Ruiterroutes België (trektocht Ardennen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suliko

Ruiterroutes België (trektocht Ardennen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 11:54

Hopelijk zitten hier ook bokkers die delen van de Ardennen op hun broekzak kennen als het om ruiterpaden gaat! Of in ieder geval tips hebben. :D

In de meivakantie ga ik samen met een vriendin op trektocht, we beginnen in de Eiffel in Duitsland, vanaf hier gaan we dwars door Luxemburg heen en via de Ardennen weer terug naar de Eiffel.
Ik heb het op me genomen om de route door België uit te stippelen maar loop op een paar punten vast.

Ruiterenenmennen geeft een aantal kluwen routes aan met ertussen veel niets. Dit niets wat we moeten overbruggen is het Parc Naturel des Deux Ourthes. En ik heb niet het idee dat in dit niets geen enkele ruiterroute is, want via de app wikiloc heb ik een aantal tochten gevonden die in dit gebied lopen en hier en daar heb ik ook wat organisaties gevonden die in dit gebied tochten aanbieden.
Maar iets van kaarten vinden is tot nu toe niet gelukt. Ik ben hoe dan ook van plan om contact op te nemen met de organisaties die hier zitten of zij tips/routes hebben.
Maar wie weet zit er hier wel iemand met kennis over dit gebied!

Op onderstaande kaart zie je een grove schets van de route die we gaan rijden, de route door Luxemburg gaat deels langs de rivier de Sûre, en onder Bastogne of ter hoogte van gaan we Luxemburg weer uit. Vanaf Bastogne moeten we het richting het noorden onder Lierneux uitkomen ongeveer, om vanaf daar weer richting Duitsland te gaan.
Tips voor plekken waar je kan overnachten te paard langs onze routes zijn ook erg welkom! We hebben een tentje en dergelijke met ons mee, dus kamperen is altijd mogelijk, maar mocht iemand een bedje voor ons hebben is dat ook altijd fijn natuurlijk. :o

Linksom of rechtsom van de E25 maakt niet uit overigens!
Afbeelding

En een foto van ons, toen we vorig jaar april van Arnhem naar Soest reden te paard!

Afbeelding

Kirania

Re: Ruiterroutes België (trektocht Ardennen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:38

In de Ardennen ben ik met eigen paard nog niet geweest, maar heb ondertussen wel ervaring met trektochten in heuvelrijk gebied! Maar ik gebruik daar amper ruiterenenmennen voor. Mits je Duits kan is deze site echt een parel -
(En eigenlijk kan je het ook met een beetje logica, legendas zijn nu niet extreem moeilijk) https://www.wanderreitkarte.de/

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 13:18

Kirania schreef:
In de Ardennen ben ik met eigen paard nog niet geweest, maar heb ondertussen wel ervaring met trektochten in heuvelrijk gebied! Maar ik gebruik daar amper ruiterenenmennen voor. Mits je Duits kan is deze site echt een parel -
(En eigenlijk kan je het ook met een beetje logica, legendas zijn nu niet extreem moeilijk) https://www.wanderreitkarte.de/

Dankjewel voor de website! Die kende ik nog niet. Heel erg fijn, daar ga ik eens mee puzzelen. :Y)
Al kan ik tot nu toe ook nog niet echt ruiterroutes vinden in het gebied, wel 'gewone' wandelpaden die hij als suggestie geeft.

We zijn eerder in Duitsland geweest (en mijn vriendin is ook al eens door Luxemburg de Ardennen gegaan, maar dat was 8 jaar geleden en toen had je nog niet echt zulke websites met routes) en normaal gebruiken we ook geen ruiterenenmennen omdat dat best wel beperkt is buiten Nederland. Maar tot nu toe konden we heel erg weinig vinden qua kaarten en ruiternetwerken, dus mijn eerste aangrijppunt was ruiterenenmennen en vanaf daar verder zoeken.

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:44

[quote="Suliko"]Hopelijk zitten hier ook bokkers die delen van de Ardennen op hun broekzak kennen als het om ruiterpaden gaat! Of in ieder geval tips hebben. :D

In de meivakantie ga ik samen met een vriendin op trektocht, we beginnen in de Eiffel in Duitsland, vanaf hier gaan we dwars door Luxemburg heen en via de Ardennen weer terug naar de Eiffel.
Ik heb het op me genomen om de route door België uit te stippelen maar loop op een paar punten vast.

Ruiterenenmennen geeft een aantal kluwen routes aan met ertussen veel niets. Dit niets wat we moeten overbruggen is het Parc Naturel des Deux Ourthes. En ik heb niet het idee dat in dit niets geen enkele ruiterroute is, want via de app wikiloc heb ik een aantal tochten gevonden die in dit gebied lopen en hier en daar heb ik ook wat organisaties gevonden die in dit gebied tochten aanbieden.
Maar iets van kaarten vinden is tot nu toe niet gelukt. Ik ben hoe dan ook van plan om contact op te nemen met de organisaties die hier zitten of zij tips/routes hebben.

