Ruin wordt hengst bij zien andere paarden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZarankaII

Ruin wordt hengst bij zien andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 20:25

Hoi, mijn 5 jarige ruin wordt ineens een hengst in zijn gedrag bij het zien van vreemde paarden. Zou hij niet goed gecastreerd zijn? Vanmorgen lekker gereden bij de vereniging maar er kwamen vreemde paarden binnen en ik was aan de hand nog wat aan het uitstappen met m, toen maaide hij met zijn voorbenen en raakte mijn arm, gelukkig niks ernstigs aan over gehouden. Vorige keer deed hij dit maaien ook al bij mijn man. Zouden supplementen tegen hormonen een idee zijn? Ik heb hem met uiteinde van touw in zijn hals geslagen toen hij dit deed, niet heel hard maar consequent zeg maar. Heb hem 1.5 jaar maar eerder deed hij dit niet, wel rijden we pas sinds kort daar en ziet hij nu pas vreemde paarden. Hij kent hierin ook nog weinig.

heidy_wilco

Re: Ruin wordt hengst bij zien andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:33

Als je wilt weten of hij goed gecastreerd is, zou je de dierenarts erbij moeten halen, dat kunnen wij helaas niet zien vanaf het beeldscherm. Is hij laat gecastreerd? Trouwens, klinkt misschien wat hard, maar als hij zo begint te maaien, mag je hem best op de sodemieter geven. Liever een keer hard en duidelijk, dat het ook klaar is en niet dat het wat aan blijft modderen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.Gecastreerd of niet gecastreerd, maaien is not done en potentioneel gevaarlijk (zoals je al gevoeld hebt).

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 20:44

Hij is wat ik weet op 3 jaruge leeftijd gecastreerd en dekte het eerste jaar onze haflingermerrie nog,nu niet meer. Ja hij schrok wel van mijn reactie op zn maaien en mn man had vorige keer niks gedaan toen hij maaide dus misschien dat hij zich toen bevestigd voelde in zijn gedrag. Mijn man is eeenbeetje angstig wat dat betreft. Maar maaien is het ergste maar ook onder zadel wordt hij druk als er vreemde paarden aankomen of aanwezig zijn, ik ben m tot nu toe goed de baas en ga dan extra werken met hem om hem af te leiden, ik hoop dat dit een kwestie van wennen is voor m.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 20:58

Ik heb een voormalig dekhengst. Hij vertoont dit gedrag ook nog wel eens, zeker als andere paarden opgefokt zijn/lente op komst/hengstige merries. Als je t echt wilt weten dan zal je de dierenarts moeten inschakelen. Bokt kan je hier geen echt goed antwoord op geven..

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 21:00

Onze d-pony ruin, gekocht met 3 jaar, stond in het begin ook meteen op 2 benen als hij andere paarden zag. Maar dit went echt wel hoor! Inmiddels gaat hij al 2 jaar mee op wedstrijd en is het helemaal over. Maar weet nog wel hoe lastig het in het begin was als hij paarden tegenkwam op buitenrit. Dan stapten we meestal even af. Misschien ook niet ok, maar ik ben niet zot van steigerende paarden om op te zitten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:12

Ik vraag me af waarom je dit gedrag linkt aan hengst-zijn en een mogelijks mislukte castratie?
Ik zie dit niet meteen als hengstengedrag, je hebt nou eenmaal paarden die zo reageren op vreemde paarden. En oplossen doe je door middel van opvoeding. Mijn manier zou zijn om een evenwicht te vinden door 1) ongewenst gedrag natuurlijk meteen af te straffen (en met maaien mag dat dus best wel een flinke brul zijn) en 2) ook wel tot op bepaalde hoogte aanvaarden dat dit het karakter van het paard is. Een delicaat evenwicht waarbij je veel voeling met je paard zal moeten krijgen.

Vera_Wapstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:02

Bij ons op stal hebben we dit ook gehad met een ruin van 25 jaar oud. Echt super raar. Wat goed werkte was het geven van monnikspeper. Dit is een supplement die de hormonen van je paard een beetje dempt. Dit geef je dan aan de ruin en merrie waar het omgaat. Bij ons werkte het erg goed. Bijna gelijk verschil.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:27

Bloed laten prikken, dan weet je zeker of er nog testosteron aangemaakt wordt.