Paard gekocht maar geen eigentumsurkunde. Wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeehappy25

Paard gekocht maar geen eigentumsurkunde. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 19:24

Heyhoi lieve Bokkers!

Twee weken geleden heb ik mijn eigen paard gekocht. Natuurlijk kwam hier een hoop bij kijken! Maar nadat we thuis aangekomen waren kwam ik er achter alleen het paspoort in handen te hebben, vorige eigenaresse zei dat alles er goed in zat en dom van mij verder niet naar gekeken :( .
Nu is mijn paard een Rheinlander een duits sportpaard. Dus onderdeel van het Rheinisches Pferdestambuch E.V. nu is mijn vraag of iemand hier ervaring heeft met een duplicaat aanvragen van het eigentumsurkunde bij een duits stamboek. Moet ik eerst lid worden van het stamboek etc?

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Esmée en (_) Christel

Onali

Re: Paard gekocht maar geen eigentumsurkunde. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:25

Hoe bedoel je; alleen het paspoort.

Wat verwachtte je nog meer?

Esmeehappy25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 19:27

Onali schreef:
Hoe bedoel je; alleen het paspoort.

Wat verwachtte je nog meer?

Ik verwacht de eigentumsurkunde er bij haha, dus het stamboekpapier wat altijd los achterin zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:29

Dat zit er niet standaard bij alleen als ze opgenomen zijn in hoofdstamboek. Is die dat?

Esmeehappy25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 19:31

Yvank_ schreef:
Dat zit er niet standaard bij alleen als ze opgenomen zijn in hoofdstamboek. Is die dat?

Yes dat is ze zeker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:35

Kwam je er niet uit dan met de website? Daar staat het gewoon op.

Esmeehappy25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 19:39

Yvank_ schreef:
Kwam je er niet uit dan met de website? Daar staat het gewoon op.

Wat ik helaas niet helemaal snapte was bestatigung des notars. dat stukje is niet helemaal duidelijk. Plus, als ik nu een duplicaat laat maken, staat deze dan ook gelijk op mijn naam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:40

Mijn paard is ook Duits en het paspoort moest echt terug naar het stamboek voor overschrijving. Ik heb dat nooit gedaan omdat het enkele weken ging duren en ik het paspoort nodig ben gewoon.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:42

Maar waarom meteen een duplicaat bij het stamboek aanvragen? Heb je de verkoper niet gecontacteerd dan?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 19:52

Ibbel schreef:
Maar waarom meteen een duplicaat bij het stamboek aanvragen? Heb je de verkoper niet gecontacteerd dan?

Dit dus. Gewoon de verkoper naar het bewijs vragen. Kan zij die niet overhandigen, zorgt zij maar dat er een duplicaat komt. Tenminste, ik mag aannemen dat papier eerder ook hebt gezien en dus weet dat dat paard die papieren heeft.

Esmeehappy25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 20:22

Sim schreef:
Ibbel schreef:

Dit dus. Gewoon de verkoper naar het bewijs vragen. Kan zij die niet overhandigen, zorgt zij maar dat er een duplicaat komt. Tenminste, ik mag aannemen dat papier eerder ook hebt gezien en dus weet dat dat paard die papieren heeft.

Precies, dat idee kreeg ik net ook. Ik ga haar bellen! Thanks!!!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:26

Naar mijn weten heb je in duits eigendomsoorkondes, onafhankelijk van afstamming.
Tenminste, mijn duitser heeft geen afstamming, maar wel een eigendomspapier. Dat moet je bvb ook apart van het paspoort bewaren en hoor je mee te krijgen met het paard, want het is bewijs van eigendom in Duitsland. Heel raar dus dat je het niet mee hebt gekregen.
Paspoort op naam zetten is iets anders, stamboekpapier neem ik aan ook, dat heeft die van mij niet.

MutsAapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 20:43

Heeft hij een Duitse Equidenpass? Dan hoort er ook een Eigentumsurkunde bij te zijn. In dat geval zou ik er zeker achteraan gaan, want als jij het niet hebt, heeft iemand anders het.

Als hij geen Equidenpass heeft(bijv omdat hij al wat ouder is of omdat hij een paspoort heeft van een ander land), kan het inderdaad zijn dat hij geen Eigentumsurkunde heeft.

Link naar een vergelijkbare discussie op een Duits forum:
https://www.horse-gate-forum.com/forum/ ... de-was-nun

Esmeehappy25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 22:48

MutsAapje schreef:
Heeft hij een Duitse Equidenpass? Dan hoort er ook een Eigentumsurkunde bij te zijn. In dat geval zou ik er zeker achteraan gaan, want als jij het niet hebt, heeft iemand anders het.

Als hij geen Equidenpass heeft(bijv omdat hij al wat ouder is of omdat hij een paspoort heeft van een ander land), kan het inderdaad zijn dat hij geen Eigentumsurkunde heeft.