Op onderstaande kaart zie je een grove schets van de route die we gaan rijden, de route door Luxemburg gaat deels langs de rivier de Sûre, en onder Bastogne of ter hoogte van gaan we Luxemburg weer uit. Vanaf Bastogne moeten we het richting het noorden onder Lierneux uitkomen ongeveer, om vanaf daar weer richting Duitsland te gaan.
Tips voor plekken waar je kan overnachten te paard langs onze routes zijn ook erg welkom! We hebben een tentje en dergelijke met ons mee, dus kamperen is altijd mogelijk, maar mocht iemand een bedje voor ons hebben is dat ook altijd fijn natuurlijk. :o

Afbeelding

En een foto van ons, toen we vorig jaar april van Arnhem naar Soest reden te paard!

@Suliko
Top wat een leuk en spannend avontuur.
Hopelijk lukt het om een mooie route uit te zetten.
Zou u ons a.u.b. op de hoogte willen houden van je route en deze eventueel ook aan ons willen doorgeven? Met uw hulp kunnen we de routeplanner dan weer verder uitbreiden, zodat hij voor anderen weer completer word.
P.s. wellicht kan het u helpen om de vraag ook in de groep van R&M op facebook te stellen. Daar haken ook steeds meet Belgische ruiters aan.

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 10:49

Hoi, als ik je kaartje zie kom je in de buurt van Grosslangveld, hier woont Gehard Doktor uit nederland.
Hier kun je met je paard overnachten. Heeft facebook pagina, stal escabe dacht ik.
In Scheitenkorb woont Miranda Kyser ook een Nederlandse. Heeft ook facebook pagina.
En daar ergens woont ergens nog een nederlandse, kom niet op haar naam, is wel kennis van Miranda.
Zou je ook kunnen vragen.

Gr Marcel

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:01

Misschien kan je hier iets uithalen
https://www.awte.be/itineraires-de-randonnee/
Ik zag op een andere site dat ze waarschuwen voor het feit dat sommige stukken bos in de prov. Luxemburg kunnen afgesloten zijn vanwege varkenspest. geen idee of dat nog actueel is.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:07

Er staan hekken tussen de grensgebieden , vooral bij regio Arlon. Weet niet, tot waar...

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:26

Suliko schreef:
Hopelijk zitten hier ook bokkers die delen van de Ardennen op hun broekzak kennen als het om ruiterpaden gaat! Of in ieder geval tips hebben. :D

[ [url=m/7DWY2F.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KDnFNu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien is het een idee om jullie vragen ook voor te leggen als bericht op de de facebookpagina van Ruiteren & Mennen en ook in de faceboekgroep van R&M. Daar zijn ook veel Belgische ruiters lid van.

Nog 'n tip, hou er rekening mee dat in delen van de Ardennen en ook in Luxemburg sommige bosgebieden hermetisch zijn afgesloten in verband met de Afrikaanse varkenspest die daar heerst onder wilde zwijnen.
De website van Toerisme Belgisch Luxemburg houdt een kaart bij van de gebieden en geeft ook verdere info voor wandelaars, fietsers en ruiters. https://www.luxembourg-belge.be/nl/gere ... t-info.php
Ik weet zo niet of er ook accurate info beschikbaar is voor het gebied waar jullie doorheen willen. Hou er in ieder geval rekening mee dat bij een nieuwe uitbraak er meteen gebieden worden gesloten.

Veel succes met de voorbereidingen :D .

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:11

Even een ander punt, hoe doen jullie het met gezondheidsverklaringen? Omdat je ook naar Duitsland gaat?
Ik lees namelijk met veel interesse mee, want ik wil ook zoiets gaan doen. Maar ik zit wel beetje met die verklaring.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 10:52

Dacht dat dit topic al ver weg gezakt was maar zie nu dat er heel veel reacties zijn! Enorm bedankt. Ik ga er vanavond of dit weekend even inhoudelijk op in.

Is er eventueel interesse voor een volg topic voor de voorbereidingen en tijdens de trektocht zelf?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 10:50

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-20 20:24

Suliko schreef:
Dacht dat dit topic al ver weg gezakt was maar zie nu dat er heel veel reacties zijn! Enorm bedankt. Ik ga er vanavond of dit weekend even inhoudelijk op in.

Is er eventueel interesse voor een volg topic voor de voorbereidingen en tijdens de trektocht zelf?

Beste, waarom zou je niet alledaagse topic dat nog geen week oud is zo snel reeds weggezakt zijn?