Ik vraag me af wat jullie van de volgende situatie denken. En als er iemand tips heeft hoor ik dat graag!
Paard A (15 jr, merrie) is altijd erg lief en betrouwbaar geweest. Stabiel in de kudde. Paar keer verhuisd, dus in meerdere kuddes gestaan. Nooit een probleem mee gehad.
Paard B (28 jr, ruin) staat al een paar jaar samen met A. Is zeer gehecht aan A.
Pony C (28 jr, merrie) is echt het onderdeurtje. Is 2 jaar geleden nieuw in de kudde gekomen.
A heeft een tijd apart gestaan (wel nog contact mogelijk: er zat alleen een draadje tussen). B heeft met nog een ander paard (inmiddels verhuisd) A gigantisch opgejaagd toen ze weer in de kudde mocht. Sindsdien gedraagt A zich in het begin lelijk naar nieuwe/ andere paarden. Tegen C blijft ze echter lelijk doen. T arme beest kan niet in haar buurt komen of A gooit haar oren in de nek en draait C haar kont toe. C mag dus ook niet tegelijk naast haar eten (als ik er ben!?) Toxh staan ze soms wel naast elkaar te eten. A vertoont dit gedrag overigens ook als er geen eten in het spel is.
Ik heb mijn paarden 24/7 buiten mer schuilstal en onbeperkt hooi in slowfeeders op verschillende plekken. In principe kan dus iedereen altijd rustig eten. Er is genoeg...
A laat het liefst duidelijk zien dat ze de baas is en laat C ook niet de schuilstal in lopen als het aan haar ligt. De stal heeft meerdere ingangen maar het liefst houdt ze C overal tegen. Vorig jaar heb ik daarom een eigen stuk stal voor C afgezet met een lage doorgang. Ik zou alleen zo graag wiklen dat A wat minder 'jal
loers' is.
Met rijden is er geen probleem. Ga refelmatig met a en c op pad en als haar oor ook maar denkt te moeten draaien zeg ik haar dat ze het moet laten als ik er tussen sta/ bij ben.
Ik vraag me af waarom A dit doet en vooral: wat kan ik er aam doen?
. Het was 2 minuutjes drammen om de merrie weg te jagen en toen was het klaar en accepteerde hij mijn tegenhouden en strenge "non"" .
.