Verschil mini trekker en zitmaaier voor paddock

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha89

Verschil mini trekker en zitmaaier voor paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 20:34

Hallo,

Misschien dat iemand hier mij duidelijk kan uitleggen met wat ik het beste een paddock kan frezen en slepen. Ik heb veel informatie gevonden via bokt en internet, de 1 zegt dat je met gemak met een zitmaaier kan slepen en de ander zegt dat je heel snel vast komt te zitten.
Ik ben het dus even kwijt :')
Ik kom mini trekkers tegen van bijvoorbeeld pk, waarom zouden die wel een paddock kunnen slepen en een zitmaaier van 13 pk bijvoorbeeld niet?
Dat ik af en toe wil frezen is omdat, waar de paarden het meeste lopen het zand wordt aangestampt en het water dan langzamer weg loopt. Ik heb nu de paddock met een tuinfrees van 6,5 pk gefreesd en wat een verademing! Maar ik merk dat het vrij snel weer dichtgelopen wordt, althans water loopt nog steeds goed weg(vele malen beter als voordat ik het gefreesd had) maar ik wil het nu goed bijhouden als in regelmatig slepen en 1 a 2 keer per jaar frezen(als dat al nodig is als ik de paddock regelmatig kan slepen).
Wat voor zand erin ligt, echt geen flauw idee. Van de zomer hadden we het stuk grond gekocht met stal en paddock en al. In de zomer is het vrij los en wat zwaarder, maar niet heel erg mul. In het nattere seizoen wordt het stevig, maar waar het zand niet wordt aangestampt komen er ook absoluut geen plassen te staan! Dus ik heb gewoon geen flauw idee waar ik goed aan doe 8)7

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 20:42

Het gaat niet om de PKs, maar om verdeling van de overbrenging van die PKs op de wielen en de rest.
Een zitmaaier stopt de PKs niet in de wielen, maar vooral in het maaiblad. Daar is het ding voor bedoeld, gras maaien. Niet voor door de bagger ploeteren.

Een minitrekker stopt meer PKs in de wielen (en heeft als het goed is ook nog eens meer versnellingen) en daarnaast in de aftakas of wat voor systeem een minitrekker ook heeft om ook (beperkt) apparatuur aan te drijven. Daarom kan een minitrekker wél door de bagger ploeteren.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-19 21:15

Ibbel schreef:
Het gaat niet om de PKs, maar om verdeling van de overbrenging van die PKs op de wielen en de rest.
Een zitmaaier stopt de PKs niet in de wielen, maar vooral in het maaiblad. Daar is het ding voor bedoeld, gras maaien. Niet voor door de bagger ploeteren.

Een minitrekker stopt meer PKs in de wielen (en heeft als het goed is ook nog eens meer versnellingen) en daarnaast in de aftakas of wat voor systeem een minitrekker ook heeft om ook (beperkt) apparatuur aan te drijven. Daarom kan een minitrekker wél door de bagger ploeteren.

Hartstikke bedankt voor je duidelijke uitleg! Dus een mini trekker is gewoon verstandiger.

Mossel

Re: Verschil mini trekker en zitmaaier voor paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 21:22

Mini trekker is absoluut verstandiger, wij hadden een zitmaaier ( niet speciaal voor de bak/wei) maar die kwam de bak niet door, dus maar een gewone trekker aangeschaft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:29

Wij hebben een zitmaaier. Die zat bij het huis :+

We maaien er de boomgaard mee en slepen de paddock. Heb er nog nooit mee vast gezeten. Maar heb dan ook een erg goede paddock waar nooit een druppel water blijft staan. Die sleep ik alleen om hem netjes en vlak te houden.

Achter een trekkertje zit ook een hef mechanisme. Een zitmaaier heeft dat niet. Die kan trekken maar je kan er dus niet mee achteruit rijden met je sleep eraan.

Maar goed wat is je budget? Een nette zitmaaier kost vaak maar 1/4 van de prijs van een trekkertje.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:32

Wij hebben en een zitmaaier en een mini trekker (er uiteindelijk bijgekocht) want met je zitmaaier ga je het echt niet redden inderdaad :n !

