Bang van eenden en ganzen naast de wei

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EVL

Bang van eenden en ganzen naast de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 22:50

Hoi, wij hebben sinds oktober een nieuwe pony voor mijn dochter.
Naast de weide waar ze staat, ligt een vijver en achter de weide een bos waar door de regen nu veel water in staat. Momenteel zitten er wilde ganzen en wilde eenden op de vijver en in het bos, en de pony is er heel bang van. Ze wordt er heel onrustig van en staat gespannen op de wei. Meestal staat overdag de stal open zodat ze binnen en buiten kan wanneer ze wil, maar ‘s nachts gaan ze op stal. Overdag gebruikt ze eigenlijk alleen het voorste, hele kleine stukje van de weide, omdat ze niet naast de vijver wil. Ook als je met haar aan de hand door de weide gaat is ze erg schichtig naast de vijver en springt ze alle kanten op.
Iemand tips hoe we haar meer op haar gemak kunnen stellen?

Kuggur

Re: Bang van eenden en ganzen naast de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:56

Goed, laat ik maar aftrappen met de voor de hand liggende vraag: staat de pony alleen?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 22:56

Gewoon laten, went vanzelf. Eenden zijn een poosje eng omdat ze opfladderen. Staat je pony alleen? Dan zijn ze vaak ook ongemakkelijk want paarden zijn kuddedieren die minimaal met 2 moeten staan. Alleen zijn ze nooit helemaal op hun gemak.

EVL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-20 22:58

De pony staat op haar stuk van de weide alleen, aangrenzend staan wel andere paarden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:09

EVL schreef:
De pony staat op haar stuk van de weide alleen, aangrenzend staan wel andere paarden.

Nou dan is de eerste stap vrij makkelijk, geef haar een kudde om in te schuilen. Daar vinden paarden veiligheid en zekerheid..

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:11

Ik denk ook dat het een kwestie van wennen is :) Na een tijdje komt ze er vanzelf achter dat die beesten haar niets doen :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:16

Ganzen en eenden geven veel geluid en beweging.
Je pony kan daardoor moeilijker 'scannen' of het wel veilig is. Alleen staan versterkt dat nog eens.

Komen de vogels ook in / of vliegend over de wei?
Misschien helpt een hogere, dichte afscheiding tussen wei en bos?

EVL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 08:20

troi schreef:
EVL schreef:

Nou dan is de eerste stap vrij makkelijk, geef haar een kudde om in te schuilen. Daar vinden paarden veiligheid en zekerheid..

We denken erover na om er eventueel een Shetlander bij te zetten. Maar dan denken we dat we een nieuw probleem creëren omdat mijn dochter in de vakanties met haar pony op kamp gaat, en dan moeten we ze uit elkaar halen en blijft de Shetlander alleen achter.
Ook hebben we maar 1 stal staan...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 08:59

Een paar weken alleen staan is al een heel stuk beter dan een leven lang alleen staan toch? Als het je erg dwars zit kun je ze met 3 zetten. Desnoods met een pensiongast, scheelt je ook weer in het werk als je dat deelt. Stal gebruiken wij alleen bij nood, als er 1 ziek is. Verder kunnen paarden prima 24/7 buiten lopen :)

EVL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 15:53

troi schreef:
Een paar weken alleen staan is al een heel stuk beter dan een leven lang alleen staan toch? Als het je erg dwars zit kun je ze met 3 zetten. Desnoods met een pensiongast, scheelt je ook weer in het werk als je dat deelt. Stal gebruiken wij alleen bij nood, als er 1 ziek is. Verder kunnen paarden prima 24/7 buiten lopen :)

Wij zetten ook wel op stal bij onweer of stormwinden zoals de laatste weken. En ook na het rijden zetten we ze op stal omdat ze dan bezweet is.
Met 3 zetten is echt geen optie, de pony staat bij mijn ouders thuis. Een Shetlander erbij, daar gaan voorlopig ook nog niet mee akkoord...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:54

Een paard alleen kan ook niet, dus dan is de beste optie toch écht om de pony naar een pensionstal te brengen, of in ieder geval bij mensen waar hij samen met andere paarden in de wei staat.

EVL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 15:55

LWDaisy schreef:
Ik denk ook dat het een kwestie van wennen is :) Na een tijdje komt ze er vanzelf achter dat die beesten haar niets doen :)

Ik hoop dat ze er snel aan went, want ik vind het heel zielig voor haar dat ze zo onrustig staat. Ik wou dat ik haar kon helpen om eraan te wennen, maar ik heb geen idee hoe ik dat kan doen.

EVL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 15:57

MarChak schreef:
Ganzen en eenden geven veel geluid en beweging.
Je pony kan daardoor moeilijker 'scannen' of het wel veilig is. Alleen staan versterkt dat nog eens.

Komen de vogels ook in / of vliegend over de wei?
Misschien helpt een hogere, dichte afscheiding tussen wei en bos?

