Wat vinden jullie een goede paardeneigenaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Wat vinden jullie een goede paardeneigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 20:36

Ik ben altijd erg gek op topics om over na te denken. Daarom hier weer een topic om over na te denken.

Wat is volgens jullie een goede paarden eigenaar?
Waar moet een goede paardeneigenaar aan voldoen?

Nanu

Re: Wat vinden jullie een goede paardeneigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:45

Een goede paardeneigenaar vind ik eentje die het paardenwelzijn voorop heeft staan. Moelijk is dat veel daar weer hun eigen ideeën over hebben (24/7 buiten of niet, ijzers of niet, e.d.) En een goede paardeneigenaar staat open voor ideeën van anderen (maar hoeft die natuurlijk niet te accepteren en ook niet op te dringen aan anderen)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:47

Een goede paardeneigenaar is iemand die zijn paard als individu bekijkt,naar het paard zijn behoeftes...en niet iemand die zich vastklampt aan bepaalde denkbeelden...geen ijzers,geen dekens,geen krachtvoer,geen wormkuur

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 20:48

geerke schreef:
Een goede paardeneigenaar is iemand die zijn paard als individu bekijkt,naar het paard zijn behoeftes...en niet iemand die zich vastklampt aan bepaalde denkbeelden...geen ijzers,geen dekens,geen krachtvoer,geen wormkuur

Precies dit! :)
Alsof paarden en alle dieren net als mensen geen individuen zijn met eigen behoeftes.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 21:27

Nanu schreef:
Een goede paardeneigenaar vind ik eentje die het paardenwelzijn voorop heeft staan. Moelijk is dat veel daar weer hun eigen ideeën over hebben (24/7 buiten of niet, ijzers of niet, e.d.) En een goede paardeneigenaar staat open voor ideeën van anderen (maar hoeft die natuurlijk niet te accepteren en ook niet op te dringen aan anderen)

Super mooi omschreven!

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:43

geerke schreef:

Helemaal mee eens!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:51

geerke schreef:

Ja super omschreven! Het ene paard is het andere niet en als je je paard goed kent weet je wat zijn of haar behoeftes zijn als je daar rekening mee houd ben je in mijn ogen een goede eigenaar!
Ga je met een trend mee van nu moet elk paard naar een paddock paradise omdat iedereen het doet zonder echt bij stil te staan of je paard hier wel
Gelukkig van wordt ben je eigenlijk juist heel egoïstisch bezig

MyLittleAnna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:53

Helemaal mee eens! Mijn welshpony is ook weer totaal anders dan mijn haflinger.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 21:55

candalisa schreef:
geerke schreef:

Ja super omschreven! Het ene paard is het andere niet en als je je paard goed kent weet je wat zijn of haar behoeftes zijn als je daar rekening mee houd ben je in mijn ogen een goede eigenaar!
Ga je met een trend mee van nu moet elk paard naar een paddock paradise omdat iedereen het doet zonder echt bij stil te staan of je paard hier wel
Gelukkig van wordt ben je eigenlijk juist heel egoïstisch bezig

Amen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 21:55

Gizeppie wat vind jij een goede paarden eigenaar?

geerke schreef:

Eens, en aanvulling, die ook het paard de zorg geeft die bij dat paard past en die het paard nodig heeft.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:04

Citaat:
Een goede paardeneigenaar is iemand die zijn paard als individu bekijkt, naar het paard zijn behoeftes...en niet iemand die zich vastklampt aan bepaalde denkbeelden
... ijzers, dekens, krachtvoer, wormkuur... plus leven in een stal en te kleine paddock zonder sociaal contact.

Zo lust ik ze ook wel.

Een paard is een paard en moet paard kunnen zijn, en een prettig, gezond, sociaal paardenleven hebben.

Wat daaronder door ieder verstaan wordt kan heel divers zijn.

Het rigide vasthouden aan bepaalde denkbeelden, tradities, trainingsmethodes, verzorging en niet zelf objectief kunnen kijken en beoordelen waar de behoeftes liggen kan veel al dan niet verborgen leed veroorzaken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:22

heeft een potje (en dan bedoel ik niet van 100 euro) / goede verzekering / is bereid om medische zorg te betalen. Er wordt maar wat vaak op beknibbeld en ik vind dat heel erg.

