Rambo original turnout ligt versus bucas smartex rain

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Rambo original turnout ligt versus bucas smartex rain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 16:06

Wat een drama dekens :o

Mijn paarden lopen 24 / 7 365 dagen per jaar buiten. En ik stel nu hele hoge eisen aan mijn dekens. Ze moeten zeer goed waterdicht zijn en een mooie pasvorm hebben.

Voor mijn kruizing fries een bucas smartex rain 6.3 gekocht. Die vond ik nog al trekken aan de voorkant. Dus het advies was een big neck in 6.3. Op het eerste oog heel erg tevreden leek mooi te liggen. Maar met regen regent hij in en heeft hij natte schouders. Past dus niet goed.

Hij draagt nu de anniversary ook in maat 6.3. Leek ook goed te liggen. Regent niet in en hij houdt droge schouders.
Nu vind ik hem alleen te ver naar achteren zakken waar door hij gaat trekken. En hij ligt steeds scheef.

Nu een rambo original turnout op de kop kunnen tikken en ik hoop dat die echt goed past.

Aangezien ik alleen bucas dekens heb / gebruik hoor ik graag de ervaringen. Is 100 grams ook kwa dikte te vergelijken met de bucas smartex rain?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:58

Dat zijn vergelijkbare dekens maar inderdaad aan totaal andere pasvorm. Ik had ook steeds ruzie met Bucas dekens die drukte op de schoft, sindsdien heb ik enkel nog horseware dekens (wug) gekocht.
Dit jaar probeer ik voor het eerst een andere Engelse deken (kom even niet op de naam, iets met equine).

Edit: premier equine buster heb ik gekocht voor mijn barocke ton

Daphneeeej

Re: Rambo original turnout ligt versus bucas smartex rain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:02

Mijn ervaring is dat als bucas naar achter gaat trekken of scheef gaat liggen dat de maat niet klopt. Hier zelf verschillende bucas dekens en zeer tevreden met de pasvorm. Wel een minimaal pas verschil tussen de simpelere modellen en de duurdere zoals de smartex.
Had een stalgenoot met een paardje die wilde een bucas kopen. Ze vertelde hoe groot en ras van paard... Kreeg op advies een big neck 195. Hup deken op enige tijd later kreeg paard flinke wond op de schoft. Ik heb mijn stalgenootje toen een bucas 185 zonder big neck op laten leggen en die ligt er nogsteeds op, geen getrek, geen geschuif en geen wond meer op de schoft. De goede maat is heel erg belangrijk.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 18:29

Ik heb diverse maten geprobeerd. En het bucasfilmpje over passende dekens gezien. 6.3 zou goed moeten zijn.

Zowel de bucas smartex rain 6.0 was te kort. Blote billen. ,
Met extender geprobeerd werd de hals weer te ruim.
6.3 bucas smartex rain big neck. Lijkt goed te liggen maar regent gigantisch in waar door hij natte schouders heeft.
6.3 bucas anniversary lijkt goed te liggen. Maar trekt naar achteren en scheef.

Uit pure wanhoop zelf nog een bucas smartex 6.6 gepast maar die was uiteraard te lang aan de achterkant.

Ik denk dus dat dit niet de dekens zijn voor mijn paard zijn. Erg jammer vind de bucas dekens ideaal met de voering en goede kwaliteit.

Vandaar dat ik nu een Rambo wil proberen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 18:33

Sizzle schreef:
Dat zijn vergelijkbare dekens maar inderdaad aan totaal andere pasvorm. Ik had ook steeds ruzie met Bucas dekens die drukte op de schoft, sindsdien heb ik enkel nog horseware dekens (wug) gekocht.
Dit jaar probeer ik voor het eerst een andere Engelse deken (kom even niet op de naam, iets met equine).

Edit: premier equine buster heb ik gekocht voor mijn barocke ton

Prijzen zijn wel erg leuk :D

Ik hoor graag de ervaringen. Ze doen me kwa model wel aan de rambo denken.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:34

Ik heb Bucas smartex en van Rambo de Optimo. Vind de Rambo qua pasvorm echt helemaal top! Ik ben een trekpaard overigens, geen brede, wel een grote ;)
De Bucas zit op zich prima, maar vind ik vooral fijn dat die ook erop kan als hij nog een beetje nat is etc.

Heb wel bij beide dekens de hals er aan.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:43

Ik heb de premier equine buster.
Inmiddels mijn tweede seizoen en ik ben er heel blij mee!

Breed paard maar past hem mooi :-)
Kwaliteit is goed en er zit een liner systeem in (waar ook de liners van horseware op passen).

Voor mij geen andere dekens meer :-)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:50

Ondanks dat ik heel tevreden ben over mijn Rambo (en Rhino) regenen die bij 24/7 ook wel wat in en heb ik daarom een hals aan die dekens wanneer er flink regen verwacht wordt.