Ze komen ook over de wei ja. En ze schrikt ook enorm van de geluiden.

EVL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 15:59

Kaitlyn schreef:
Een paard alleen kan ook niet, dus dan is de beste optie toch écht om de pony naar een pensionstal te brengen, of in ieder geval bij mensen waar hij samen met andere paarden in de wei staat.

Zij is toch niet het enige paard dat alleen in de wei staat?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:03

Het is een feit dat een paard niet alleen hoort te staan.
En dat is naar mijn idee iets dat je niet mag negeren.

Ik hoop dan ook dat je/jullie hiervoor een oplossing zoeken en niet enkel hopen dat ze eraan went aan de ganzen en eenzaamheid....

Mijn paarden hebben een paar maanden enkel met z'n 2-en gestaan en ik merkte heel erg dat ze zich hier niet fijn/veilig bij voelde.
Ze waren gewend in een koppel van 6 te staan met ook oudere paarden en de slaapplek veranderde naar de ene hoek waar ze de paarden van de buren konden zien.
Nu zijn ze weer met z'n 5-en en direct zie ik weer hun oude gedrag.
Veel relaxer, weer de oude slaapplekken en veel minder bezig met de buurpaarden.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:03

EVL schreef:
Kaitlyn schreef:

Dus is het dan maar oke?
Nee dus...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:06

Ik kan me voorstellen dat je het sneu vindt als de pony zo bang is. Maar hebben jullie je ingelezen of anders informatie ingewonnen voordat jullie de pony kochten? Want een paard (pony) alleen houden kan echt niet. Dat zal denk ik ook een (deel van) de verklaring zijn waarom ze zich niet zeker genoeg voelt. Een paard als kuddedier heeft kuddemaatjes nodig, en zal zonder die steun nooit een harmonieus fijn (kinder!)paard zijn.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:08

EVL schreef:
Kaitlyn schreef:

Dus als ik van een brug af spring, spring jij er achteraan?

Paarden horen gewoon niet alleen te staan. Ik vind het al vreselijk dat Gibbie nu al een aantal weken volledig op stal staat vanwege een koliekoperatie, en straks in eerste instantie (godzijdank tijdelijk) alleen in een klein afgezette paddock moet staan. Gelukkig mag ze daarna weer met haar vriendin(nen) samen staan. :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:54

Van de 5 vrijheden (die alle 5 voor elkaar moeten zijn) missen er al 2, 4 vrijheid van angst en stress en 5 recht om normaal paardengedrag te vertonen.

Een pony kan pas ontspannen als die zich veilig voelt.
Veiligheid halen ze uit het samen zijn in een groep. Voor normaal gedrag is een groep nodig.

In een groep worden taken verdeeld. Als de groep wil slapen blijft er ook een paard waken. Dat geeft veiligheid voor de slapende paarden. Zonder groep is die veiligheid er niet.

Afbeelding

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:14

EVL schreef:
troi schreef:

Wij zetten ook wel op stal bij onweer of stormwinden zoals de laatste weken. En ook na het rijden zetten we ze op stal omdat ze dan bezweet is.
Met 3 zetten is echt geen optie, de pony staat bij mijn ouders thuis. Een Shetlander erbij, daar gaan voorlopig ook nog niet mee akkoord...

Dan is die plek dus niet geschikt om je pony neer te zetten. Zet het dier op pension zodat ze niet meer solitair hoeft te leven.

EVL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-20 17:29

We hebben besloten om na het ponykamp van de paasvakantie een vriendje te zoeken voor de pony, waarschijnlijk een Shetlander. Tegen dan is het mooier weer en kunnen we het delen aflaten. We gaan dan de staldeur dag en nacht open laten zodat ze binnen en buiten kunnen lopen.
Hopelijk zijn de wilde ganzen snel weg zodat ze zich wat rustiger voelt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 09:53

Nou dat lijkt me een hele goede conclusie. Met z'n tweetjes zal de pony zich al veel zekerder zijn.

EVL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-20 10:04

Rije schreef:
Nou dat lijkt me een hele goede conclusie. Met z'n tweetjes zal de pony zich al veel zekerder zijn.

We hopen het, want het is verder echt wel een hele fijne en brave pony.
We gaan stilaan op zoek zodat we ze na het kamp kunnen koppelen.
We hopen wel dat we een pony even op proef kunnen hebben zodat we zeker zijn dat het klikt. We willen natuurlijk geen shetlandertje die gemeen is naar de D-pony.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 20:38

Besef je wel dat(sommige) paarden tijd nodig hebben om de rangorde te bepalen? Soms mogen ze elkaar meteen, maar bij die van mij heeft het toch wel een paar maanden geduurd voordat het echt goed ging. Daarna had ik een stabiele kudde en eigenlijk zelden last van bijtwonden of trapletsel