Struggles met zomereczeem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romyhendrikx

Struggles met zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 18:16

Hallo allemaal,

Ik ben er vroeg bij maar vorige zomer heeft mijn paard van 3 jaar heel erg veel last gehad van de vliegjes in de zomer. Voornamelijk jeuk in de manen. Dit jaar wil ik proberen om de jeuk in ieder geval zoveel mogelijk voor te zijn. Welke deken is een echte aanrader voor zomereczeem?

Zelf lijkt mij de Rambo Sweet-itch wel goed alleen ik lees daar gemengde recensies over...
En wanneer begin je met zo'n deken? Ik heb nu bij mijn paard 2 bucas winterdekens opliggen, maar ik weet niet of ik daar zo'n eczeemdeken nog onder kan doen straks...

Veel vragen dus.. Ik hoor graag jullie meningen en adviezen :D

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 18:27

Rambo sweet inch vond ik niet fijn, de buikflap sluit niet voldoende af en hij is erg dik/warm.

Op mijn haf past de eczeemdeken van Horsegear het beste. Goede pasvorm, niet te warm/dik en goed sluitende buik. Ik deed de deken meestal in april al op, dan komen en worden de vliegen actief. Let ook op met suikers, daar komt jeuk van. En als het lukt voor zonsondergang en opkomst op stal.

Kinke

Re: Struggles met zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 18:38

je kunt niet een bepaalde maand aanhouden wanneer je moet beginnen met de deken. Het ligt volledig aan het weer. Zodra de temperatuur boven de 10 graden is 'nachts en overdag moet je het in de gaten gaan houden. En vaak geeft je paard het ook al aan door iets onrustiger te worden. Wat meer gezwiep met de staart en onrust geven duidelijk aan dat ze last hebben van die kleine vliegjes. Maar....2 winterdekens nu? Het is 10 graden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 18:59

Romyhendrikx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 19:18

Ja, 2 dekens maar beide van 100 gram en hij zit nogal kort in zijn haar.
Oke, ga ik de deken van Horsegear is bekijken. Maar er is dus niemand die de eczeem deken onder een dunne winterdeken doet als er al vroeg vliegjes komen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:12

Het verschilt echt per paard welke deken fijn ligt, net als bij andere dekens.
Die van mij heeft een Shires eczeemdeken, deze deken bevalt mij het beste na meer dan 15 jaar ervaring met eczemers en heb diverse merken geprobeerd. Als jouw paard echt hevige eczeem heeft dan zou ik wel voor een type deken als bijvoorbeeld de Boett gaan. Deze sluit beter af dan bijvoorbeeld de Shires. Ik zou er nooit een winterdeken over doen. Ik neem aan dat je weet dat voor paarden een temperatuur tussen de -5 en +15 graden het meest comfortabel is?

gertrud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:19

Ik heb een RSI deken en ben daar heel tevreden over. Beter dan alle andere dekens die ik geprobeerd heb. Wel lastig als je paard veel last onder zijn buik heeft.
Ik heb afgelopen jaar fantastische ervaringen gehad met brokjes van cool 4 horses. Mijn merrie had geen jeuk meer en had alleen nog een deken nodig voor de dazen.

Romyhendrikx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 22:26

Ja hij heeft geen extreme eczeem. Hij heeft voornamelijk jeuk in de manen en in de staart. Ik had zitten kijken bij de Rambo vamoose sweet itch. Wel redelijk prijzig... ga ook eens kijken bij de deken van shires en RSI. Vind het vooral belangrijk dat de deken straks in de zomer goed ademt. Heb afgelopen zomer ook van die jeuk stillende lotions gebruikt maar daar ben ik nog niet echt fan van...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 08:18

er is helaas nog niets wat helpt. Het beste werkt het zoveel mogelijk voorkomen dat die mugjes kunnen bijten en dan werken eczeemdekens het beste (gewone vliegendekens is niet genoeg).

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:09

Ik heb een deken van de EJ (de oranje) die heel mooi past bij mijn paard, maar ik vind de stof wel aan de dunne kant. Komende periode maak ik hem ‘op’ en dan komt er een horsegear. Rambo is echt heel dik.

Ik ben zelf ook fan van kruiden voeren. Voor mijn paard helpt dat echt. Zoals Gluco Balance maar ook losse kruiden. Ook een drainage kuur aan het begin en einde van het seizoen werkt voor die van mij. Dit jaar ga ik oerbalans gebruiken. Daar hoor ik ook heel veel goede verhalen over.

Afgelopen jaar stond die van mij in maart al onder zijn eczeemdeken en toen deed ik er gewoon een regendeken over. Anders blijft mijn tuttige Arabier niet buiten staan :+

Persoonlijk vind ik die pyjamadekens echt het fijnst maar schuiven bij die van mij heel snel. Helaas. Gisteren spotte ik al een mug in zijn manen dus ik ben wel een beetje huiverig voor dit seizoen.

Afbeelding
Mijn deken