Een bloedonderzoek wordt bijv duur bevonden. Ja, helemaal eens, het is een hoop geld. Maar dit is echt een basisonderzoek en een basisprijs als het om medische kosten en zorgen gaat. Als je dit al te duur vindt, koop dan alsjeblieft geen paard!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 22:24

Wat ik een goede paarden eigenaar vind is iemand die individueel kijkt naar zijn paard. Iemand die oog heeft voor de behoeftes van zijn of haar paard. Ik geloof dat het ene paard het andere paard niet is. En dat als het ene paard super gelukkig is in een paddock Paradise dat voor het andere paard niet per se hoeft te gelden. Dit geldt ook voor de gezondheid van een paard. Het ene paard zal iets anders nodig hebben dan het andere paard.

Ik denk dat iedereen met goede intenties probeert zijn of haar paard gelukkig en gezond te houden. In paardenland heeft iedereen zijn visie daarin. Het zou fijn zijn als we elkaar in zijn of haar waarde laten.

Ik ben wel van mening als een paard pijn heeft/kapot (dat het ook pijn heeft zonder belasting) is dat het verlost moet worden van zijn pijn..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:39

Ben het met je eens Gizeppe.

Onze paarden staan altijd 7x24 uur buiten. ze hebben bosjes waar zekunnen schuilen en overal een grote heg en veel schaduw plekken. Teveel paarden zouden dat met het slechte weer, storm en regen echt niet aan kunnen.
Onze paarden kunnen het niet aan om binnen te staan. Zijn echte paardjes die altijd semi wild hebben geleefd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:44

Wat anderen al aan tips geven daarbij zou het ook handig zijn als mensen geen paard nemen als ze dat eigenlijk maar net (niet) kunnen betalen...

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-20 22:48

pien_2010 schreef:
Ben het met je eens Gizeppe.

Onze paarden staan altijd 7x24 uur buiten. ze hebben bosjes waar zekunnen schuilen en overal een grote heg en veel schaduw plekken. Teveel paarden zouden dat met het slechte weer, storm en regen echt niet aan kunnen.
Onze paarden kunnen het niet aan om binnen te staan. Zijn echte paardjes die altijd semi wild hebben geleefd.

Begrijp ik. Mijn pony vond het ook heerlijk het hele jaar door buiten. Die kwam uit Ierland en was niets anders gewend.. Hoe groter de kudde hoe beter! Maar mijn paard daarin tegen die vind dit weer momenteel (storm, kou, regen) echt tien keer niks.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:55

Ladyson schreef:
heeft een potje (en dan bedoel ik niet van 100 euro) / goede verzekering / is bereid om medische zorg te betalen. Er wordt maar wat vaak op beknibbeld en ik vind dat heel erg.

Een bloedonderzoek wordt bijv duur bevonden. Ja, helemaal eens, het is een hoop geld. Maar dit is echt een basisonderzoek en een basisprijs als het om medische kosten en zorgen gaat. Als je dit al te duur vindt, koop dan alsjeblieft geen paard!

Ik neem aan dat iedereen een financiële grens heeft? Misschien niet als je miljonair bent, maar de rest van ons stervelingen toch wel? Ben je dan een goede baas als je 1000 euro uitgeeft, of alleen als je 2000 uitgeeft etc?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 22:58

Onze Hercule, ook merens, wilde het liefst bij zon en echt slecht weer in zijn inloop stalletje. Die had een andere jeugd. Polie stond vaak net met haar hoofd bij hem in de stal. De rest van het lijf buiten.

Ladyson of in laten slapen.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 23:03

geerke schreef:

Hier ben ik het 100% mee eens.

Ik heb mijn merrie vandaag weer uit de regen gevist. Die zag er redelijk depressief uit buiten. :')

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 23:59

Lindsey_99 schreef:
... ijzers, dekens, krachtvoer, wormkuur... plus leven in een stal en te kleine paddock zonder sociaal contact.

Zo lust ik ze ook wel.

Een paard is een paard en moet paard kunnen zijn, en een prettig, gezond, sociaal paardenleven hebben.

Wat daaronder door ieder verstaan wordt kan heel divers zijn.

Het rigide vasthouden aan bepaalde denkbeelden, tradities, trainingsmethodes, verzorging en niet zelf objectief kunnen kijken en beoordelen waar de behoeftes liggen kan veel al dan niet verborgen leed veroorzaken.