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 22:41

Hangt ook van de banden af die je eronder hebt en hoe het zand in je paddock is. Is dat wel eens mul en nat dan kom je met de grasbandjes van je zitmaaier daar zeker in vast te zitten.
Wij hebben sinds 1,5 jaar nu beide. Maaien deden we eerst ook met mijn mini tractor. Maar wat een gedonder en lelijk en gedoe met aankoppelen. Maaidek verkocht, zitmaaier gekocht en ik ben helemaal gelukkig. Nou ja, bijna, moet eigenlijk nog een opvangbak achter de maaier. Dus over een jaar zitmaaier maar omruilen voor 1 met bak. Ach, je moet wat te wensen houden :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 08:36

Ibbel schreef:

Aanvulling: Een zitmaaier heeft een oeverloos gebrek aan bodemvrijheid.
Dat is namelijk ook het doel van een zitmaaier: een gladgeschoren grasveld achter laten.

Dat gaat je met een minitrekker echt niet lukken; de blokbanden vernielen je grasveld zo hardgrondig dat je het nooit meer strak krijgt!
Daarom heeft een zitmaaier banden met een klein profiel. Grip is geen issue op een grasveld.
Daarom heeft een minitrekker blokbanden; op een modderig land is grip het eerste en het laatste waar je je druk over moet maken!

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 09:27

Bedankt allemaal! Dan wordt het toch doorsparen voor een mini trekker. Ook al is het niet blubberig in de paddock schat ik nu mijn kansen hoger in bij een trekkertje. En vanaf hoeveel pk zou ik moeten kijken? Maakt dat nog wat uit voor hetgeen wat ik ermee wil doen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 09:34

Samantha89 schreef:
Bedankt allemaal! Dan wordt het toch doorsparen voor een mini trekker. Ook al is het niet blubberig in de paddock schat ik nu mijn kansen hoger in bij een trekkertje. En vanaf hoeveel pk zou ik moeten kijken? Maakt dat nog wat uit voor hetgeen wat ik ermee wil doen?

pk's heb je nooit te veel maar overdrijven is ook een vak :D
Ordergrootte 15pk voldoet voor simpel sleepwerk. Wil je er ook mee frezen zul je meer richting 20pk moeten denken; ploegen ga je niet redden; dan moet je een slag groter gaan :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:26

Wij zijn voor de kleinste gegaan met maar liefst 11 pk (wel 4 wiel aangedreven), die doet het prima, maar ik kan niet een sleepje breder dan een meter of 1,2m erachter, want dat trekt (ha, grappig!) hij dan dus niet.
Nu is de opening van onze longeercirkel ook niet veel groter. Dus een enorme tractor gaat daar dus ook niet doorheen passen. Maar een beetje groter zou wel fijn zijn, dan is slepen ook sneller klaar :D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 10:29

Ik heb een zitmaaier gebruikt van de buurman voor het maaien van de poepplekken maar ook daar had ie het soms al zwaar mee en je moet geduld hebben (combi kracht, niet te snel rijden en smalle maaibaan).

De minitrekker van de andere buren wordt gebruikt voor de rijbak slepen en soms probeer ik mijn paddock er weer recht van te trekken.
Let goed op welke sleep je koopt. Vaak wil je vlakken maar moet je ook soms lostrekken vande toplaag of wat dieper.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 10:55

Mijn paddock is 20 bij 20, dus groot hoef ik niet te gaan, past t niet meer hahaha.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 00:32

Wij hebben een zitmaaier en die trekt de bak echt prima. Ik heb voor een paddock van 10*10 en een bak 20*40 de grond laten keren. Onze sleep hadden we al en dat is zo een ding met tanden en sleep voor aan de trekhaak. Hij trekt de bak echt zonder problemen. Hij heeft ook wat standen voor wat harder en meer power.
Het maaidek kan er in principe onderuit als je vaker sleept dan maait.

Wij hebben niet mega veel land en geen trekkertje nodig.

Achter de zitmaaier ga ik nog een aanhangertje kopen en evt een bak om compost/zaad en dergelijke te verdelen op de wei.

Ik vind hem super handig. Heb met opvang bak, dus kan ook wat ik maai opvangen. Hier stond veel zooi, dus wilde ik niet terug op de wei hebben.
Hij heeft een hele kleine draaicirkel.

