Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
bigone schreef:Ik zou dus nooit een paard van mij op een manege plaatsen maar dat is ieder zijn keus. Kan me goed voorstellen dat het dier niet gelukkig word van elke dag met andere ruiters rondlopen, als ze al een beetje kunnen rijden. En nu begint ze vervelend te worden dan word het leven op de manege gewoon niet leuker.
Barretta schreef:bigone schreef:Ik zou dus nooit een paard van mij op een manege plaatsen maar dat is ieder zijn keus. Kan me goed voorstellen dat het dier niet gelukkig word van elke dag met andere ruiters rondlopen, als ze al een beetje kunnen rijden. En nu begint ze vervelend te worden dan word het leven op de manege gewoon niet leuker.
Dat kun je wel stellen maar ik kan mij ouders ook geen 4 jaar lang opzadelen met het verzorgen van mijn paard iedere dag. Het is nu eenmaal veel werk en je kunt nooit een dagje zomaar van huis. Ook dat mijn paardje weg aan het kwijnen was speelde mee. Hij word bereden door twee vaste ruiters en in de les vind hij het behoorlijk prima wel. Dus ik weet niet of het daar aan ligt..
mairead schreef:Wat/Hoeveel/Hoe vaak krijgt hij te eten op de manege en is dat anders tov van wat hij eerst kreeg? (Evt denken aan maagzweren als hij niet voldoende ruwvoer krijgt?)
Hoe veel uren per dag komt hij buiten met soortgenootjes tov eerder?
Hoe groot en hoe licht is zijn box tov zijn oude box? Kan hij nog fysiek contact hebben met andere paarden in zijn box? Is dat ook anders tov zijn oude box?
Past het zadel nog? Wanneer is die voor het laatst gecheckt?
Gebit ook in orde?
Ik stel deze vragen omdat de meeste maneges nou niet bepaald vooruitstrevend zijn op het gebied van voerbeleid en paarden op maneges meestal maar heel beperkt vrije beweging hebben met soortgenootjes (vooral s winters). Boxen zijn vaak ook krap en donker en soms is ook geen sociaal contact tussen paarden mogelijk op stal. Ook laat de kwaliteit van het harnachement vaak te wensen over...
daarnaast heb je ook meer verkeer door de gangen, een grotere groep op de weide... dat heeft allemaal grote invloed. Is hij niet te snel te veel aan werk gezet? Barretta schreef:Op de manege word hij elke week door vaste ruiters gereden.