Dit.
Voor mij is een goede paardeneigenaar iemand die de paarden'wereld' altijd kritisch blijft bekijken. Vooruitgang is altijd mogelijk. Verandering is niet altijd verbetering, maar soms zijn de onderzoeken echt wel hard (en logisch... En veelvuldig...) En op dat moment vind ik dat je als eigenaar niet moet blijven hangen in het verleden. Beste is ook om te beseffen dat dierenartsen en andere professionals geen goden zijn, maar normale mensen, die er ook vaak een hoop vooroordelen op overhouden, diploma of niet.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 00:06

Een goede paardeneigenaar is iemand die de behoeften van zijn/haar paard op de eerste plaats zet.

Die behoeften kunnen van paard tot paard schelen.

Mijn eigen merrie is het type paard dat héél veel gebruikt maakt van haar stal op de wei. Ze leeft 24/7 op deze wei, en heeft daar een heel degelijke stal op staan. Ze staat hier bijna altijd in als in op stal aankom, koppie steekt vrolijk naar buiten terwijl ze hooi staat te knabbelen. Ik ben altijd blij als ik haar eens buiten zie staan :+

Voorheen had ze geen schuilstal, en dan stond ze vaak zielig in een hoekje met haar neus richting de grond; of ze stond aan de draad te wachten tot ik haar binnen haalde.

Ze is ook niet heel sociaal. Ze is nogal dominant, maar voelt zich toch altijd opgejaagd door andere paarden. Ze gaat dan erg lopen schrokken met het hooi, en loopt vrij zuur rond. Zij is gelukkiger met een vriendje op de wei naast haar, aan over de draad snuffelen heeft zij meer dan genoeg. Ik heb heel wat combinaties geprobeerd, maar ze blijft vechten met andere paarden. Ook in een kudde van twee. Op deze manier, met vriendjes op de weien rondom haar, eet ze rustiger en loopt ze niet zuur rond.

Ik kijk naar wat mijn paard gelukkig maakt, en naar wat gezond is voor haar.

Ik ben niet echt fan van dekens, hoe natuurlijker hoe liever. Maar vorig jaar had ze voor het eerst sinds ik haar heb (bijna 9 jaar nu) plots last van zomereczeem, vrij extreem ook. Tja, dan krijgt ze een eczeemdeken op.

Volgens mij gaat het dus vooral om wat jouw paard nodig heeft, en om wat jouw paard gelukkig maakt. Als je die dingen voorop stelt, ben je volgens mij goed bezig.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-20 16:25

Die zijn paard door en door kent.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:08

Een goede paardeneigenaar is iemand die naar het paard als individu kijkt en rekening houd met zijn natuurlijk gedrag. Zoals hierboven al geschreven is er geen standaard regel. Het ene paard heeft/moet wel ijzers het andere niet, het ene paard wil graag naar binnen de ander wil graag buiten blijven en ga zo maar door. Wat ik hier nog niet tussen zie staan is iemand die consequent is. Wat vandaag niet mag mag morgen ook niet. Geef een paard duidelijkheid in wat hij of zij wel en niet mag (ieder dier trouwens). Dit geeft een dier zoveel rust en vertrouwen!

heb zelf redelijk recent een paard overgenomen van kennissen die zeiden dat hij bijna onhandelbaar was. Niet stilstaan op de wasplaats, slaan met het voorbeen en over de staldeur naar buiten willen klimmen. Hij stond daar een paar uurtjes (2?) buiten (alleen) en stond naast een merrie die erg neveus was. Bij ons is hij bij de andere paarden gekomen, staat hij nu van 7 tot … (18.00-20.00) buiten, staat hij zonder halster of wat dan ook rustig op de wasplaats en maakt hij tegenwoordig zelfs een dutje in de wei!! We zijn er zeker nog niet, en ook ik maak fouten in het houden van paarden, maar ik denk wel dat ik erg goed op de juiste weg ben in het maken van de balans tussen sportpaard en paard, want bij ons zijn ze allemaal beide!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:45

Schone/droge plek om te liggen, goed voer, op tijd medische zorg en vrijheid om te spelen met vriendjes.
Een eigenaar die voor passend harnachament zorgt en zichzelf bijft scholen en bij fouten (die we allemaal nog steeds wel eens maken) ook naar zichzelf durft te kijken.

Rijst mij de vraag:

Vind jij jezelf een goede paardenbaas? Of ben je eerlijk en zou het op sommige punten wel anders kunnen? ;)

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:57

ik vind mijzelf een goede paardenbaas, maaaarrrr, het kan altijd beter! je bent nooit uitgeleerd en er zijn altijd en overal dingen die beter of anders kunnen!