Om de keuze nog ruimer te maken, je zou ook kunnen denken aan een deken met halve hals.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:56

Ik heb inderdaad altijd halve hals tegen het inregenen ivm 24/7 buiten.
De Rhino Wug is jarenlang mijn favoriet geweest (nog steeds) en heb ik ook altijd goed kunnen wassen.
Mijn huidige paard past mijn reeds bestaande dekens niet en omdat ik moeite had de Rhino in haar maat vinden nu midden in het seizoen heb ik de premier Equine Buster besteld. De pasvorm is tot nu toe mooi op de brede schouders. Hoe hij zich houdt kan ik nog niets over zeggen maar hij voelt kwalitatief goed.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:58

Bij onze Welsh Cob pony paste de Bucas ook niet goed, hij trekt aan de voorkant. De Rambo past super en is na jaren gebruik nog steeds waterdicht. Nadeel is wel dat je de deken niet op kunt doen als ze bezweet zijn. Dan is de Bucas weer handiger.

De Rambo hals moet ik weer eens opzoeken, is toch wel handig bij inregenen inderdaad :D .

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 19:04

Bedankt voor de tips. Een halve hals zou ook nog een optie kunnen zijn.

Dat vond ik ook altijd wel een fijn idee dat ik de bucas ook op een bezweet paard kon leggen. Komt bijna nooit voor dat ie van mij echt nat staat van het zweet. Eerder wat vochtig waar het zadel gelegen heeft.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:06

Bucas power turnout high neck een idee? Ligt hier heel erg goed en super tevreden mee!

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:06

Ik ben jaren heel tevreden geweest over Bucas, maar nu mijn pony is afgevallen in spieren past zijn deken ook niet meer. Hij regent in en schuift inmiddels ook verschrikkelijk. Ik inmiddels tot de conclusie gekomen dat Bucas-dekens alleen echt fijn zijn als ze goed liggen anders zijn het monsters. :+

Nu wacht ik tot mijn deken het opgeeft en dan komt er ook een Rambo.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:09

Hier ook een Rambo Original voor een kleine brede quarter. Heel tevreden mee! Bucas lag bij hem ook niet geheel fijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:11

Ik heb mijn Rhino wug ook vaak gewoon op een nog niet helemaal droog paard gegooid hoor :o
Heb er in al die jaren geen problemen van gezien.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:13

Ik vind Bucas op mijn haflingers ook niet mooi liggen.
Heb de ene onder Rambo lopen, zowel de gewone als de halve hals.
De andere heeft alleen Weatherbeeta dekens en over die dekens ben ik echt heel erg tevreden.
Het is dat m'n ouwetje al een complete garderobe aan Rambo dekens heeft die nog niet versleten zijn, anders zou ik hem ook over laten stappen op Weatherbeeta.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 19:15

Sizzle schreef:
Ik heb mijn Rhino wug ook vaak gewoon op een nog niet helemaal droog paard gegooid hoor :o
Heb er in al die jaren geen problemen van gezien.

Wat voor problemen zouden er kunnen ontstaan?

Rambo en Rhino ademen toch ook goed?

Of zou de deken dicht slippen aan de binnenkant door al het zweet / vet en zo de ademende vermogen te niet doen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:17

Geen idee, mijn redenatie was dat de hoeveelheid ademend vermogen zo ongeveer gelijk was dus dat het geen probleem zou mogen zijn. In iedergeval nooit de volgende dag een klam paard aangetroffen of zo.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 19:18

Marije_jiplover schreef:
Ik vind Bucas op mijn haflingers ook niet mooi liggen.
Heb de ene onder Rambo lopen, zowel de gewone als de halve hals.
De andere heeft alleen Weatherbeeta dekens en over die dekens ben ik echt heel erg tevreden.
Het is dat m'n ouwetje al een complete garderobe aan Rambo dekens heeft die nog niet versleten zijn, anders zou ik hem ook over laten stappen op Weatherbeeta.

Over weatherbeeta hoor ik inderdaad ook goede ervaringen. Alleen jammer dat die tweedehands wat lastiger te vinden zijn. Ik koop liever eerst een tweedehandse om te kijken of die wel goed blijven liggen. Dan weer een hoop geld uitgeven aan nieuwe dekens die het toch niet blijken te zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:21

Tja, die Weatherbeeta's zijn zo fijn dat niemand ze wegdoet, denk ik :+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:26

Ook Weatherbeeta hier, maar vind mijn Rambo mooier liggen. Nu heb ik wel een slank paard, de Weatherbeeta staat wat open op de schouders, dus dat regent nog meer in. Wel vind ik de schoftkussens heel fijn van deze dekens.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 19:26

Marije_jiplover schreef:
Tja, die Weatherbeeta's zijn zo fijn dat niemand ze wegdoet, denk ik :+

:D Zo had ik het nog niet bekeken.

Mocht deze Rambo niet bevallen ga ik eens kijken naar een Rambo of Rhino met halve hals of een weatherbeeta.

Wat doen deze dekens tweedehands? Stel ik koop een nieuwe rambo met halve hals en ik kom er na een paar weken achter dat het het toch niet is.
Dat ik de nieuwprijs er niet voor terug krijg lijkt me niet meer dan logisch hij is tenslotte gebruikt. Maar moet ik denken aan 75% er voor terug te krijgen of eerder 50% ?