Beginner is onzeker met haar paard "draver"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChristinaROD

Beginner is onzeker met haar paard "draver"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 02:41

Goedendag mede bokkers :9

Ik zal het proberen zo kort mogelijk te houden.

Sinds een maand is een vriendin van mij super trotse eigenaar van een 6 jarige draver.
Een flink paard "voor mij met mijn 1.53 kort" maar echt een lieverd.
Ze is van zichzelf al erg onzeker en dus ook in omgang met haar paard.
Ik ben vooral haar nu aan het helpen meer zelfvertrouwen te krijgen in de dingen die ik haar leer.
Dit gaat vooral om de kleine onderwerpen nu zoals:
*The 7 games van Parelli
* Energie reguleren
* Onzekere/bang gedrag aanpakken.

Doordat ze zo onzeker is vind ze het allemaal erg spannend maar ook best eng allemaal.
Nu ben ik haar aan door middel van mijn ervaring " 6 jaar gestopt " haar proberen te laten zien dat het allemaal echt wel meevalt. Zij en zowel Denver pakken alle hulpen goed op! Maar toch merk ik dat het paard haar onzekere gedrag soms overneemt.

Soms slaat ze vast en weet ze het even niet meer.
Een voorbeeld hiervan
Denve was wat onrustig tijdens het poetsen bleef draaien had zelfs wat hooi liggen als afleiding, maar voor alsnog voor haar erg onrustig. Ze sloeg vast en haar onzekere ik nam de overhand. "Ik ben tussendoor natuurlijk wel in observatie mode". Ik heb haar even rustig laten worden en Denver van haar over gepakt. Later heb ik hem toch echt wel even aan het werk moeten zetten.
Dit pakte die prima op we zijn een rondje over het erf gelopen. Denver schrok van een grote schuurdeur die open ging! Laten observeren in alle rust ,kauwen likken en rondkijken. Super braaf paard! :9
Ik heb hem over gegeven aan zijn en is het dan ook zelf gaan proberen! Dit ging super!

Maar ik merk nu dat Denver wat onrustiger word, hij houd van aandacht en van eten :j. Maar ook de grondwerk oefeningen vallen erg in de smaak. Zowel bij eigenaresse en paard. Ze houden van werken en vooral een band opbouwen! <3 Maar ook geen gehaast daar houden we niet van wij doen alles in rust om de energie zo laag mogelijk houden, en hoger opzetten daar wanneer nodig.

Het paard staat op een stuk land met inloopstal en echt wel een heel fijn plekje! Met een klein Shetje als maatje.
Er is geen rijbak aanwezig of paddock, land is erg drassig en het water loopt lastig weg! Ze glijden uit. :+
Ze durft er zowel te voet als erop nog niet mee naar buiten, ook alleen een bitloos touwhalster of normaal halster is aanwezig maar geen zadel. Het enige waar ze kunnen oefen is op het erf waar de grond verhard is. Ik laat Denver dus alleen toe om in stap alle oefeningen te doen.

Nu komen we op het volgende Denver is een jong paard met een beginnende eigenaresse. Maar naar mijn mening zou die hier en daar toch echt wel even moeten lopen en dan niet vol gas maar wel even zn energie eruit halen. Er is ook geen groot veld in de buurt.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? En dan vooral voor haar en voor Denver. **\O/** Ikzelf ben er een klein beetje bang voor dat wanneer zijn energie gehalte te hoog gaat liggen er voor haar beperkingen in gaan zitten. Dit wil ik voorkomen het gaat echt heel goed, tis een leuk koppel om te zien en ook al erg gek op elkaar! <3 Leren snel maar vooral nog een erg onzeker stel.

Wij houden van leuke reactie's en veel positifietijd. <3

colinneke

Re: Beginner is onzeker met haar paard "draver"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 05:33

Is er in de buurt niet een bak die je kan huren?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 05:53

Ai, klinkt als een erg klein budget maar toch een paard willen...

Ik zou ze adviseren te investeren in een stal met een rijbak.

Als je niet buiten kan rijden met dit dier, het land te nat is, zijn energie hoog. Geen rijbaan in de buurt, geen financiële mogelijkheden tot een andere stal met rijbaan.

Dan zou ik het gewoon even laten voor wat het is tot de lente. Voor nu het paard lekker op het land laten tot het voorjaar is en dus droog. En dan in het weiland met prikplaaltjes een bakje/longeercirkel uitzetten. Zodat je wel wat serieuzer kan werken.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 06:10

Waarom koos ze dit paard? Is dan mijn eerste vraag?

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 07:37

Ik neem aan dat het paard in de wei ook een sprintje kan trekken als het teveel energie heeft? Verder lekker samen wennen, grondoefeningen zijn prima. Deze zomer als ze elkaar beter kennen investeren in goed aan gepast zadel en dan onder begeleiding pas er op ( rijbak in de buurt??)