De bak is na het keren nog een keer geegaliseerd, maar dat hebben we laten doen. Voor die ene keer groot onderhoud gaan we geen trekker aanschaffen.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 08:06

Hoeveel pk en versnellingen voor/achteruit heeft jou zitmaaier?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 08:18

Ik sleep ook met onze grasmaaier de wei. Eerst maai ik de poep en onkruid en dan hang ik er een pallet achter. De onze heeft blokbanden en ik blijf alleen hangen als de bodem echt nat is in het najaar of vroege voorjaar. We zitten op klei dus dan rijd je jezelf wel vast als het nat is. Ik hang er ook de sleep achter met verzwaring erop zodat ik de bovenlaag wat kan loswoelen.

Deze hebben wij. Daar deden we in onze basisschooltijd al mee racen tegen de buurkinderen op hun maaier. Kun je nagaan hoe lang we hem al hebben :') minimaal 20 jaar
http://www.tractordata.com/lawn-tractor ... t3810.html

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 11:09

Samantha89 schreef:

Ik moet er even naartoe lopen zo, maar heeft 14pk, Ik dacht 4 vooruit en 1 achteruit. Maar nog een hendel om wat extra power erin te gooien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 11:10

capopjekop schreef:
Ik sleep ook met onze grasmaaier de wei. Eerst maai ik de poep en onkruid en dan hang ik er een pallet achter. De onze heeft blokbanden en ik blijf alleen hangen als de bodem echt nat is in het najaar of vroege voorjaar. We zitten op klei dus dan rijd je jezelf wel vast als het nat is. Ik hang er ook de sleep achter met verzwaring erop zodat ik de bovenlaag wat kan loswoelen.

Deze hebben wij. Daar deden we in onze basisschooltijd al mee racen tegen de buurkinderen op hun maaier. Kun je nagaan hoe lang we hem al hebben :') minimaal 20 jaar
http://www.tractordata.com/lawn-tractor ... t3810.html

Haha, leuk! In de buurt zijn ook een paar jongens die opgevoerde zitmaaiers hebben. Mijn man zit in de auto's dus ik zei ook al; we kunnen hem nog opvoeren :)
Maar voor slepen en maaien gaat ie snel zat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 11:48

superpony schreef:
Samantha89 schreef:

Ik moet er even naartoe lopen zo, maar heeft 14pk, Ik dacht 4 vooruit en 1 achteruit. Maar nog een hendel om wat extra power erin te gooien.

Dat noemen ze low-gear :D

Maar dat doet allemaal niks af aan het cruciale verschil tussen een trekker en een zitmaaier: bodemvrijheid.

Bekijk het anders: als je met je sportwagen door de wei durft te rijden, kan het ook met een zitmaaier. Zo niet, neem een trekkertje.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 11:58

ikke schreef:
Dat noemen ze low-gear :D

Maar dat doet allemaal niks af aan het cruciale verschil tussen een trekker en een zitmaaier: bodemvrijheid.

Bekijk het anders: als je met je sportwagen door de wei durft te rijden, kan het ook met een zitmaaier. Zo niet, neem een trekkertje.

Ow, dat kan. Zal mij worst wezen hoe ze het noemen. Het is een fijn ding. Mijn man zit in de auto's en kan alles zelf repareren eraan.

Dat is niet helemaal waar. Onze wei is achterstallig en hobbelig, maar kan overal overheen komen met maaidek omhoog. En in de bak echt geen enkel probleem daarmee.

Daarbij halen wij het maaidek er gewoon af, net als opvang bak. We slepen de bak vaker dan we maaien, dus nu hoeft dat er niet onder te hangen.

Misschien als je over grote stenen en bulten moet dat het lastig is, maar hier ga ik zelfs een klein trappetje ermee op van 2 stoeptegels.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 13:24

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:40

Mocht je een minitractor kopen doe dan een met 4 wiel aandrijving anders sta je zo vast en trek je sporen met 4 wiel veel minder.
We hebben er zelf een met schepbak van voren om de mesthoop te kunnen afgraven en te verspreiden (met de hand uit de bak) en het slepen doen we met de zitmaaier.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 18:57

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 14:59

We hebben m hoor! Kind heeft m ook goedgekeurd hahaha
Afbeelding