mooie oplossing :D
Waar heb jij je platen vandaan voor de zijwanden? Er is zoveel te vinden op internet dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik heb ze bij Jongeneel gehaald :)
De XXL platen staan niet op de site maar moeten besteld worden.