Link naar een vergelijkbare discussie op een Duits forum:
https://www.horse-gate-forum.com/forum/ ... de-was-nun

Ze heeft inderdaad een Equidenpass alleen ontbreekt dus de eigentumsurkunde! Ik zag ook op het bovengenoemde staan dat paspoort niet geldt als bewijs van eigendom dus vandaar dat ik hier graag achteraan ga en alles op mijn naam wil laten zetten zodat er niks verkeerd kan gaan! Super bedankt voor je input!

Esmeehappy25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 22:50

LoveBodin schreef:
Naar mijn weten heb je in duits eigendomsoorkondes, onafhankelijk van afstamming.
Tenminste, mijn duitser heeft geen afstamming, maar wel een eigendomspapier. Dat moet je bvb ook apart van het paspoort bewaren en hoor je mee te krijgen met het paard, want het is bewijs van eigendom in Duitsland. Heel raar dus dat je het niet mee hebt gekregen.
Paspoort op naam zetten is iets anders, stamboekpapier neem ik aan ook, dat heeft die van mij niet.

Ja precies! Vandaar dat ik nu ook heel graag dat eigendomspapier in handen krijg want ik wil niet denken aan de gevolgen die het wellicht kunnen geven. Weet je toevallig hoe dat werkt met overschrijven op naam? Dus paspoort en eigentumsurkunde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:03

Gevolgen? Niks geen gevolgen. Het enige wat rechtsgeldig is is een verkoopcontract in NL. Dit papier niet , in Duitsland wel maar hier niet. Dit soort papieren zijn nooit geen eigendomsbewijzen in NL.

Als je een duits paard op naam wilt hebben zal je alles op moeten sturen naar het stamboek. Dan ben je het wel even kwijt. Ik heb dat nooit gedaan aangezien ik het paspoort wekelijks nodig was.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:27

Hoezo geen gevolgen? Het paard is nu toch nog geregistreerd eigendom van de vorige eigenaar? Als ze daar werk van maken, kan je nog wel eens aan het kortste eind trekken. Ik zou het zelf ook geregeld willen hebben, voor de zekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:38

Omdat alleen een verkoopcontract rechtsgeldig is :) ik heb dit ook laten uitzoeken destijds. Bij mijn paard was die uberhaupt nooit ingevuld.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:41

Yvank_ schreef:
Omdat alleen een verkoopcontract rechtsgeldig is :) ik heb dit ook laten uitzoeken destijds. Bij mijn paard was die uberhaupt nooit ingevuld.

Volgens wie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:47

Wie? De wet gewoon. Je kunt er wel jurisprudentie over vinden hoor. Verkoopcontract is rechtsgeldig. Daarom is het zo moeilijk om de eigenaar van een paard aan te tonen. Omdat dat dat vaak ontbreekt.

Neemt niet weg je beste wel de oude eigenaar kan contacten waar die het papier heeft. Maar het is niet zo dat dat een volledig rechtsgeldig eigendomsbewijs is hier in NL.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:52

Volgens mij is dit jouw eigen interpretatie van de wet. Bijvoorbeeld je koopt een auto zonder overschrijving, maar wel met koopcontract en dan vindt de wet dat ook goed?! Lijkt me niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 23:58

Dit is mij door het juridisch loket verteld aangezien ik destijds met hetzelfde zat.

Bij Nederlandse paarden bestaat zo'n eigentumsurkunde niet eens en paarden zonder papier van een stamboek ook niet. Dan zouden die allemaal illegaal zijn? Bij auto's is een overschrijving verplicht bij paarden natuurlijk niet dus die vergelijking gaat natuurlijk niet op. Paarden zijn geen registergoed. Een auto is dat wel. Daarom is het eigendom van een paard zo moeilijk aan te tonen.

ZIe bijvoorbeeld ook:
https://www.knhs.nl/kennisbank/je-eigen ... apierwerk/

https://deraadgevers.nl/blog/hippisch-r ... n-paarden/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-12-19 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 00:03

Het gaat niet om een Nederlands paard toch? Er zijn meer stamboeken waarbij je dmv een formulier moet overschrijven om het eigendom te regelen. Denk aan PRE of Lusitano. Zonder formulier wordt koop ten strengste afgeraden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 00:05

Zo te zien woont TS in Nederland dus mocht het ooit tot een discussie komen geld voor haar het Nederlands recht. Mijn paard is ook Duits maar de plaats van levering was toch echt Nederland.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 00:14

Ik vind dat je nogal luchtig denkt over een Duits bewijs van eigendom. Een beetje naïef om te denken dat de Nederlandse wet boven de Duitse regelgeving staat.

Als ik de TS was zou ik er dus zeker achteraan gaan. Nu even goed regelen kan een hoop gezeur voorkomen. Better safe than sorry...