Spelende shetten?!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Binkydeshet

Spelende shetten?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-20 14:18

Hoi allemaal,

Ik merk de laatste tijd en eigenlijk vooral met dit weer dat mijn twee shetlander meer ‘spelen’ als normaal. Ik bedoel hiermee dat ze de hele dag achter elkaar aan het aanrennen zijn, bokken, bijten en de eens zelfs bovenop de ander springt.

Het zijn twee ruinen van 10 en bijna 3. Ze staan nu zo’n 5 maanden bij elkaar en het gaat eigenlijk op de eerste paar weekjes na heel erg goed samen.

Nu merk ik dus best een verandering in hun gedrag naar elkaar toe. Het spelen ziet er best wild uit en af en toe ben ik echt bang dat een zichzelf bezeerd. Normaal staan ze overdag rustig hun hooi op te eten maar nu komen ze bijna niet aan eten toe.

Is dit normaal en gewoon een ‘fase’, ligt het soms aan het weer of?!

Kasey00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:24

Bevindingen uit verschillende onderzoeken suggereren dat paarden eigenlijk minder actief zijn als het koud en nat is. Bijvoorbeeld, in vergelijking met andere tijden van het jaar, tijdens harde koude en regenachtige winters in Noorwegen, besteden IJslandse paarden minder tijd aan rennen en spelen, maar evenveel tijd aan eten, wandelen en slapen
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 07-04-20 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ongewenste link verwijderd

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:24

Dat je daar onderzoek naar moet doen. Is toch logisch?

Mungbean

Re: Spelende shetten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:09

Een 3 jarige ruin....als die juist in het voorjaar niet de hele dag loopt te klootzakken zou ik me zorgen maken over zijn gezondheid :D
Dat is heel normaal.

MenM2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:25

Hier geen ruinen maar merries. Vind het heerlijk als het voorjaar is. Dan kunnen ze zo heerlijk met elkaar spelen :D

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:25

Even zonder geluid bekijken, want dit was tijdens ons dorpsfeest 2 jaar terug, toen was mijn jongste ook 3 jaar. Maar dit is heel normaal gedrag, mijn jongste wordt nu 5 en oudste 13 maar die vliegen nu ook de hele dag zo door de wei. 1 Ding scheelt, ze houden zichzelf wel op een goede conditie zo _O-
Ze steigeren ook veel tegen elkaar op enzo, maar ik heb van nu nog geen goed filmpje. Ze beschadigen elkaar echter nooit, maar bijten wel flink in elkaars staarten en manen en vooral de staarten zijn een beetje kaal van boven daardoor, maar ach, liever wat schade en gelukkige pony's dan pony's die de hele dag stilstaan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:44

Hier spelen ze altijd bijna de hele dag, het is echt eten, spelen, slapen repeat.
Maakt niet uit of er modder ligt. :=
De kleine die bijna drie is, wordt nu wat feller en wordt dan ook volgende week gecastreerd. ~~}>
Maar ze zijn nooit gewond op wat kleine dingetjes na en het is juist hartstikke gezond voor ze!
Hier een filmpje van vorige maand.
Staat alleen het klieren op want ze rennen ook nog heel veel achter elkaar aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 11:48

hier ook veel spelen hoor.
en mijn oude ruin daagt de jonkies veel uit :D
ze hebben ook wel wat wondjes, ze gaan vaak op de knietjes om daarin te bijten bij elkaar en dan schaaft er wel eens wat over de grond .
maar het is tot nog toe allemaal oppervlakkig.

Binkydeshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 13:24

Wat fijn om jullie verhalen te horen en filmpjes te zien! Heel erg herkenbaar. Die kleine heeft ook een behoorlijk kale staart aan de bovenkant gekregen door het bijten. Gelukkig is dit gedrag juist positief en ben ik blij dat ze zoveel spelen samen. Het houd ze indd lekker bezig en goed op gewicht.. ;)

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:28

Haha, ik vind t geweldig als paarden en pony's zo actief zijn.
Die van mij kan je ook precies herkennen bij ons op stal. Die zijn altijd bezig.

Zelfs mijn paard van 24 jaar blijft de hele dag door klooien, stijgeren, bokken, sprinten etc.

Ik zou gek worden als mn paarden alleen maar met hun hoofd aan de grond aan t eten zijn, of slapen.

Binkydeshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 08:37

Tijdens het spelen bijt de ene shet in de andere zijn kont. Nu is het zo dat zijn hele staart van boven al kaal is en hij ook veel wondjes met bloed heeft gekregen rond om zijn staart. Is er misschien iets wat ik kan doen om te zorgen dat dat iets minder wordt?

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 08:51

Dat doet mijn pony ook vaak in deze periode van het jaar. (Ook s'winters moet ik zeggen :)) ). Alleen maar goed en leuk voor ze.

Eventueel kan je anti-bijt of sambal in zijn staart smeren, maar verder kan je er niets aan doen helaas. Bij sneuvelt ook wel eens een eczeem- of winterdeken. Dat hoort er een beetje bij.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 09:22

Isabel_k schreef:
Dat doet mijn pony ook vaak in deze periode van het jaar. (Ook s'winters moet ik zeggen :)) ). Alleen maar goed en leuk voor ze.

Eventueel kan je anti-bijt of sambal in zijn staart smeren, maar verder kan je er niets aan doen helaas. Bij sneuvelt ook wel eens een eczeem- of winterdeken. Dat hoort er een beetje bij.

:j

Toen ik gistermiddag thuiskwam stond mijn shet rechtop met zn voorbenen over de nek van mn grote kerel geslagen, en zo samen in piroutte ook nog eens. :')

En ja, hier ook wel eens de gevolgen van het spelen moeten aanschouwen. Schaafwonden en plukken vacht eruit. Maar spelen is erg gezond en ook heel belangrijk. En ze kunnen heel wat hebben. Het is een belangrijk onderdeel voor de sociale ontwikkeling en de identiteitsvorming, zeker als ze nog jonger zijn. Probeer er dus vooral van te genieten. En ik snap dat het soms wel zorgen oplevert, dat heb ik ook wel eens.

Anti-bijt inderdaad als het op sommige plekken echt te erg word. Maar je kunt helaas niet alles voorkomen. Dan zou je ze het sociale contact moeten ontnemen, en dan krijg je heel andere problemen op je bordje.

Binkydeshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 14:10

Bedankt voor jullie advies! Ik ga anti klit even proberen rondom de wondjes. Hopelijk krijgen die plekjes dan eventjes rust :P

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:16

Binkydeshet schreef:
Bedankt voor jullie advies! Ik ga anti klit even proberen rondom de wondjes. Hopelijk krijgen die plekjes dan eventjes rust :P

Anti-bijt hea, geen anti-klit. ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:44

Serenity350 schreef:
Binkydeshet schreef:

Haha ja maar het kan zijn dat hij wegglijdt met zijn tanden, helpt misschien ook. :D
Zou als het open plekjes zijn niks erop doen trouwens dat gaat pijn doen.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 14:47

MirandaFuego schreef:
Serenity350 schreef:

Haha ja maar het kan zijn dat hij wegglijdt met zijn tanden, helpt misschien ook. :D
Zou als het open plekjes zijn niks erop doen trouwens dat gaat pijn doen.

_O- _O- _O-

Binkydeshet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-20 15:13

[/quote]
Zou als het open plekjes zijn niks erop doen trouwens dat gaat pijn doen.[/quote]

Hahah excuses dat bedoel ik natuurlijk.. 8)7 :=