Wandelen met jong paard, reageert nogal op andere paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anique86

Wandelen met jong paard, reageert nogal op andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 19:59

Ik probeer elke week een stukje met mijn tinker (wordt 3 in april) te gaan wandelen.

Nu reageert hij niet heel erg op verkeer, maar des te meer op andere dieren. Paarden vooral. Hij maakt zichzelf helemaal groot, gaat lopen drentelen, wil gaan steigeren, terwijl hij zo verder eigenlijk nooit reageert.
Hij is op zich goed te corrigeren, door hem een rondje om mij heen te laten lopen, soms een paar keer achter elkaar, echt steigeren heeft hij nog niet gedaan, maar ik merk dat ik het zelf wel erg spannend vind.

Ik kan het me van mn pony's van vroeger ook niet herinneren dat zij zo reageerden, maar die waren ook al wel ingereden toen ik ze kreeg. En de paarden waar ik later mee gereden heb gaven hier ook niets om.

Omdat ik in de toekomst het liefste buitenritten met hem wil gaan maken, hoop ik dat dit alleen een kwestie van wennen is... iemand die me hierin gerust kan stellen en hoe kan ik hier het beste mee om gaan?

nicolanca

Re: Wandelen met jong paard, reageert nogal op andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:02

Ja hoor, is een kwestie van wennen. En ik heb hulp gehad van een instructrice die een opleiding bij Emiel Voest had gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:02

Heel flauw, maar hij moet op jou letten en niet op die paarden en dat is iets wat je hem moet leren. Kun je dat zelf niet, kan je er beter iemand bijvragen die dit wel kan, om ongelukken te voorkomen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 20:03

Is het nog een hengst of gecastreerd?

Mijn jonge 4-jarige doet namelijk ook wat lastig. En idd vooral als er andere paarden (vooral merries) te zien zijn. Maar die is ook redelijk laat pas gecastreerd, namelijk toen hij net 4 was. Vermoedelijk heeft hij ook al gedekt gehad voorheen.

Ik blijf gewoon kordaat tegen hem en als hij echt moeilijk doet krijgt hij ook wel een tik van de zweep op z'n borst of uiteinde van het halstertouw. Afleiding met snoep wil ook wel eens helpen. Maar wordt hij helaas ook opdringerig van.

Anique86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 20:07

Art_Ificious schreef:
Is het nog een hengst of gecastreerd?

Mijn jonge 4-jarige doet namelijk ook wat lastig. En idd vooral als er andere paarden (vooral merries) te zien zijn. Maar die is ook redelijk laat pas gecastreerd, namelijk toen hij net 4 was. Vermoedelijk heeft hij ook al gedekt gehad voorheen.

Ik blijf gewoon kordaat tegen hem en als hij echt moeilijk doet krijgt hij ook wel een tik van de zweep op z'n borst of uiteinde van het halstertouw. Afleiding met snoep wil ook wel eens helpen. Maar wordt hij helaas ook opdringerig van.

Hij is gecastreerd. Ik geloof toen hij 1,5 jaar was. Hij geeft verder ook niet echt om merries geloof ik.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 22:58

Mijn paard reageerde in het begin ook heel erg op andere paarden. Als er een nieuw paard op stal kwam hoefde ik er echt niet op te stappen in het begin. Hij was net 4 en licht zadelmak toen ik hem kreeg. Nu kan ik prima alleen met hem buiten rijden en kijkt hij heus wel naar andere paarden als we die tegen komen, maar loopt gewoon rustig door. Ook als we langs een weiland met andere paarden lopen is er geen probleem meer. Als ze jong zijn en misschien niet veel gewend is het allemaal nieuw en spannend, komt vast goed met je paard hoor!

BoleroArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 23:23

Het verschilt heel erg per paard vind ik zelf. Een paard zal altijd wel wat wennen aan anderen en minder reageren. Ook is dit gedrag ook best (gedeeltelijk) af te leren.
Maar soms zit dit gewoon in het karakter dat de een reageert dan de ander. Er is geen garantie te geven dat dit gedrag volledig stopt, only time will tell.
Gewoon zelf rustig blijven, blijven oefenen. Zelfs al gaat het gedrag niet helemaal weg, dan kun je zelf in elk geval leren om er mee om te gaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 23:28

Mindim schreef:
Heel flauw, maar hij moet op jou letten en niet op die paarden en dat is iets wat je hem moet leren. Kun je dat zelf niet, kan je er beter iemand bijvragen die dit wel kan, om ongelukken te voorkomen

Precies dit inderdaad. Blijkbaar mist er nog een stuk basis opvoeding. Een paard heeft zijn aandacht bij jou te houden. Dat is ook essentieel dadelijk met rijden. Een paard dat goed aan de hulp staat kun je overal rijden/begeleiden.
Aan de hand wordt niet gesnurkt, in de verte gestaard, geen gehinnik en ander afgeleid gedrag. In feite heb je gewoon nog met een kleuter te maken die nog niet klaar is om lang genoeg stil te zitten voor groep 3.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:24

Hoe staat hij normaal, ook met andere paarden?
Het is inderdaad kunst om hem op jou te laten letten in plaats van de andere paarden.
Ik denk dat je al goed op weg bent. Het kan ook helpen met een touwhalster te gaan wandelen i.p.v. een normaal halster. Dan heb je nét wat meer te vertellen.

Als hij echt een keer omhoog gaat zou ik hem persoonlijk flink in zijn achteruit zetten zodat hij weet dat dat echt niet de bedoeling is.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:47

Die van mij doet dit ook alleen die is vorige week dinsdag gecastreerd. Hij wordt in april drie. Plus hij staat net bij zijn nieuwe huisje. Voor hem is het gewenning en de hormonen die door zijn lichaam gieren.

Ik zet hem altijd in zijn achteruit als hij vervelend doet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 15:51

Dat went wel, is best logisch dat hij dat doet.
Wel is het een kwestie van opvoeding, probeer niet afwachtend te zijn maar al met hem bezig en de aandacht op jou te vestigen voor het andere paard te dichtbij is.
Zorg dat jij de touwtjes in handen hebt.
Ik zelf doe meestal een oefening (achterwaarts) of een trucje zodat hij de aandacht compleet bij mij heeft.
Je kan misschien met iemand afspreken met een paard?
Dan kun je echt oefenen zonder dat je hoeft af te wachten.
Gaat echt wel lukken hoor, gewoon van te voren bedenken hoe je het gaat aanpakken scheelt al heel veel.

Anique86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-20 21:26

Hij staat met 2 andere paarden. En hij komt uit een kudde van ongeveer 40 paarden waaronder zijn moeder, broer en zus. Dus hij is wel andere paarden gewend.

Ik heb deze week een nieuwe instructrice gevonden die over een paar weken met ons samen de weg op gaat. Ik hoop dan natuurlijk juist wel dat er paarden buiten staan, dan kunnen we het meteen echt goed oefenen.
Voor nu ga ik de komende tijd even alleen op het eigen terrein wandelen en de grondwerk oefeningen die m'n instructrice me deze week geleerd heeft oefenen.

Dank voor jullie reacties!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 21:36

Opvoeden die hap. Ff corrigeren en zodra hij weer netjes hersteld dan snoepje/belonen. Je kunt ook proberen hem af te leiden als je zo'n situatie tegenkomt. Dus voorkomen. Maar vooral gewoon opvoeden. Niet met satijnen handschoentjes gewoon hup niet kloten. Lopen. :) en daarna weer de blije jij.