Alhoewel een stalling met meer faciliteiten en ervaring wel beter lijkt voor deze combi

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 07:37

Heel herkenbaar, ik ben ook onzeker, nu niet meer zo erg als vroeger, maar er is maar 1 advies, neem professionele hulp! Echt ik ben er enorm bij gebaat en soms steekt bij mijn de onzekerheid ook weer op (vaak als je even niet zo goed in je vel zit, druk hebt, ik ben ook nog eens HSP, dus pik alles van anderen op) en dan neem ik weer een paar lessen!

En?Misschien is een jong paard icm een onzekere ruiter niet zo'n goede combi om mee te beginnen.

Ik heb een inmiddels 14 jarige tinkerruin, maar goed die kunnen ook lomp ,sterk en onzeker zijn

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 08:01

Heeft deze draver ook gekoerst en tot welke leeftijd? Dravers vers van de baan hebben echt een topconditie en werken graag. Ik zou het paard niet stil gaan zetten, gezien beiden ook genieten van grondwerk. Maar indd daarnaast opzoek gaan naar een rijbak die je kan huren? Trailer aanwezig?

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 08:43

Is het dier net uitgekoerst of al langer uit de sport? Dat maakt vaak ook wel een verschil.

Toen die van mij net uitgekoerst was, was hij in een topconditie en een stuk feller dan nu. Hij had het toen echt nodig om af en toe even gas te kunnen geven (in de wei bijvoorbeeld, dus die ruimte moet er zijn). Maar eenmaal onder het zadel merkte ik dat hij 100% happier was als hij met regelmaat op buitenrit even volluit mocht, dat was echt zijn ding!

Dus ik zou idd ook even kijken of de huidige plek ruim genoeg is. Kan hij lekkere sprintjes trekken en zijn energie kwijt? Zo ja, dan kan het rijden vanzelf in de lente weer worden opgepakt als de wei weer droger is. Of zoek naar een bak in de buurt om te huren.

Is de wei niet groot (en droog) genoeg en geen bak, dan zou ik wel kijken naar een andere stalling. Hij moet toch zn energie kwijt kunnen. En voor haar is het wel fijn om in een beschermde omgeving (bak) zekerder te worden.

Mijn draver reageert heel sterk op onzekerheden. En ik zou hem totaal niet aanraden aan iemand die onzeker is. Dat gaat fout. Maar goed, dat is natuurlijk niet per se ras-typisch maar een groot deel persoonlijkheid. Al zou ik er ook rekening mee houden dst het wellicht niet de beste combinstie is. Een jong gevoelig paard met een onzekere ruiter zonder een goede trainingsmogelijkheid (bak etc)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 09:28

Waarom kiest zo'n onzeker iemand een draver?(goedkoop misschien)
Geen hoofdstel of zadel aanwezig(geen geld voor?)
Ik krijg hier het gevoel bij dat iemand graag een eigen paard wil, maar er eigenlijk het geld niet voor heeft.
Onzekere ruiter met zo'n gevoelig paard lijkt me niet echt een goede combinatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 09:33

Heeft ze je gevraagd dit topic te openen? Leest ze mee? Heb je haar gevraagd wat zij graag wil? Hoe zij dit ziet? Want als je iets samen met haar wil oplossen is het wel heel belangrijk dat je daarover praat met elkaar.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:28

Tja groen x groen = bont en blauw... ik zou zeker aandringen op goede, professionele begeleiding. Ook een liever draver moet vers van de baan nog helemaal ingereden worden, en een bange ruiter is daar ongeschikt voor helaas

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:38

Dravers zijn vandaag de dag echt niet meer zo goedkoop als men denkt.

Maar vind de combi draver x beginner niet ideaal

ChristinaROD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 14:53

Wat ze wilt is nu vooral een band opbouwen met haar paard en daar zijn ze mee bezig.

Van te voren heb ik haar al af geraden zn jong paard te nemen, en geen draver. Ze is toch gaan kijken pats boem plats Denver is gekomen. Ze hebben echt wel een leuke klik en die is ook zeker aanwezig!
Het land zijn we aan het kijken wat de beste optie zou zijn om dit wat gangbaarder te maken. Denver staat er nu en opgeven is geen optie zo staan de eigenaresse erin en ikzelf. En ik weet zeker dat het allemaal wel goed komt. Ze leren beide erg snel! Ik zal van de week is een rondje rijden met de auto om te kijken of er ergens een groot veld is of iets van een pension stal in de buurt is.

En nee dit topic is niet voor haar om der rot te laten voelen. Maar als ze mee leest kan ze ook een beetje zien wat andere mensen met hun ervaring ervan vinden. Ik vraag jullie dan ook niet te hard te zijn want ze doet het echt heel goed! En ik ben echt trots op der dat ze het toch zo goed op pkat en niet opgeeft.!! *\%/* *\%/* *\%/*

Hoofdstel krijgt ze van mij maar liggen nog in mijn ouderlijk huis. Zadel is ze gewoon nog niet aan toe gekomen, wat wilt ze wel en wat wilt ze niet zit dit lekker of zit dat lekker. Dat zijn nu even de dingetjes waar ze zelf achter moet komen.

Denver is ingereden hoe ver dat zou ik ook niet weten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:15

Ik denk dat niemand hier je vriendin rot wil laten voelen maar wel haar willen waarschuwen! Ze heeft een keuze gemaakt die helemaal zo gemakkelijk niet is, als angstige ruiter een groen paard opleiden met slechte voorzieningen. Dat kan perfect aflopen maar niet zonder goede professionele begeleiding. Een paard kost veel geld, investeer dat alsjeblieft! Anders wordt het enorm moeilijk!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:23

Ik heb heel dravers omgeschoold. Het is een super fijn ras, erg leergierig en mensgericht.

Het is aan de ene kant goed om met gevoel met ze om te gaan, wij gebruikten ook veel Parelli en rust.

Aan de andere kant moet je ze niet zien als compleet groen. Dat hij niet stil wil staan bij het poetsen of schrikt van een schuurdeur: daarin moet je ook bedenken dat hij niet van suiker is en al heel wat heeft gezien. Ik zou daar dan dus ook heel erg duidelijk in zijn en vertellen dat hij dan gewoon stil moet staan.

Dravers hebben het in het begin vaak rijtechnisch en lichamelijk moeilijk om om te schakelen, je moet ze rechtrichten, leren omgaan met druk en dat kun je maar tot op zekere hoogte doen zonder bak. Ook een veld is dan niet goed genoeg.

Je paard ' verdiend' het om in een goede omgeving gereden te worden. In de winter bijv. Hebben wij wel eens in een te kleine binnenbak omgeschoold, dat is voor een draver gewoon erg lastig: zware bodem, de bocht is er snel waardoor je moeilijk kan rechtrichten.

Dat maakt het niet onmogelijk als je een goede ruiter bent die het makkelijker kan maken voor het paard. Maar naar wat ik lees maakt de huidige eigenaresse het niet makkelijker, dan zou de omgeving makkelijker maken wel helpen :)

ChristinaROD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-20 19:26

Trol: Ja dat klopt en dat heb ik ook meerde malen tegen der gezegt, en van de week nog een keer. Ze vind het lastig maar opgeven wilt ze niet en dat is zeer zeker ook niet het plan. Ik zal der helpen tot daar wanneer mijn kennis en kunde stopt.

Ruitje : Klopt is ook zeker zo ik heb dan wel de wat kleinere maat dravers gereden en getraind. Ik vind het erg fijne dieren willen werken, willen leren, maar dan wel in rust.

Hij is zeer zeker geen groen paard hij weet al een hoop de nieuwe dingen die ik hem aanleer pakt hij binnen 1 of 2 keer al goed op. Waardoor eigenaresse en meteen daarna zelf oppakt met mijn instructie erbij wanneer dat nodig is.

Druk en balans zijn idd een dingetje ik vind hem zelf ietwat stijf in zn nek en proberen dit door middel van buigoefeningen wat losser te maken. Druk punten pakken we dan ook aan Ga om, naar achter etc etc. Ook dit zat/zit er vlug in.

Zodra het beter weer word wil ik dat recht richten sws aanpakken ik heb dit ook met mijn eigen paarden gedaan altijd. Maar zover komen we nu nog niet.

Ik vind het vooral belangrijk dat eigenaresse rust vind en positief kijkt op het geen wat ze goed doet. En meer vertrouwen te krijgen in het geen wat ze doet. Vandaag was ze ermee aan het werk gegaan. Ik erbij langs de zijlijn om te observeren. Ze gaf zelf al aan ik doe dit verkeerd of dat verkeerd. Vroeg op hulp ik gaf die haar. Probeerde het opnieuw, lukte helemaal perfect! dus herkennen doet ze nu ook al. Trekker kwam de plaats op gereden voor nieuw hooi en stro. Eigenaresse keek me aan van ojeej ojeej. "Niks aan de hand schat doe wat ik je geleerd heb, jij kan dit!" Denver braaf en ze heeft het zelf gedaan. een lach op haar gezicht nadien en een vrolijk paard. En daar doe ik het voor! dat is voor mij niet in woorden te omschrijven hoe intens gelukkig ik ervan word. En haar eigen angst overwonnen! Ik ben trots!!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:57

Wat ik zou doen is toch tijdelijk verplaatsen naar een trainingstal, die ervaring hebben met dravers. En door hun uit te laten testen, tot hoever het paard getraind is onder de man.

En dat ze het paard geschikt maken voor je vriendin. Maar belangrijk hierin is dat je vriendin in het proces meegenomen wordt en dus onder goede begeleiding de eerste kilometers gaat maken.

JuliaGr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:57

in het begin zou ik zoals hierboven al vermeld het paard eventueel even in training zetten om te zien in hoevere hij geschoold is. Dravers hebben soms bepaalde dingen meegekregen op de renbaan dat er even 'uitgetraind moet worden' (hiermee bedoel ik bijvoorbeeld het extreem hard gaan en moeilijk of niet galloperen). De trainer zal dan na een tijdje weten hoe het paard in elkaar zit en kan dan haar als ruiter ook bijstaan. Ik weet uit ervaring dat een goede start met elkaar (zeker met onzeker ruiter en jong paard) essentieel is. Zo kunnen ze op een veilige manier samen groeien als combinatie.